Permalänk
Medlem

lol om det stämmer

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Nooooooooooo. Hoppas att AMD/ATI repar sig, vill inte ha monopol
Det känns som om att dom måste skynda sig med sina HD 2950XTX nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Nooooooooooo. Hoppas att AMD/ATI repar sig, vill inte ha monopol
Det känns som om att dom måste skynda sig med sina HD 2950XTX nu

Sorry. Om detta stämmer, är kampen över:

" ATI said in front of 150+ journalists that R600XT won't be able to compete with Geforce 8800 GTX. The dream is dead and Radeon HD 2900 XT won't be able to catch up with the six month old Geforce 8800 GTX.

ATI said that R600XT, Radeon HD 2900XT has about the same performance as the 8800 GTS. Radeon HD 2900 XTX won't be launched at mid may and will be delayed to Q3 2007."

(saxade från en annan tråd...)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Inte bra! Och eftersom att AMD redan har förlorat pengar på att Intel lyckades med sin c2d serie medans AMD sitter på sin K8L? Hur ska detta sluta

Hejja AMD inte ge upp ännu

Permalänk
Medlem

Är nog rädd att nvidia har de 2 bästa korten på marknaden just nu.

Misstänker att HD2900XT är pressat till max för att komma ikapp 8800GTS...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

Blir lite ledsen av att läsa såna saker.
Är de inkompetenta?
8800GTX är ju ett gammalt kort.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk

Tragiskt ... sex månader efter 8800GTX och ATI kommer med detta. Man är riktigt besviken! Hoppas detta är bara barnsjukdomar och dåliga drivers.

Permalänk
Avstängd

AMD @ ATI suger nu för tiden

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3.5 ghz | 2048 mb DDR2 | XFX 8800GTX

Permalänk

Känns som det blir ett 8800GTX så småningom för mig iaf, samt en skärm med 1900x1200

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Kan det inte vara så simpelt att korten är core begränsade, det därav hjälper inte den högre minnesfrekvensen XTX-kortet ett dugg. De kanske drar upp den en ~100mhz till retail så kommer skillnaderna att bli större?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Kan det inte vara så simpelt att korten är core begränsade, det därav hjälper inte den högre minnesfrekvensen XTX-kortet ett dugg. De kanske drar upp den en ~100mhz till retail så kommer skillnaderna att bli större?

Det återstår och se. Hoppas att det är så som du säger

Permalänk
Medlem

Om nu dessa siffror stämmer vilket jag inte riktigt tror på, så får man ju funderingar på vad i helvete ati sysslar med, dem har väl aldrig misslyckats så mycket som med R600(förutsatt att siffrorna stämmer). Sen får man väl kanske ta i akt att dem faktiskt inte har testat korten i dx10 ännu vilket säkerligen kan bli intressant. Men men, stämmer detta så blir jag ganska besviken då jag är lite väl besviken på mitt 8800 och tänkte köpa ett R600, men man får väl helt enkelt vänta på nästa serie igen då.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

Det luktar nvidia-monopol lång väg nu och om AMD fortsätter som de gör nu så kommer det bara finns Intel och Nvidia kvar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Något säger mig att klockfrekvenserna inte är vad dom bör vara på dedär kortet. Det är ju i princip ett 2900XT med mer minne.

Stämmer siffrorna med vad kortet egentligen kan prestera kommer vi aldrig få se 2900XTX i butik.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Något är bara jättefel i det testet. Om man resonerar som ett företag skulle göra så är man ute efter vinst. Med vinst betyder mer inkomster än utgifter. Utveckling kostar mycket pengar samt man hoppas få tillbaka investeringen. Om nu GDDR4 är sämre än GDDR3 så skulle det ha visat sig i ett tidigt stadium av utvecklingsfasen. HÄR skulle vilket företag som helst satt stopp för produktionen om investeringen inte går med vinst.

Om de mot all förmodan skulle köra vidare på utvecklingen med en produkt som de vet inte kommer bringa tillbaka investeringarna så skulle de absolut inte göra det till sitt exempelvis värsting grafikkort. De skulle ha lanserat det som nån mid-budgetvariant bara för att testa hur det går, som tex ATI gjorde med 9600-serien där de testade .13 micrometer arkitektur.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Då blire det ett XT för mig då, men jag betalar inte mer än 3500 för det.

