Permalänk
Medlem

Datorn går ej att installera om.

Hej!

Till jul fick jag en ny dator, vilket ledde till att familjen fick ta över min gamla
(p4 3.2ghz, win xp pro med sp2, 1024mb DDR ram, 160 gb IDE, 256mb geforce 5700)

Men till problemet.

Direkt när datorn lämnade min ägo efter 2-3 problemfria år så började allt strula.
Jag har fått formatera den gång efter gång, men efter ungefär en månad så går datorn inte att starta och jag måste börja om med formateringen igen.
Får inte upp något felmeddelande, utan när man startat datorn och den börjat ladda så börjar det bara om efter ett tag.

När samma sak hände igen här för någon dag sen så gick det inte att installera win. Filer hittades inte från skivan och mina ögon slog blixtrar. Testade med en annan windows skiva, men samma sak hände.

Kom gärna med förslag, vill ha min dator för mig själv så fort som möjligt

MVH
Anton

Permalänk
Medlem

Någonting som kortsluter, en gång kortslöt min skärm min gamla dator, inte roligt...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Någonting som kortsluter, en gång kortslöt min skärm min gamla dator, inte roligt...

Vad skulle det kunna vara?
Dålig kabeldragning eller?

Permalänk
Medlem

Min skärm hade VGA, Det var en stor klumpig CRT, av misstag hade den ena pinnen på VGA kontakten tryckts emot plåten på ena sidan av kontakten, antog att det kortslöt grafikkortet för det pep när jag spelade, när jag köpte en ny skärm (ändrade ingenting) så fungerade allt perfekt!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Min skärm hade VGA, Det var en stor klumpig CRT, av misstag hade den ena pinnen på VGA kontakten tryckts emot plåten på ena sidan av kontakten, antog att det kortslöt grafikkortet för det pep när jag spelade, när jag köpte en ny skärm (ändrade ingenting) så fungerade allt perfekt!

Okey. Men eftersom jag inte ens kommer in i windows så bör det väl inte vara samma fel.

Permalänk
Medlem

Hittar inte filer kan vara minnet som håller på att ge upp. Testa med memtest86+.
Se även över moderkortet. Kanske har kondensatorer börjat ge sig.
Se exempel på www.badcaps.net hur det inte ska se ut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Hittar inte filer kan vara minnet som håller på att ge upp. Testa med memtest86+.
Se även över moderkortet. Kanske har kondensatorer börjat ge sig.
Se exempel på www.badcaps.net hur det inte ska se ut.

Får göra det. Problemet är bara att jag inte har windows installerat eftersom jag formaterade och tänkte börja installera om skiten.
Men jag kanske kan testa i någon kompis dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kasun
Okey. Men eftersom jag inte ens kommer in i windows så bör det väl inte vara samma fel.

Ibland startade den inte för mig pga av detta, fick "Boot device missing" och liknande hela tiden, så visst kan kortslutning vara felet!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ibland startade den inte för mig pga av detta, fick "Boot device missing" och liknande hela tiden, så visst kan kortslutning vara felet!

Nu när du säger det kommer jag ju på att det har varit problem med skärmen.
När man har startat endel spel så har den först slocknat, och sen startat när spelet har varit igång i typ 10-20 sek.
Men det känns ju lite orealistiskt att det skulle vara fel på både minnena och skärmen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Kolla bara på VGA kontakten och titta i fall några pinnar är knepiga.

Värt ett försök.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1