Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Beställde en 226BW idag från dustinhome. Kan väl bara hoppas det blir en S eller C-panel.

Hellre en C än en A???
Enligt detta test ska ju C vara absolut sämst
http://www.behardware.com/articles/673-1/samsung-syncmaster-2...
och enligt det här testet så ska en A vara justerbar så den nästan blir lika bra som en A
http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...
dock verkar det ju gå att kalibrera även C-panelen hyffsat enligt detta test
http://www.andrewswihart.net/blog/review-samsung-226bw-lcd-c-...

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig lite till, hörde att Elgiganten fått in ett par nya skärmar, farsan åkte dit för att se vad dom hade. Han berättade då för dom att det fanns olika tillverkare och ville se en av skärmarna, skulle ju ha en S, men till en början ville dom inte visa någon skärm och hade inte hört talas om olika tillverkare och kvalitet. Men iaf så fick jag prata med dom på telefon och dom sa att det var en S och var hundra på det. Dom gick till slut med på att kolla på en av skärmarna där det inte stog någon bokstav, jag vart fundersam men tänkte sen att det kanske är en av de nya så körde på en sådan.

När jag sedan testade skärmen hemma (såg redan vid start att svarta färgen var ojämn och att muspekaren släpade så var misstänksam) med Everest så visade det sig att övre delen på skärmen nästan var vit på svart bakgrund, de tre ljusaste nyanserna visade samma vid försök av kalibrering...

Sedan testade jag CS:S som responstest och såg genast att RTA funktionen inte gjorde sitt jobb på långa vägar, extrema fartränder med nästan inverterad färg.

Så, om jag personligen jämför denna skärm så är den likvärdig med en C vilken var den absolut sämsta av skärmarna.

Jag tittade också på servicemenyn men det står ingen identiferbar information av vem som tillverkat den. Så nu kan man varken se på menyn eller bak på skärmen vilken det är, hur kan dom i butiken säga att det är en S när dom inte äns visste det fanns olika, det syns ju ingenstans, inte på kartongen heller.

Skulle inte förvåna mig att dom har märkt om skärmarna och försöker sälja dom som samsungs egna S, svårt att tänka mig att det var en S när brorsans fungerar så fint. En annan underlig sak var att skärmen hade startats 8 gånger och varit på minst en timma innan jag fick den.

Detta var den 5e 226BW och jag kan säga att det blir ingen mer för min del, har slösat mellan 500-1000 kr på resa för att byta alla jäkla skärmar på alla olika ställen. Elgiganten får tillbaka skärmen i morgon bitti.

Permalänk
Medlem

Min skärm jag fick hem igår har visat sig med största sannolikhet vara en S-panel.
Den är gjord i Slovakien där Samsung tydligen producerar sina egna paneler.
Anledningen till att jag inte kan se paneltyp är att jag inte har någon bokstavskod på baksidan... *grr*

Grymt nöjd är jag iaf än så länge

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen, hur är betraktningsvinkeln när man kollar på film tex från soffan alltså inte rakt fram utan nerifrån, syns det bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Alla mina skärmar var tillverkade i slovakien

Betraktningsvinkeln är inge vidare, iaf inte upp & ner, om man sitter med ögonen i mitten av skärmen så blir överdelen mörkare, man behöver kolla en bit uppifrån om man ska få en någesånär ljus bild, inte så kul.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Betraktningsvinkeln är inge vidare, iaf inte upp & ner, om man sitter med ögonen i mitten av skärmen så blir överdelen mörkare, man behöver kolla en bit uppifrån om man ska få en någesånär ljus bild, inte så kul.

Välkommen till TN och en värld av hologrameffekt

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Så, om jag personligen jämför denna skärm så är den likvärdig med en C vilken var den absolut sämsta av skärmarna.

Jag tittade också på servicemenyn men det står ingen identiferbar information av vem som tillverkat den. Så nu kan man varken se på menyn eller bak på skärmen vilken det är, hur kan dom i butiken säga att det är en S när dom inte äns visste det fanns olika, det syns ju ingenstans, inte på kartongen heller.

