Maste jag ha en floppy om jag skaffar sata diskar?

Permalänk

Maste jag ha en floppy om jag skaffar sata diskar?

Hej. Jag ar pa vag att uppgradera min dator och kommer ta steget fran IDE-diskar tilll SATA-diskar som jag kommer kora i Intel Matrix Raid pa ett MSI P965 Platinum moderkort.

Jag laste nagonstans att en floppy kravs nar man skaffar sata diskar for att kunna installera drivrutiner sa sata-diskarna hittas och kan borja anvandas.

Men gar det inte lika bra att kora dessa drivrutiner fran en cd/dvd??
Det ar val bara att stalla i bios vilken device som ska bootas ifran?
Jag tanker valja bort floppy-drive till min nya dator, sa det ar en viktig fraga for mig.

Min foljdfraga blir sedan: om jag inte har en floppy, och valjer att kopa en SATA-DVD brannare till den nya datorn - kommer det inte funka da? Da har jag ingen enhet som inte ar SATA, och darmed heller inget som kan installera SATA-drivrutinerna!!

Ar jag ute och cyklar.. i Indien???

Min trippelfraga, med strossel pa kommer har:

Ar det overhuvudtaget nagon vits att kopa en SATA-dvdbrannare eller ska jag bara kopa en enkel vanlig IDE och noja mig med SATA-diskar??

Halsningar.. fran Indien!!

Permalänk
Snusfri

Kort svar: nej

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

XPs installationsprogram vägrar läsa drivrutiner från CD - sjukt dumt.

Skaffa (eller gör själv, med Slipstream) en XP-skiva som har Service Pack 2, då går allt som en dans.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Ja, svaret är egentligen nej.

Om du installerar Windows XP från en CD skiva med SP2, finns Microsofts egen universal drivis (utan RAID) för SATA controllers på skivan. Och då behöver du ingen floppy för att läsa på drivisen. Om du vill ha den speciella drivis, som följer med moderkortet (och det är oftast att rekommendera) så läser du på den efteråt, från CD, när installationen är klar. Då kan du oxå sätta upp RAIDen

Men - om du skall installera operativsystemet på RAID (vilket inte jag skulle rekommendera) så måste du läsa på moderkortsdrivisen vid windowsinstallationen tex från floppy, (eller USB om moderkortet klarar detta) vid F6 stoppet. Visserligen kanske du kan läsa på drivisen från CD'n, men där sitter ju XP-skivan.

En annan metod är att streama RAID' drivisen på installationsCD'n med tex Nlite.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Ja, svaret är egentligen nej.

Om du installerar Windows XP från en CD skiva med SP2, finns Microsofts egen universal drivis (utan RAID) för SATA controllers på skivan. Och då behöver du ingen floppy för att läsa på drivisen. Om du vill ha den speciella drivis, som följer med moderkortet (och det är oftast att rekommendera) så läser du på den efteråt, från CD, när installationen är klar. Då kan du oxå sätta upp RAIDen

Men - om du skall installera operativsystemet på RAID (vilket inte jag skulle rekommendera) så måste du läsa på moderkortsdrivisen vid windowsinstallationen tex från floppy, (eller USB om moderkortet klarar detta) vid F6 stoppet. Visserligen kan du läsa på drivisen från CD'n, men där sitter ju XP-skivan.

En annan metod är att streama RAID' drivisen på installationsCD'n med tex Nlite.

Ok, tack for det svaret. Nlite it is m.a.o. Jag har faktiskt anvant programmet for att optimera windows for lange sedan.. Att jag inte tankte pa det tidigare.

Varfor skulle du inte rekommendera att installera operativsystemet pa RAID for? Vilka nackdelar?

IDE dvd-brannare blir det.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen stor guru på accesstider vid olika RAID typer i förhållande till filstorlekar och åtkomst-frekvens, men...

mina erfarenheter säger att:

-Operativsystemet accessar små filer ofta
-HD med högsta varvtal ger snabbaste accessen.

Därför kör jag själv operativsystemet på en Raptor. Resten på vanliga SATA i RAID. Det är klart att man skulle kunna köra Raptor HDer rakt över, om man är gjord av pengar. Möjligen skulle man kunna lägga SWAP filen på RAID, men även det är tveksamt?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat en USB floppy för att slippa hålla på med nLite

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

Ska du installera Xp - Installera med skiva som har Service pack 2 inbakat annars behöver du floppy (eller cd skiva) med sata drivrutiner.
Ska du installera Vista - kör hårt bara!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Ska du installera Xp - Installera med skiva som har Service pack 2 inbakat annars behöver du floppy (eller cd skiva) med sata drivrutiner.
Ska du installera Vista - kör hårt bara!

