Datorbutiken drog pengarna 3 gånger

Permalänk
Medlem

Datorbutiken drog pengarna 3 gånger

I torsdag förra veckan beställde jag nya datordelar för 12,000, dock av någon anledning så drogs pengarna 3 gånger, så här ser det ut på mitt konto:

2007-05-17 DATORBUTIKEN.C -12 162,00 -23 192,21
2007-05-17 DATORBUTIKEN.C -12 162,00 -11 030,21
2007-05-17 DATORBUTIKEN.C -12 162,00 1 131,79

Jag har alltså -23,000 på mitt konto, och kan därför inte använda mitt konto och ta ut pengar eller handla med mitt kort.

Som svar av datorbutiken har jag fått att företaget som sköter deras korttransaktioner har haft ett "litet fel i sina system", och att pengarna bör vara tillbaka de närmsta dagarna.

Antagligen så kommer även min bank att kräva ersättning för att jag har minus på mitt konto.

Även om datorbutiken själva inte är ansvariga, så ansvarar dom för vilka de anlitar, och mitt köp hos datorbutiken blev en mycket obehaglig upplevelse.

Om mina pengar inte är tillbaka imorgon så har de förlorat en kund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

usch, det var inte bra. Ganska obehagligt att så mycket pengar försvinner pga en fel. Därför jag inte gillar att betala med kort över internet. Men det löser sig säkert.

Permalänk
Medlem

samma hände mig, och för mig verkar det som att det fattas 3800kr efter återbetalningen

ska ringa dom imorgon och höra, riktigt drygt detta

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

sådär gjorde apple för mig en gång för ett par år sen också...

La över 7200kr till kontot kortet är bundet till, går till deras hemsida och beställer...då drar deras system pengarna. verifierar detta på kontot samtidigt. saldo var då på några kronor...

loggar in för att kolla beställningen några dagar senare, då står den fortfarande som "under behandling" (eller vad apple kallar det)... Ringer upp dom och frågar vad dom pysslar med. "Jo, vi kan inte dra några pengar från ditt konto".
Då hade dom försökt dragit det igen dagen efter... Logik någon?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Riktiga illa det där ju, knappast ett "litet" fel om du frågar mig, jag hade nog börjat fundera om man vågat handla om dom dragit 3 gånger.. det ställer ju bara till problem för dig..

Permalänk

De anlitar tydligen samma företag som jag samport och jag fick en rapport utav samport att detta hade skett och de kände till vilka kunder och att en återbetalning skulle ske inom 48h.

MVH

Permalänk
Medlem

dom har nu betalat tillbaka, men efter jag fick tillbaka pengarna så drog de 12162 igen, så jag har -12000 på kontot nu.

DATORBUTIKEN.C -12 162,00
DATORBUTIKEN.C 12 162,00
DATORBUTIKEN.C 12 162,00

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket information du fått från Datorbutiken men detta är ett problem som beror på ett fel i betalväxeln som företaget anlitar.

Denna betalväxel är den absolut vanligaste och det är många butiker som drabbats (framförallt är det såklart kunderna som lider). Detta är första gången på minst 5 år som detta händer och jag tycker inte att man ska behöva vara orolig för att betala på internet för det (om man vänder sig till de större aktörerna).

Alla banker är meddelade om vilka kort och konton som detta gäller och inga straffavgifter kommer att utkrävas. Alla utbetalningar skall vid det här laget vara genomförda, om ni är fler som drabbats så kontakta den aktuella återförsäljaren.

Förmodligen är den senaste debiteringen en som har legat som "pending" tidigare i och med att du har övertrasserat ditt kort. Detta är faktiskt det som jag reagerar mest på, de borde ha kollat detta och tagit bort den pendlande transaktionen innan de återbetalade dig.

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för detta och jag har än idag (onsdag) inte fått tillbaka pengarna. Det här är för dåligt !!!

Även fast det inte är datorbutiken.com som sköter betalningen så är det deras ansvar gentemot kunden. Och de skall anstränga sig extra mycket för att lösa detta. Jag är mycket besviken på att de skyller ifrån sig. De borde byta samarbetspartner för att jag skall komma tillbaka som kund. Det här är inte acceptabelt och en kompensation skulle vara på sin plats.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Att dB fortfarande inte har löst det är ju under all kritik.

