Permalänk
Medlem

Köpa bärbart. PC eller Mac?

Till hösten börjar jag läsa på universitet, och har fått för mig att det skulle vara smidigt med en bärbar dator tills dess.

Jag har i hela mitt liv använt mig av nästintill uteslutande PC, men har ändå fångat intresse för macintosh.
Det är någonting i den här stilen jag letar efter. Pro-varianten tycker jag kostar för mycket. Jag har fått idén att det inte längre finns någon större anledning att köpa PC längre, då en mac klarar att köra både mac OSX + windows (+linux osv, väl?)

Datorn har jag främst tänkt använda till skolarbete och allt vad det innebär (surfa, skriva, programmera) och såklart även för fritidsbruk (surfa, musik, programmering - igen).
Är det en bra idé att köpa en mac, eller bör jag hålla mig till en PC?

Jag har hittills - utan att prova en mac de senaste åren - läst och funderat mig fram till följande
Fördelar med mac

• Batteritid

• Display

• Stöttålighet

• Stabilt operativsystem

Nackdelar med mac

• Dyrare än PC? (mac book nyligen prissänkt)

• Färre anslutningar(?)

• Dåligt grafikkort

Nu önskar jag att ni ska komma med synpunkter som kan hjälpa mig i mitt val att välja mellan PC och Mac! Dessutom - ska jag köpa vid skolstart eller vänta? Det är ju nya modeller på g har jag hört.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Mac pratar bra i universitetsvärlden, där man ofta kör *NIX-system. Anslutningar finns det, så det är ingen fara. Däremot spinner macbooks fortfarande ganska segt fastän nya uppdateringar. Vänta och se är mitt heta tips.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd

Vill du köra OS X så väljer du en Mac, annars kör du med valfri dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Det summerar väl allt rätt bra.

Känner du att du verkligen förkovra dig i OSX, men fortfaarnde ha möjligheten att köra Windows finns det ju inget val. Det är förvånande få som jagha r haft kontakt med som bytt från PC till Mac som är missnöjda. Dit räknas inte hard core gamers, men de har som oftast sin stationära som de spelar på och en MacBook till det andra.

Det där med anslutningar på minussidan förstod jag inte riktigt. Är det något specifikt du eftersöker?

Sedan hävdar jag att Mac inte alls är dyrt, det är vad jag tycker och får stå för mig (och de som håller med mig). Generellt kostar en Mac mer i inköp än en PC (oftast handlar det inte mer om ett par hundralappar), men mervärdet man får iom OSX tycker jag väger upp detta. Dessutom snygga, vilket inte är fel.

[Edit] Läste Prisjaktslänken ovan, och det är ett fel där, man får absolut med en fjärrkontroll till MacBook.

Permalänk
Medlem

Jo men visst får man med en fjärrkontroll.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Tycker det är självklart du skall ha en mac. Mac OS X är helt underbart. Med X11 i burken så har du en massa möjligheter.

Skulle jag välja så skulle jag lätt välja en mac. Bättre pris/prestanda. Batteritiden är helt otrolig i macarna!

Permalänk
Inaktiv

Kan inte annat än typ för försat gången hålla med om att Macarna är mycket prisvärda nu och jag hade nog gått på en sådan

Permalänk
Medlem
Citat:

Damodred

Aha!

Citat:

Hakkenarsk
Det där med anslutningar på minussidan förstod jag inte riktigt. Är det något specifikt du eftersöker?

DVI-utgång utan adapter (vad har man en mini-dvi till?) samt något få USB-portar.

Citat:

xhtml-geek
Med X11 i burken så har du en massa möjligheter.

Vill du utveckla?

Visa signatur

Permalänk

http://www.apple.com/macosx/features/x11/

Allt som finns i Linux och Unixvärlden brukar gå att köra under X11.

Permalänk
Medlem

Om man köper en MacBook, är det värt dom extra 1800 för den starkare versionen?