Det blir nog ett XT för mig också. Jag har suttit med ett 8800 GTS i ett halvår nu, och jag vill testa något nytt.

Framåt sommaren lär ATI ha fått fart på drivrutinerna också. De är ofta lite trögstartade, så ge dem ett par månader.

Permalänk

beställt 8800gtx idag.. hade goda förhoppningar med ATI men det sket sig ju..

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Allt hopp är inte ute för ATI, dom har världens bästa tillfälle att roffa åt sig marknadsandelar från nvidia i mid-range sektionen.
Kolla hur dåligt 8500/8600GT-GTS presterar.

Tror att ATI har stora chanser att släppa ett vettigt mid-range kort som klår nvidia.
Där finns det trots allt mest pengar att tjäna.

Men det oroar mig lite med att det inte kommer gå så bra bland high-end, nvidia får ganska fria händer att sätta vilka priser som helst för deras kommande värsting 8800Ultra.
Jag hade hoppats på att det skulle bli jämnare mellan XTX/GTX så att dom valde att sänka priset på Ultra.

Men men, vi kan juh hoppas på att pressmedelandet från ATI är bullshit och att dailytech har gjort nåt fatalt fel i testet av XTX.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaNaN85
hahaha.

Du menar inte allvar va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Inte bra! Och eftersom att AMD redan har förlorat pengar på att Intel lyckades med sin c2d serie medans AMD sitter på sin K8L? Hur ska detta sluta

Hejja AMD inte ge upp ännu

Hoppas verkligen också att det är något simpelt fel bara. Tycker fan detta suger faktiskt. Tänk och va den personen som står och talar om detta för 150+. Fan man blir rörd alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiji99
AMD @ ATI suger nu för tiden

Varför skrivs sådana här korkade kommentarer samma månad som dom reggat sig på ett forum?

AMD har väldigt kompetenta killar och tjejer som jobbar för dom som vet vad dom sysslar med. Vi är alla människor och alla kan göra fel. Tro fel, att praktiken inte stämmer överens med teorin.

Det kunde lika gärna vart Nvidia som hade floppat men tror att Nvidia lärde sig av sitt stora misstag sedan FX serien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Kan det inte vara så simpelt att korten är core begränsade, det därav hjälper inte den högre minnesfrekvensen XTX-kortet ett dugg. De kanske drar upp den en ~100mhz till retail så kommer skillnaderna att bli större?

Man får väl hoppas på det men jag tror att i så fall så har dom redan tänkt på detta. Dom är inte 10 anställda som jobbar med problemet. Men hoppas kan vi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Något säger mig att klockfrekvenserna inte är vad dom bör vara på dedär kortet. Det är ju i princip ett 2900XT med mer minne.

Stämmer siffrorna med vad kortet egentligen kan prestera kommer vi aldrig få se 2900XTX i butik.

Jag har med funderat på det. Nu vet jag inte om XTX är 65n eller 80n men 230watt för ett grafikkort är också något jag har tänkt på. Sen om det har med detta att göra vet jag ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Något är bara jättefel i det testet. Om man resonerar som ett företag skulle göra så är man ute efter vinst. Med vinst betyder mer inkomster än utgifter. Utveckling kostar mycket pengar samt man hoppas få tillbaka investeringen. Om nu GDDR4 är sämre än GDDR3 så skulle det ha visat sig i ett tidigt stadium av utvecklingsfasen. HÄR skulle vilket företag som helst satt stopp för produktionen om investeringen inte går med vinst.

Om de mot all förmodan skulle köra vidare på utvecklingen med en produkt som de vet inte kommer bringa tillbaka investeringarna så skulle de absolut inte göra det till sitt exempelvis värsting grafikkort. De skulle ha lanserat det som nån mid-budgetvariant bara för att testa hur det går, som tex ATI gjorde med 9600-serien där de testade .13 micrometer arkitektur.

Word.

Aja, man gjorde ett bra köp i alla fall. Hoppas ni bara AMD repar sig. Dom har ju K10 kvar i alla fall, den kanske slår.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Riktigt besviken, hade hoppats på mycket bättre resultat.
Jag väljer därför att inte tro på testet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

http://www.vr-zone.com/?i=4931

På onsdag smäller det. Eller puffar snarare med tanke på de läckta testnuffrorna.