Allt över en dag för att lösa problemet är helt oacceptabelt.

Vad hade hänt om någon av er varit i stort behov av pengarna till räkning etc?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kunnat använda mitt kort sedan i måndags då det är -7000kr på kontot. Kul ...

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

Vi skickade igår ut följande meddelande till alla som kan vara drabbade..

Citat:

Bäste kund!

Under långhelgen som gick (17-20/5) drabbades Samport, den lösning vi nyttjar för kortbetalningar, av ett tekniskt problem som förorsakat dubbla debiteringar på vissa kort. Detta mail har skickats till alla som nyttjat sitt kort för betalning på våra hemsidor www.datorbutiken.com / www.databutikken.com och därmed kan ha drabbats av detta fel, i syfte att informera om att orsaken till felet är avhjälpt, samt att de som drabbats av dubbla debiteringar inom kort bör kunna se att pengarna återförts kontot. För mer information återfinns det PM som Samport skickat ut till sina kunder (däribland oss) vilket bilagts detta mail.

Pga citering länkar vi till detta dokument här istället:
http://www.shoppingsajterna.se/misc/TP_SV_070521.pdf

Då detta fel ligger långt utanför vår kontroll har vi bara att djupt beklaga det inträffade, och ber de kunder som drabbats om ursäkt för det inträffade.

I sammanhanget finns tyvärr inte mycket vi kan göra själva för att korrigera felen, annat än att ligga på Samport om information kring, och snabbare hantering av, de felaktiga transaktionerna. Vi kan alltså inte återbetala pengar som dragits dubbelt, då dessa i så fall kommer att återbetalas dubbelt också då detta arbete ligger på Samport att utföra.

För de som drabbats och hör av sig till oss finns givetvis visst utrymme för kompensation även om vi i sammanhanget sitter emellan, dock är det svårt att finna en adekvat kompensation för drabbade som inte kan betala för läkarbesök, hyra och mat. Det som inträffat är givetvis ytterst allvarligt, och självklart kommer vi se över hur Samport hanterar det inträffade mot både slutkund och oss, samt på absolut bästa sätt garantera att det inte sker igen - om så sättet detta sker på är byte av leverantör av kortbetalningstjänsten.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Saxat från Cints konsumentnyheter:

Kortbetalningar drogs tredubbelt 2007-05-23 11:05
Har du kollat så att du inte fått tredubbla räkningar när du betalat med kort? Du kan vara en av tusentals kortkunder som drabbats av ett tekniskt fel hos kortterminaler från företaget Samport Payment Services, skriver Dinapengar. 35.000 transaktioner gick snett i förra veckan, och många kunder väntar fortfarande på sina pengar, enligt tidningen.
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersN
Saxat från Cints konsumentnyheter:

Kortbetalningar drogs tredubbelt 2007-05-23 11:05
Har du kollat så att du inte fått tredubbla räkningar när du betalat med kort? Du kan vara en av tusentals kortkunder som drabbats av ett tekniskt fel hos kortterminaler från företaget Samport Payment Services, skriver Dinapengar. 35.000 transaktioner gick snett i förra veckan, och många kunder väntar fortfarande på sina pengar, enligt tidningen.
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2...

Herrejisses, tur att man tar det mesta mot postförskott..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Kontot är tömt och jag har suttit i telefonkö till Nordea, Samport och datorbutiken.com i snart två dagar med höga telefonräkningar som följd. Jag med flera förväntar oss att datorbutiken.com och Samport kommer överens om någon form av kompensation som "plåster på såren" för detta debakel.

Det är nog inte bara jag som i framtiden är tveksam till att fortsätta handla hos datorbutiken.com om de inte byter leverantör av betalningstjänster snarast. Även fast det nog är en engångsföreteelse så har förtroendet sjunkigt vesäntligt och många väljer nog en konkurrent istället.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Kontot är tömt och jag har suttit i telefonkö till Nordea, Samport och datorbutiken.com i snart två dagar med höga telefonräkningar som följd. Jag med flera förväntar oss att datorbutiken.com och Samport kommer överens om någon form av kompensation som "plåster på såren" för detta debakel.

Det är nog inte bara jag som i framtiden är tveksam till att fortsätta handla hos datorbutiken.com om de inte byter leverantör av betalningstjänster snarast. Även fast det nog är en engångsföreteelse så har förtroendet sjunkigt vesäntligt och många väljer nog en konkurrent istället.

Vet inte vad du använder för telefoni som är så högt, jag brukar kunna ringa väldigt långa samtal som knappt märks på teleräkningen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Kontot är tömt och jag har suttit i telefonkö till Nordea, Samport och datorbutiken.com i snart två dagar med höga telefonräkningar som följd. Jag med flera förväntar oss att datorbutiken.com och Samport kommer överens om någon form av kompensation som "plåster på såren" för detta debakel.

Det är nog inte bara jag som i framtiden är tveksam till att fortsätta handla hos datorbutiken.com om de inte byter leverantör av betalningstjänster snarast. Även fast det nog är en engångsföreteelse så har förtroendet sjunkigt vesäntligt och många väljer nog en konkurrent istället.

Det är inte enbart Datorbutiken som har haft problem, utan många av de stora svenska återförsäljarna av hårdvara (ex. även Webhallen). Varken Datorbutiken, Webhallen eller någon annan återförsäljare har någon som helst möjlighet att påverka det som hänt. Samport är en av de största betalväxlarna i Sverige, så att byta till en annan, bättre, för att ett engångsfel har uppstått. Det är nog inte heller särskilt många som byter bank när CEKAB blir hackat, eller vad som. Samport har redan gått ut med information om att alla som får straffavgifter av sin bank kommer att få dessa annullerade, men jag tror inte du kan begära kompensation av Datorbutiken då detta faller under Force Majeure, åtminstone enligt min tolkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vet inte vad du använder för telefoni som är så högt, jag brukar kunna ringa väldigt långa samtal som knappt märks på teleräkningen

han är väl en såndär som sitter och ringer från mobiltelefonen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Later inget vidare det dar. Jag hade tankt att bestalla en komponent fran db.com, vagar man gora det nu?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Trist det här, både för kunden men även för DB.

Ser man det logiskt, så tycker jag felet ligger i att företaget (Samport) tillåts dra pengar ur konton och att det inte är kunden som skickar/släpper ett belopp.

Litegranna som om man är och handlar i en mataffär (eller whatever) så lägger man inte fram plånboken med sedlarna i till kassörskan och låter henne ta vad hon vill, utan man lämnar fram rätt mängd sedlar själv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Later inget vidare det dar. Jag hade tankt att bestalla en komponent fran db.com, vagar man gora det nu?

Jag tror nog att samport avhjälpt felet vid det här laget...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxxx

Om mina pengar inte är tillbaka imorgon så har de förlorat en kund.

Och sina knän?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Trist det här, både för kunden men även för DB.

Ser man det logiskt, så tycker jag felet ligger i att företaget (Samport) tillåts dra pengar ur konton och att det inte är kunden som skickar/släpper ett belopp.

Litegranna som om man är och handlar i en mataffär (eller whatever) så lägger man inte fram plånboken med sedlarna i till kassörskan och låter henne ta vad hon vill, utan man lämnar fram rätt mängd sedlar själv.

Här är ju fördelen med E-kort rätt uppenbar.

Med E-kort så får man ett engångs VISAkortsnummer som endast innehåller ett visst belopp, exempelvis köpesumman + 5 Kr.

Då kan kortföretaget max dra den summan du angivit på kortet.
Vill de dra mer, data fel eller inte, så blir det stopp ifrån din bank.

Great success!

E-kort är Swedbanks namn på tjänsten för betalning med kort via internet, hos andra banker heter den kanske nått annat.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Här är ju fördelen med E-kort rätt uppenbar.

Med E-kort så får man ett engångs VISAkortsnummer som endast innehåller ett visst belopp, exempelvis köpesumman + 5 Kr.

