e-SATA eller Firewire?

Permalänk
Medlem

e-SATA eller Firewire?

Kommer usb finnas kvar om ett par år?
Har förstått att e-Sata eller Firewire ger betydligt bättre prestanda...
Vilken tror ni mest på?

Permalänk
Medlem

USB kommer finnas kvar.
eSata duger bara till hårddiskar/cd/dvd, medans firewire kan ansluta andra enheter.
Ingen av dem riskerar att försvinna inom de närmaste åren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

För externa HD:ar, vem vet. ESata kräver i allmänhet ett kontrollerkort, firewire är dyrare att implementera i enheter än USB(även om det också är effektivare(därmed snabbare) än USB).

I allmänhet så lär USB överleva de andra formaten, mest för att det för tillfället är så universal det bara går.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Framtidssäkerheten är inget större problem på något av dem, men det är väll vanligare (?) att FW-diskar även har USB, vilket underlättar när man använder disken hos vänner osv.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Verkar som att kombinationen USB/eSATA börjar bli vanlig i externa kabinett också.

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=I302-1S-SB2

Jag tror på denna kombination.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Den stora marknaden idag, det som det verkligen säljs mycket av, är laptops/portabla PC. Dom har alltid USB, ibland FW och aldrig eSATA,

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

USB har väll den funktionen att kunna ge lite ström i kabeln också, kan firewire / esata det?

Permalänk
Medlem

På ämnet e-SATA, finns det något sätt att ge bärbara datorer stöd för det via vad de här kortportarna på sidan heter? Gärna en länk till en butik som säljer det också då jag inte hittat det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Den stora marknaden idag, det som det verkligen säljs mycket av, är laptops/portabla PC. Dom har alltid USB, ibland FW och aldrig eSATA,

Vi säljer ASUS-laptops med eSATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gismya
På ämnet e-SATA, finns det något sätt att ge bärbara datorer stöd för det via vad de här kortportarna på sidan heter? Gärna en länk till en butik som säljer det också då jag inte hittat det

Sök på eSATA på komplett så hittar du både usbadapter och instickskort för eSATA.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Ok, men det ger en hastighet som är långsammare än USB, vilket gör att det är ett dåligt alternativ =/

Aja, då får jag köra USB till bärbara och eSATA till stationära

Permalänk
Medlem

Varför skulle t.ex. denna ge långsammare hastigheter än USB?

Permalänk
Medlem

"Dataöverföringshastighet 300 MBps" Har inte USB 2.0 480?

Permalänk
Medlem

Haha!

Vad litet marknadsföring kan åstadkomma egentligen.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det var så roligt.

Läs lite på ämnet. Jag föreslår att googla på "firewire vs usb" läs de första träffarna och ta ställning själv. Beroende på hur du viktar hastighet, kompatibilitet och tillämpning är valet mellan fw/usb olika.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Jag tycker inte det var så roligt.

Läs lite på ämnet. Jag föreslår att googla på "firewire vs usb" läs de första träffarna och ta ställning själv. Beroende på hur du viktar hastighet, kompatibilitet och tillämpning är valet mellan fw/usb olika.

Vilken hastighet på gränssnittet anser du att en snabb HD kan utnyttja??

Föreslår att du Gogglar litet på ämnet!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gismya
"Dataöverföringshastighet 300 MBps" Har inte USB 2.0 480?

eSATA har dataöverföringshastigheten 3000 Mbit/s och USB2 480 Mbit/s.
3000Mbit/s ger c:a 300 Mbyte/s nettoöverföringshastighet (c:a 80 % av brutto) . USB har 60 Mbyte/s bruttoöverföringshastighet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ok, så i fallet instickskortet så är det Mbyte/s och inte Mbit? Jag hatar blandningar av dem, det blir så förvirrande

Permalänk
Medlem

Kallas marknadsföring!!

Visa signatur

Gudrun1