Så Samsungs svar på kritiken på nätet mot ofoget att paketera skärmar med helt olika prestanda under en modellbeteckning är att... ta bort möjligheten för konsumenten att se vilken sorts skärm det rör sig om.

Det borde faktiskt vara konsumentverksanmälan på det.

Permalänk

C panel

Ni som gnäller på den här skärmen får väl köpa en för 20 000 då om ni ska vara så petiga, jag har själv en C panel och den var helt perfekt från start.

inge ghostning och minimal backlight bleeding. Funkar hur bra somhellst i spel och film

Permalänk
Medlem

Re: C panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Ni som gnäller på den här skärmen får väl köpa en för 20 000 då om ni ska vara så petiga, jag har själv en C panel och den var helt perfekt från start.

inge ghostning och minimal backlight bleeding. Funkar hur bra somhellst i spel och film

Inga problem med betraktningsvinkeln heller? Att överdelen tenderar till att bli mörkare om du inte sitter något högre än skärmen?

Har själv skärmen som sagt, mycket nöjd, och det är en "C" märkt skärm. Har mailat Samsung och dom hävdar att alla skärmar skall vara lika bra. Är detta lögn kommer jag dra det tills helvetet fryser till is. Lura konsumenter är det sista ett företag gör.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: C panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Ni som gnäller på den här skärmen får väl köpa en för 20 000 då om ni ska vara så petiga, jag har själv en C panel och den var helt perfekt från start.

inge ghostning och minimal backlight bleeding. Funkar hur bra somhellst i spel och film

Petiga, du vet inte vad du pratar om, det kan hända att du råkat få en bra skärm, men tex mig som har haft 5st som varit rent skit, du skulle nog tappa huvudet om du såg skärmarna jag haft.

Hur stor chans är det att mina 5 är skit (om alla ska vara likvärdiga) när tex min brors första skärm inte har ett enda problem. Enligt mig beror det på att av alla mina har jag inte fått en (S), det fick min bror.

Det finns ingen skärm i närheten 2ms för 20 000-40 000 (tex EIZO) då de brukar ha andra paneler, iaf vad jag vet. Det är väll LGn som ligger lite under i pris, men det verkar lite till&från med den med.

UPPDATERAD:
Jag visade upp skärmen för farsan (inte riktigt hans område) och frågade om han kunde se något i några test, han nämnde exakt samma sak som jag. Han är alltså helt "otränad" och menade på att så här kan man inte ha det, i tex CS och Everest.

Permalänk

Re: Re: C panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Inga problem med betraktningsvinkeln heller? Att överdelen tenderar till att bli mörkare om du inte sitter något högre än skärmen?

Har själv skärmen som sagt, mycket nöjd, och det är en "C" märkt skärm. Har mailat Samsung och dom hävdar att alla skärmar skall vara lika bra. Är detta lögn kommer jag dra det tills helvetet fryser till is. Lura konsumenter är det sista ett företag gör.

Nej det är "jämn" färg över hela skärmen och när jag tittar på film i sängen som ligger lägre än skärmens höjd så ser jag inte någon skillnad heller om jag jämför med att sitta rakt framför den som jag gör nu. I färgerna då alltså

Sen alla dessa tester/länkar som jag läst som jag hittat genom trådarna här på sweclockers kan man ju undra om det är riktiga fel eller smutskastning av företaget, alternativt fanboys som gnäller.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: C panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Sen alla dessa tester/länkar som jag läst som jag hittat genom trådarna här på sweclockers kan man ju undra om det är riktiga fel eller smutskastning av företaget, alternativt fanboys som gnäller.

Det är ingen som bestämmer vad du ska tro, men jag tycker det är otroligt viktigt att dela med mig om såna här upplevelser, INGEN förtjänar sånt här, INGEN!