Permalänk
Medlem

Det här är ganska tråkiga nyheter men...

IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!
om resultaten stämmer då... Vilket jag personligen ej tror.

Minns att nån sade att nån steamer prosses grejs var dubbelt så många än 8800gtx men att dom sög, så det såg bättre ut på papper. Har migrän sorry vet inte om jag skriver nå bra. Men.

IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!
IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!
IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!

Inklusive mig men dom kanske blir skit billiga nu

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lite prissänkningar på 8800GTX när HD 2900XT släpps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn

Tror att ATI har stora chanser att släppa ett vettigt mid-range kort som klår nvidia.
Där finns det trots allt mest pengar att tjäna.

Deras topp mid-range kort, X2600XT som ska tävla mot 8600GTS, presterar som 8600GTS.

Så nej, de har ingen chans alls att klå nVidia i prestanda i denna segmenten med sina kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!

Skadeglädje i sin högsta form... me like, me like (^_^)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda

http://www.vr-zone.com/?i=4931

På onsdag smäller det. Eller puffar snarare med tanke på de läckta testnuffrorna.

Imploderar skulle jag säga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

R600 är alltså ATIs motsvarighet till nVidias NV30, hypat till tusen, halvåret försenat och ändå efter i prestanda när det väl släpps...

Förstår inte varför AMD/ATI gjorde en sån stor grej av denna release (bjöd in en mängd journalister till afrika). De måste ju ha vetat om detta sedan länge, måste ju vara otroligt pinsamt. Hade jag varit i AMD/ATIs kläder hade jag velat smyga ut detta kort och hoppats på att folk snart skulle glömma det

Man undrar ju det kunde gå så här illa. ATI hade alla förutsättningar att slå nVidia här. Det är deras andra generation arkitektur med unified shaders, nåt måste de ha lärt sig under utvecklingen av Xenos.

Det enda som skulle kunna rädda R600 från att se totalt misslyckat ut vore ju om det presterade klart bättre i DX10 än G80. Inte alls omöjligt att så är fallet men dessvärre för ATI så är ju DX10 spelen är fortfarande en bra bit bort.

Dock tycker jag det är alldeles för mycket "gloom and doom" från vissa här. AMD/ATI kommer inte att gå under för det här, det är inte direkt något småföretag vi pratar om här.

Permalänk

Att ha i åtanke är att detta endast är relevant för den som är i behov av att vara värst , prissätter ATI smart så är inte förlusten så stor , det översta prestanda segmentet är inte något vare sig Nvidia eller ATI gör några stora pengar på.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

he he... vore lustigt om dom gjort detta som en reklamkampanj. Baktala sitt eget kort för att sedan krossa när det släpps. Men man undrar ju vad dom trodde skulle förändras under förseningen av kortet om nu detta stämmer.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Ja, detta är ju sorgligt. Och tror inte ATI berättar att deras kort är sämre än 8800GTX om det verkligen inte är det, isf är det ett nytt och för mig okänt pr knep

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En hel del udda klockfrekvenser där, XTX kortet är klockat i 750/2k medans Fudzilla säger att det kommer vara klockat i 800/2.2k, fullt möjligt att OEM versionen är långsammare (vilket är bra, den som köper dell förtjänar långsammare komponenter ) eller att det helt enkelt inte är uppdaterat med senaste BIOSet. Kortet det testas mot är snarare ett 8800Ultra då klockfrekvenserna är 650/2k gämfört med 575/1.8k för stock GTX och 650/2.16k för Ultra.

Sen får man inte glömma ATI's tradition att lansera med dåliga drivutiner, X1800 var knappt bättre än 7800GTX vid lansering, med bättre drivrutiner är skillnaden stor...

man kan clocka gtx?

tex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329757

ligger på 630 och 2000 fabriksclockat
och dom nämner under att det är ett fabriks överclockatkort

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

IN YOUR FACE TILL NI SOM VÄNTADE PÅ R600!

sen kan man också vända på det till er som köpte Nvidia korten när dom var som dyrast ;> nu får ju vi som väntat längre mer valuta för pengarna genom att köpa nvidia korten nu när dom gått ner så kraftigt i pris ;P