AMD avskedar 400 anställda

Permalänk
Medlem

Hmm kan vara personal som blivit överflödig efter köpet av ATI. Marknadsföringspersonal (som jag antar AMD har fast man inte märker så mycket av dom ;P), lokalvårdare etc. finns ju också så är inte säkert att kiselmagikerna decimerats.

Permalänk
Medlem

Om ni smartskaft tror dom avskedar sina bästa ingenjörer så ja, då är ni smartskaft

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Så fort AMD visar förlustresultat eller avskedar några anställda så är folk på detta forum direkt ute och predikar om en snar konkurs. Herregud, människor. Så litet och skört är inte AMD. Intel har också avskedat mycket folk, och inte fan går de i konkurs inte?

Lugna ner er...

Permalänk
Medlem

Rolex det bror ju på. Om det går bra för AMD igen så är det bara att ge högre löner så ska du se att dom kommer tillbaka. Pengar är det ända såna gubbar tänker på

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Pengar är det ända såna gubbar tänker på

Du har aldrig haft ett arbete, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
40miljoner dollar/år / 400 anställda.. .satan i gatan blir altsså snitt 700 000kr per år och gubbe, värsting löner altsså.

66% arbetsgivarskatt

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
66% arbetsgivarskatt

det var nog lite högt räknat va?
vi har ju typ 24% i sverige + pensionsavgift på 10,5 % beroende på bransch.
kan ha fel dock.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Och som jag skrev tidigare så köttade Intel saftigt med personal för några biffar sen, se hur det gått för dom.

jag måste bara säga att jag beundrar din förmåga att byta ut ord i meningar.

Hungrig eller?

OT:
Som andra säger, 3 % är ingenting, dom stängde ju förmodligen heller itne av en hel avdelning, utan tog bort folk från lite varstans... kommer bli bra igen när deras nya grejer kommer ut.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när ATI's nya HD2900XT tycks bli en kalkon är det kanske slut för AMD.

Den är klart sämre än ett GTS...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Du har aldrig haft ett arbete, eller hur?

Förmodligen inte.

Utan folk som brinner för sitt arbete hade vi absolut inte varit där vi är idag i tekniken eller samhället i allmänhet.

Se bara på SAAB, där ingenjörer jobbade på fritiden med ett hemligt projekt kallat Turbo. Inte för att dom uppfann turbosnurran, utan för att de gjorde lösningar att använda den på bilmotorer. Det kallar jag att brinna för sitt arbete och inte tänka pengar!

MaLo: Ge AMD/ATI en chans med drivrutinerna...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
MaLo: Ge AMD/ATI en chans med drivrutinerna...

Ja det finns en liten chans men som det är nu så drar den 100W mer men presterar klart sämre. Jag har ett X1900XT och den är fortfarande mycket bra så jag hoppas verkligen att nya drivrutiner kan fixa felen med HD2900XT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
MaLo: Ge AMD/ATI en chans med drivrutinerna...

Men det där har ju folk sagt ända sen ATI kom in på marknaden. Själv har jag börjat tappa förtroendet för ATI. En kedja blir ändå aldrig starkare än sin svagaste länk, och det har dom ju verkligen bevisat med sina drivrutiner.

Själv hejar jag på AMD, kanske mest för att dom är dom enda som någonsin kunnat visa Intel konkurrens.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Okunskapen flödar fritt

Någon med kunskap minns säkert vad Intel gjorde för inte länge sen och hur det har sett ut för dem efter det....

Ehm, jo, verkligen samma sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Som ni säger så är ju ~3% ingen stor siffra. Och AMD lär ju knappast dö ut, det är ju inte så att de håller på att gå i kunkurs

Inte?
AMD har varigt nära att gå i konkurs förr och utan en vändning nu snart så blir det nog nära nu också.

Men mycket beror ju den ekonomiska krisen pga. köpet av ATi och de har nog räknat med att ta igen en del när K10 och ATis kort kommigt till marknaden.
Så jag skulle gissa att det är rätt medvetet att de ligger såpass dåligt till som de gör nu. Även om de förstås är tufft i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ehm, jo, verkligen samma sak

Okej, några av de största likheterna som jag ser:
-Intel fokuserade på nya processorer
-Intel fokuserade på en ny arkitektur
-Intel fokuserade på att spara pengar

AMD har en ny processorserie på gång.
AMD har en ny processorarkitektur på gång.
AMD tänker spara pengar.

