Permalänk
Medlem

Vaio 13", värd pengarna?

Jag ska börja plugga till hösten och kommer behöva köpa mig en ny laptop. Jag har nu en Sony Vaio 17" men den är på tok för klumpig och används sällan faktiskt. Jag tänkte mig en rejält mycket mindre och mer portabel dator denna gången med betydligt bättre batteritid så att det faktiskt känns som om jag har en bärbar dator tillskillnad från nu.

Jag har kärat ner mig i en VGN-SZ4XN/C men den är i dyraste laget och ligger på
ca 25 000 kr. Dessutom är det bara en 13,3" skärm och jag är inte alls säker på hur stort det egentligen är. Upplösningen är dock typ densamma som en 14-15" så jag antar att det är den bästa lösningen för någon som letar efter en lätt, smidig dator med bra batteritid. Är det värt pengarna och vad har jag för alternativ?

http://vaio.sony.se/view/ShowProductCategory.action?site=voe_...

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna skulle jag köpa den Jag har sj kärat ner mig i en sån med

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jo, jag har pengarna. Men du vet hur det är, det svider alltid lite extra och jag har lite svårt att motivera köpet ibland.

Jag önskar att det fanns någon affär dit man kunde gå och kika på den. Jag får nog åka in och känna på lite 12" och 14" för att jämföra och liksom föreställa mig hur stor den kommer att bli.

Finns det några andra liknande bra alternativ i skärmklass 13-15"? Förväntas det komma något man kanske bör vänta på inom de närmaste månaderna? Datorn måste jag ju ha senast till augusti men jag är lite sugen på att köpa den redan nu men jag har inte så stor koll på marknaden och vad som kommer att komma.

Permalänk

För mycket pengar för lite hårdvara. Köp hellre en MacBook eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag orkar med att byta till Mac. Jag fullkomligt älskar PowerBookens utseende och funktioner men jag har aldrig haft en Mac och jag orkar helt enkelt inte krångla till det.

Jag söker en dator som är relativt lätt, har utmärkt batteritid och en skärm på 13-15". Jag har som sagt dragits med en 17" Vaio och är nu ute efter något mycket mer mobilt. Priset är inte jätteviktigt men taket hamnar väl kring 25k nånstans, mer än så får jag nog svårt att motivera mig till att lägga. Förslag?

Permalänk
Medlem

Nu byte jag mig från Vaio TX1 till Vaio SZ4, visst kostar det så smakar det..Men Kvalitet är hög det måste jag säga..

Så länge så funkar allt hyfsat.. Fingeravtryck läsare är ju en rolig grej.. trodde det skulle inte funka så bra, men det gör den faktiskt.. Nackdel är ju att Sony har slängt inne massa med skit program, så den segar ner datorn ganska mkt vid upp start.. Har du Cash. så slå till.. visst 25k är rätt mycket..
Ville du ha bra batteri så rekommenderar jag TX serie, bättre än denna utan tveka.. kanske räcker ungefär i 4h vid stamina länge.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Kaz,

Jo, pengarna är inte problemet. Men jag måste kunna motivera köpet för mig själv så att säga.

Skitprogrammen rensar jag nog ut med en gång ändå via en ominstallation. TX serien är för liten, jag måste ha minst en 13" skärm. Vad innebär egentligen stamina läge och vad kan man göra medan det är igång? Enligt sonys hemsida står det ju 6h vid stamina läge?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har själv en VAIO och SZ är ju schysst om man har pengarna. Svårt att hitta något lika snyggt och portabelt.

Jag tycker dock själv att HPs pavillion 14,1 tums ser fina ut, speciellt med tanke på deras trevliga prislapp (i förhållande till VAIOn). http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/23355-186369-12...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
För mycket pengar för lite hårdvara. Köp hellre en MacBook eller något liknande.