Då kan kortföretaget max dra den summan du angivit på kortet.
Vill de dra mer, data fel eller inte, så blir det stopp ifrån din bank.

Great success!

E-kort är Swedbanks namn på tjänsten för betalning med kort via internet, hos andra banker heter den kanske nått annat.

Den är bra, men långt i från perfekt. För du måste ha kvar all info som finns vid den transaktionen vid en eventuell återbetalning. De flesta företagen återbetalar bara pengar till det kontot som produkten/produkterna betalades med. För att detta ska ske så måste du ha all info från E-kortet vid det tillfället.

Dock en mycket kompetent tjänst för betalningar.

Det som är allvarligt här är att folk har fått sina konton tömda och de med kredit har börjat nyttja krediten på kontot. Folk kan inte betala räkningar, samt vanliga utgifter för hushållsprodukter. Sure, man kan säker låna pengar av polare och nära, men det är långt i från kul. Att sedan man sedan som konsument ska hamna i den situationen som är oerhört obehaglig är helt fel. Ett pm från återförsäljaren skulle jag inte nöjja mig med. Ett skriftligt brev där de ber om ursäkt för obehaget och förklarar hur alla annuleringar mm ska skötas är det minsta man kan begära.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Tur att jag fortfarande handlar mot postförskott även om det kostar lite mer, men det är ju bättre än att förlora allt, speciellt i slutet av månaden då räkningar ska betalas in också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mmm ...Ju större nota, desto vettigare att ta PF...
För att inte prata om hur många man läst om tex här som förskottsbetalat till ngt litet skitföretag och blivit av med alla pengar utan att fått något.

Eller där pengar dragits men leveransen dragit ut i månader och kunden stått utan möjlighet att annulera pga det redan är betalt och företaget säger sig inte kunna betala tbx eftersom datorn är "under byggnad".

En sak att köpa en Hdisk eller nått för en tusenlapp och betala med bank/kort och en helt annan att köpa en komplett dator för 10-20 papp

Ta PF när det handlar om större summor....den extra kostnaden är det värt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ja, lite obehagligt att förskottsbetala riktigt dyra saker, nu förutsätter jag att man köper från en butik som man litar på, men att ha sakerna drällande hos posten så att vem som helst bara kan hämta ut dem utan något direkt knussel är ju lite obehagligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donkeydong
Det är inte enbart Datorbutiken som har haft problem, utan många av de stora svenska återförsäljarna av hårdvara (ex. även Webhallen). Varken Datorbutiken, Webhallen eller någon annan återförsäljare har någon som helst möjlighet att påverka det som hänt. Samport är en av de största betalväxlarna i Sverige, så att byta till en annan, bättre, för att ett engångsfel har uppstått. Det är nog inte heller särskilt många som byter bank när CEKAB blir hackat, eller vad som. Samport har redan gått ut med information om att alla som får straffavgifter av sin bank kommer att få dessa annullerade, men jag tror inte du kan begära kompensation av Datorbutiken då detta faller under Force Majeure, åtminstone enligt min tolkning

Force majeure? Skulle inte tro det utan kunderna måste kompenseras för detta får bara inte hända.

Är ju inte nån naturkatastrof eller krigshändelse som ligger bakom detta problem utan ett hård eller mjukvarufel och då är det inga Force Majeure som gäller här inte som jag ser det.

Själv handlade jag för 71:- denna vecka som drogs dubbelt så det var ju inte hela världen men andra drabbades hårdare och skulle i värsta fall fått gå till Socialen och lånat pengar om inte släktingar eller vänner kunnat ställa upp.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag förbannad! Först drog samport pengarna 3 gånger och betalade igår (onsdag) tillbaka pengarna för de 2 som blev för mycket. Men samtidigt drog de ännu en gång beloppet !! sammanlagt 4 gånger. Jag har således varit utan pengar sedan i måndags. Helt otroligt dåligt skött.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Avstängd

Shit happens, för mig försvann det en tusing utan spår förra året, vet vilka som drog det men dom hittar inget.

Så det var första och sista gången jag betalade med kort över nätet, PF är nog mycket billigare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.