Vilket är flaskhalsen på min dator? (Misstänker grafikkortet...)

Permalänk

Vilket är flaskhalsen på min dator? (Misstänker grafikkortet...)

Har just nu en P4 3,8ghz (570) med 1,5 GB ram och ett ATI X850XT.
Tycker dock att jag måste sänka grafikken i oblivion, company of heroes m.m. orimligt mycket och jag misstänker att grafikkortet inte orkar med längre.

Har jag rätt i att ett X850XT inte kan utnyttja en P4 3,8ghz eller bör jag uppgradera processor, moderkort och minnen innan jag rör grafikkortet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Uppa rubbet är mitt tips. P4 är skräp.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Allt ska ju uppgraderas men kan man undvika en total uppgradering direkt vore det bra rent ekonomiskt.

Det jag undrar är ifall jag köper ett 8800 GTS t.ex. Kommer jag märka någon skillnad eller är CPUn så kass att allt kommer hacka iallafall. (Även om det då skulle hacka "snyggt")

Core 2 duo e6600 tänkte jag inhandla efter prissänkningen den 22 juli.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Vilket är flaskhalsen på min dator? (Misstänker grafikkortet...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har just nu en P4 3,8ghz (570) med 1,5 GB ram och ett ATI X850XT.
Tycker dock att jag måste sänka grafikken i oblivion, company of heroes m.m. orimligt mycket och jag misstänker att grafikkortet inte orkar med längre.

Har jag rätt i att ett X850XT inte kan utnyttja en P4 3,8ghz eller bör jag uppgradera processor, moderkort och minnen innan jag rör grafikkortet?

Helt klart är det grafikkortet som är begränsningen, använder du ett 8800GTX med i övrigt samma komponenter kommer du att märka en otrolig skillnad.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Re: Re: Vilket är flaskhalsen på min dator? (Misstänker grafikkortet...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Helt klart är det grafikkortet som är begränsningen, använder du ett 8800GTX med i övrigt samma komponenter kommer du att märka en otrolig skillnad.

Tack, det är något sånt som jag misstänkt nämligen. Isåfall skulle jag kunna skaffa ny CPU-kylare och nytt grafikkort och klara mig i några månader till tills core 2 duo är billigare och man kanske kan få tag på minnena ännu lite mer billigare. (samtidigt som P35 kan mogna på marknaden)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Re: Re: Vilket är flaskhalsen på min dator? (Misstänker grafikkortet...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tack, det är något sånt som jag misstänkt nämligen. Isåfall skulle jag kunna skaffa ny CPU-kylare och nytt grafikkort och klara mig i några månader till tills core 2 duo är billigare och man kanske kan få tag på minnena ännu lite mer billigare. (samtidigt som P35 kan mogna på marknaden)

Kollar man 3Dmark06 som är väldigt populärt att visa för att impa på polarna så ser man ganska snart att poängen i det programmet är väldigt cpu beroende. Jämför man två 8800GTX system där den ena har en singelkärnig processor och den andra en dubbelkärnig så ser man att trots att själva grafikprestandan är exakt densamma för dessa riggar så ligger poängökningen helt och hållet på valet av cpu.

Har du ett moderkort med PCI-E nu så är det väl ganska klokt att satsa på ett 8800GTS 320Mb, prestanda ökningen med ett sådant är väl drygt 300% i jämförelse med det du har nu på ett ungefär. Speciellt när Nvidia snart "några månader bort" skall släppa sin nya serie grafikkort 8900...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

3Dmark06 är i regel rätt ointressant om man inte jämför med likvärdiga system. Det får kanske bli CPU-kylare 8800gts och en ny windowslicens. Borde ge mig en liten tidsfrist.

Ryktena säger väl att nvidias nya kort kommer till jul va? Så nån gång nästa år kanske de finns att köpa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Windows licensen kommer nog ha ganska mager inverkan på din prestanda gämfört med resten där, skippa den!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Windows licensen kommer nog ha ganska mager inverkan på din prestanda gämfört med resten där, skippa den!

Och fortsätta köra på en 3 år gammal installation av Win XP pro som totalt buggat ur. Där uppstarten tar ca 5 min (ej inberäknat bios eller windowsladdning...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Och fortsätta köra på en 3 år gammal installation av Win XP pro som totalt buggat ur. Där uppstarten tar ca 5 min (ej inberäknat bios eller windowsladdning...)

Du vet att det finns bättre program för att defragmentera hårdisken/diskarna än Windows högst mediokra inbyggda.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Du vet att det finns bättre program för att defragmentera hårdisken/diskarna än Windows högst mediokra inbyggda.

Jo, men alla datorer behöver en fräsch installation av windows med jämna mellanrum. Denna dator var från början en hem-PC och då skickas endast en recoveryskiva med. Något jag inte vill köra på den här datorn nu.

Registret har blivit lite väl fullt av skräp och trots resningar så finns fortfarande saker kvar som jag inte vet hur jag ska få bort. T.ex. så blandar datorn ihop den inbyggda brandväggen med en brandvägg som jag installerade och avinstallerade för över ett år sen.

Bara att lita på mig. Datorn behöver en nyinstallation och jag vill inte köra med piratatOS. Dock blir det en home-version av XP då jag inte har nytta av "alla" de funktioner som pro har gett mig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if