Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

vad händer om man kör utan motstånden och kondingarna?

står bara att det är störnings skydd.....

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Mellis: Jag misstänker att du får bättre bild från ditt Gforce-kort, om du jämför med s-video från den där adaptern. De som testat liknande burkar har så gott som alltid varit missnöjda med bildkvaliteten vad jag hört.

chopha: Om tv:n godtar väldigt svaga signaler så tror jag absolut att man kan få bild med en 100-meterskabel. Dock består nog bilden då enbart av störningar. Som jag sagt förut, jag ser skillnad i bildkvalitet på kablar mellan 10 och 15 meter, men inte mellan 1 och 10 meter.

harmonizer:
Andersflygare:

Skicka ett PM om ni inte redan ordnat något...

tjompa37: Det fungerar utan, men det kan ge störningar och/eller förstörda in/utgångar. Du kan försöka utan kondingarna, men motstånden bör du ha för att vara säker.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Skulle det funka för mig att koppla min laptop via vga-utgång (med ati radeon mobility) till en lcd-tv med komposit-ingång med hjälp av denna kabel? http://www.kjell.com/?item=38109&path=3340000,5930000

Bah, det var ju rage mobility jag har. Kabeln verkar inte fungera för övrigt.

Permalänk
Medlem

jag provade utan motstånden kondingarna. bara vita svarta ränder ingen data bild. men det kanske var fel kopplat. ska de alltd fungera om man kopplat rätt?. jaja jag fick först inte igång klonläget . alltså ingen bild med tv ut på ati kortet . fick köra den andra vga utgången och tv ut för att kunna köra vga sammtidigt som tv ut. så nu är det löst. skiter nog i den där lilla extra bild kvaliteten man ska kunna få med hemma byggda sladden

chopha: Om tv:n godtar väldigt svaga signaler så tror jag absolut att man kan få bild med en 100-meterskabel. Dock består nog bilden då enbart av störningar. Som jag sagt förut, jag ser skillnad i bildkvalitet på kablar mellan 10 och 15 meter, men inte mellan 1 och 10 meter.

harmonizer:
Andersflygare:

Skicka ett PM om ni inte redan ordnat något...

tjompa37: Det fungerar utan, men det kan ge störningar och/eller förstörda in/utgångar. Du kan försöka utan kondingarna, men motstånden bör du ha för att vara säker. [/B][/QUOTE]

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Någon här som vet vart man kan få tag på en VGA->5xRCA-kabel? Det skall tydligen funka med tv:n Har letat som en tok men inte hittat något vettigt.

Edit: En sån här kabel: http://www.digitalconnection.com/Products/Cables/SCVM5R.asp

Permalänk

Om någon har en sån här kabel som han vill sälja. Ca 4-5 m, så köper jag gärna för en billig peng. Jag ger 200 för den om den fungerar.
Bor i Malmö.

Permalänk

Moderkort med integrerad radeon grafik?

Det skulle vara intressant att veta (för oss som vill bygga en budget htpc) vilka moderkort/chipset som går att använda med den här sladden.

Det största problemet är vilka moderkort som kan användas när det kommer till att sätta custom timings mha PowerStrip, då detta program bara testas med grafikkort. T ex så verkar det vara problem med 690G chipset (X1250) trots att motsvarande grafikkort fungerar (X700).

Är det någon som uppdaterar den här wikin: http://perfekttvut.gratiswiki.dk/cgi-bin/gratiswiki.pl?Grafik... ? Det skulle vara guld värt.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Nån som provat/kör med Vista och denna suveräna lösning? Funkar? Hoppas hoppas....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

ja de ska fungera om det fungerar med graffa kortet. ska gå med de flesta som har dubbla vga eller dvi ut.

de handlar ju om att få ut alla behövliga signaler ur utgången och att man kopplat allt exakt rätt. jag prövade men fick sedan igång min s-vhs ut på graffat som va problemet från början. såg efter att jag missat en sladd så den hade säker fungerat annars:p

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Nån som provat/kör med Vista och denna suveräna lösning? Funkar? Hoppas hoppas....

Vad jag förstår så kan du inte sätta custom upplösningar (ex 720x576) med de officiella catalyst drivisarna - alltså du kan inte använda denna lösning med Vista. Det finns några trådar om detta på PowerStrips forum se http://entechtaiwan.net/forums/ . Förhoppningsvis så kommer nya drivisar stödja detta.

