Permalänk
Medlem

Frågor om X-Fi

Tjena, tänkte rusta upp min andra dator lite och har en fråga om Creatives X-Fi kort som jag hoppas nån kan svara på.

I början när X-Fi korten kom ut så var dom ju stora som grafikkort, men om man tittar på korten som finns att köpa idag är det ju bara halvkort, och även priset känns billigt. Är det nån budget variant av de riktiga X-Fi eller är det samma kort?

Tex detta: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFI...

Tacksam för svar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

budget variant ja, men funkar väl gott

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
budget variant ja, men funkar väl gott

Så det finns alltså ett X-Fi extreme audio som är bättre/dyrare(inget halvkort) än det jag länkade till?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Lite billigare här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325912

Vad är skillnaden mellan bulk/retail?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Retail är när du får skivor med diverse program och annat smått och gott med. Lite kablar och sånt.
Bulk är bara själva kortet samt drivrutin.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870 = detta kort har JAG!!! skit bra man hör hur folk kryper i buskarna från 500 mil typ på battlefield och när man spelar CS soccerjam hör man värkligen hur bollen studsar! enda jag klagar på är att micken gick sönder/funkar inte!... rekommenderar detta kort skit bra BAS i kortet om man gillar att lyssna på dunk dunk!

kan även passa på att fråga.. vet ni varför micke inte funkar? den funkade ett tag sen sluta den bara att funka!

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

Budgetkorten Xtreme Audio och Xtreme Gamer ska man hålla sig bort ifrån. Xtreme Music eller Xtreme Gamer Fatal1ty är det som gäller (om man inte köper Elite Pro då).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Budgetkorten Xtreme Audio och Xtreme Gamer ska man hålla sig bort ifrån. Xtreme Music eller Xtreme Gamer Fatal1ty är det som gäller (om man inte köper Elite Pro då).

Är det inte så att budgetkorten har bara upphottad mjukvara och inte den upphottade hårdvaran som XtremeMusic och Xtreme Fatal1ty har? Därav förklaringen att de sistnämnda är dubbelt så stora än bl a budgetgrafikkortet radeon 9250SE low profile(jag vet ty jag har haft ett sådant)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Verkar som om det jag befarade stämde. Hursomhelst köpte jag mig ett Xtreme music igår

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Är det inte så att budgetkorten har bara upphottad mjukvara och inte den upphottade hårdvaran som XtremeMusic och Xtreme Fatal1ty har? Därav förklaringen att de sistnämnda är dubbelt så stora än bl a budgetgrafikkortet radeon 9250SE low profile(jag vet ty jag har haft ett sådant)

Jo det stämmer, så som jag förstått det är XtremeAudio ett (halvkackigt?) Audigy4.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870 = detta kort har JAG!!! skit bra man hör hur folk kryper i buskarna från 500 mil typ på battlefield och när man spelar CS soccerjam hör man värkligen hur bollen studsar! enda jag klagar på är att micken gick sönder/funkar inte!... rekommenderar detta kort skit bra BAS i kortet om man gillar att lyssna på dunk dunk!

kan även passa på att fråga.. vet ni varför micke inte funkar? den funkade ett tag sen sluta den bara att funka!

Är micke din kompis?

De flesta in och utgångar på det kortet går att ändra på den mjukvaran som följer med kortet. Så förmodligen så har din mic ingång ändrats via programvaran.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Är micke din kompis?

hahaha dagens bästa:-)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Lånar denna tråd, lite onödigt att starta en ny..

Sitter på ett SB Audigy (1) är det värt att uppgradera till X-Fi?
Lyssnar mest på musik och film. Kör digitalt coax kan även köra optiskt..

Låter det mycket bättre i musik? Och film i Dolby Digital? (Kan inte köra DTS med dessa högtalare ^^)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InferNoll
Lånar denna tråd, lite onödigt att starta en ny..

Sitter på ett SB Audigy (1) är det värt att uppgradera till X-Fi?
Lyssnar mest på musik och film. Kör digitalt coax kan även köra optiskt..

Låter det mycket bättre i musik? Och film i Dolby Digital? (Kan inte köra DTS med dessa högtalare ^^)

En högtalare kan inte avgöra om man kan spela DTS eller inte så, jo du kan spela DTS med dina högtalare.

Det skulle bli skillnad, dock ska du koppla analogt för att uppleva den.

Du skulle få lite skillnad vid musik även vid digital koppling, eftersom att din musik inte kommer samplas om till 48khz.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
En högtalare kan inte avgöra om man kan spela DTS eller inte så, jo du kan spela DTS med dina högtalare.

Det skulle bli skillnad, dock ska du koppla analogt för att uppleva den.

Du skulle få lite skillnad vid musik även vid digital koppling, eftersom att din musik inte kommer samplas om till 48khz.

Stämmer, förutsatt att han inte sitter med alltför taskiga högtalare.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jo är det allt för dåliga grejer så blir det ju ingen skillnad...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jo är det allt för dåliga grejer så blir det ju ingen skillnad...

En sak, varför är xtremegamer så dåligt jämfört med xtrememusic? i ljudet hör man ju ingen skillnad. Så snälla förklara varför xtremegamer är "skit" som du tyckte högre upp! Så kanske man kan lite på vad du skriver, eller är det bara för att du har ett music? *no offence*

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jo är det allt för dåliga grejer så blir det ju ingen skillnad...

Nej sitter på Klipsch så de duger nog ^^
Men jag kan inte köra DTS i kontrollmodulen eller vad man ska kalla den.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Specen känns väldigt lika mellan XtremeGamer och XtremeMusic.

http://www.creative.com/products/product.asp?category=209&sub...

http://www.creative.com/products/product.asp?category=209&sub...

Så det lär ju knappast vara ljusårsskillnad.

Dock verkar XtremeAudio inge vidare. :-/

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Xtremeaudio har ju inte ens x-fi processorn så allt sköts väl via mjukvara där med, så det är ett dåligt köp..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite. Jag behöver köra SPDIF via TOS-link, dvs optiskt till min receiver. Vill helst ha ett X-FI Gamer eller Gamer fidelity, max 1000 kr (skulle man hålla sig borta från low-profile?). Går det, ser inga optiska utgånger men det finns en multiutgång? Ska man köra en adapter eller nåt då, fattar inte... Vad rekommenderas om man vill ha optiskt via TOS-link? Ska alltså ha både analogt och optiskt kopplat till två olika system (hemmabio och PC).