Ikväll ska jag överaska flickvännen med en kalas måltid, men vad?

Permalänk
Graded.se

Ikväll ska jag överaska flickvännen med en kalas måltid, men vad?

Ikväll är det dax att tafram stora kock hatten, och skruva upp volymen på radion!
Här ska lagas mat!

Har ungefär 1h på mig att lagamaten skulle jag tro som max, alla maträtter är av intresse!
Så tippsa era absolut bästa tipps!

Det ska INTE vara något ekonomi/vardags alternativ utan lite finare mat.

Funderar på hasslebacks potatis och något fint kött med någon trevlig sallad, samt en liten efträtt.. Men vore roligare med något annat då detta är något jag brukar laga när jag ska snitsa till det lite

KOM IGEN NU

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

rostbiff any1 ?:p

hm hasselbackspotatis och gravad / rökt lax sitter alltid lika fint
eller ngn oxfilé på planka :p?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör på en helstekt fläskfilé. Inte farligt dyrt men ändå ruskigt gott och lyxigt. Jag brukar krydda med paprika, cayennepeppar, salt + saker man känner för för tillfället, kan inte gå fel Vill du kan du gnida in den med någon/några vitlöksklyftor. Fetaost och rödlök är ett måste i salladen.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
rostbiff any1 ?:p

hm hasselbackspotatis och gravad / rökt lax sitter alltid lika fint
eller ngn oxfilé på planka :p?

Rostbiff är ju kallt Eller behöver iufs inte vara , men det är ju nästan samma lika som min tidigare ide
Vi är inga FESK älskare tyvär =/ Annars hade det sett jävligt fint u på tallriken! Lax ser så GOTT ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Korv

Det står på menyn senare! Måste ju börja med en ordenterlig förrät!

Permalänk
Citat:

[i]

Det står på menyn senare! Måste ju börja med en ordenterlig förrät! [/B]

Köttbullar!?

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Kör på en helstekt fläskfilé. Inte farligt dyrt men ändå ruskigt gott och lyxigt. Jag brukar krydda med paprika, cayennepeppar, salt + saker man känner för för tillfället, kan inte gå fel Vill du kan du gnida in den med någon/några vitlöksklyftor. Fetaost och rödlök är ett måste i salladen.

Ptja, det är inte heller så dumt Men då blir det samma lika kött och säkert lite bsås som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare

Det står på menyn senare! Måste ju börja med en ordenterlig förrät!

HAHAHA!! Irl garv!

Hmm.. Jag gillar i alla fall Hasselback potatis och oxfile med aromsmör och sånt
Sen en god sallad!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Rostbiff är ju kallt Eller behöver iufs inte vara , men det är ju nästan samma lika som min tidigare ide
Vi är inga FESK älskare tyvär =/ Annars hade det sett jävligt fint u på tallriken! Lax ser så GOTT ut

va synd du :/.. tjaa ngn enkel perfekt svensk husmanskost då:)
jaomi: fy helvete va gött:D

Permalänk
Medlem

Pizza av valfri sort. Inget kan slå det!

Permalänk
Medlem

Cajunräkor är väldigt uppskattat av frugan när det ska vara lite finare. Riktigt heta och med en god nudelsallad till.

Fylld svamp är en bra, enkel och väldigt god förrätt som oftast går hem.

En annan riktigt god maträtt att göra är (kommer just nu inte ihåg namnet på det) att steka en stor bit nötkött väldigt snabbt bara så den får lite lite färg och sen skära den i tunna skivor. Väldigt gott och snabbt att laga. Inte alla som är så förtjusta i riktigt blodigt kött dock..

Permalänk
Medlem

Annars kanske "mat-Tinas" uppgivna favoriträtt kan vara något :
"Seamen stew".
(som hon tydligen uppgav i en intervju utomlands med den extra kommentaren att det hade en god söt besk arom..)