O du tycker MacBooken e billig i pris/hårdvara? MacBooken e bra på mycket men i det perspektivet e den inte de

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Du kan ju alltid köpa den föregående modellen som går loss för ca 20k. Skillnaden är att den för 25k har en 2.0 Ghz istället för 1.83, 1Gb mer i minne och 20 gig mer hårddisk. Annnars är det inte några andra skillnader.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=137915

Kolla bara med Netonnet om det är 2x512 eller om det är 1x1024, om det är senare alternativet är det bara att köpa en minnesmodul och trycka in. En minnesmodul går loss för ca 700 kr..

Annars kan du köra på Sonys "Macbook kopia".

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=151731

Enda negativa är väl att den väger 2.3 kg men jag som äger en Macbook tycker inte att det är så himla mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasi
Kaz,

Jo, pengarna är inte problemet. Men jag måste kunna motivera köpet för mig själv så att säga.

Skitprogrammen rensar jag nog ut med en gång ändå via en ominstallation. TX serien är för liten, jag måste ha minst en 13" skärm. Vad innebär egentligen stamina läge och vad kan man göra medan det är igång? Enligt sonys hemsida står det ju 6h vid stamina läge?

Tack för hjälpen!

Tja.. I Stamina läge, kör den med intels grafikkort iställe för Nvdia. Dvs den inbyggda, för att spara mera ström, Kör man speed, så räcker det nog i ca 2h,Antar att Vista drar mkt mer ström..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte ska spela så kommer jag inte ha några problem att köra i Stamina läge (antar jag?). Det påverkar väl inte filmer osv märkbart?

Jag har ännu inte kikat på Vista, tänkte avvaka tills det hade etablerats lite mer så jag antar att jag fortfarande kommer att köra XP ett tag till (och behöver alltså inte oroa mig för strömpåverkningen) men förr eller senare kommer jag ju att behöva trycka in Vista.

Jag var inne på OnOff idag och kikade på C2Z (eller vad den nu heter?), alltså den andra Vaion med 13,3" skärm. Skärmen kommer nog att fungera fint storleksmässigt men samtidigt tror jag nästan att 14,1" kanske vore det optimala. Jag hittade en Siemens med ruskig batteritid idag men kollade inte upp den så noga. Varför får jag spykänslor så fort jag ser det märket? Är det befogat?

Permalänk
Medlem

Köper man den nu så får man ju Vista på köpet.. Klart ska man ha Vista, funkar bra enligt mig ialfall..
Jag kör ju alltid Speed så, kanske beror på att jag alltid har laddare med sig, eller där finns el uttag.. En en sak är ju klar att Vaio har ju jäkligt nice skärm..

Men som sagt alltid värt att titta runt litet innan man köper en..

Visa signatur

------------

Permalänk

Jag var inne i förgår här på Sony Center i Malmö och tittade på båda de 13,3 som diskuteras i tråden. Har du pengarna är det lätt värt att betala mer för VGN-SZ4XN/C. Skärmen är bara ett par milimeter tjock! Helt fantastisk.

Du skulle ju kunna ta en tripp hit till Malmö för att titta på den, samt kanske plocka upp den direkt. Jag lovar dig, du kommer bli helt kär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
O du tycker MacBooken e billig i pris/hårdvara? MacBooken e bra på mycket men i det perspektivet e den inte de

Läste du priset på laptopen i fråga? Motiverar ett bättre grafikkort och minneskortläsare för 15k?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Motiverar ett bättre grafikkort och minneskortläsare för 15k?

Aero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaseriksson
Aero

Så Microsoft lyckades med sin Wow-kompanj. Trodde de marknadsförde World of Warcraft...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Så Microsoft lyckades med sin Wow-kompanj. Trodde de marknadsförde World of Warcraft...

eh. ironi? hört talas om? kom starkt där nångång i slutet av 90-talet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaseriksson
eh. ironi? hört talas om? kom starkt där nångång i slutet av 90-talet

Va? Förstår du inte min ironi eller var du ironisk nu? vafan, alla kan ju inte vara oseriösa, hur ska min oseriösitet fungera då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
För mycket pengar för lite hårdvara. Köp hellre en MacBook eller något liknande.

