Permalänk
Medlem

Dell-dator eller hopplock 10-15k

Hejsan! Dags att inhandla nya dator men pga min obefintliga kunskap om hårdvara vänder jag mig till er och hoppas på er assistans. Datorn kommer främst användas till att spela spel, lyssna på musik samt se film men främst spel. Rotade runt lite på Dell.se och hittade denna dator:

DimensionTM 9200
Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6420 Processor (2.13GHz, 1066MHz, 4MB)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
2 048MB 667 MHz [2 x 1 024] DDR2-minne med dubbla kanaler
Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP) - europeisk
500 GB seriell ATA RAID 0-skiktning [2 x 250 GB 7 200 rpm-enheter med DataBurst™-cache]
16x DVD+/-RW och 16x DVD-enheter
256 MB nVidia™ GeForce® 8600GTS-grafikkort
Hämt- och returservice, endast 1 år

http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/dt_c...

Länk där ni ser konfigurations alternativen den har:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Denna är alltså komplett med allt man behöver vad jag kan se. (Mus, tangentbord nämns dock inte där men följer med när man kollar på konfigurations sidan)

Funderat på denna eller hopplock om detta ens är möjligt då jag ändå måste ha någon som hjälper mig med att sätta ihop allting.

Har ni förslag på hopplock för en helt komplett dator inom min budget eller förslag på vad jag ska ändra på Dell-datorn?

Permalänk
Medlem

du får ALLTID bättre grejer när du plockar ihop dom själv. även om man räknar med kostnaden för att företaget (komplett, db, dustin osv) ska bygga ihop den åt dig. om du har någon kompis som är haj på att bygga så är jag säker på att han hjälper dig. här kommer mitt förslag iaf

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Permalänk
Medlem

Polaren beställde en ur 9200 serien, Ser att de uppdaterat den lite med nyare grejjer sen han beställde, men det är samma koncept. Så vitt jag vet är han nöjd med den. Om du är ovan med hårdvara tycker jag dell är ett bra alternativ.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Ungefär såhär tycker jag:

* Om du gillar att pyssla, vill kunna skräddarsy systemet och välja exakt vilka komponenter du vill ha, kunna bygga på med mer/byta komponenter, köra speedfan/TAT och andra temperatur-, överklocknings eller styrningsprogram: bygg själv. Roligast tycker jag, men betydligt större risk för strul.

* Om du vill ha ett bra paket där du kan vara säker på att allt fungerar bra ihop och där du kan få hjälp om något går fel, och där någon tar ansvar ifall det går fel: köp Dell-datorn.

Inget självklart val alls. Prismässigt spelar det inte så stor roll tror jag, Dell har bra rabatter från sina komponenttillverkare, och själv kan man jaga specialerbjudanden.

Jag valde alternativ 1 och är nöjd med det (trots en massa lärorika småstrul på vägen).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
du får ALLTID bättre grejer när du plockar ihop dom själv. även om man räknar med kostnaden för att företaget (komplett, db, dustin osv) ska bygga ihop den åt dig. om du har någon kompis som är haj på att bygga så är jag säker på att han hjälper dig. här kommer mitt förslag iaf

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Av någon anledning får jag inte upp någon list av din länk tyvärr. Bara en blank sida som säger att min kundvagn är tom.

Jag tycker Dell alternativet känns ganska bra, jag snackade med dom på Dell-support och dom rekommenderade att jag skulle lägga till GTX-grafikkortet. Dvs ENKEL 768 MB nVidia® GeForce® 8800 GTX-grafikkort [lägg till 4375,00 kr eller 170:-/månad-1]

Min följdfråga är då, är det prisvärt? Det är ju ordentligt mycket dyrare, 4375kr dyrare. Visst det är bland de hetaste man hittar men är det onödigt dyrt och riskerar det att hållas tillbaka av typ processor/minne? Samtidigt som jag är skeptisk vill jag ha en riktigt bra speldator.

Permalänk
Medlem

Grafikkort går ju alltid att köpa från en annan tillverkare (och har iaf på alla Dell-burkar jag har haft gått bra att montera utan att garantin påverkas). Dell brukar ha rätt dåliga priser på sådana där tilläggskomponenter.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio