Permalänk
Medlem

Bedrövlig tonårssyn på HIV...

Skall försöka fatta mig kort.

Igår var jag på Arlanda för att ta planet till Göteborg. Bakom mig i kön för boarding står tre unga tjejer, de måste varit 15-16 år.

Som alla tjejer i den åldern pratade de allt annat än lågt, så jag hörde tydligt och väl att de pratade om HIV-mannen som stämt träff med unga tjejer på nätet.

"Vad bra att tjejer vågar prata om detta och tar till sig en defensiv attityd, både mot internetträffar och HIV", tänkte jag för mig själv.

Döm då av min förvåning när de börjar slänga ut sig saker som att "jag har hört att om man har sex med en HIV-smittad så är det bara 0,92% chans att bli smittad, så då kan man ju typ legat med 1000 HIV-smittade utan att ha fått det"

Det var inte matematiska faktafelet i sig som gjorde mig fly förbannad inombords, utan att de verkligen resonerade på det här sättet. De behandlar HIV som om det vore en förkylning typ.

Självklart tror jag inte att alla ungdomar i den åldern delar deras attityd, men det är ju skrämmande att kännedomen om HIV (och säkerligen andra SÖS) ligger på den nivån hos tjejer som nyss börjat gänga

Kommentarer?

PS. Vet någon vad oddsen är att bli smittad om man har oskyddat sex med en HIV-smittad?

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem

Naturligt urval...

Permalänk
Medlem

På wikipedia står det iaf att det är 10 på 10 000, alltså en promille som blir smittade. Detta är sannolikheten att en tjej ska smittas av en kille. Att en kille ska smittas av en tjej verkar vad jag förstår vara 0,5 ‰.

Och vid analt sex är det fem gånger större risk, alltså 5 ‰.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/HIV

Edit: Eller har jag misstolkat tabellen? Jag tycker 1 promille låter väldigt lite.

Permalänk

Så...
Den senaste hivmannen har haft sex med ~130000 brudar då?
Daaamn, way to go!!!

Permalänk
Medlem

Men endå, det är ju medeltals risk.
man kan ju endå få det på första "försöket"

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det är ett så otroligt stort problem att skydda sig nu för tiden?

Permalänk

Skyddar kondom mot HIV? 100%?
Om den inte spricker dvs

Permalänk
Medlem

Kondom är nog bästa skyddet, eller inge sex alls är väll bästa.
En kondom som inte spricker borde väll skydda 100% mot alla sös.

eller det är iaf vad jag fick lära mig på sexundervisningen ngn gång för länge sen i skolan.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag förstår inte varför det är ett så otroligt stort problem att skydda sig nu för tiden?

Inte lika skönt och otroligt svårt att komma. Självklart är det inte värt risken att få någon sjukdom men är det någon man känner bra eller är tillsamans med måste man skippa kondomen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Inte lika skönt och otroligt svårt att komma. Självklart är det inte värt risken att få någon sjukdom men är det någon man känner bra eller är tillsamans med måste man skippa kondomen :).

Happ, då antar jag att du är steril.
Kondom skyddar ju mot mer än sjukdomar.
Oönskad graviditet, t.e.x.

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem

Remember kids, the safest sex is no sex at all!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Remember kids, the safest sex is no sex at all!

Oh yes. Det har jag anammat.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexus82
Happ, då antar jag att du är steril.
Kondom skyddar ju mot mer än sjukdomar.
Oönskad graviditet, t.e.x.

Menade förstås att personen du har samlag med äter p-piller eller har en p-stav.

Permalänk

Fast jag har hört att de ska ge humörsvängningar, minskad sexlust... inget man söker hos en partner.

Permalänk
Medlem

Kondom som inte spricker ger mycket riktigt 100%-igt skydd mot HIV och andra STD´s.

"Sexuellt umgänge mellan två personer som inte är smittade innebär ingen risk för hivinfektion. Risken per samlag med en hivsmittad beräknas till 0,1 % - 0,3 % för den som blir påsatt vid ett analt samlag och 0,03 % för den som sätter på, 0,08 % - 0,2 % för kvinnan och 0,03 % - 0,09 % för mannen vid ett vaginalt samlag, 0,9 % vid sprutdelning och 0,3 % vid stick- och skärskador inom sjukvården. Risken vid oskyddat munsex förefaller lägre än vid vaginala samlag."
http://noaksark.redcross.se/aidsjouren/fragor_svar.htm

De sifforrna där stämmer ganska bra överens med vad vi fick lära oss under utbildningen.
Bra sida för övrigt om man vill ha lite info om HIV och AIDS.

Vad som är ännu mer skrämmande är att nästan 40% av Europas vuxna befolkning tror att HIV kan smitta via tex toalettstol... Läste det i Metro eller liknande tidning. Ska försöka hitta källa dock, tills dess kan ni ta det med en nypa salt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Fast jag har hört att de ska ge humörsvängningar, ominskad sexlust... inget man söker hos en partner.