det 1:a du sa stämmer. men inte det andra. Mac har samma överpriser som Vaio.
du får en mycket bättre 11"-15" för 25000kr.

jag skulle köpt en FS Si1520 för 11245kr, (eller den med T7200 för 12495kr).
mycket bra liten dator. 1gb ram, grym skärm (12.1" Crystal View), core 2 duo, DVi, osv.
(dessutom har du då över 10k kvar, att göra något annat roligt för).

edit. visst är Vaios Kolfiberchassi grymt, men det är trots allt bara en laptop (ingen rymdraket som ska tåla enorm belastning. he he). bara chassit kostar hälften skulle jag tro.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
jag skulle köpt en FS Si1520 för 11245kr, (eller den med T7200 för 12495kr).
mycket bra liten dator. 1gb ram, grym skärm, core 2 duo, DVi, osv.
(dessutom har du då över 10k kvar, att göra något annat roligt för).
http://img444.imageshack.us/img444/117/wfimageviewerbe8.jpg

edit. visst är Vaios Kolfiberchassi grymt, men det är trots allt bara en laptop (ingen rymdraket som ska tåla enorma belastningar. he he). bara chassit kostar hälften skulle jag tro.

Jag skulle dock aldrig rekommendera någon att köpa en FS-laptop, morsan har en 17" och det är nog den värsta datorn jag har suttit vid.
*Touchpaden är heeelt under all kritik, ofta slutar den fungera några sekunder innan musen rör sig, dålig känslighet samt att scrollen bara fungerar sporadiskt.
*Tangentbordet är 'inte som andra', "<"-tangenten har flyttats ner brevid space vilket gör att man blir bra förvirrad.
*Själva chassit är otroligt plastig, det knakar och vrider sig för minsta lilla.
samt att den blir helt makalöst varm.

Finns faktiskt bara två grejor jag är nöjd med på den datorn, och det är hårddiskutrymmet, 160gb samt minnet på 2gb.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läste du priset på laptopen i fråga? Motiverar ett bättre grafikkort och minneskortläsare för 15k?

Bara det att i jämförelse är Macbooken avsevärt tyngre och med sämre hårdvara dessutom. Om du tar bort viktskillnad/storlek ur jämförelsen är Macbooken inte prisvärd jämfört med andra datorer. Jag anser Vaion vara prisvärd om du ser till vissa aspekter, på samma sätt som Macbooken är prisvärd ifall du ser till andra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Bara det att i jämförelse är Macbooken avsevärt tyngre och med sämre hårdvara dessutom. Om du tar bort viktskillnad/storlek ur jämförelsen är Macbooken inte prisvärd jämfört med andra datorer. Jag anser Vaion vara prisvärd om du ser till vissa aspekter, på samma sätt som Macbooken är prisvärd ifall du ser till andra

Helt sant, men trådskaparen letade efter altenativ och frågade om det var värt pengarna
Då gav ett annat altenativ, en macbook, den har samma storlek men inte lika portabel när det kommer till vikt och tjocklek. Men det är helt klart ett altenativ fortfarande.

Jag vet inte hur bra den där sonyn står sig i prisvärdhet mot tex LGs portabla maskiner eller mot alla 12"-varianter utav datorer som tävlar i ungefär samma kategori. Runt 20-25k klassen utav portabla.

Permalänk
Medlem

Kalla mig seg men jag fick så sent som igår nys om att Mac har kört in Intel processorer och att man nu i princip kan köra Windows lika bra på en Mac som på en PC. Det är information som nu gör att en Macbook Pro 15" lägger sig som ett mycket intressant val. Dock har jag hört att det kommer en uppdatering snart, att den första generationen av MBP-datorerna har krånglat för vissa samt att man kanske skulle vänta in Leopard. Vad tycker ni?

Macbook pro 15" eller Sony Vaio SZ4 13"? Observera att skärmstorleken inte egentligen ska avgöra det hela. Båda är helt okej! Ge mig era åsikter!