EDIT: Kollade just in PS forumet, from catalyst 7.3 så kan man sätta custom resolutions. Jippi!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

2500 inlägg. Ojojoj.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Vad jag förstår så kan du inte sätta custom upplösningar (ex 720x576) med de officiella catalyst drivisarna - alltså du kan inte använda denna lösning med Vista. Det finns några trådar om detta på PowerStrips forum se http://entechtaiwan.net/forums/ . Förhoppningsvis så kommer nya drivisar stödja detta.

EDIT: Kollade just in PS forumet, from catalyst 7.3 så kan man sätta custom resolutions. Jippi!

Men det e ju kanon juh! Tack för svaret!

2500 inlägg, stort. Men bilden blir ju sååå bra!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Har gett mig in i leken också. Har lött ihop en kabel enligt kopplings schemat.. men jag får det inte till att fungera..

Först testade jag med Telefunken S 540 EF-N utan något resultat.
Sen testade jag nyare Tompsson 28" och det fungerade bra..
Sen testade jag en nyare Panasonic Quintrix 32" 100mhz widescreen och får det inte att fungera..

Kabel fungerar korrekt eftersom får det att fungera på 28". Har suttit och "lekt" ett bra tag med timing inställningarna i PS. Vad kan jag ha gjort för fel när jag inte får igång det på 32" Panasonic?

EDIT: får upp en grå fast färg på en viss 14mhz och kan urskilja linjer från ett fönster jag har öppet.. men jag får inga fäger.. har däremot ett blått sträck längst upp på TV'n.

EDIT2: Problemet var att jag glömde bort att jag hade en mointor switch. Så jag hade en vanlig vga kabel från grafikkortet in i monitor switchen och sen den här kabeln till tv'n. Funkade perfekt när jag kopplade bort Monitor switchen.

Satt däremot och funderade.. Borde kunna gå att göra en adapter bara köpa en Hane och en Hona vga kabel och löda om kablarna som har dragits fel i den vanliga vga kabeln?

Permalänk

Hur ligger det till med GeForce nuförtiden? Kan jag använda den här kabeln till mitt 7600GT?

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på tvärs-om?
Typ digitalbox/DVD:e --->LCD/TFT-skärm.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk

ussh vad lång tråden har blibit

lödde ihop min förlänge sedan. dock vilka grafikkort i serien funkar ? har läst någonstans på dessa 84 sidor att även rage 2? ska funka ??
ska ha en Htpc o så kan det ju vara bra o veta om kablen funkar till graffet eller inte

btw ingen i Ljungbytrakten som har gjort en så att man kan få testa sin så att det inte bara är jag som gjort fel i power strip?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har kört med kabeln länge men har köpt ny dator nu och hade ett 9800pro innan och det fungerade utmärkt. Har nu ett X1950pro och kan inte riktigt få det att fungera som jag vill. Har fått fram perfekt bild och så men när jag startar en film så försvinner bilden och TVn blir blå. Verkar som det är något Theater mode eller så som ändrar upplösningen till samma som källan. Hur avaktiverar jag det eller vad jag nu behöver göra?

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Har själv funtat på att göra en kabel, men jag undrar vad motstånden i kontakterna fyller för funktion?

Någon som vet svaret på ett mer tekniskt plan?

MVH...
/Chopha

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort med integrerad radeon grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Det skulle vara intressant att veta (för oss som vill bygga en budget htpc) vilka moderkort/chipset som går att använda med den här sladden.

Det största problemet är vilka moderkort som kan användas när det kommer till att sätta custom timings mha PowerStrip, då detta program bara testas med grafikkort. T ex så verkar det vara problem med 690G chipset (X1250) trots att motsvarande grafikkort fungerar (X700).

Är det någon som uppdaterar den här wikin: http://perfekttvut.gratiswiki.dk/cgi-bin/gratiswiki.pl?Grafik... ? Det skulle vara guld värt.

Det är öppet för vem som helst att uppdatera wikin på http://perfekttvut.gratiswiki.dk med sina inställningar och om man fått ett grafikkort att funka.

