Gammeldatorn dog, uppgradera för max 8000.-

Permalänk

Gammeldatorn dog, uppgradera för max 8000.-

Gammeldatorn (2,5 år) dog för någon vecka sedan och sen dess har jag försökt sätta mig in i hårdvaruvärlden igen (svårare än man tror). Tänkte iaf uppgradera mitt chassi (Antec Sonata II Miditower) med nytt:

*moderkort
*processor
*nätagg (500-600W)
*graffe
*minnen (1024mb-sticka till att börja med, uppgraderar mer senare i höst)

Övrig utrustning (dvd, hdd et.c.) fungerar finemang...

Vad jag bestämt mig för hittintills:

*processor - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz
*graffe - XFX GeForce 8800GTS 320MB

Men sen börjar svårigheterna:

Problem no. 1. moderkortet:
Har läst en hel del inköpslistor och upptäckte följande röda tråd "Gigabyte GA-965P-DS3, P965", ett sånt tänkte jag vore ju bra tills jag började läsa lite om de nya "Bearlake", P35 -korten och kom fram till att ett sådant vore ju faktiskt "bättre" så om någon har ett tips om något sådant kort är det bara att klämma fram det (ha nu i åtanke att klockning inte är min starka sida så jämför endast grundprestanda i eventuella argument).

Problem no. 2. nätaggregatet:
Finns ju en hel uppsjö av nätagg och efter ha läst sweclockers artikel/recenstion av nätaggregat så bestämde jag mig för ett "Cooltek 600W". Det jag är osäker på är om det behövs så mycket effekt eller räcker det med ett bra 500W, typ Corsair - CMPSU-520HXEU, 520 Watt??

Problem no. 3. minnen:
Här har vi det svåraste, jag vill ha en 1024 mb-sticka men jag har ingen insikt i kvalitativa tillverkare så det handlar slutligen om vilken webbutik jag kommer beställa ifrån och de webbutiker jag kikat hos är (i slutändan kommer jag endast beställa ifrån 2 butiker);

www.shg.biz
www.eht.nu (är det någon som har erfarenhet av denna butik?)
www.datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Problem no 2: Jag själv får min dator med Corsair 520W i dagarna och rekommenderar den starkt. Räcker mer än väl till ett system utan SLI/Crossfire.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

WWW.eht.nu jag har erfarenhet av den butiken han bor nämlige några kilometer ifrån mitt hus.

Snälle kille på 19 bast som har en i-net butik han sponsrar bland annat begrip gaming osv...

angående leveranser osv så är det ingen fara det går nog lika fort som på vilken hemsida som helst så han kan jag rekomendera. han häll även för ca 2 månader sen i ett lan som hette devlan BTW ett ärtt lyckat lan typ.

Visa signatur

AMD 6000+ | Leadtek 8800GTS 320 mb | 2 gb corsair extrem pc6400 | 1.2 Tb | corsair HX 520W | ASUS M2N E-SLI

amd 1700 + 768 ddr sdram geforce 3 ti 200 40 gb samsung

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Problem no 2: Jag själv får min dator med Corsair 520W i dagarna och rekommenderar den starkt. Räcker mer än väl till ett system utan SLI/Crossfire.

Okaj, Låter bra, är ju lite billigare dessutom...kan man lägga nån slant på bättre moderkort/minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av enter308
WWW.eht.nu jag har erfarenhet av den butiken han bor nämlige några kilometer ifrån mitt hus.

Snälle kille på 19 bast som har en i-net butik han sponsrar bland annat begrip gaming osv...

Finemang, låter smärtfritt och bra...schyssta priser i butiken nämligen.

Men problem kvarstår, minne och moderkort, ingen som har ett bra förslag?

Edit: Om jag nu iaf skulle rikta in mig på ett Gigabyte GA-965P-DS3, P965 vad för minnen skulle man tänka sig, lite bättre 6400 minnen eller fler 5300 minnen? Spelare tillverkare någon större roll egentligen (kvalite)?

Permalänk

Om du inte skall klocka, så räcker det med budgetminne, ta 2x1024MB Kingston 667MHz-minne från shg för 626kr. (löjligt lågt pris)
Eller så tar du 2x1024MB PC6400 om du vill ha lite bättre prestanda (finns ju från tusenlappen på Shg)

Angående moderkort, så skiljer sig inte P965-korten speciellt mycket åt prestandamässigt. Ta ett Gigabyte P965 DS3 eller ett Asus P5B-E, de är beprövade och stabila moderkort med bra prestanda.

P35 skall vara lite effektivare än P965, men å andra sidan lär den chipseten väl ha en del barnsjukdomar och finns inte att köpa i butik ännu vad jag har sett.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om du inte skall klocka, så räcker det med budgetminne, ta 2x1024MB Kingston 667MHz-minne från shg för 626kr. (löjligt lågt pris)
Eller så tar du 2x1024MB PC6400 om du vill ha lite bättre prestanda (finns ju från tusenlappen på Shg)

Angående moderkort, så skiljer sig inte P965-korten speciellt mycket åt prestandamässigt. Ta ett Gigabyte P965 DS3 eller ett Asus P5B-E, de är beprövade och stabila moderkort med bra prestanda.

P35 skall vara lite effektivare än P965, men å andra sidan lär den chipseten väl ha en del barnsjukdomar och finns inte att köpa i butik ännu vad jag har sett.

Okej, låter vettigt, tackar och bockar.

Edit: sgh.biz, oinsatt som jag är har jag svårt att navigera mig runt bland minnena, otaliga menyer alternativ... DDR2, DDR2 Dual Channel et.c. svårt att hänga med på vad jag behöver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teddycore
Okej, låter vettigt, tackar och bockar.

Edit: sgh.biz, oinsatt som jag är har jag svårt att navigera mig runt bland minnena, otaliga menyer alternativ... DDR2, DDR2 Dual Channel et.c. svårt att hänga med på vad jag behöver.

Minnena finns under DDR2 Dual Channel, här är direktlänkar till minnena jag menade (de kommer upp som pop-up, så om du inte får upp sidan, så kolla så att din webbläsare inte blockerar pop-up fönster)

PC5300:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=350825

PC6400:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=351054

Visa signatur

~Pelle~