Speldator – 10-12k (utan tillbehör)

Permalänk
Medlem

Speldator – 10-12k (utan tillbehör)

Hej!

Nu är tiden inne för mig att köpa en dator. Jag har tänkt slå till den 22 juli då priserna på processorerna sjunker kraftigt. Så jag vet att jag är lite väl tidig ute, men jag vill få bra pejl på läget.

Först och främst kan jag meddela att jag inte har några som helst planer på att klocka datorn nu, eller i framtiden. Dessutom har jag inget behov av SLI. Främst vill jag kunna klara av spel som Crysis och Alan Wake utan problem.

1. När det gäller processorn, ska jag slå till med en q6600, eller köpa en e6850? Vad är bäst?

2. Ska jag köpa 2 gb eller 4 gb ramminne? Jag kan tänka mig att köra 64 bitars så länge man verkligen utnyttjar 4 gb.

3. Hårddisken bör vara på minst 400 gb

4. Bör jag kanske slå till med en 8800 GTS OC?

5. Nätagg – ingen aning

6. Moderkort – ingen aning

7. Chassi – ingen aning

8. Ljudkort – Hur viktigt är det med ett separat ljudkort egentligen? Har främst tänkt spela med datorn med ibland högtalare eller hörlurar. Jag kan inte säga att jag är kräsen direkt, men ljudet ska ändå låta hyfsat.

9. Helst skulle jag vilja få datorn monterad. Har testat att montera en dator tidigare, och det var väldigt jobbigt.

10. Det skulle verkligen inte skada om datorn vore relativ tyst. Datorn jag har nu låter som en gammal dammsugare i princip.

Finns det något annat jag glömt, kan ni gärna påminna mig.

Datorn får kosta allt mellan 10 k till 12 k. Tacksam för svar.

Skulle även vara glad om Xjom skulle kunna ge något tips.

Permalänk
Avstängd

bygg något på datorbutiken dem kan hjälpa dig bygga ihop

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Har du nån budget?

Edit! Hade du skrivit 10-12k när jag läste detta? Måste vara blind isf.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Inaktiv

jag skulle gissa på att alan wake är kasst optimerat och det kommer behövas 2 stycken gf 9800 gtx i sli minst för att köra det på max, och det kortet kommer först till jul.

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan man alltid byta senare.

Men jag har börjat fundera, är det kanske inte bättre att ta ett Radeon HD 2900 XT istället? Är dem verkligen bättre? Men kan man få med det i budgeten?

Jag kan ju tillägga att jag aldrig kör mer än 1280 x 1024.