Permalänk

Detta är inte sant!

tidigare idag besökte jag EB-games i Linköping och köpte mig en ratt och spelet Test drive: unlimited jag var helt galet sugen på att spela och senare i bilden började det klia i fingrarna så jag öppnade spelet. Det fösta jag lägger märke till är att CD-key satt på insidan av fodralet och att jag hade fått det exemplaret som stod uppe på hyllan, CD-key var även halvt bortriven. Jag ringde då in till EB-games och pratade med honom han sa att de aldrig hade haft några problem med några cd-keys men att jag skulle komma in om det strulade ( vi var redan på motorvägen så det känndes tungt att svänga tillbaka för att byta...)

När jag kommer hem installerar jag spelet allt går prima sen kommer CD-key förfrågan upp jag lyckades tyda cd-key trots att den var halvt bort riven på toppen av den, men ack det blir bara invalid authentication key. betyder inte detta att det är fel cd-key? det betyder väll inte att den är upptagen?

som grädden på moset så stängde den svenska supporten 20:00 och jag ringde 20:05 på EB-games är det heller ingen som svarar. vad ska jag ta mig till?!

kan tilllägga att det inte är så lätt för mig att bara åka in till EB och härja, bor ca 45 minuters bilfärd därifrån och jobbar 7-4 och åka efter jobbet blir lite segt då jag inte har körkort och måste ha skuts...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Det var inte så kul och butiken är stängd nu på fredag/lördag tack vare midsommar.

Men om du vill så kan jag försöka hjälpa dig så slipper härja in till butiken på måndag.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Gå in i butiken på måndag och KRÄV att få en ny spel, försöker dem lura dig till något annat gå raka vägen till konsumentverket.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kräv milersättning och kompensation för sveda och verk, ger dom dig inte det du vill ha kräv att få prata med chefen samt höj rösten stegvis Fungerar fan varje gång.

Lägg fram det fint och var trevlig i början, hjälper dom inte så börjar du gasta

Permalänk
Avstängd

Jag minns när jag köpte Counter-Strike: Source med DOD:S och jag fick ingen cd key. Var helt inplastat. Det är jobbigt med sånt där.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Det tråkigaste är ju att när man väl tänker vara en god medborgare och köpa ett spel så händer sånt här

ska nog ringa in till Konsumentverket innan jag går in i affären för att få några tips därifrån. sista utvägen får väll bli att gå till Sverker Olofsson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara en lösning på problemet om du vill spela i helgen. Men den lösningen får jag inte skriva om här, så tyvärr... ser mörkt ut!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

ring inte eb-games support utan ring till spelets utgivare istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bwoy
Jag ser bara en lösning på problemet om du vill spela i helgen. Men den lösningen får jag inte skriva om här, så tyvärr... ser mörkt ut!

den lösningen tog jag till nyss men det blir fortfarande inget online spelade och det var ju därför jag köpte spelet....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stune
ring inte eb-games support utan ring till spelets utgivare istället

svenska supporten har bara öppen mellan 17:00-20:00 och idag lär det inte vara nån som svarar så får vänta tills på måndag, ringde 5 min försent igår...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

När jag köpte wow ifrån Game så vart min key redan tagen så jag fick byta, förpackningen var till och med obryten.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
När jag köpte wow ifrån Game så vart min key redan tagen så jag fick byta, förpackningen var till och med obryten.

Nån hade väl mega-tur med en keygen och råkade få en giltig cd-key...

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

These things happen!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Nån hade väl mega-tur med en keygen och råkade få en giltig cd-key...

Sådan tur hade man tidigt med Half-Life, sen straffade det sig och jag blev tvungen å köpa spelet... 2 gånger
Dock med steam så har jag 3 giltiga cd-key till spelet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Visst, jag förstår att du är sur, men jag förstår inte problemet. Du köpte en produkt, som visade sig vara skadad. Istället för att ringa EB games så skulle du vänt om och sett till att få en produkt som var felfri. Det är trots det du har betalat för, eller hur? För du fick den inte billigare om jag förstår dig rätt.

EB Games gav dig ett förslag att du skulle prova ändå. Du godtog förslaget och det fungerade inte. I och med det så kan du då allts inte spela spelet nu över helgen. Du kommer med all säkerhet få en fullt fungerande produkt om du åker tillbaks till EB Games på måndag, alltså har EB Games gjort vad de kan göra.

Jag förstår inte riktigt kommentarerna om att man ska springa till konsumentverket för detta. Milersättning? Vad har EB games att göra med var man bor någonstans?

