Permalänk

Tack så mycket för det skulle updatera till dessa drivisar som skulle vara så himla bra och nu är min dator stendöd kan inte göra nånting alls. det enda som kommer upp nu är något felmedelande och sen kan man inte göra något mer med min dator stort tack!

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan sätta fast en Thermalright SI-128 utan problem på detta moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har ochså krångel med usb.. flashade till bios v12 men det hjälpte ju såklart inget, fick bara ännumer krångel. Nu vill windows att jag ska installera nån jävla driver för ljudkortet varje gång datorn startar. (Ljudet funkar ändå).
Aja får hoppas moderkortet inte startar om datorn längre det är ju totalt oacceptabelt..

Gjorde en backup av min tidigare bios v11, är det bara att flasha över v12?
Vad är det för moddat bios ni snackar om? Fixar det usb problemen? Konstiga omstarter?

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde tidigare så skall man uppdatera till nyare drivisar medan man har Bios v11.
Ladda ner dom från Abits hemsida som jag länkade tidigare.
När man har installerat allting och startat om datorn så kan man lägga in Bios v12.
Sen när man startar om datorn efter biosuppdateringen så kommer all hårdvara att hittas på nytt bara att följa anvisningar och klicka på "next"

Vet ej om det löser era problem, men själv har jag inga problem överhuvudtaget. Moderkortet fungerar utmärkt.

Moddade Biosen är samma som Bios V12 dvs Abits orginal fast med extra inställningar dvs upplåsta futures "eng".
Den moddade är mycket bättre inställd och balanserad än orginalet plus att det är fixat i den att den visar rätt temp.

Permalänk
Medlem

Ja verkar fungera lite bättre. Fast fortfarande så funkar inte mitt usb tagentbord vid boot. Windows säger att det är en unknown decive.

Har ett annat problem fast det kanske har mer med atis drivrutiner att göra?
Min projektor har 1280x720 i native upplösning. Har ställt in den upplösningen i ccc. Fast jag får svarta borders runt bilden (altså bilden blir krympt). Projektorn tar emot "720p 60Hz".
Någon sorts underscan.. :/

Använder HDMI till DVI adaptern med en DVI till HDMI kabel till projektorn. Borde väll funka?

Permalänk
Medlem

Konstigt för jag kör oxå med USB Trådlöst tangentbord och mus och det fungerar utan problem.
Angå. din projektor kan jag inte svara på min är kopplad till en LCD.

Permalänk
Medlem

Är ju bara för jävligt att man inte får ut 1280x720 direkt som med alla mina tidigare nvidia kort.. I ccc där man kan lägga till egna upplösningar så fylls ju hela projektorns yta, förstår inte varför jag får underscan. I powerstrip går det inte ens att trycka på advanced timings. :/

När jag har projektorn ikopplad till hdmi porten så går det inte ens att starta datorn, det enda som händer ät att bilden på projektorn flimmrar galet. Ska se om det funkar bättre med v12 bios.

nope, samma sak med v12. :/

Permalänk
Medlem

En fråga ang. ljudet via hdmi,

klarar den att skicka ut multikanals pcm (lpcm), tex avkodad dts-hd eller dolby true hd?

eller stödjer den endast dd/dts 5.1 och 2 kanals pcm via hdmi?

Visa signatur

signatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Bios 12 från Abit visar fel temp.
Men Moddade bios12 var det skillnad. Systemet fick sig ett enormt lyft. Tycker att det är så väl balanserad bios.

Gör så som jag gjorde behåll Bios 11 som du har nu. Lägg in dom nya drivisar som finns att ladda ner.
Efter det så lägger du in Abits orginal Bios 12 och då kommer det att uppdateras en del utav drivisar när du startar om.
Sen när du är klar så lägger du Moddade Bios 12 då kände jag att hela systemet bara lyfte.

Info Bios uppdatering:
På CD skivan som man fick med moderkortet så finns det ett program som heter Flash Menu. Den hämtar och uppdaterar till den senaste biosen. Snabbt och enkelt. Inget krångel med Floppy osv..... Går utmärkt med moddade bios oxå. Klicka på uppdatera från fil och det är klart på två röda.

kör med modbios 12 nu, Vette fan om bios läser temperaturen rätt

Från Bios (i Windows)
cpu: 18c <-- åt skogen!
core0: 44c <-- kan den stämma ?
core1: 44c

enligt TAT (i Windows);
CPU0: 61c <-- dom här sifforna känns mer sannolika
CPU1: 60c

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

23.5 sek Super Pi vid 2.65ghz.

