Hur länge hänger PS3 med PC i prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Ungefär som att säga att windows xp tar 400mb.

Inte riktigt lika komiskt som att veta vad bluray är men inte blueray.

ok..?

-||-

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte jämföra Crysis med MGS4. Det är ju två helt olika sorters spel! Crysis är ett sandbox-FPS lir medans MGS4 är ett storybaserat smygarspel.

Visst är Crysis tekniskt överlägset men det har mycket med optimeringen att göra. Mycket hos Crytek är avancerat och stort, men hade de haft skillsen att optimera hade de inte haft svårigheter att få det at funka på en PS3. Handlar bara om optimering. Crysis är inte såå himla mycket snyggare än MGS4 heller liksom. Det är inte så himla svårt att utveckla ett så snyggt spel som Crysis när man har 4GB Ram, dubbla 8800GTX och 3.2GHz Core2Duo att leka med...

Det jag försöker säga är att om nu Crytek ville utveckla Crysis för PS3 så hade de lätt kunnat lyckas, dock hade det varit svårare och tagit längre tid. Men det är inte så att det inte går att få ut den sorterns prestanda ur den.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det går säkert, var Fredag som postade bilder som jämförde spelen och jag svarade för jag inte tycker spelen är lika alls. Varken spelstil eller tidigare motorer.

Crysis nämns mycket för att det ser såpass bra ut och är på det som är extrem PC-hårdvara idag. Hur kommer hårdvaran se ut och prestera om 4-5 år? Då ska fortfarande PS3 stå sig enligt vissa här vilket jag har svårt att se oavsett hur optimerade spelen är.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Crysis nämns mycket för att det ser såpass bra ut och är på det som är extrem PC-hårdvara idag. Hur kommer hårdvaran se ut och prestera om 4-5 år? Då ska fortfarande PS3 stå sig enligt vissa här vilket jag har svårt att se oavsett hur optimerade spelen är.

Se bara på God of War 2 och Shadow of the Colossus. Eller kanske Conkers bad fur Day till Xbox och Resident Evil 4. De är alla spel som är grafiskt helt otroliga, kanske inte tekniskt men estetiskt. PS3 kommer säkert stå sig ett bra tag till men den kommer antagligen aldrig att överträffa datorns tekniska överlägsenhet iom. att den ständigt uppgraderas.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Crysis ser grymt ut men något stelt, sterilt och teknikdemo. Det som jag reagerar mest på är hur mycket bättre MGS4 lyckas med fysiken och utseendet för kläder, hår och ansikten. Svårt säga vilket som blir snyggare men jag skulle gissa på MGS4. Hoppas något av dom blir roligt att spela också.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Ser man till grafik och effekter tror jag att det blir svårt att slå Crysis, dessutom förstår jag inte pratet om Blu-ray som någon särskild fördel för "stora detaljer" när minnet sätter gränserna för både 360 och PS3 (kanske mer för PS3 då det är uppdelat samt XMB reserverar viss del av primärminnet och tillgången till de resterande 256MB inte är lika effektiv).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Se bara på God of War 2 och Shadow of the Colossus. Eller kanske Conkers bad fur Day till Xbox och Resident Evil 4. De är alla spel som är grafiskt helt otroliga, kanske inte tekniskt men estetiskt. PS3 kommer säkert stå sig ett bra tag till men den kommer antagligen aldrig att överträffa datorns tekniska överlägsenhet iom. att den ständigt uppgraderas.

Om du diskuterar estetik finns det ingenting speciellt som talar till någon plattforms fördel. Estetiskt vackra spel kommer garanterat även till Nintendo Wii så prestandan har ingen större betydelse.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv

PS3an är och kommer alltid vara sämmre på att rika grafik än dagens och framtidens hardcore-datorer.

*går tillbaka till soffan o spelar Motorstorm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
PS3an är och kommer alltid vara sämmre på att rika grafik än dagens och framtidens hardcore-datorer.

*går tillbaka till soffan o spelar Motorstorm

synd att det inte finns nåt till PC som bevisar den tesen, Crysis i all ära men det håller inte =P

Permalänk

Om du diskuterar estetik finns det ingenting speciellt som talar till någon plattforms fördel. Estetiskt vackra spel kommer garanterat även till Nintendo Wii så prestandan har ingen större betydelse. [/B][/QUOTE]

Njae, "prestanda" gör det ju enklare för utvecklarna av spel att prestera bättre estetiskt. Ju mindre hårdvaran begränsar destå större möjligheter för artisterna. Om ps3 utvecklarna plötsligt skulle börja utveckla PC spel istället tror jag att dessa skulle krossa allt estetiskt. Den som lever får inte se, för det kommer aldrig att hända.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
synd att det inte finns nåt till PC som bevisar den tesen, Crysis i all ära men det håller inte =P

Nej.

