Permalänk

Hjälp! CPU has failed

Cpu has failed står det när jag försöker starta datorn. Men det går inte. Vad kan vara fel och vad kan jag göra? Känns hopplöst detta.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Tydligare ledtråd är ju svårare att hitta Jag skulle nog börja med att antingen nolla bios eller lossa processorn och sätta dit den igen. Eller båda.

Du har inte varit inne och rotat runt i maskinen nyligen?

Permalänk

Jag har nollat bios och jag har plockat bort och satt tillbaka cpu antal gånger (minst 5). Jag hade datorn på från onsdag kväll till lördag då mamma stängde av den. Nu går den inte att starta. Detta har hänt en gång innan men då funkade den igen efter att jag monterat om cpu 2gg och den har funkat sedan dess. var typ ett par månader sedan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Går CPU fläkten igång överhuvudtaget.

Permalänk

Hur dum får man vara?! Det stod cpu fan has failed! bahh hade y-kontakt på cpu fläktskontakten på moderkortet. tydligen fick den ingen rpm signal från den fläkten som var inkopplad.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur dum får man vara?! Det stod cpu fan has failed! bahh hade y-kontakt på cpu fläktskontakten på moderkortet. tydligen fick den ingen rpm signal från den fläkten som var inkopplad.

Misstänke det för då rapporterar moderkortet CPU failed, och ändå så har du installerat om den 5ggr )

Permalänk
Avstängd

"cpufan" går ju att tolka på svenska också och det var väl så du kände när du läste det hastigt

Permalänk
Avstängd

Skriv fan, Fan eller Fläkt nästa gång så slipper man missförstånd

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64