Själv tycker jag dock att det inte finns något godare än grillad kyckling och gräddstekta kantareller.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Graded.se

Många mummsiga alternativ

Undrar vad det ska bli för spännande

Permalänk
Medlem

Pizza kan vara rätt. Fast ingen flottig köpepizza då.
Du ska göra den själv. Koka egen tomatsås. Använd Parmaskinka samt Mozarella på toppen, toppa med färska champinioner.

Permalänk
Medlem

Pepparbiff(oxfilè) och potatisgratäng? Kan inte slå fel

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

varsin rejäl bit entrecôte som steks lätt så den är lite rosa inuti, till detta server du potatismos smaksatt med tryffelolja. Moset ska helst göras på mandelpotatis. Och som sista piff till allt så gör du kantarellsås. Helt underbart gott

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Ripjaws V • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Gör en tomatsallad med feta ost och grillat lammkött.

Tomatsallad:

Skiva lagom antal tomater, ganska många i halvcentimeter tjocka skivor

Det skall helst vara stora och att du handplockat de finaste i affären.
Skiva och tärna lite rödlök, se till att du fått bra lök bara.

Gör en dressing av olivolja och balsamvinäger, krydda med grovkorning svartpepper (mycket), lite salt och tabasco.
Blanda tomater, feta ost (1 cmkuber) och dressingen, lägg upp på stort fat, eller i skål.

Marinera lamkött med den marinad/grillolja du gillar, görs bäst på riktig grill ute, men går även i vanlig köksspis.

Ha baguett som du skivat och värmt upp/grillat så de är varma och krispiga och helst smaskigt vitlökssmör.

Servera med ngt gott vin (rött/rose) och iskall öl.

Prova denna tomatsallad, den är jättegod till mycket.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Någon pasta är ju inte helt fel Sen salladen som Bogey föreslog verkar helbra Med detta gäller då någon sås eller vad du nu tycker själv!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Detta är en av min sambos favoriträtter som känns lite lyxigare än vardagsmat (enligt min syster så är det mitt paradrecept samt att hon slutat säga att jag är ett hopplöst fall i köket efter att ha smakat maten).

Kycklingfileer 2-3st som strimmlas/hackas i bitar och steks
Blanda ner valfri wookgrönsaksblandning i önskad mängd och stek ihop

Smördeg (finns att köpa färdigkavlad och fin på rulle typ)
Rulla ut smördegen på en plåt med bakplåtspapper på
Lägg upp kycklingwooken i en "sträng" i mitten av "smördegsarket" och ringla över sötsur chilisås, flytande honung samt skvätt på pressad citron och vik sedan upp kanterna av smördegen över röran så att det blir en lagom stor öppning uppepå.
Glöm inte bort att vika upp ändarna också så att det blir tätt så att det saftiga stannar kvar medans det steks i ugnen och låt sedan det hela steka tills smördegen fått en fin gyllenbrun färg.
För mer lyxkänsla så lägg i bitar av någon god ost som tex en fin getost eller dylikt och låt den smälta ihop med det övriga godsakerna.

Servera gärna med en sallad gjord på fetaost, tomater och rödlök samt ett riktigt gott mineralvatten eller dylikt.
Det hela brukar ta runnt en timme att göra om kycklingen är tinad och så.

Är ganska säker på att detta recept fungerar tillsammans med kött också men jag föredrar kyckling.

Okej inte det mest lyxiga man kan ha på menyn men garanterat gott iaf:)

Permalänk
Medlem

hoppas min snubbe ser den här tråden och kommer på att han borde göra samma sak

Permalänk
Medlem

annars fungerar ju tacos alldeles utmärkt för den late romantikern

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem

Kyckling filéer fyllda med ost, kryddad med timjan och sedan inlindade i bacon. med hemma gjord klyft potatis (inte dom där frysta i påse alltså ) och en krämig Tzatziki (helst gjord på den där grekiska yoghurten i stor plast bytta).