Billigare: 2,0 GHz Intel Core 2 Duo 4 MB L2-cache
80 GB seriell ATA, 5400 varv/minut
24x kombinationsenhet (DVD-ROM/CD-RW)

Dyrare: 2,16 GHz Intel Core 2 Duo 4 MB L2-cache
120 GB seriell ATA, 5400 varv/minut
8x SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) för skivor i dubbla lager

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på samma sak.
Kan man byta ut mycket grejer själv på en mac? De flesta PC är ju ganska lätta (vissa saker ännu lättare än på en stationär) att byta ut en del komponenter i (läs: minne, optisk enhet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av DVD-brännare gör att jag inte skulle köpa den billigaste varianten. På den billigaste bärbara snik-PCn för under 5000 pix finns det i regel DVD-brännare. Det är beklagligt att Apple valt att ge en annars väldigt kompetent dator ett sådant handikapp.

Permalänk

Minne och hårddisk är busenkelt att byta. Optiskläsare har jag inte bytt i en Macbook, men det bör inte vara så svårt.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woppe
DVI-utgång utan adapter (vad har man en mini-dvi till?)

Mini-DVI är ett smart sätt att få DVI, VGA, S-video samt kompositvideo ur samma 1 x 1 cm stora port, men visst är det lite tråkigt när man måste hålla på med adaptrar.

Hur många laptops i prisklassen är det tro som har alla dessa fyra videoutgångar? De flesta har ju fortfarande bara VGA och någon form av tv-ut.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den enklaste modellen av anledningen att lagring är ingen prioritet på en bärbar för mig. En DVD-brännare kostar väl 300kr om man skulle behöva en sån på en stationär dator. Behovet av att ninjabränna ut en DVD är obefintligt (för mig). Och 0,16GHz extra är försumbart.

Håller med om att det är snålt, men Apple vill ju tjäna pengar som alla andra.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar mac och pc så måste jag fråga hur bra de är på att kommunicera med varandra och kompatibilitet.

Kan tex en Mac se en extern-hd som främst används för en pc och ladda över filer från den till macen? Filer som mp3 och divx etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av migge100
När vi ändå pratar mac och pc så måste jag fråga hur bra de är på att kommunicera med varandra och kompatibilitet.

Kan tex en Mac se en extern-hd som främst används för en pc och ladda över filer från den till macen? Filer som mp3 och divx etc.

Ja, plus du ofta kan se betydligt mer på ett nätverk då flera nya prylar talar bonjour.
http://www.apple.com/se/macosx/features/bonjour/

Macen ser ut som en PC i nätverk tex då det körs AD.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och suktar på en macbook jag med. Så jag tänkte låna tråden lite och kolla hur grafikkortet presterar. Tänkte om man kan köra någon typ utav spel på den(på xp), nu är det inte de senaste spelen direkt men typ WoW, CS kanske och andra lite äldre spel?

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Beställde nyss den lite dyrare varianten, kommer förhoppningsvis på fredag. Wish me luck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Mini-DVI är ett smart sätt att få DVI, VGA, S-video samt kompositvideo ur samma 1 x 1 cm stora port, men visst är det lite tråkigt när man måste hålla på med adaptrar.

Hur många laptops i prisklassen är det tro som har alla dessa fyra videoutgångar? De flesta har ju fortfarande bara VGA och någon form av tv-ut.

... för att inte tala om en optisk utgång i samma hål som 3,5"-kontakten.
Mycket bra tycker jag, då man även kan få ut digitalt ljud ur den!
Inte många PC som har det, som jag har sett iallafall.
... och så har den firewire också, dock bara 400, men det duger gott och väl.
Detta har väl dock många PC också.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0nn
Jag sitter och suktar på en macbook jag med. Så jag tänkte låna tråden lite och kolla hur grafikkortet presterar. Tänkte om man kan köra någon typ utav spel på den(på xp), nu är det inte de senaste spelen direkt men typ WoW, CS kanske och andra lite äldre spel?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av n0nn
Cs (1.6)och lite ädre spel funkar, WoW vet jag inte, det får någon annan svara på:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
... för att inte tala om en optisk utgång i samma hål som 3,5"-kontakten.
Mycket bra tycker jag, då man även kan få ut digitalt ljud ur den!
Inte många PC som har det, som jag har sett iallafall.
... och så har den firewire också, dock bara 400, men det duger gott och väl.
Detta har väl dock många PC också.

Men inte bärbara:P

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

Det finns en del vettiga PC som har DVI-I samt S-video. Kompos(kit)it-video tror jag inte man behöver om man har S-video.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decap
Beställde nyss den lite dyrare varianten, kommer förhoppningsvis på fredag. Wish me luck

Beställde mellan modellen i måndags och den ska komma imorgon, hoppades på idag Men men, man kan inte få allt

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0nn

Om du googlar kan du finna en del tester. Personligen har jag bara testat ett par spel. (Ghost Recon och WoW) Det fungerade, men man kunde ju inte köra på max med grafiken. En del säger det går att spela bra på dem, själv är jag kluven.

Permalänk
Medlem

Spel som Mac-ägare upplevs bäst genom att handla valfri konsol till spelbehoven; Xbox360, PS3 eller Wii.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

kommer få min Macbook idag, det jag undrar lite är ang antivirus och brandvägg? jag har aldrig använt mac och därför blir detta min första (ursäkta noob frågor )
jag önskar även använda typ parallels för att kunna växla till XP, vilket program är bäst för detta? fördelar och nackdelar med parallels resp bootcamp (tror de heter så)???

har beställt den svarta modellen och vill även uppgradera till mer minne, fungerar denna modell:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SO...
enligt vad jag har läst mig till kan man bara sätta i 2GB eller går det att sätta i 2x2GB och därmed få 4GB???

EDIT: får man med bra dokumentation för en noob som mig eller kan det vara en idé att printa typ denna?
http://manuals.info.apple.com/en/Welcome_to_Mac_OS_X_v10.4_Ti...

tusen tack på förhand!!!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
kommer få min Macbook idag, det jag undrar lite är ang antivirus och brandvägg?

Det finns en inbyggd brandvägg (iptables) i OS X och virus finns det i princip inte några. Om du ändå känner att du vill ha ett antivirusprogram så finns det ett antal men jag har aldrig testat något av dem.

Citat:

jag önskar även använda typ parallels för att kunna växla till XP, vilket program är bäst för detta? fördelar och nackdelar med parallels resp bootcamp (tror de heter så)???

Fördelar med Parallels är att du inte behöver boota om datorn för att starta Windows så det passar bra om det är något speciellt program du måste använda parallelt med OS X, nackdelen är väl att du kör Windows ovanpå OS X så det blir naturligtvis lite segare. Bootcamp är bra om du vill ha ut max prestanda, för tex. att spela något spel under Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

kommer få min Macbook idag, det jag undrar lite är ang antivirus och brandvägg? jag har aldrig använt mac och därför blir detta min första (ursäkta noob frågor )

har beställt den svarta modellen och vill även uppgradera till mer minne, fungerar denna modell:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SO...
enligt vad jag har läst mig till kan man bara sätta i 2GB eller går det att sätta i 2x2GB och därmed få 4GB???

EDIT: får man med bra dokumentation för en noob som mig eller kan det vara en idé att printa typ denna?
http://manuals.info.apple.com/en/Welcome_to_Mac_OS_X_v10.4_Ti...

tusen tack på förhand!!!

Antivirus och brandvägg kan du använda, men det är imo slöseri med prestanda. Sen funkar parallels väldigt bra, nu kan dessutom använda samma installation av xp till både parallels och Bootcamp, så du slipper välja:) För det känns lite jobbigt att installera två Windows.

Det minnet funkar bra, men betänk att det nu sitter två 512mb stickor i, och det är bara två minnesslots i burken. För att få 2gb så behöver du köpa två 1gb stickor, men det är det värt, till det priset:P

Sen får du med handbok till OS:X, men det finns bra guider på internet som du också kan ha användning av.

Edit: För sent:D

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Antivirus och brandvägg kan du använda, men det är imo slöseri med prestanda. Sen funkar parallels väldigt bra, nu kan dessutom använda samma installation av xp till både parallels och Bootcamp, så du slipper välja:) För det känns lite jobbigt att installera två Windows.

Vill bara poängtera att brandvägg är *aldrig* slöseri med prestanda.

Permalänk
Medlem

Äsch, man har ju hårdvarubrandvägg, för det mesta iaf.

Visa signatur