Permalänk
Avstängd

Det äger nog sin riktighet i att vissa ex av 226BW är av varierande kvalitet.
I går köpte jag min 1:a Samsung 226BW, och idag var jag och bytte ut den mot en ny, detta p.g.a att den förra var kladdig med flertalet fingeravtryck på skärmen, samt att den flimrade i nedkant. Den nya jag fick idag fungerar dock helt perfekt. Båda exemplaren var: Made in Slovakien (R)

Köpta och utbytta hos OnOff i Linköping.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag var idag på OnOff i Sundsvall och körde "Hidden Functionality Menu"-grejen (eller vad det heter) på deras visnings-ex och den visade på en S-panel. Bad ändå att få öppna en kartong för att vara säker och de var väldigt hjälpsamma. Hade tur och det stod ett S där det skulle så jag är mycket nöjd.

Den hade skickats till dem 1:a april 2007, så den hade legat där ett tag och det verkar som om de äldre varianterna oftare var en S-panel.

Dock har jag lite problem med DVI-anslutningen på min. Har ett gammalt Geforce 6600 som har både VGA och DVI-utgång men kör jag DVI -> DVI så får jag bara "No Signal". Händer inget om jag försöker byta "source" heller på skärmen.

Någon som vet något? Iof ser allt perfekt ut med VGA men när jag får min jobb-laptop om en månad vill jag kunna koppla den på VGA...

Grymt nöjd med skärmen trots det. Men så har jag ju en S-panel också

//J

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maynerd
Jag var idag på OnOff i Sundsvall och körde "Hidden Functionality Menu"-grejen (eller vad det heter) på deras visnings-ex och den visade på en S-panel. Bad ändå att få öppna en kartong för att vara säker och de var väldigt hjälpsamma. Hade tur och det stod ett S där det skulle så jag är mycket nöjd.

Den hade skickats till dem 1:a april 2007, så den hade legat där ett tag och det verkar som om de äldre varianterna oftare var en S-panel.

Dock har jag lite problem med DVI-anslutningen på min. Har ett gammalt Geforce 6600 som har både VGA och DVI-utgång men kör jag DVI -> DVI så får jag bara "No Signal". Händer inget om jag försöker byta "source" heller på skärmen.

Någon som vet något? Iof ser allt perfekt ut med VGA men när jag får min jobb-laptop om en månad vill jag kunna koppla den på VGA...

Grymt nöjd med skärmen trots det. Men så har jag ju en S-panel också

//J

Vad står det för tillverkningsland på den lilla vita etiketten utanpå kartongen?

Edit: Vad mysko att OnOff i Sundsvall hade S-paneler kvar ända sedan 1: April? Det omärkta exet jag köpte hos OnOff, kom från en leverans som endast var tre veckor gammal och det fanns nu bara 4 ex kvar på lagret. De kanske säljer dåligt i Sundvall;-)

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Det kommer tydligen en uppföljare till skärmen 226BW som heter Samsung SM 226CW. Hoppas att den blir lika snygg och att den inte få samma problem som 226BW.
http://www.behardware.com/news/lire/28-06-2007/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Vad står det för tillverkningsland på den lilla vita etiketten utanpå kartongen?

Tillverkningsland: Slovakien
Leveransdatum till OnOff i Sundsvall: 2007-04-13

"Dock har jag lite problem med DVI-anslutningen på min. Har ett gammalt Geforce 6600 som har både VGA och DVI-utgång men kör jag DVI -> DVI så får jag bara "No Signal". Händer inget om jag försöker byta "source" heller på skärmen."

Vill lägga till lite ytterligare fakta till det jag skrev tidigare.

När jag bootar datorn så kan jag byta source till Digital (DVI) men så fort Windows startas så försvinner signalen. Verkar vara något med grafikkortet... Ingen som har haft nått liknande problem?

