Mer än 50% CPU på ett program

Permalänk
Medlem

Mer än 50% CPU på ett program

Nu är det så att jag vill att ett program på min dator ska kunna ta mer än 50% av CPUn, inget program har någonsin kommit över. Är det någon sorts spärr i windows eller dyl.? Hur låser man i sånna fall upp den och vilka är riskerna?

Tack
//Robin

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? DualCore? isf så kan det vara så att programmen bara kan använda en kärna d.v.s 50% av hela processorns kapacitet.

Permalänk
Medlem

Nope, jag har en gammal p4 3.06 GHz, tror den är från 2000.

//Robin

Permalänk
Medlem

Det är Hyper-threading i en P4. Det är en sorts snik-variant av Dual Core.

Används 50% CPU så är det i själva verket 100% som används.
Kör man två krävande trådar (program) samtidigt så går det iofs att komma upp i 100%.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Det är Hyper-threading i en P4. Det är en sorts snik-variant av Dual Core.

Används 50% CPU så är det i själva verket 100% som används.
Kör man två krävande trådar (program) samtidigt så går det iofs att komma upp i 100%.

Nej, det där stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Detta är precis som det ska vara. 50% belastning på endast ena virtuella processorkärnan innebär att processorn jobbar till 100% MEN jobbar endast med en enkeltrådig process. Om man däremot kör en flertrådig process som maximerar en P4 Prescott blir resultatet 50% per virtuell kärna med totala resultatet 100% processoranvändning. Skulle bli väldigt förvillande med 100% belastning på båda virtuella kärnorna då, såvitt jag vet, ingen processor kan jobba till 200%.... själv får jag problem när jag ska jobba till 110% då man ju faktiskt inte kan jobba mer än man faktiskt kan jobba, makes perfect sense eeh

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Inaktiv

På min P4 (Prescott?) så har jag aldrig sett att den bara ligger på 50% iaf

Permalänk
Medlem

Prova att starta två calc i avancerat läge och beräkna fakulteten utav 99999 eller valfritt högt tal i båda. Detta resulterar i två fullt belastande trådar vilket bör ge 100% processorbelastning och två maximerade grafer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Ok, tack alla!
//Robin

Permalänk
Medlem

Det är någonting som inte riktigt stämmer. Själv så har jag aldrig haft en process som tar över 50%, däremot har jag kunnat få två stycken på 50% vardera. Det skulle alltså betyda att min CPU jobbar dubbelt så bra som den har prestanda till. Jag är säker på att jag inte har dual-core.

Hur kan detta komma sig? Och är det möjligt att få upp en process i mer än 50% ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Det är Hyper-threading i en P4.

Inte i min (men du får gärna ge mig om du har! )

Visa signatur