Permalänk

grejen är den att det inte bara är att åka in o byta produkten, jag bor ganska långt ifrån affären och har inget körkort + att jag jobbar 7-4 och efter 4 går det inga bussar, känns lite dumt att be om ledigt för att åka in till storstan för att byta ett spel.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

För din egen del förstår jag att det är irriterande, absolut. Men du kan ju inte klandra EB Games för att det tar lång tid för dig att ta dig till och från butiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
grejen är den att det inte bara är att åka in o byta produkten, jag bor ganska långt ifrån affären och har inget körkort + att jag jobbar 7-4 och efter 4 går det inga bussar, känns lite dumt att be om ledigt för att åka in till storstan för att byta ett spel.

Du har inga bekanta som kan åka o byta det åt dig? Ska väl inte vara så förbaskat svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Visst, jag förstår att du är sur, men jag förstår inte problemet. Du köpte en produkt, som visade sig vara skadad. Istället för att ringa EB games så skulle du vänt om och sett till att få en produkt som var felfri. Det är trots det du har betalat för, eller hur? För du fick den inte billigare om jag förstår dig rätt.

EB Games gav dig ett förslag att du skulle prova ändå. Du godtog förslaget och det fungerade inte. I och med det så kan du då allts inte spela spelet nu över helgen. Du kommer med all säkerhet få en fullt fungerande produkt om du åker tillbaks till EB Games på måndag, alltså har EB Games gjort vad de kan göra.

Jag förstår inte riktigt kommentarerna om att man ska springa till konsumentverket för detta. Milersättning? Vad har EB games att göra med var man bor någonstans?

Kund skall enligt KKL hållas skadeslös vare sig säljare giller det eller inte och kunden har i detta fall iaf ringt till EB Games så fort han fick syn på problemet varvid dom rådde han till att iaf prova och funkar det inte så skulle han återkomma = EB Games får stå för alla merkostnader som kunden drabbas av pga detta problem.

Nu skall kunden först ringa till EB Games och tala om att han kommer begära ersättning för milkostnad och då kan det tänkas att EB Games gör en omleverans via posten eller skickar en giltig nyckel via epost till kunden för att hålla nere sin kostnad för detta fall vilket är ok bara kundens problem löses för honom utan kostnad.

Ibland får man tyvärr vara lite bråkig för säljare försöker ibland smita undan sitt ansvar att hålla kunden skadeslös vid fel på varan enligt garantier och KKL men om man visar att man känner till sina rättigheter samt skyldigheter som i detta fall rent konkret ligger i att kunden skall hålla ner kostnader som tas ut av säljaren till ett minimum så brukar det mesta lösa sig utan att man får vandra vidare i konsumentjuridiken.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se här... Kunden köpte en vara, som på vägen hem från butiken visar sig vara skadad. Vid upptäckten ringer han till butiken som ger FÖRSLAGET att han ska prova ändå. Kunden ACCEPTERAR förslaget om att PROVA varan när han kommer hem. Butiken/Säljaren har alltså i det här läget mer eller mindre bekräftat att produkten kanske inte kommer att funka. Med den "bekräftelsen" i bakfickan fortsätter kunden hem för att prova sin produkt, och det visar sig att den inte fungerar.

Jag hade hållit med dig om det vore så att kunden hade vänt om på en gång, för att få en fullständig produkt. Nu hade kunden valmöjligheten efter att ha pratat att antingen fara tillbaks till butiken, eller prova ändå. Att butiken rådde honom till att prova innebär inte att han inte hade valmöjligheten att åka tillbaks ändå, för att få en fullständig produkt.

Du hävdar alltså att trots att kunden valt att INTE åka tillbaks direkt för att få en ny produkt efter att ha upptäckt skadan, utan väljer att prova produkten ändå, ska kunna kräva butiken på ersättning för resor osv, trots att det, i det här fallet, är kundens val att åka ända hem för att prova produkten? Som sagt... hade han vänt tillbaks på en gång hade jag varit med på det, men eftersom han gjorde ett aktivt val att prova ändå, så får han faktiskt "skylla sig själv", om man kan kalla det så.

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med dig för kunden har som sagt var varit i kontakt med säljaren så fort han fick reda på felet och fick då rådat att åka hem och prova och fungerar det inte så fick han återkomma så ska säljaren lösa problemet.

Därmed har kund gjort vad säljaren föreslagit och skall som sagt var hållas skadeslös vare sig säljaren tycker det eller inte så det är bara för säljaren att ersätta kundens kostnader inom rimliga gränser förståss ;).