//J

Edit: Nevermind. Tog hem de senaste nvidia-drivarna med "Nvidia Control Panel" och i den kunde man välja att skicka ut signalen med DVI. Så problem solved.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Hellre en C än en A???
Enligt detta test ska ju C vara absolut sämst
http://www.behardware.com/articles/673-1/samsung-syncmaster-2...
och enligt det här testet så ska en A vara justerbar så den nästan blir lika bra som en A
http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...
dock verkar det ju gå att kalibrera även C-panelen hyffsat enligt detta test
http://www.andrewswihart.net/blog/review-samsung-226bw-lcd-c-...

Jag uppfattade det som att A var sämst, att C gick att få bra efter kalibrering, och S bäst. Nu har jag fått min skärm från dustinhome. Har inte öppnat den än, men jag ska göra det nu.

Såhär står det på lådan:

Model 226BW [R]
Model code LS22MEWSFV/EDC
Type No. GH22WS

och så längst ner:
[W]
Made in Slovakia

Jag är lite orolig men snart får vi se!

Edit: Ok, jag har öppnat den och kopplat in. So far so good. _nästan_ ingen bleed, alltså mycket mindre än min förra skärm, det är knappt märkbart alls. Om jag visar en helt svart bild på fullscreen ser det pyttelite ljusare ut en liten bit i mitten längst ner. Som sagt, det märks nästan inte alls. Tog mej ett par minuter att se det tillomed.

Edit2: Min skärm tillverkades i Juni 2007.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Det är A som går att få bra efter kalibrering. Att kalibrera en C gick tydligen inte riktigt lika bra, vad jag har läst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag uppfattade det som att A var sämst, att C gick att få bra efter kalibrering, och S bäst. Nu har jag fått min skärm från dustinhome. Har inte öppnat den än, men jag ska göra det nu.

Såhär står det på lådan:

Model 226BW [R]
Model code LS22MEWSFV/EDC
Type No. GH22WS

och så längst ner:
[W]
Made in Slovakia

Jag är lite orolig men snart får vi se!

Edit: Ok, jag har öppnat den och kopplat in. So far so good. _nästan_ ingen bleed, alltså mycket mindre än min förra skärm, det är knappt märkbart alls. Om jag visar en helt svart bild på fullscreen ser det pyttelite ljusare ut en liten bit i mitten längst ner. Som sagt, det märks nästan inte alls. Tog mej ett par minuter att se det tillomed.

Jag är "HELT NÖJD" MED MIN (R) skärm från Slovakien. Har aldrig tidigare sett något bättre. Har dock noterat att den svarta fronten i pianolacks style, mkt lätt blir repig, om man så bara putsar lätt, med den medföljande fiberduken.

Edit: Det lilla blå klistermärket (Energy Star) längst upp till höger på fronten läcker ut limrester som sedan smetas ut på pianolacken om man putsar där. (Attans skit)

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min från slovakien med. Jag har justerat inställningarna lite:

Brightness: 68
Contrast: 85
red: 26
Green: 28
Blue: 11
Color Tone: Custom
Gamma: Mode 1

och sen kört nvidia's guide för att justera bildskärmen, det blev kanon.

EDIT: Ja det blå klistermärket lämnade lite kladd efter sig

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt "R" panelen hur är back bleedingen på dom?
Och är det bra bild och är det nån ghosting på dom?

Har en c panel som jag har bra bild på men en del ghosting som är irreterande tycker jag

Permalänk
Medlem

Alltså vad jag har hört finns det inga "R-paneler" utan endast S, A och numera även C. Jag tror det står [R] på de flesta skärmarna faktiskt.

http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/19/IMG0019702...

På den bilden ser ni:
Model 226BW [R] ----------------------- S

Och då är det en S-panel... Står det ingen bokstav där S:et är vet jag inte vad det är för panel, men [R] står som sagt på alla... Om nu ingen fått en som det står

Model 226BW [R] ----------------------- R

//J

Edit: Om inte bildlänken fungerar så finns den i artikeln på: http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maynerd
Alltså vad jag har hört finns det inga "R-paneler" utan endast S, A och numera även C. Jag tror det står [R] på de flesta skärmarna faktiskt.

http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/19/IMG0019702...