Vi får vänta tills Dirt släpps, kommer tydligen till PC, 360 och PS3. Först då kan vi dra igång ett flamewar.

Permalänk
Medlem

Oavsätt om PC kör om konsollerna i prestandakriget så är PC för dyrt i längden.
Hur ofta måste man inte uppgradera sin dator för att kunna köra 1920x1080 med max grafik på i de allra senaste spelen? Varannan år kanske? Vad kostar detta varannan år? 15000:- ?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

För dyrt i längden håller inte då det inte kostar mer idag än vad det gjorde för 10 år sen, och det är fortfarande populärt.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Oavsätt om PC kör om konsollerna i prestandakriget så är PC för dyrt i längden.
Hur ofta måste man inte uppgradera sin dator för att kunna köra 1920x1080 med max grafik på i de allra senaste spelen? Varannan år kanske? Vad kostar detta varannan år? 15000:- ?

Läs igenom det som skrivits innan så får du svar på tal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det råder ingen tvekan om att PC kommer att fortsätta starkt på FPS fronten. Alla spelen som räknats upp är samma typ av spel utom Bioforge som troligen kommer vara helt underbarast på PC. Alla spelen verkar även släppas på xbox360 och/eller ps3. Det ska bli intressant att se skillnaden mellan de olika formaten, har PC fått den kärlek den behöver eller har hårdvaran fått ersätta optimeringen?

Vi vet att FPS är PC´s ögonsten. Men FPS är bara en liten del av spelvärlden. För att PC ska kunna anses dominera grafisk prestanda inom spel... behövs mer spel helt enkelt. Thousand swords och andra titlar dyker snart upp på ps3. Det intressanta är att se vad PC kan erbjuda utanför FPS. En sen konvertering av Gears of War är ju snällt men aldrig något att skryta med. Gears of war 2 släpps förmodligen tätt efter Gears på PC. Två flugor i en smäll.

Strategi är även det PC skötebarn. Men jag är ganska säker på att ps3 tar upp den kastade handsken. PC kan inte sägas ha bäst grafisk prestanda när mjukvaran just nu är trött och gammal. Det behövs nya fräscha spel och jag är tveksam till att kapitalet inom PC klarar av de grafiska kraven för att maximalt utnyttja hårdvaran.

Med det sagt ska det ändå bli spännande när Crysis och andra FPS släpps.

PC regerar när det gäller FPS, Strategi/rts, RPGs (inte japan RPGs som jag mer ser som äventyrsspel) samt MMOs.
Finns en oerhört lång forumpost nånstans på något forum som visar vilka exklusiva PCspel som kommer under 07. Är väldigt mycket.
Just RTS kan jag aldrig se konsoller ta över (iaf inte utan mus+tngtbord) då man behöver precision och snabbhet för de flesta av spelen i den "klassiska skaran" (typ c&c,CofH mm), i resten av spelen är det så mycket micromanagement så man skulle avlida med en handkontroll (Civ 4 t.ex).
FPS kommer också PCn hålla fast i ett bra tag. Många spel går över till TPS för mer konsolvänlighet men om vi snackar riktiga fps så kan man inte kalla twitchskills för twitchskills på konsoll då man har hitboxar stora som hus.
RPGs Är det lite tunnare med. NwN2 Var en härlig återgång till hur jag anser hur ett vettigt rpg ska vara (även om jag inte kunde styra flera medhjälpare samtidigt och andra störiga inslag). Folk verkar inte våga satsa på monsterspel med massvis med dialog och interaktion längre. Det är väl Bioware som håller fanan uppe med kommande Dragon Age.
Vad det gäller MMOs tror jag det tar ytterst många år innan fokus flyttas mot konsollerna. På Pc har du ett enkelt interface för kommunikation (tngtbrd) som samtidigt ger enorma möjligheter till konfiguration. WoW t.ex. är ganska mycket av en no-brainer, men för att det skulle funka på handkontroll skulle det behöva dummas ner en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ni kan ju inte jämföra Crysis med MGS4. Det är ju två helt olika sorters spel! Crysis är ett sandbox-FPS lir medans MGS4 är ett storybaserat smygarspel.

Visst är Crysis tekniskt överlägset men det har mycket med optimeringen att göra. Mycket hos Crytek är avancerat och stort, men hade de haft skillsen att optimera hade de inte haft svårigheter att få det at funka på en PS3. Handlar bara om optimering. Crysis är inte såå himla mycket snyggare än MGS4 heller liksom. Det är inte så himla svårt att utveckla ett så snyggt spel som Crysis när man har 4GB Ram, dubbla 8800GTX och 3.2GHz Core2Duo att leka med...

Det jag försöker säga är att om nu Crytek ville utveckla Crysis för PS3 så hade de lätt kunnat lyckas, dock hade det varit svårare och tagit längre tid. Men det är inte så att det inte går att få ut den sorterns prestanda ur den.

bilderna som visades samt det övriga jag sett från de två spelen gav mig följande:
Verkliga färger i crysis VS brunt i MGS4
(Som VGCats säger "Yepp, havent you heard? Real is brown" http://www.vgcats.com/comics/?strip_id=224) Något som jag ser som en billig effekt för att få något att se "bra" ut.

Högupplösta texturer VS Last gen texturer
BF2 har bättre väggtexturer/omgivningstexturer än vad som visas på bilderna/filmerna...

Oerhört stark och öppen motor vs stark men låst motor.
Tvivlar på att MGS4 kommer bjuda på de möjligheter crysis kommer med när det gäller påverkan av sin omgivning.
Bara omgivningarna på bilderna ger ju Crysis ett ganska rejält övertag

På den andra bilden som visades har ju uncharted-nånting spelet inte så mycket att komma med. Ser väldigt plastigt ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Vad gäller bilden ovan, så känns den vänstra spalten steril och kall/hård.

Jag tror ordet du letade efter var Realism...

Vad det gäller DX10 har jag framför allt propagerat för vad det kommer att ge. Många klankar ner på det och säger att det inte kommer ge så stor skillnad och tar samtidigt upp optimeringen till PS3:an som en stor grej.
DX10 är just det. En riktigt rejäl optimering av grafikgränssnittet som de flesta PCspel använder sig av. Det finns saker som i DX10 kräver en hundradel så mycket kraft som motsvarande effekt skulle ta i DX9 eller motsvarande OpenGL format.
DX9 till 10 seteget tror jag kommer bli lika stort som DX8-9. Den har inte lika klart definerade "effekter" och saker som var ganska klara iom DX9 men optimeringarna kommer kunna ge möjligheter till saker som är way beyond dx9 och troligtvis en bra bit förbi Open GL.

Om man vill ha DX10 förklarat för sig i relativt enkla termer så finns det en bra genomgång här:
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=130903

Permalänk
Medlem

Nej, jag föredrar Hideo Kojimas estetiska stil före Crysis varje dag i veckan. Sen tillkommer storyn, och där levde Far Cry upp till sitt namn tyvärr, så Crysis lär ju inte bli mycket bättre.

Bladdret om DX10 spelar ingen roll, det är ändå inte skrivet för en konfiguration, så det blir aldrig lika effektivt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Nvidia verkar även dom medvetna om problemet med oanvänd hårdvarupotential va det gäller spel till PC.

Because of the potential for unique configurations, a lot of the potential for PCs goes untapped, when compared with consoles. For high-end PC hardware, how much of that potential is not being used?

Keita Iida: It's certainly not being used completely. At GDC, we released a new suite of tools designed for DX10's next-gen features, specifically for the 8800 series. In terms of PCs and why they haven't been maximised, I think it's pretty simple. If you're a publisher and you want to make money, you have to account for the user base as a whole - not just the high-end gamer. A lot of times a developer, depending on what genre their game is, will target Geforce FX, or Geforce 6 or 7, and then they create their art assets and to the extent that they can, branch off and make the game scaleable. That's where we come in.

First of all, for higher-end games, we focus a lot on marketing and creating awareness. The second thing we do is that is, the investment to enhance your game is not trivial in terms of resources - which is why we create tools - to help facilitate their adoption as quickly as possible and as a low-cost proposition. Companies know that from a ROI (Return on Investment) standpoint, to target the 8800 consumer is - from a PR stand point, it's cool - but the majority of people don't have that hardware. We want reach them, and we think it makes sense for companies to do it if it's cheap enough and easy enough and they can do it quickly enough.