Jag har kollat igenom hela den här tråden och lagt in de inställningar och de kort jag fått bekräftat fungerar men det var faktiskt väldigt få ställen som någon postade sina inställningar och TV-modell/märke som han fått att fungera.

Hade man fått igång wikin när det var lite mer "drag" i tråden kanske fler hade använt den.

Permalänk
Medlem

Har fått tag i ett nytt grafikkort men får inte tv-ut och funka. Kan inte välja "advanced timings options" i Powerstrip. Vad kan detta bero på? Gammalt Powerstrip? Kör med 3.62.
Har dom senaste drivrutinerna från ATI's hemsida....
Kortet är ett Sapphire X1950XT.

Nån som vet?

Edit: det löste sig genom att uppdatera Powerstrip till 3.74

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Jag funderar på om det skulle vara möjligt att använda denna kabel till ett PC-baserat övervakningssystem som ska visa övervakningsvideo på fyra olika TV-apparater samtidigt.

Därför har jag några frågor:

1) Vilket Radeonkort för högst 1500kr skulle ge bäst (bra) bild med denna kabel?

2) Fungerar kabeln efter en aktiv 400MHz VGA-splitter 1-4?

3) Är det möjligt att via en VGA-splitter ansluta flera TV-apparater eller måste inställningarna göras för en enda TV?

4) Går det att göra olika inställningar för DVI och VGA utgången?

5) Påverkar inställningarna som görs för VGA-RGB kabeln till TVn även S-videoutgången?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag gjorde en kabel igår enligt schemat på jobbet, har kopplat in den och fixat alla inställningar i powerstrip m.m.

Problemet är att jag inte får någon bild överhuvudtaget på tv´n. (Har testat alla olika inställningar i powerstrip)
Kabeln sitter utan konvertrar från D-sub kontakten från datorn till Scarten direkt i tv´n.

Kan vara något av dessa problem:

1.Tv´n stödjer inte RGB via scart
- Hur ska jag testa om den klarar detta?

2.Fel kanal på tv´n (pga att jag inte har någon fjärrkontroll till denna)
- Vilken kanal ska man ha på tv´n?

Tack för eventuell hjälp!
(Jag tar för givet att kabeln är rätt har testat den på jobbet)

Permalänk

Jag tror att det är såhär:

TV-tunern används inte utan signalen skickas direkt till TV-skärmen. Det spelar alltså ingen roll vilken "vanlig" TV-kanal som är inställd på TVn. Det avgörande är att signalen är kopplad till en scartkontakt som klarar RGB. Om du har flera scartkontakter så kan du prova med de andra också.

Vad jag förstår finns det två olika sätt att aktivera vald scartingång. Antingen med fjärrkontroll/knappar på TVn eller att det är mellan 9,5-12 Volt på pinne 8 i scartkontakten (5-8 Volt för bredbildsformat). De externa ingångarna kallas ibland för AV-kanal.

1-3 Volt på pinne 16 i scartkontakten ställer in RGB. (På vissa TV-apparater måste RGB ställas in för vald scartkontakt med fjärrkontroll/knappar på TVn.)

Slutsats: Se till att kabeln är kopplad till en ingång som klarar RGB (på en del TV-apparater klarar bara en av ingångarna RGB). Om det inte hjälper kontrollera att kabeln ger korrekta kontrollspänningar enligt ovan eller gör inställningarna manuellt med fjärrkontroll/knappar på TVn.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videoprofilen
Jag tror att det är såhär: ...

Tackar! Testade med en nyare tv (14") nyss och då når signalerna fram, men bilden är randig och det går inte att urskilja något mer än svaga färger från bakgrunden.

Har testat med lite olika timings i PS men det vill sig inte ändå. Jag ska inte använda denna tv sen, men det hade varit kul och se hur bra bild jag kan få på denna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

skall man ju lätt pröva.:D

Permalänk

varför krångla?

skaffa HDTV = ) - då får du rätt bild

Permalänk
Medlem

Intressant projekt tänkte jag så jag åkte o köpte komponenterna som behövdes och vips
så hade man en kabel! Vilken bild Tråkigt att man sitter med en 50Hz TV, har tweakat
en hel del men helt flimmerfri verkar det inte gå att få bilden. Kvaliteten på filmuppspelning
är dock suverän! Nu är det bara att vänta på att HTPCn anländer

Tack för en kanonbra guide!