På den bilden ser ni:
Model 226BW [R] ----------------------- S

Och då är det en S-panel... Står det ingen bokstav där S:et är vet jag inte vad det är för panel, men [R] står som sagt på alla... Om nu ingen fått en som det står

Model 226BW [R] ----------------------- R

//J

Edit: Om inte bildlänken fungerar så finns den i artikeln på: http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Enl uppgift från Samsung, så är samtliga ex utan märkning: S panel.
De allra sämsta exemplaren kom tidigare från China.
Numera tillv alla 226BW I slovakien. Samt att samtliga är med s.k S panel.

Jag har själv en Slovakia modell, och den fungerar i alla lägen till 110%
Den är tillv i Maj 2007.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka min c panel, och köpte en ny skärm från Elgiganten idag och det var nya modelen utan märkning efter "R"
ingen märkning i service menyn heller som gör att man kan se vilken panel man fått

Mycket mindre backlight bleeding och finare färger på den här
än c panelerna jag har provat (3st olika)
så jag behåller den här

Permalänk
Medlem

Så hur är det nu, är alla skärmar som säljs sk. S paneler?
Edit: lästa just på dusins hemsida att pixelgarantin på samsungs skärmar är 5-10döda pixlar. Stämmer detta? Inte så roligt att få en skärm med 4 döda pixlar och inte få byta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Så hur är det nu, är alla skärmar som säljs sk. S paneler?

Nej så är det tyvärr inte. Jag mailade Datorbutiken förra veckan och de sa att de bara har C-paneler. Mailade då Komplett som sa att de bara TAR IN S-paneler numera, men att de absolut inte kunde garantera att det är en sån man får (eftersom gamla ligger i lager).

Jag köpte min på OnOff efter att ha fått öppna kartongen och kolla på lappen på skärmens baksida. Är nog ett av de säkrare sätten att garanterat få en S-panel...

//J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maynerd
Nej så är det tyvärr inte. Jag mailade Datorbutiken förra veckan och de sa att de bara har C-paneler. Mailade då Komplett som sa att de bara TAR IN S-paneler numera, men att de absolut inte kunde garantera att det är en sån man får (eftersom gamla ligger i lager).

Jag köpte min på OnOff efter att ha fått öppna kartongen och kolla på lappen på skärmens baksida. Är nog ett av de säkrare sätten att garanterat få en S-panel...

//J

Hmm surt.
Så de lät dig öppna och kolla innan du köpte den?
Exakt var på baksidan är det man skall titta?
Om det inte står någon bokstav är det S då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Hmm surt.
Så de lät dig öppna och kolla innan du köpte den?
Exakt var på baksidan är det man skall titta?
Om det inte står någon bokstav är det S då?

Det räcker med att det står "Made in Slovakia" på kartongen, då slipper du skiten från China.

Enl uppgift från Samsung så levereas det enbart S-paneler sedan tre till fyra veckor tillbaka i tiden. Kolla så skärmen är tillverkad i slutet av Maj 2007. Då saknar den bokstav för panel. Alla är S-panel som är tillverkade efter Maj 2007.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

När det inte är någon bokstav på baksidan så antar jag att det är dom nya, men den jag fick var lika rutten som C skärmen jag hade innan (kanske en ommärkt), made in slovakia med. Verkar inte vara någon garanti på att få en S vart man än köper skärmarna. Har man tur så har man. Verkar vara ett fåtal som får bra skärmar. Man kanske kan få en bra skärm om ett par månader, men nu verkar chansen för liten, jag tänkte vänta på en review på nya skärmen, hoppas det inte blir samma fiasko med den, då blir det bye bye samsung för mig. Har aldrig haft så här mycket problem med något annat inom datorvärlden förrn nu.

Editerad: Felstavning
Editerad: Riktigt skönt att sitta med gammla CRTn igen, lite mindre och suddigare, lite blinkiblink, men riktigt snabb Det var större skillnad i respons mellan skärmarna än vad jag trodde.