Kan inte installera windows på min S-ATA.

Permalänk
Medlem

Kan inte installera windows på min S-ATA.

Hej!

Jag har försökt nästan heladagen nu med att installera Windows XP på min nya dator. Problemet är att jag måste installera några jäklarns drivrutiner som jag har förstått ska vara på min moderkorts skiva med drivrutiner. Men när jag stoppar in skivan så verkar den inte hitta de saker som den vill ha :/.

Hårddisk: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD3...

Moderkort:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5B

Jag blir toookig snart jag ska gå på bio idag och se transformers vill inte vara ledsen när jag kollar på bio. Hade tänkt ge den till Alina systems för att fixa och sånt men vet inte riktigt :/. Är det någon bra idé att kanske skaffa ett nytt XP lr kanske Vista?

Ledsen för alla stavfel.

Permalänk
Medlem

Har du XP med SP2, ska det inte vara några problem, och du ska inte behöva skaffa/intallera några extra drivare

gorde det för ett tag sen med samma moderkort som du har, inga problem alls, med XP SP2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ok jag har dock bara en gammal XP skiva :/ från 2002 lr nått jag tänkte eftersom att det står att man ska stoppa in en diskett menar du CD-skiva lr en sån där diskett till en floppy.

Permalänk
Medlem

Nej menar CD skiva som är XP med SP2 (Service Pack 2)
bara boota med en sådan utan att trilskas med några drivare alls, dom drivare som behövs för SATA kontrollern är redan inbakade på XP SP2
dock ej på äldre XP skivor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vet inte om detta är mot reglerna men det skulle jag inte tro då tekniken som jag nu föreslår är att man måste ha en i386 katalog som finns på WinXP skivan.. och du äger ju en så.. man kan ju faktisk göra som så att man ladda ner SP2 och bakar in det i den I386 mappen som du har på din skiva och sedan bränna ut den igen..

eller om du har en vän som har en skiva med SP2 så kan du ju låna denna och installera med din CD-key..

moderator.. om denna tips är mot reglerna så ber jag om ursäkt och skulle du vara så snäll och ta bort denna..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Slipstreaming, obevakade installationer och liknande är helt lagligt och bryter inte mot några licens avtal. Kan vara lite krångligt om man inte har så bra koll på Windows men jag har en bat fil jag gjort för att slipstreama SP2 till XP. Jag har ändrat lite i den så vem som helst kan använda den.

1. Ladda ner svenska SP2 här
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

2. Spara filen i c:\
3. Sätt i din XP skiva.
4. Kopiera texten nedan till ett textdokument som du döper och sparar till namn.bat på skrivbordet, dubbel klicka sen på bat filen bara.

Har du inte c: får du byta ut det till vad du vill använda. Hur man bränner en bootbar skiva orkar jag inte förklara men det fixar du lätt i nero.

@echo off
c:
cd\
rd XPCD /s /q
rd SP2 /s /q
md XPCD
md SP2
cls
@echo ange sökväg c:\SP2 i rutan som kommer upp och tryck Enter
WindowsXP-KB835935-SP2-SVE.exe -x
REM ändra raden under till xcopy CDROMENHETSBETECKNING:\ /e /h /r /y c:\XPCD
xcopy h:\ /e /h /r /y c:\XPCD\
cd SP2\i386\update
update /s:c:\XPCD
cd\
rd SP2 /s /q
pause

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop jag ska testa en XP skiva med SP2 idag en kompis kommer att ta med en hoppas det funkar ;D.

EDIT: fan killen kom aldrig så imorn ska jag köpa XP home med SP2 det där med att bränna SP2 på en vanlig XP skiva verkar lite svårt och jag vet inte om min gammla brännare på familjedatorn kan bränna dvdskivor O.o