Tycker du resonerar utifrån att säljaren ahr alltid rätt men det har han inte utan det är återigen vad lagstiftningen säger och den säger att kund skall hållas skadeslös vid fel på vara.

Kunden har ju även varit i kontakt med säljaren som gav klartecken till att åka hem och prova den så vad är problemet? Säljaren får stå sitt kast och ersätta kunden för ev merkostnader efter att kunden varit i kontakt med säljaren för hur detta problem nu skall lösas på bästa sätt. Kanske som jag skrivit löser det genom en omleverans via posten och skickar med fraktlapp med en leveransen så köparen kan skicka tillbaks spelet utan kostnad för denne.

Kan slå vad om att kund skulle vinna i ARN om den skulle föredras där!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan inte hålla med dig för kunden har som sagt var varit i kontakt med säljaren så fort han fick reda på felet och fick då rådat att åka hem och prova och fungerar det inte så fick han återkomma så ska säljaren lösa problemet.

Därmed har kund gjort vad säljaren föreslagit och skall som sagt var hållas skadeslös vare sig säljaren tycker det eller inte så det är bara för säljaren att ersätta kundens kostnader inom rimliga gränser förståss ;).

Tycker du resonerar utifrån att säljaren ahr alltid rätt men det har han inte utan det är återigen vad lagstiftningen säger och den säger att kund skall hållas skadeslös vid fel på vara.

Kunden har ju även varit i kontakt med säljaren som gav klartecken till att åka hem och prova den så vad är problemet? Säljaren får stå sitt kast och ersätta kunden för ev merkostnader efter att kunden varit i kontakt med säljaren för hur detta problem nu skall lösas på bästa sätt. Kanske som jag skrivit löser det genom en omleverans via posten och skickar med fraktlapp med en leveransen så köparen kan skicka tillbaks spelet utan kostnad för denne.

Kan slå vad om att kund skulle vinna i ARN om den skulle föredras där!

Nej jag förutsätter inte att säljaren alltid har rätt. Mitt resonemang bygger på att varje person får ta eget ansvar för sina handlingar. Kunden gjord ett medvetet val att följa säljarens råd och åka hela vägen hem för att prova, även fast han såg att varan var skadad, och misstänkte att spelet inte skulle fungera. Visst, säljaren gav rådet, men det var inte tvunget av kunden att följa det. Det var ett medvetet val av kunden. Därför anser jag att det här med att åka en längre bit tillbaka till butiken för att byta ut varan nu ligger på kundens ansvar, med tanke på att han valde att åka hela vägen hem, trots att han upptäckte att varan var skadad. Det spelar egentligen ingen roll att säljaren gav klartecken eller inte. Det var i slutändan kunden som gjorde det slutgiltiga valet, vilket som sagt får mig att anse att ansvaret ligger på kunden när det gäller att ta sig till och från butik.

Utöver det ska varan givetvis bytas ut, med tanke på att den inte fungerar. Om det innebär att han får åka fram och tillbaks till butiken, eller som du säger, att man löser det via posten osv, är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag det var ett ganska klumpigt köp.
Själv skulle jag ALDRIG köpa ett ÖPPNAT exemplar som stått i hyllan,
iaf inta UTAN att ha öppnat o kikat så allt som ska ligga i förpackningen finns där och i det skick det ska vara.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Nej jag förutsätter inte att säljaren alltid har rätt. Mitt resonemang bygger på att varje person får ta eget ansvar för sina handlingar. Kunden gjord ett medvetet val att följa säljarens råd och åka hela vägen hem för att prova, även fast han såg att varan var skadad, och misstänkte att spelet inte skulle fungera. Visst, säljaren gav rådet, men det var inte tvunget av kunden att följa det. Det var ett medvetet val av kunden. Därför anser jag att det här med att åka en längre bit tillbaka till butiken för att byta ut varan nu ligger på kundens ansvar, med tanke på att han valde att åka hela vägen hem, trots att han upptäckte att varan var skadad. Det spelar egentligen ingen roll att säljaren gav klartecken eller inte. Det var i slutändan kunden som gjorde det slutgiltiga valet, vilket som sagt får mig att anse att ansvaret ligger på kunden när det gäller att ta sig till och från butik.

Utöver det ska varan givetvis bytas ut, med tanke på att den inte fungerar. Om det innebär att han får åka fram och tillbaks till butiken, eller som du säger, att man löser det via posten osv, är en annan fråga.

Vi kan iaf vara överens om att vi är oense i denna fråga så gör avslut med detta för min del.