Ser du något annat som väger emot så pass att det ovan inte skulle vara tillräckligt "likt", så förklara gärna. Jag tycker du brukar veta vad du pratar om men här vet jag inte riktigt vart du vill komma?

Min poäng var att folk gräver ner sig och tror detta är slutet, jag ville bara föra tankarna till hur det såg ut för Intel, relativt lik situation och hur det gick.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
det var nog lite högt räknat va?
vi har ju typ 24% i sverige + pensionsavgift på 10,5 % beroende på bransch.
kan ha fel dock.

oj förlåt. 33 menade jag

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Okej, några av de största likheterna som jag ser:
-Intel fokuserade på nya processorer
-Intel fokuserade på en ny arkitektur
-Intel fokuserade på att spara pengar

AMD har en ny processorserie på gång.
AMD har en ny processorarkitektur på gång.
AMD tänker spara pengar.

Ser du något annat som väger emot så pass att det ovan inte skulle vara tillräckligt "likt", så förklara gärna. Jag tycker du brukar veta vad du pratar om men här vet jag inte riktigt vart du vill komma?

Min poäng var att folk gräver ner sig och tror detta är slutet, jag ville bara föra tankarna till hur det såg ut för Intel, relativt lik situation och hur det gick.

Visst, det du listar är likt.
Men Intel hade - trotts sin tekniska underlägsenhet bra vinst (allt är relativt) ändå. Inte så konstigt, konkurrensen har inte riktigt slagit dem sedan AMD64/Opteron - innan dess har de ju haft flyt mest hela tiden. Något AMD knappt haft någonsin bortsett från AMD64/Opteron-tiden. Intel har aldrig (inom det tidsperspektiv vi tittar på nu i alla fall) legat på konkursens brant och de har ofta - även de gånger de gått riktigt bra för AMD - haft större vinstmarginaler.

Intel drog antagligen ner för att effektivisera och självklart spara pengar - medans AMD gör det för att överleva.

Tror inte heller det är slutet, men AMDs ekonomi är bräcklig och de har långt ifrån de marginaler som intel har.

Permalänk

Med tanke på de höga lönerna måste det gälla höutbildad personal men är vi säkra på att det är en avskedning och inte bara uppsägning av tillfällig personal inhyrd för utvecklingen av barcelona? Antagligen har dom ganska mycket outsourcat till konsulter under en ny arkitekturutveckling.

Nu sen jag läst föregående inlägg vill jag tillägga: Anledningen till att intel fortfarande tjänade pengar under sina hårda år var att de hade långlivade kontrakt med alla stora OEMtillverkare. Dessa kontrakt hade ju dock en utlöpstid så intel hade ju faktiskt bråttom att få ordning på ekonomin. De kunde inte bero helt på sina OEMkontrakt för då hade dom krashat direkt när de löpte ut. Så himla dåligt säljer nog inte AMD nu heller för om man inte är villig att betala nästan 2 000SEK för en propp är AMD enda valet. Om man inte överklockar tappar även intel sitt stora och AMD går om i prestanda/pris. Jag vet inte hur stor omsättning intel och AMD har men 600 miljoner låter inte så farligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Visst var det så, men det betyder ju att de hade en bra inkomst.
Intel: Första gången de åker på hård konkurrens -> effektivisering.
AMD: Riktigt taskig ekonomi -> "nödlösning" (nödlösning låter kanske fel, men i förhållande till intel tycker jag det).

Sen så är det bara en bråkdel av användarna som köper processorn löst. Och ännu färre som överklockar - så de siffrorna kan man nog förbise med rätt god approximation.

Permalänk

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Har lite problem med att tyda de engelska termerna:

Betyder NET Revenue totala inkomsten för försäljningen? (före eller efter skatt)

Cost of sales = produktionskostnad och materialkostnad för propparna de sålde?

Gross margin = Vinstmarginal?

Sedan kommer väl två väldigt stora utgiftskällor, marketing och research. Är det inte lite konstigt att dom har nästan lika mycket i reklamkostnader som i forskning? Är det några speciella saker som är väldigt kostsamma som går under marketing för ett företag som AMD?

