system disk + Raid 0

Permalänk
Medlem

system disk + Raid 0

Just nu kör jag med 2st Raidade seagate diskar som system disk. Jag har köpt en Raptor disk nu som jag skulle vilja köra som system och mina seagate som lagringsdiskar. Jag vill fortfarrande köra Raid på seagediskarna.

Jag undrar hur jag ska ställa in i bios.

så här ser det ut:

IDE Configuration
Sata configuaration: kan välja mellan Enhanced, compitable. dissable

Configure sata as: kan välja mellan Ide Raid AHCI

Sen på moderkortet ser Sata portarna ut så här

[ 1 röd ] [2 röd ] [3 röd ]
[ 4 röd ] [Svart] [Svart]

Jag har just nu satt Raptorn i Röd 1 och seage diskarna i 2 och 3an

Hur ska jag ställa in?? det ser ut som att datorn tror att båda hårdiskarna är raid nu..

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte hittat en inställning för att välja boot-hårddisk i BIOS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

När man trycker del först och sen CTRL+J kommer man in i raidmenyn. Där står det att bara Raiden är botable. sen i själva bios väljer jag att min raptor ska va boot vill den inte starta

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk

Redde du ut det här eller?
Jag kommer förmodligen att få ett likanade problem inom kort och vore tacksam för hjälp. Har ett Asus P5B Deluxe-moderkort (med Intel ICH8R Sata-kontroller). Kontrollern i fråga har sex interna SATA-kontakter, två svarta och fyra röda precis som du skriver.
Just nu kopplar jag in två SATAII-diskar på två av dessa, en systemdisk och en scratch-disk. Inom kort vill jag dock använda de övriga fyra kontakterna för att skapa en RAID-enhet.
1. Går det alls att göra? Hur???

2. Urpsrungsplanen var att använda denna kontroller uteslutande för RAID-volymen och den andra tvåportarsvarianten (JMicron) för dessa två diskar men eftersom en av de SATA-anslutningarna är extern (eSATA) så sket det sig. Finns det nån eSATA->SATA-adapter att få tag på som gör detta möjligt?

3. Köpte en extra kontroller med två SATAII-portar för att ersätta JMicron-kontrollern (se fråga 2) men datornj-veln totalvägrar att boota från denna. Nån standardlösning som finns på det? Kontrollern är ett Si 3132-chipset och stöder även RAID. XP-installationen vägrar dock att installera den som något annat än just RAID-kontroller. KAnske är det därför den inte går att boota ifrån?

Vore mycket tacksam för svar på det här!

Permalänk
Hedersmedlem

haha.. ni e inte ensamna.!
Skulle flytta mina 2 Raptor WD740ADFD diskar till sydbryggan (Intel(R) 82801GB/GR I/O controller hub (ICH7/ICH7R) )
Slår om till "RAID" i bios.. som Blom_771 gjort och skapar en raid0
(POST-->ctrl+I gäller för mig) så står det fint att man har en raid volym.

har sedan tidigare windows på en vanlig s-ata disk. När jag bootar XPsom ligger på den så rebootar datorn såklart eler hakar sig.

ställde tillbaka till "ide" i bios och startade datorn.. tänkte att drivrutiner skulle fixa det hela. MEN när man ska installera "Intel(R) Matrix Storage Manager" så klagar den att jag itne ens har chipset som krävs.
Kör jag "Intel® Chipset Identification Utility" så säger den såklart att jag har det, vilket ju e sant..

Så nu får jag nöjja mig med "Marvell6145 controllern" får en hastighet mellan 100MB/sec och 80MB/sec. Med 8,1ms.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Så nu får jag nöjja mig med "Marvell6145 controllern" får en hastighet mellan 100MB/sec och 80MB/sec. Med 8,1ms. [/B][/QUOTE]

Det får du säkert..

Visa signatur

okim