Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med boot

Tja!
För cirka en vecka sedan gjorde jag två försök med att installera Ubuntu på datorn, dock frös installationen på 75% eller något liknande. Var då tvungen att stänga av datorn genom att hålla in "knappen", vilket jag annars aldrig gör

Bootade upp min Windows XP-install och tog bort partitionerna som skapades vid Ubuntu-installationen. (Redan när jag startade Windows då hade jag nedanstående problem).

Nu till problemet:
När jag startar datorn måste jag ha i en Windows XP-skiva för att den skall starta upp riktigt. Annars hittar den inte installationen och stannar bara.

Har gjort några åtgärder för att försöka fixa det. Installerade om XP, gav dock ingen effekt alls, fortfarande samma problem. Har testat att köra FIXMBR och FIXBOOT genom reparationskonsollen, vilket inte heller funkade.

Någon som har tips på vad jag skall göra? =/ Vill inte behöva boota upp med en Win XP-skiva i hela tiden.

Har ett annat problem till, kan inte installera Windows x64 Pro (Trial Versionen), den bara stannar på "Setup is starting Windows". (Efter den har läst in alla moduler och liknande).

Hjälp uppskattas mycket!

EDIT:
Kollade boot.ini i msconfig och den ser ut som följande:

[boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Vilket verkar stämma, då windows-partitionen ligger på disk 1, och partitionsplats 1, rdisk() räknar väl från 0?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!