Permalänk

Haha orka lägga ut 1000 spänn instället för att bränna denna på 5 min
Gör som jag skrev, efter det är klart(kommer stå något i still med "den integrerade installationen bla bla" ladda ner dom här 2 till samma ställe som SP2 paketet, dvs c:\

http://unattended.msfn.org/files/global/CDIMAGE_GUI.EXE

http://unattended.msfn.org/files/global/boot.img

och skriv cdimage -n -nt -bc:\boot.img c:\xpcd WinXp.iso

Efter det är klart kommer du ha en iso fil som heter winxp.iso, öppna nero start smart ta skriv image till skiva, välj alla filnamn, öppna winxp.iso tryck på bränn skiva eller nåt och klart

edit: du ska skriva cdimage -n -nt -bc:\boot.img c:\xpcd WinXp.iso

i dos promten, start -> kör -> skriv cmd -> skriv cd\ -> cdimage -n -nt -bc:\boot.img c:\xpcd WinXp.iso

Och a just det, winxp med sp2 går in på en vanliga skiva så nån dvd behöver du inte bränna.

Permalänk
Medlem

En polare som jag kände har bränt ut en XP med SP2 åt mig Men när jag försöker installera så hittar den inte min hårddisk fortfarande när jag är inne i bios så står den inte med där heller O.o spelar det någon roll vilken port man har kopplat in hårddisken i? Ska man ha en strömkabel i hårddisken, eller räcker det med att den bara är kopplad i S-ATA porten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakang
En polare som jag kände har bränt ut en XP med SP2 åt mig Men när jag försöker installera så hittar den inte min hårddisk fortfarande när jag är inne i bios så står den inte med där heller O.o spelar det någon roll vilken port man har kopplat in hårddisken i? Ska man ha en strömkabel i hårddisken, eller räcker det med att den bara är kopplad i S-ATA porten?

Det krävs en strömkabel för att det ska fungera

Visa signatur

Antec 300, Corsair vx450 w, Asus P5Q-E, Intel C2D 8400 3,0 ghz, Corsair xms2 Twin 2048-6400, Geforce GT 240

Permalänk

Ser nu att jag har länkat till gui versionen istället för command promt versionen av cdimage men det spelar ingen roll eftersom du inte satt i nån strömkabel

Permalänk
Medlem

Aha åå herregud >.> jag har ju bara S-ata kablen i men nu kom ett nytt problem hur ser strömkabeln ut? och vart ska den kopplas in i?

Permalänk

En snabb undersökning av nätaggs kablarna och hårddiskens lediga kontakter bör kasta ljus över detta mysterium

Permalänk
Medlem

Jaa tack grabbar NU INSTALLERAR jag Windows XP ;D så knasigt att jag inte visste att man skulle ha en strömkabel från nättagget i hårddisken heh mitt första datorbygge tog inte snabb formatering för säkerhets skull :P.

Aja en annan fråga min processor är typ på 80grader är det verkligen normalt? Det är kanske sladdarna som hindrar luftflödet? eller är det för att jag inte har Kylpasta.

Permalänk

Haha ett under att den funkar alls Kylpasta måste du ha.

Permalänk
Medlem

ÄRLIGT :L faan lr det kanske är kylpasta på E6600 när man köper dom? lol den är på ca 70grader oftast har jag lite tur så kanske den är på ca60grader aja får väll skaffa kylpasta då det är ju ändå gratis nu med datorbutikens bonussystem

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ARCTIC...

är denna kylpasta bra och räcker den?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte kylpasta PÅ E6600 när man köper den men det följer med kylpasta som är lite sämre än den du länkade, som för övrigt är bra och räcker länge.

Permalänk

har ett likadant problem, men min ny dator hittar hårddisken, men vista säger att det inte går att installera.

Permalänk
Medlem

haha va lite skoj å läsa tråden. no hard feelings!

hade själv massa små fel i mitt bygge att man glömde dittan å dattan.

Btw hur mö pasta bör man ta på cpun? & ska man ta på både cpun & kylaren?

byggde inte ihop mitt själv så ja vet inte om ja har på båda eller bara på ena.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
haha va lite skoj å läsa tråden. no hard feelings!

hade själv massa små fel i mitt bygge att man glömde dittan å dattan.

Btw hur mö pasta bör man ta på cpun? & ska man ta på både cpun & kylaren?

byggde inte ihop mitt själv så ja vet inte om ja har på båda eller bara på ena.

sätt en klick lika stort som ett riskorn och fördela längs ytan jämt med ett rakblad eller något. Du ska bara sätta på en yta. Så på kylaren eller CPU'n.