Permalänk
Medlem

Det vart inte mycket sämre än min på 2.8GHz.
- 23.360 sek

Permalänk
Medlem

Jag har också problem att boota datorn när jag har usb anslutningarna i,
den hänger sig efter ett par sekunder.

jag har en logitech trådlös mus och ir mottagaren till mce fjärren
har de senaste drivrutinerna och v1.2 bios
det hjälper ibland att ställa usb2.0 på disabled i bios, men den hänger sig ibland ändå.

nån som löst problemet med usb?

Visa signatur

signatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Det vart inte mycket sämre än min på 2.8GHz.
- 23.360 sek

http://img525.imageshack.us/img525/3756/overclockan2.th.png

Det gäller att optimera till tusan om det skall slå rätt i Super Pi.
Tycker jag får till det mycket bra med 2.65ghz.

Är ute efter att komma under 20sek med mATX kort med det är svårt.
Eller så gör man enkelt för sig och köper sig en propp som gör det i default men det är ingen sport.

@Jonas3G.

Jag kör oxå med trådlöst tangentbort och mus och inte haft problemet.
Har även 2st usb kontakter kopplade till moderkortet så kallade Front USB och en Front Card Reader som är oxå kopplad till den 3-e usb kontakten på moderkortet.
Sen har jag en CD/DVD som kopplad till IO alltså bak USB kontakten.
Har ytterligare 2 st. externa USB HD som är kopplade till baksidan.
Sen har jag en USB Hub som oxå kopplad till baksidan och på den så har jag 2st. externa HD.
Frontens USB använder jag till Minnesstickan och till Gamepad när jag kör NFS Carbon.
Sen har en USB skrivare som är oxå kopplad till den.

Det är en hel del USB tillbehör som jag har kopplat till Datorn och jag har inte haft några problem alls. Allt funkar som det skall och många av dom använder jag dagligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas3g
Jag har också problem att boota datorn när jag har usb anslutningarna i,
den hänger sig efter ett par sekunder.

jag har en logitech trådlös mus och ir mottagaren till mce fjärren
har de senaste drivrutinerna och v1.2 bios
det hjälper ibland att ställa usb2.0 på disabled i bios, men den hänger sig ibland ändå.

nån som löst problemet med usb?

jag hade samma problem, men jag böt nätaggregat, då slutade problemet.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
jag hade samma problem, men jag böt nätaggregat, då slutade problemet.

Det va skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem

Har ett problem med HDMI ut till min LCD tv. Körde tidigare Nvidia och då kunde jag välja om jag ville skicka ut 576, 720 eller 1080. Körde givetvis 1280x720, bilden överscannade lite, men inga problem, jag tittar ju ändå bara på film via den och då betyder lite överscanning i princip bara lite mindre sorgkanter.

Men nu verkar CCC ALLTID skicka 1920x1080 som sen kan skalas ner till nästan valfri upplösning. Problemet är att då får jag en svart ram runt bilden på en centimeter ungefär, vilket ger ÖKADE sorgkanter och dessutom mindre bild.

Så min fråga blir då, hur får jag kortet att skicka 1280x720 direkt, istället för att skicka 1920x1080 och sen skala ner??

( Min TV's är ingen FullHD, den kan bara ta emot 1080i och skala ner givetvis)

Edit: Ser nu att TV'n tar emot 1280x720p, dock kvarstår problemet att hela bildytan inte utnyttjas.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Har ett problem med HDMI ut till min LCD tv. Körde tidigare Nvidia och då kunde jag välja om jag ville skicka ut 576, 720 eller 1080. Körde givetvis 1280x720, bilden överscannade lite, men inga problem, jag tittar ju ändå bara på film via den och då betyder lite överscanning i princip bara lite mindre sorgkanter.

Men nu verkar CCC ALLTID skicka 1920x1080 som sen kan skalas ner till nästan valfri upplösning. Problemet är att då får jag en svart ram runt bilden på en centimeter ungefär, vilket ger ÖKADE sorgkanter och dessutom mindre bild.