Kan man inte acceptera humörsvängningar 24/7 så är nog inte kvinnor något för en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Fast jag har hört att de ska ge humörsvängningar, ominskad sexlust... inget man söker hos en partner.

Och minskad va?

Permalänk
Medlem

Natural selection...

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag tror att man blir mer smittsam om man inte tar bromsmediciner.

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla dör vid samlag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Jag tror att alla dör vid samlag.

Förr eller senare ^^

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Jag tror att alla dör vid samlag.

Haha, made me LOL.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Inte lika skönt och otroligt svårt att komma. Självklart är det inte värt risken att få någon sjukdom men är det någon man känner bra eller är tillsamans med måste man skippa kondomen :).

Okej, inte lika skönt, men otrligt svårt att komma? Är du trasig karl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Okej, inte lika skönt, men otrligt svårt att komma? Är du trasig karl?

Man känner ju ingenting med en kondom på. Klart det blir svårt att komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Man känner ju ingenting med en kondom på. Klart det blir svårt att komma.

Då har du antingen en för tjock kondom eller så är du väldigt okänslig, imo. Jag har inga problem med att ha sex med kondom. Visst, det är skönare utan, men det är ännu skönare för själva åderpålen att ta saken i egna händer, då får man det ju precis som man vill

Jag är själv rätt kluven till kondomer, visst, det är trevligare och naturligare utan, men det är inte värt det om man inte vet att båda parter är rena.

Och angående p-stavar så är min erfarenhet att det påverkar kvinnor väldigt olika, de kan till och med påverka samma kvinna på helt olika sätt. Hade en tjej som hade p-stav när vi träffades och hon hade inte haft mens sen hon satte i den, och inga humörsvängningar alls. Sen bytte hon p-stav och fick tillbaka mensen, men jag kan inte påstå att hon blev värre i humöret än vad kvinnor i regel är

Däremot vet jag att p-piller kan störa en hel del.

Ett preventivmedel som jag verkligen avskyr är det där spermiedödande medlet som kommer i form av ett vaginalt stolpiller... det smakar rutten fisk, då har jag hellre på mig en kondom. Nu var ju tjejen som gav mig den erfarenheten rätt jävla överambitiös i sitt preventivmedelsanvändande. Jag menar: P-piller, spermiedödande salva OCH kondom. Ska jag kastrera mig också när vi ändå håller på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Man känner ju ingenting med en kondom på. Klart det blir svårt att komma.

Håller med dig i att man inte känner nånting. Det är som att äta godis med pappret på..
Svårt att komma tycker jag inte det är, men det tar mycket längre tid innan man kommer. Det är väl inte bara negativt iofs

Permalänk
Medlem

De värsta med kondom är ju inte de att de tar längre att komma eller att man skulle bli okänslig utan att alla j*vla kondomer är så förbaskat små

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Hah.
Hah.

Jag använder sopsäck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Då har du antingen en för tjock kondom eller så är du väldigt okänslig, imo. Jag har inga problem med att ha sex med kondom. Visst, det är skönare utan, men det är ännu skönare för själva åderpålen att ta saken i egna händer, då får man det ju precis som man vill

Jag är själv rätt kluven till kondomer, visst, det är trevligare och naturligare utan, men det är inte värt det om man inte vet att båda parter är rena.

Och angående p-stavar så är min erfarenhet att det påverkar kvinnor väldigt olika, de kan till och med påverka samma kvinna på helt olika sätt. Hade en tjej som hade p-stav när vi träffades och hon hade inte haft mens sen hon satte i den, och inga humörsvängningar alls. Sen bytte hon p-stav och fick tillbaka mensen, men jag kan inte påstå att hon blev värre i humöret än vad kvinnor i regel är

Däremot vet jag att p-piller kan störa en hel del.

Ett preventivmedel som jag verkligen avskyr är det där spermiedödande medlet som kommer i form av ett vaginalt stolpiller... det smakar rutten fisk, då har jag hellre på mig en kondom. Nu var ju tjejen som gav mig den erfarenheten rätt jävla överambitiös i sitt preventivmedelsanvändande. Jag menar: P-piller, spermiedödande salva OCH kondom. Ska jag kastrera mig också när vi ändå håller på?

För tjock kondom? Då får man väl prova de där röda från RFSU se om det hjälper.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
De värsta med kondom är ju inte de att de tar längre att komma eller att man skulle bli okänslig utan att alla j*vla kondomer är så förbaskat små

Kan tipsa om Durex. Fick ett pack såna på ungdomsmottagningen och de är störra än vanliga profil från RFSU.

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt säga att jag trodde det var större risk. Säg 50% för en tjej, och lite mindre för en kille, men givetvis mycket högre analt. Visst är det bedrövligt att småtjejer sitter och tänker så, men det är ju inte ren fantasi.

Jag brukar själv föredra kondom i början när man träffat något ny, men i längden är det ohållbart anser jag.