Om jag tyder siffran 12,7 miljarder dollar rätt som AMDs omsättning så är ju en förlust på 600 miljoner ganska fläskigt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Med tanke på de höga lönerna måste det gälla höutbildad personal men är vi säkra på att det är en avskedning och inte bara uppsägning av tillfällig personal inhyrd för utvecklingen av barcelona? Antagligen har dom ganska mycket outsourcat till konsulter under en ny arkitekturutveckling.

Nu sen jag läst föregående inlägg vill jag tillägga: Anledningen till att intel fortfarande tjänade pengar under sina hårda år var att de hade långlivade kontrakt med alla stora OEMtillverkare. Dessa kontrakt hade ju dock en utlöpstid så intel hade ju faktiskt bråttom att få ordning på ekonomin. De kunde inte bero helt på sina OEMkontrakt för då hade dom krashat direkt när de löpte ut. Så himla dåligt säljer nog inte AMD nu heller för om man inte är villig att betala nästan 2 000SEK för en propp är AMD enda valet. Om man inte överklockar tappar även intel sitt stora och AMD går om i prestanda/pris. Jag vet inte hur stor omsättning intel och AMD har men 600 miljoner låter inte så farligt.

Det är ju inte en lön, det är totalkostnaden för en anställd. Det är en ENORM skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
det var nog lite högt räknat va?
vi har ju typ 24% i sverige + pensionsavgift på 10,5 % beroende på bransch.
kan ha fel dock.

nja,
f.n. räknar vi med c:a 57.5% sociala avgifter / pensioner / etc där jag arbetar. Har några ytterligare avtalspunkter som hamnar på toppen (livsarbetskonto och litet annat) som gör procentsatsen fetare.

Se bifogad lista från oassocierad sida för allmän genomgång av det hela:
http://ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgi...

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att personerna inte arbetade i Sverige så ni kan ju sluta dra fram sveriges arbets skatt osv...
Det är bara idiotiskt. Försöker hitta vad det kostar att anställa en i USA och kanada istället.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det skall betalas mer än bara lön. Försäkringar, skatter och lokaler för att nämna tre faktorer som kostar mycket. så jag skulle kalla det för låglöne arbetare!

Det är amerika vi pratar om där alla får klara sig bäst dom vill.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Kostnaden för en ingenjör är bra mycket högre än 700000/år, det får ju ses som en medelkostnad dock, så visst kan de ha droppat några ingenjörer.
När det gäller kostnaden för en ingenjör så är inte ens hälften lön + soc. avgifter, det som kostar mest är lokaler, teknisk utrustning, mjukvarulicenser, vidareutbildning (resor) mm. Detta i Sverige och kvalificerade ingenjörer, en nyutexad med en begagnad dator i en städskrubb kostar givetvis inte så mycket, men det funkar inte så länge och bara för mindre företag.

Det går dessutom ett rykte att ett gäng före detta ATI-anställda har gått över till Nvidia i ren frustration för att sammanslagningen har bidragit till att kraftigt försena R600 och andra produkter, AMD har tydligen tagit en del inte så genomtänkta beslut och kört över ATI-avdelningen.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Det är amerika vi pratar om där alla får klara sig bäst dom vill.

Du får nog läsa på lite, den normale amerikanen har betydligt bättre avtal än vi i Sverige, dock har dom även högre krav på sig, men det är inte direkt negativt om vi kollar på hur vi soffat till oss i meslandet sverige.

Sedan, kan vi inte en gång för alla komma överens om att $40m inte är en stor besparing för 400 anställda? Det är en liten besparing, generellt kan man nog räkna med runt 1 miljon / anställd när man kickar normal folk.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du får nog läsa på lite, den normale amerikanen har betydligt bättre avtal än vi i Sverige, dock har dom även högre krav på sig, men det är inte direkt negativt om vi kollar på hur vi soffat till oss i meslandet sverige.

Sedan, kan vi inte en gång för alla komma överens om att $40m inte är en stor besparing för 400 anställda? Det är en liten besparing, generellt kan man nog räkna med runt 1 miljon / anställd när man kickar normal folk.