Suger för övrigt hästballe att inte kunna köra antialiasing i Stalker. Sliter hårt på hårdvaran det spelet. Mitt 8800GTS går på knäna om jag slår på grässkugga och max. Oklockat låg jag på 30 fps klockat 40 fps.... fan va det är gött att klocka ibland. Från dugligt till mumma. Stalker är skönt som fan annars. köpte till och med ett nytt tangentbord bara för att överleva. Med gamepad åt jag bly och dog varannan minut. Så ska det vara, kärvt och blodigt.

GN AU: Ubisoft has been given NVIDIA tools with which to develop their games, and yet their last 3 big PC titles - Ghost Recon Advanced Warfighter, Rainbow Six and Silent Hunter - have broken key features. None support anti-aliasing. Why, if they have these tools, is this happening? Why are they breaking your drivers? And how has NVIDIA reacted internally?

Keita Iida: Certainly, at a high level, we're very disappointed. We were disappointed that we were not able to engage to a level where that was not prevented, that we couldn't have done something about that. As we said before, one of the biggest impediments of PCs is the image of less compatibility compared with consoles, and certainly we make it our mission to address [this]. We try and touch on as many companies and titles as possible. Ubisoft, as one of the larger and more well-established companies - we should be doing a better job of that.

butte

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Nej, jag föredrar Hideo Kojimas estetiska stil före Crysis varje dag i veckan. Sen tillkommer storyn, och där levde Far Cry upp till sitt namn tyvärr, så Crysis lär ju inte bli mycket bättre.

Bladdret om DX10 spelar ingen roll, det är ändå inte skrivet för en konfiguration, så det blir aldrig lika effektivt.

Inte lika effektivt beror ju hur man ser på det. Du behöver ny hårdvara, all potential utnyttjas inte, men vad spelar det för roll i denna diskussion om det ändå ger bättre resultat hmm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Nej.

Vi får vänta tills Dirt släpps, kommer tydligen till PC, 360 och PS3. Först då kan vi dra igång ett flamewar.

Absolut Kan tillägga att jag personligen spelar PC. Men bilspel skall köras på konsoll, enl mitt tycke åtminstonde. Har haft den åsikten ända sedan jag lira Sega Rally på min Saturn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Oavsätt om PC kör om konsollerna i prestandakriget så är PC för dyrt i längden.
Hur ofta måste man inte uppgradera sin dator för att kunna köra 1920x1080 med max grafik på i de allra senaste spelen? Varannan år kanske? Vad kostar detta varannan år? 15000:- ?

För dyrt finns inget som heter om man är entusiast och har pengar. Slänger hellre ut 40k på datorkomponenter än 6 k + 10k för PS3 och en TV. Sen är det en smaksak, ja gillar att köpa nya komponenter, uppgradera mig, känna prestanda skillnad, mecka m.m. Sen va det kostar spelar ingen större roll för mig, och nej jag är inte rik eller har ingen rik i släkten/familjen. Jobbar till mina pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Absolut Kan tillägga att jag personligen spelar PC. Men bilspel skall köras på konsoll, enl mitt tycke åtminstonde. Har haft den åsikten ända sedan jag lira Sega Rally på min Saturn.

Nja, enda spelen ja tycker passar till konsol är spel liknande resident evil, silent hill, devil may cry m.m
Bil/simspel, rollspel, äventyrsspel, strategispel, FPS spel, nja i stort sett alla spel föredrar ja på pc. men smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Läs igenom det som skrivits innan så får du svar på tal.

ja det är ju du bra på, för du har fortfarande inte lust att förklara ditt förra "svar" antar jag?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det är ju du bra på, för du har fortfarande inte lust att förklara ditt förra "svar" antar jag?

Om du inte ens vill försöka förstå vad min post antydde så kan jag tyvär inte hjälpa dig.

(Detta är väldigt abstrakt men jag tror man kan förstå)

Eftersom vad inställningen "high" är på pc spel hela tiden förskjuts så är påståendet

"Men om jag köper en konsoll så kan jag hela tiden köra på snyggaste medans en dator blir tvungen att uppgraderas efter varje år"

väldigt missvisande.
Här är en hemsnickrad ekvation

2007 pc-high = ps3
2008 pc-medium = ps3
2009 pc-low-medium = ps3
2010 pc-low = ps3

Summa summarum, din dator du köpt år 2007 blir inte långsammare utan spelen blir snyggare och mer krävande, det kommer inte ta lång tid innan medeldatorn börjar springa om de flesta konsollerna.
Visst konsoller kan "optimeras" men det har sin gräns det också.
Så självklart kan inte en dator du köper idag köras på high i flera år men du kommer antagligen kunna köra med samma upplösning på texturer, skärm och effekter som idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Om du inte ens vill försöka förstå vad min post antydde så kan jag tyvär inte hjälpa dig.