Permalänk
Avstängd

Fördel med Macbook: Du kan köra Windows vid behov

Nackdel: Varför köpa en Macbook för att köra ett annat operativsystem än OS X? Finns det då, bortsett operativsystemet, någon anledning att välja Macbook? Enligt mig, nej.

En komplett och fulländad dator ska klara att göra allt och behovet av dualboot ska inte behövas - i annat syfte än att vara kul att pröva. Jag hade därför valt vaion för att slippa ett operativsystem som är ytterst begränsat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasi
Kalla mig seg men jag fick så sent som igår nys om att Mac har kört in Intel processorer och att man nu i princip kan köra Windows lika bra på en Mac som på en PC. Det är information som nu gör att en Macbook Pro 15" lägger sig som ett mycket intressant val. Dock har jag hört att det kommer en uppdatering snart, att den första generationen av MBP-datorerna har krånglat för vissa samt att man kanske skulle vänta in Leopard. Vad tycker ni?

Macbook pro 15" eller Sony Vaio SZ4 13"? Observera att skärmstorleken inte egentligen ska avgöra det hela. Båda är helt okej! Ge mig era åsikter!

Om mobilitet e viktigt ta sonyn, vill du däremot kunna utforska de bra programmen som finns till Mac och ha en stabilare dator som inte har ett OS som segar ner allt, ta mac Och nej, jag är ingen mac entusiast. Däremot gillar ja OS X och Macbooken. Däremot anser jag den inte vara ultraportabel, portabel kanske, men inte ultraportabel Vad prioriterar du? Macbook pro har även bättre grafikkort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag hade därför valt vaion för att slippa ett operativsystem som är ytterst begränsat.

Intressant, det har jag inte märkt. Men det kanske du har efter dina omfattande erfarenheter av OSX? Enlighten me! Jag menar, jag vill ju inte vara ytterst begränsad, vare sig privat eller i mitt yrke. För det kan väl aldrig vara så att du slängde ur dig något så dumt som... *gulp* ...ett flamebait?

Permalänk
Medlem

Jag prioriterar faktiskt inte att datorn behöver bli ultraportabel. Jag vill att den inte ska vara direkt jobbig att bära med sig (dvs, inte för stor och tung) samt ha en bra batteritid. 13,3" skärmen är i minsta laget för mig och lägre än det kan jag inte gå. Jag har varit inne och kikat på den andre 13,3"arn från Sony på OnOff men inte tagit ner den från stället ännu och fingrat på den för att bekanta mig mer med skämstorleken.

Jag är definitivt sugen på att utforska Macvärlden samtidigt som jag kan använda Windows om jag skulle bli besviken. Jag ska börja plugga i USA till hösten och det finns ju en del program som kommer att komma väl till pass såsom Wordfinder. Mitt enda bekymmer just nu är att sådana program inte kommer att finnas tillgängliga för mig på ett snabbt och enkelt sätt. Men det kanske finns liknande till Mac? Om inte annat får jag väl använda BootCamp när jag jobbar.

Permalänk
Medlem

Om du ska plugga i USA till hösten, och ej är i akut behov av en ny dator, så tycker det är en bra idé att vänta tills du är där (i USA).

Macbooken är mycket billigare där, köpte själv min och sparade en rejäl hacka. Dessväre blir man ju utan åäö, men ska man inte skriva romaner så klarar man sig..

Jämför själv applestore.se/ applestore.com

Permalänk
Medlem

Jag var på MediaMarkt idag och kollade in Vaion. Jag börjar fundera på om inte en 13" kan bli för litet. Jag skulle även ha tagit en sväng till Macforum men det va stängt idag på grund av någon kurs för personalen.

Jag läste nu att Leopard verkar vara försenat. Innebär det att det är lika bra att slå till nu på en MBP? Kommer det komma en ny förbättrad version av själva datorn snart som gör att man bör avvakta? Jag vet att det bara är spekulationer men spekulera åt mig.

Tack.