Visa signatur

CPU: Intel® Core i7 2600K || Motherboard: ASUS P8P67 EVO REV 3.0 || Memory: Kingston HyperX 8GB 1333MHz CL7 || GPU: Asus GTX560 DirectCUII TOP 1GB || HDD: Intel SSD 510 120GB + 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB || PSU: CoolerMaster RealPower M520 || Case: Fractal Design Define R3 || Display: Asus PA246Q 24" 1920x1200 || OS: Win7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Tjenare! Har faktiskt inte läst igenom alla svar.. Slutade vid sida 7 så har någon svarat på samma fråga får ni ursäkta!

Undrar bara hur det är med upplösningar. Är 720x576 den enda upplösningen som fungerar? Om man skickar via komposit eller s-video fungerar 800x600 right?

Om nu inte den är aktuell går det att sänka upplösning på något sätt? Typ 640x480. Har för mig att man kan låsa olika upplösningar till olika program i powestrip så det hade ju vart skoj om man kunde spela spel på TV:n också hehe.. Köra Colin McRae med ratt och grejer borde ju vara lite roligare med större skärm!

Visa signatur

Intel P4N 3.2GHz HTT | 512 MB DDR PC3200 Dual-channel | GeForce4 Ti4800 128 MB | WinXP SP1

Permalänk

Tänkte försöka med något av de nya grafikkorten Radeon 2400 eller 2600. Kortet ska ha passiv kylning för att vara tyst. Det kanske räcker med 2400 för 25 FPS live- och inspelad video? Sapphire HD2400Pro kostar 460kr. Hoppas att "Mr Jonas" kabel fungerar med detta kort. Med HDMI och DX10 som bonus.

Började även (av misstag) titta efter delar till en tyst, billig ny dator.

PC-låda: Antec sonata 3 (tyst)

Moderkort: Asus P5B

CPU: Intel 641 P4 3,2 GHz (tillräckligt för min applikation och billig)

RAM: Corsair 2x1 GB Twin 2X6400

Cpu-kylare: Noctua NH-U12F (tyst!)

Detta borde bli en tyst och billig dator med rejäla uppgraderingsmöjligheter vid behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videoprofilen
Tänkte försöka med något av de nya grafikkorten Radeon 2400 eller 2600. Kortet ska ha passiv kylning för att vara tyst. Det kanske räcker med 2400 för 25 FPS live- och inspelad video? Sapphire HD2400Pro kostar 460kr. Hoppas att "Mr Jonas" kabel fungerar med detta kort. Med HDMI och DX10 som bonus.

Fasst vad man nu ska med HDMI till om man ska ha en sån här kontakt?

Det roliga med jusst de korten du nämner är dock att de klarar av att accelerera HD filmer riktigt bra. Vilket gör att man kan spela upp Blu-Ray och HD-DVD filmer på en dålig (med dagens mått) dator i övrigt - något som knappt de vassaste processorerna klarar av utan hjälp.

Men för de behov du nämner, inspelad och live-video så klarar du dig med vilket kort som helst. Ett integrerat Intelkort eller ett gammalt TNT2 fixar biffen. (Om du däremot ska köra MCE interfacet så bör man nog ha lite vassare - men ett HD2400Pro är overkill så det skriker om det, vilket i och för sig kanske inte är så negativt då det fortfarande är riktigt billigt).

Själv köpte jag detta för någon dag sen till HTPCn:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76639

Anledningen till att det blev en HD2400XT beror delvis på att det var ett av de få passiva kort jag kunde få tag på samt att HD2400Pro visat sig vara lite för långsam i speciella kombinationer av HD avkodning (rör sig om MPEG2, 1080i och den tyngsta formen av "deinterlace" främst vad jag vet, HD2400XT är snabbare (tillräckligt snabbt) men kan dras ner lite pga. HD2400Pro i drivrutinerna).

Sen ska jag vara lite försiktig innan jag rekommenderar det rent spontant (för HD-avspelningssyfte) och det är pga. drivrutinerna som är lite krångliga för tillfället. Men potentialen är grym och om det kommer fungera som det ska (lite rädd är man ju pga. de extremt kassa drivrutiner man sett) så är de riktigt bra.