(Detta är väldigt abstrakt men jag tror man kan förstå)

Eftersom vad inställningen "high" är på pc spel hela tiden förskjuts så är påståendet

"Men om jag köper en konsoll så kan jag hela tiden köra på snyggaste medans en dator blir tvungen att uppgraderas efter varje år"

väldigt missvisande.
Här är en hemsnickrad ekvation

2007 pc-high = ps3
2008 pc-medium = ps3
2009 pc-low-medium = ps3
2010 pc-low = ps3

Summa summarum, din dator du köpt år 2007 blir inte långsammare utan spelen blir snyggare och mer krävande, det kommer inte ta lång tid innan medeldatorn börjar springa om de flesta konsollerna.
Visst konsoller kan "optimeras" men det har sin gräns det också.
Så självklart kan inte en dator du köper idag köras på high i flera år men du kommer antagligen kunna köra med samma upplösning på texturer, skärm och effekter som idag.

Jag tror att du underskattar vad en optimering av hårdvara kan göra.
Det märks att du inte tänker på det när du gjorde "kurvan". PS3:an kommer att bli omgången av datorer när man får en QX6700 för 3000kr och ett likvärdigt 8800gtx för 3000kr, då kan datorspel bli snyggare än ps3 spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Jag tror att du underskattar vad en optimering av hårdvara kan göra.
Det märks att du inte tänker på det när du gjorde "kurvan". PS3:an kommer att bli omgången av datorer när man får en QX6700 för 3000kr och ett likvärdigt 8800gtx för 3000kr, då kan datorspel bli snyggare än ps3 spel.

Nej det är ju just det som är det fina med kråksången, vad datorhårdvaran har för priser spelar ingen roll. Det är bara vad som finns ute som gör en skillnad. Datorspel kan bli snyggare även om QX6700 skulle kosta 300000kr och 8800gtx kostar det dubbla.
Nej jag är inte alls imponerad av vad "optimering" gör för konsollerna, om shadow of the colossus nu är ett bra exempel på det.

Däremot blir jag imponerad över hur snygga animationer många konsollspel har, så som SOTC eller God of war.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Om du inte ens vill försöka förstå vad min post antydde så kan jag tyvär inte hjälpa dig.

(Detta är väldigt abstrakt men jag tror man kan förstå)

Eftersom vad inställningen "high" är på pc spel hela tiden förskjuts så är påståendet

"Men om jag köper en konsoll så kan jag hela tiden köra på snyggaste medans en dator blir tvungen att uppgraderas efter varje år"

väldigt missvisande.
Här är en hemsnickrad ekvation

2007 pc-high = ps3
2008 pc-medium = ps3
2009 pc-low-medium = ps3
2010 pc-low = ps3

Summa summarum, din dator du köpt år 2007 blir inte långsammare utan spelen blir snyggare och mer krävande, det kommer inte ta lång tid innan medeldatorn börjar springa om de flesta konsollerna.
Visst konsoller kan "optimeras" men det har sin gräns det också.
Så självklart kan inte en dator du köper idag köras på high i flera år men du kommer antagligen kunna köra med samma upplösning på texturer, skärm och effekter som idag.

era summa summarum: du är en knickedick som fortfarande inte svarat på frågan om dina pårökta påståenden. (de finns dock lättillgängligt citerad längst upp på denna sida om du vill fundera ytterligare på vad tusan du tror att du menade vid tillfället)

men för att svara på ditt ytterligare avvikande från frågan: medel-PCn kan inte vara annat än summan av alla PC-burkar i bruk idag, jag tvivlar på att en sån ens kan köra 3D-schack med bra flyt vare sig idag eller imorgon och PS3 kommer vara vassare på spel än en sådan även 2010. (lätt. och även de senaste spelen) och i vilket fall, samtidigt som den teoretiska kapaciteten förskjuts på medel-PCn förskjuts den praktiska för konsollerna, detta i sin tur släpar efter på PC eftersom de ingen standard har att förbättra sig på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
era summa summarum: du är en knickedick som fortfarande inte svarat på frågan om dina pårökta påståenden. (de finns dock lättillgängligt citerad längst upp på denna sida om du vill fundera ytterligare på vad tusan du tror att du menade vid tillfället)

men för att svara på ditt ytterligare avvikande från frågan: medel-PCn kan inte vara annat än summan av alla PC-burkar i bruk idag, jag tvivlar på att en sån ens kan köra 3D-schack med bra flyt vare sig idag eller imorgon och PS3 kommer vara vassare på spel än en sådan även 2010. (lätt. och även de senaste spelen) och i vilket fall, samtidigt som den teoretiska kapaciteten förskjuts på medel-PCn förskjuts den praktiska för konsollerna, detta i sin tur släpar efter på PC eftersom de ingen standard har att förbättra sig på.

