Permalänk
Medlem

Minnen med fel hastighet

Tjo.

Är det någon som vet ifall det går att köra in minnen med 800Mhz i en burk som kör på 533mhz?

1. Kan de gå söner?
2. Blir datorn långsammare?
3. Kan systemet krasha?

tack på förhand

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

va?

Går cpun i 533Mhz? Isåfall tvivlar jag på att moderkortet stödjer så höga hastigheter,om du ens får i minnet.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

nej, men minnena som sitter i burken

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Konstigt formulerad fråga. Jag antar att du menar att FSB går i 266 MHz? I så fall så ja du kan köra snabbare minnen än så, det kommer dock att vara fett med slöseri av pengar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Minnen har ingen egen klockfrekvens. Det som står i minnes specifikationerna talar om vilken frekvens de garanterat klarar av att arbeta i. Neråt finns ingen spärr alltså kommer 800 MHz minnen att fungera i 533 MHz.

Det behöver inte heller vara slöseri att köpa minnen som klarar högre frekvenser än man tänkt köra dem i eftersom det antagligen går att dra åt timings lite mer.