Så min fråga blir då, hur får jag kortet att skicka 1280x720 direkt, istället för att skicka 1920x1080 och sen skala ner??

( Min TV's är ingen FullHD, den kan bara ta emot 1080i och skala ner givetvis)

Edit: Ser nu att TV'n tar emot 1280x720p, dock kvarstår problemet att hela bildytan inte utnyttjas.

Har samma problem. Än så länge kör jag på 1280x720 50Hz det verkar vara det bästa för att slippa jevla kanterna. Det är bara skitdrivrutiner, saknar nvidias fina tidsinställningar. Vill ha 47,952Hz eller iaf 60Hz.

Ska nog skaffa ett passivt kylt 8500GT när ja får råd. Det borde väll inte vara några problem med det här moderkortet? Någon som testat?

Permalänk
Medlem

Är det nån som har testat 3dmark03. Jag har nu fått hem mitt moderkort (F-I90hd) min processor (e4300) och mina minnen (corsair 2048 667mhz). När jag kör 3dmark03 kommer jag bara upp i 3000 poäng, verkar inte det rätt lågt? kör bios 12 och de nyaste drivisarna från abits hemsida. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem att få dd/dts 5.1 ut över hdmi utgången...
får bara pcm 2.0 ut över hdmi

nån som lyckats med detta och som kan berätta vad ni använder för codecs osv...

Visa signatur

signatur?

Permalänk
Medlem

Men det här med att jag inte kan starta datorn med något ikopplat i HDMI utgången och att usb tagentbord inte fungerar efter start. Kan det vara någon sorts hårdvarufel?
Skrev om det här till abits tekniska support för mer än en vecka sedan men verkar inte få något svar. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas3g
Hej,

Jag har problem att få dd/dts 5.1 ut över hdmi utgången...
får bara pcm 2.0 ut över hdmi

nån som lyckats med detta och som kan berätta vad ni använder för codecs osv...

tror jag har löst problemet,

ställde in default wave out, istället för direct sound out, i ac3filter

Visa signatur

signatur?

Permalänk

Är det nån som lyckats lösa problemet med att datorn tappar kontakt med usb portarna varje gång man stänger av den och startar den ígen?

Visa signatur

E6600, 2GB Corsair 5300, Abit Fatal1ty 190 HD, Lian Li PC-V300

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med mitt kort. För att få igång datorn måste jag slå på grenströmbrytaren, stänga av och sen på igen. Då kan jag få igång datorn. Vad kan det bero på? Jag har uppdaterat bios och rensat cmos...

Permalänk
Medlem

Tur att man inte köpte det kortet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Äh, det är ett trevligt kort, och nu när jag fått mitt grafikkort är det dags för överklockning, så tänkte fråga övriga ägare, har ni stängt av det integrerade kortet någonstans i BIOS, eller räcker det med att ta bort drivrutinerna? Eller avaktiveras det automatiskt när man satt i ett annat grafikkort?

Det är ju ingen höjdare att överklocka allt för mycket på de här korten med det integrerade grafikkortet aktiverat/medans man använder det...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Uppgraderat till Vista igår och allt verkar funka bra nu.. kan starta om datorn med projektorn ikopplad, usb tagentbordet funkar utan problem.
Konstigt, men jag tar det.

Permalänk
Medlem

För mig har det fungerat utmärkt från början. Kör med Win Xp Pro SP2.
Jag är 100% nöjd med moderkortetkortet.

@Spuck kul att det har löst sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
så tänkte fråga övriga ägare, har ni stängt av det integrerade kortet någonstans i BIOS, eller räcker det med att ta bort drivrutinerna? Eller avaktiveras det automatiskt när man satt i ett annat grafikkort?

Man väljer i BIOS vilken typ av kort man kör, och i början känner den nog av om jag inte är helt ute å cyklar.

Min står på pcie (varav jag har ett pcie-kort )

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Japp, hittade det ganska direkt efter att jag postat här, men tack ändå! Den tickar på fint i 2,8 GHz med originalspänning nu!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Choffe: Jag tänkte skaffa mig en liknande setup som du har nu (fast med 7900gs), och jag undrar om du kör med X-Qpacks originalnätagg. Blev lite fundersam över om det pallar en överklockad e4300 eller inte...

Visa signatur

VD för Glowpad UF