Ibland måste man se helheten andreax, inte bara läsa inlägget jag skrev, testa läsa vad killen jag citerade skrev och se om det inte blir mer klart för dig.

Nej med medelpc menar jag inte nån sorts normaldator som är medelvärdet av alla datorer i världen, utan just medelsegment på processor och grafikkort. Du vet de har oftast low end, mid end, och high end.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Ibland måste man se helheten andreax, inte bara läsa inlägget jag skrev, testa läsa vad killen jag citerade skrev och se om det inte blir mer klart för dig.

Nej med medelpc menar jag inte nån sorts normaldator som är medelvärdet av alla datorer i världen, utan just medelsegment på processor och grafikkort. Du vet de har oftast low end, mid end, och high end.

"killen" du citerade var ju jag. men även om jag backtrackar till Rambos citat blir ditt resonemang inte särdeles hållbart, det finns gränser på hur mycket zipande ger även om man inte jämför 5GB med 50, i det fallet blir det fortfarande bara just komiskt. hur ni märker ord sinsemellan lägger jag mig inte längre i även om jag själv påpekat självklarheten i vad "blueray" betyder tidigare.

aha, enbart medelvärdet av det absolut bästa. att jag inte tänkte på en sån självklarhet.. bäst att klargöra att även spelkonsollerna inte ska räknas av mot sina minsta gemensamma nämnare om ingen begripit om jag menade det innan. (som Wii alltså om vi ska hålla oss idagsläget, eller kanske Vectrex. det finns ju folk som kör såna med fortfarande) så i fortsättningen, när jag påpekar att konsoller har bättre spelgrafik än PC är det inte maskiner som NES jag menar, ej heller de faktiskt medelmåttiga som tex Saturn utan den "bästa medelmåttan" som är PS3.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu har du tappat bort mig totalt, var har jag sagt någonting om medelvärdet av det absolut bästa. Jag sa ju precis att det INTE var något medelvärde, utan mellansegment.

Jag ska förtydliga,
jag påstår att nästa år, då antagligen 2 ny generationers grafikkort finns ute kommer mellansegmentet vara ekvivalent med highendgrafiken vi har idag. Och jag påstår att highend idag är ekvivalent med ps3 idag.

Permalänk
Medlem

En liten intressant gämförelse:

Nvidia G80 - 681 miljoner transistorer

Källa:http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_Series

Cell - 234 miljoner transistorer

Källa: http://news.com.com/PlayStation+3+chip+has+split+personality/...

Vilken är mest avancerad tror ni?

Grafikkortsutvecklingen har fullkomligt exploderat de senaste åren, om något/några år så kommer PS3 att vara omsprungen flera gånger om av de nya grafikkorten om ni snackar ren prestanda.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Nu har du tappat bort mig totalt, var har jag sagt någonting om medelvärdet av det absolut bästa. Jag sa ju precis att det INTE var något medelvärde, utan mellansegment.

Jag ska förtydliga,
jag påstår att nästa år, då antagligen 2 ny generationers grafikkort finns ute kommer mellansegmentet vara ekvivalent med highendgrafiken vi har idag. Och jag påstår att highend idag är ekvivalent med ps3 idag.

hela argumenterandet bygger ju på den ständiga uppgraderingen för överlägsenhet, uppgraderar man sig ständigt till dagens standard för "mellansegmentet" (ett mycket luddigt begrepp fö) så kommer man likförbaskat inte ikapp en PS3 till 2010. detta kan bevisas rent empiriskt, försök få spelgrafik ur en uppgraderad "mellansegmentare" anno 2001 uppgraderad under tiden tills idag som motsvarar PS3, eller för all del XB360. lycka till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du har inte förstått, vad jag menar är att man INTE måste uppgradera ständigt då en highend dator idag skulle hålla sig väldigt bra mot konsoller vilket empiriskt visat sig stämma bra.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Kolla gärna på posten med bilderna här.

<Bara en tankegång>
Men jag menar att år 2008 kommer doom4 som spelas på ps3 vara som att spela doom4 i medium på pc, och detta kommer mellansegmenten klara.
</Bara en tankegång>