Va nu då? Säger du att jag kan köra med en cd skiva endå?? Hurdå? Min cdspelare är ju upptagen med windows som tyvärr inte kan hitta någon disk att installera sig på. Det är väl bara floppy eller Nlite som gäller??

Min dator har kommit fram, och det är dags att fixa med Nlite installationen.

Jag undrar dock om ni kan hjälpa mig, jag har laddat ner alla drivrutiner från MSI`s hemsida, men det verkar finnas flera olika sorters SATA drivare.
Och jag har inte den blekaste vilken som igentligen är relevant för att få windowsinstallationen att funka utan floppy.

Är det nån som kan säga mig vilken det är som gäller?

Intel_ICH7R_ICH8R_Floppy.zip
Intel_ICH8R_MW61003.zip

Jag antar att det är någon av dem som gäller.

Hur är det med den här?

JMicron_RAID_MB.zip

Är Raid något man fipplar innan windowsinstallationen, och issåfal hur?

Permalänk
Medlem

Det är bara vissa SATA kontrollers som XP har stöd för inte alla.
t.ex så har jag en SIL3112 kontroller vilket inte XP har någon drivrutin för så det enda jag kan välja är antingen göra en egen XP skiva med nlite eller köra med en floppy och läsa drivarna från denna vid installation.

Har inte pysslat så mycket med Intel maskiner på sistone sist jag satte igång en maskin så var det i915 chipset på den minns inte om det är ICH6 eller 7 på den och på denna maskinen fungerade det utan att behöva använda någon floppy då drivaren för SATA fanns på XP skivan (sp2).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Om du har en CD skiva med WindowsXP som oxå har SP2, så skulle jag försöka installera Windows på SATA HD'n direkt. Utan att ha SATA drivisen på floppy.

Om det går bra, så skulle jag byta till JMicron och Inteldrivisarna när Windows är installerat och snurrar. Då kan du naturligtvis ladda ner (och installera) dom från MSI's hemsida direkt, utan att hålla på och fibbla med floppy.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Jag har ingen service pack 2 skiva, jag vill bara veta vilken av MSI drivrutinerna jag ska använda för att baka in dom i windows med Nlite.

Permalänk
Medlem

tror man kan beställa från microsoft för att få service pack 2, gick att göra förut.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
Jag har ingen service pack 2 skiva, jag vill bara veta vilken av MSI drivrutinerna jag ska använda för att baka in dom i windows med Nlite.

Kör med Driverpacks istället. Då slipper du bekymra dig om sånt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Ska du installera Xp - Installera med skiva som har Service pack 2 inbakat annars behöver du floppy (eller cd skiva) med sata drivrutiner.
Ska du installera Vista - kör hårt bara!

????? , nu fattar jag nada.
Jag installerade en Xp Home orginal på min dator med SATA2 hårddisk och SATA brännare, det gick exakt likadant som med IDE.
Den frågade inte efter drivisar och det gick felfritt.

Men jag kör ju med AMD, Intel brädorna kanske inte klarar av sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
Va nu då? Säger du att jag kan köra med en cd skiva endå?? Hurdå? Min cdspelare är ju upptagen med windows som tyvärr inte kan hitta någon disk att installera sig på. Det är väl bara floppy eller Nlite som gäller??

Min dator har kommit fram, och det är dags att fixa med Nlite installationen.

Jag undrar dock om ni kan hjälpa mig, jag har laddat ner alla drivrutiner från MSI`s hemsida, men det verkar finnas flera olika sorters SATA drivare.
Och jag har inte den blekaste vilken som igentligen är relevant för att få windowsinstallationen att funka utan floppy.

Är det nån som kan säga mig vilken det är som gäller?

Intel_ICH7R_ICH8R_Floppy.zip
Intel_ICH8R_MW61003.zip

Jag antar att det är någon av dem som gäller.

Hur är det med den här?

JMicron_RAID_MB.zip

Är Raid något man fipplar innan windowsinstallationen, och issåfal hur?

Är du osäker kan du lägga in båda i N-Lite. Och JMicron drivisen oxå, så får du med den. Dock måste du naturligtvis unzippa dom först.

RAIDen fipplar du med först när du fått Windows att snurra.

Visa signatur

Gudrun1