I USA kan man få sparken med en förmiddags varsel och blir sedan eskorterad upp till sin tidigare arbetsplats för att hämta sitt pick och pack och sedan vidare till dörren av två stora vakter. Många i USA har högre månadsinkomst än normalsvensken men de tvingas också ofta jobba väldigt många extratimmar för att få behålla jobbet. 60 timmar i veckan är inte ovanligt. 700 000kr per år är en hel del pengar. En knegare som inte kostar i massa matriel kostar kanske hälften av det. Var det fressten någon bekräftelse att uppsägningarna var i USA? Om de var i asien så gäller helt andra siffror.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Många här säger att 8800GTS är bättre än HD 2900XT, vilket är helt fel. Nordichardware har publicerat en överklockningsrecension där 2900XT slår 8800GTS i alla 3DMark. Det slår dessutom 8800Ultra i 3DMark 05, där 2900XT får 22986 p. 2900XT är tydligen också en gud på överklockning.

http://nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=448

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Det är amerika vi pratar om där alla får klara sig bäst dom vill.

Du har aldrig jobbat i USA va?

På de bättre företagen så erbjuds försäkringar som en del av bonusen i lönen. Sen är arbetsgivaravgiften och andra avgifter till staten en del även i USA. Fast det beror på vilken delstat det är. Lokalkostnaderna är alltid höga. Ju mer hightech ju dyrare blir det. Ett antal tusen kronor per kvadratmeter är inte alls ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
I USA kan man få sparken med en förmiddags varsel och blir sedan eskorterad upp till sin tidigare arbetsplats för att hämta sitt pick och pack och sedan vidare till dörren av två stora vakter. Många i USA har högre månadsinkomst än normalsvensken men de tvingas också ofta jobba väldigt många extratimmar för att få behålla jobbet. 60 timmar i veckan är inte ovanligt. 700 000kr per år är en hel del pengar. En knegare som inte kostar i massa matriel kostar kanske hälften av det. Var det fressten någon bekräftelse att uppsägningarna var i USA? Om de var i asien så gäller helt andra siffror.

Att bli sparkad och få gå samma dag, det kan du råka ut för i sverige med. Döp det till arbetsbrist och sen arbetsbefria den som slutar under uppsägningstiden.
Jag har jobbat många år inom media/reklam delen av arbetslivet. Det är ofta 60 timmars arbetsveckor. Så det är inget unikt för USA. Ofta avtalas det om en extra veckas semester och sen så skall man hålla deadlines och man får ingen övertidsersättning. Det är extremt vanligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
I USA kan man få sparken med en förmiddags varsel och blir sedan eskorterad upp till sin tidigare arbetsplats för att hämta sitt pick och pack och sedan vidare till dörren av två stora vakter. Många i USA har högre månadsinkomst än normalsvensken men de tvingas också ofta jobba väldigt många extratimmar för att få behålla jobbet. 60 timmar i veckan är inte ovanligt. 700 000kr per år är en hel del pengar. En knegare som inte kostar i massa matriel kostar kanske hälften av det. Var det fressten någon bekräftelse att uppsägningarna var i USA? Om de var i asien så gäller helt andra siffror.

Antonsson, 700k är verligen inte mycket pengar för en arbetsgivare i USA och Canada som jag tror det handlar om. Igen, räkna 1 mille / anställd i kostnader så pratar vi om någon med ganska normal lön.
För övrigt, är du verkligen insatt i hur det fungerar i USA? Visst är det många som jobbar över, men allt för ofta för att det ger väldigt bra extrainkomst. Men precis som i sverige så uppskattar en arbetsgivare en anställd som gör rätt för sig. Det är dom som inte tillför företaget något som kickas, och det borde vara lika lätt i Sverige. Det är bara lata och oansvariga som anser att företag skall bedriva välgörenhet.

I dagsläget vågar ingen byta jobb, för det är skitsvårt. Det är grymt jobbigt för en arbetsgivare att anställa då han först måste vara 110% säker på att den anställde är helt rätt, för att sparka är inte lätt om du inte redan är stort bolag i sverige. Neh, låt arbetsgivare sparka folk om dom inte är rätt för tjänsten eller företaget, snälla snälla gör detta så våra unga nyutexaminerade får jobb lättare och vi som varit ett tag i brancshen kan byta om det är en bättre lösning än man har för närvarande. Men gör det också så att vi kan känna oss tryggare och veta att vi kan byta jobb ifall nuvarande arbetsgivare är en idiot.

Att spela safe för att man är osäker på om man verkligen kommer tillföra något för sin arbetsgivare leder bara till osäkerhet och kontroll.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

att effektivisera för att spara pengar i sin organisation är inget tecken på att det går dåligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.