Permalänk
Medlem

Fixa en hel fläskfilé, skär 1,5cm tjocka skivor, banka lite lätt och sen stek dessa. Krydda en hel del curry. Sen när de börjar bli klara så fixar du rätt mkt grädde (valfritt vilken sort, men ju fetare ju godare), och gör så att det blir rätt mycket sås i det hela. Krydda ännu mer curry och gör en liten redning så att såsen blir lite lagom tjock. Sen skivar du upp en banan och har i, och häller i rikligt med jordnötter.

Till detta serverar du sen klyftpotatis och en god sallad med fetaost.

Inte ofta man får smakorgasm men detta slår fan det mesta

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vitt vin och räkor

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Fogs alternativ lät ju väldigt gott Antar hela middagen är avklarad så här dags, så vore ju spännande att höra vad det blev

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Rackarns, skulle sett den här tråden tidigare idag. Isf skulle du fått mitt förslag på meny. Italienskt är temat.

Förrätt: Insalata Caprese (Sallad från Capri)

Varmrätt: Pasta al forno con pomodori e mozzarella (Ugnsbakad pasta med tomater och mozzarella)

Efterrätt: Sorbetto di limone (Citronsorbet)

Sorbeten förutsätter att du har en glassmaskin, om du inte vill ha väldigt mycket jobb med den och ett sämre resultat. Dessutom kommer du behöva göra den ett tag i förväg. Har inget recept jag kan publicera här, rekommenderar google. Det receptet jag tänkte på finns i boken Jamies italien och har mascarpone i sig.

När sorbeten är klar, och står i frysen för att stelna efter att du har kört den i glassmaskinen, sätter man igång med varmrätten, finns ett recept till den här: http://kanal5.se/templates/page.aspx?id=12391

Se till att använda ingredienser av hög kvalitet, det är viktigast när det gäller tomaterna och osten, faktum är att jag rekommenderar att du använder Kung Markattas burktomater (de är de bästa burktomaterna jag har hittat), om du inte kommer över riktigt fina tomater. Jag har aldrig hittat den sortens pasta de använder, jag brukar använda Penne Tricolore, med utmärkt resultat.

När den står i ugnen så sätter du igång med salladen, den går snabbt att göra, skiva tomater och mozzarella och repa av basilikablad. Varva tomatskivorna, mozzarellaskivorna och basilikabladen. Ringla över olivolja av hög kvalitet.

Skulle rekommendera en flaska rött till varmrätten dessutom, har ingen särskild att föreslå, men ett tips är att ta något italienskt, för att hålla i tema med maten.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Vila i frid

Dra på med kronärtskocksprure, tryffelsås och kalvkött. Går inte att misslyckas. Lyxigt så innåt, och så ett rikt rödvin.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookish
hoppas min snubbe ser den här tråden och kommer på att han borde göra samma sak

Haha samma här.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

Bah, varför ser man de roliga trådarna för sent?

Skulle tipsat om en enkel förrätt med en parmaskinka-inlindade honungsmelons skivor, droppa på lite olivolja gärna någon med basilika i (kan göra egen genom att mixxa olivolja och färsk basilika). Enkelt och gott.

Sen varmrätt göra nått, kanske en enkel pastarätt, bryn lök/vitlök i olivolja, krydda lite som du vill, du skall tillsätta lite vatten, eller vin om du vill det, sen i med tigerräkor (skala dem inte), samtidig tsom dessa lägger du i skuren bladpersilja.
Samtidigt som du gjort det kokar du linguine pasta och när den e precis al dente häller du ner den i det andra och rör runt. Tar ungefär 15 minuter och göra.

Efterrätt skulle ja röra ihop en pannacotta med hallon/blåbär. Har inte receptet i huvudet men det tar inte många minuter, skall dock vara i kylen ett tag, så det blir en lite mysgrejj till senare på kvällen!

Enkla rätter

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Man blir ju klart hungrig av denna tråd Verkar dock som pasta eller filéer är vad som gäller? Kan vara bra att veta om något år eller så
Kom på att jag ätit en väldigt god grej i skolan på huslig ekonomi:
Var makaroner med lax-sås. Väldigt gött Men om jag minns rätt var inte fisk en favorit i detta fall, men annars väldigt gott!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube