Permalänk
Medlem

Höga krav

Söker en bärbar dator med följande :

Grafikkort som stödjer Direct X10

HDMI

Minst 2048 gb ram

Intel core 2 duo 2,0 ghz +

+ Allt annat skit som trådlöst nätverk, dvd brännare etc

Användningsomårde : krävande spel och videoredigering (HD)

Har kollat runt lite, men det ser knapert ut på marknaden. Någon som har några tips ?

Permalänk
Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Har verkligen GeForce 7900 stöd för DX10?

Sen som notering var det väldigt dyrt att uppgradera till en 7200rpm hdd

Permalänk
Medlem

Den har inte stöd för direct x 10? :/

Sedan är det ju lite synd att skippa Santa rosa..

Asus g1/2 uppfyller väl de kraven? står ju en hel del om dem här på forumet..

uhm, allt är ju dyrt som stryk att upgradera i den datorn ^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Re: Höga krav

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RA180
Söker en bärbar dator med följande :

Grafikkort som stödjer Direct X10

HDMI

Minst 2048 gb ram

Intel core 2 duo 2,0 ghz +

+ Allt annat skit som trådlöst nätverk, dvd brännare etc

Användningsomårde : krävande spel och videoredigering (HD)

Har kollat runt lite, men det ser knapert ut på marknaden. Någon som har några tips ?

Duger inte vanlig DVI? Du kan ju alltid köpa en adaptersladd för att konvertera dvi till hdml i sådana fall.

Videoredigering, en Macbook Pro 15" eller 17" kanske och för spel dualbootar du till Windows. Det kanske inte en lösning för alla men för mig har det fungerat utmärkt.

Permalänk

Toshiba satellite x205.... men jag kan bara hitta den till salu i USA, ska försöka ta mig in på elgiganten och fråga om den går att få tag i här snart...

Permalänk
Medlem

är inte den lite dyr?

är det inte Os x man är ute efter tror jag inte macbook är så attraktivt.. speciellt inte då man lirar mycket, även om man kan växla os..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Men kolla www.zepto.se
där har du flera.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Men kolla www.zepto.se
där har du flera.

Ingen med HDMI/DVI dock..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Här kan du söka pris på bärbara datorer och olika specs

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

klicka bara bara på "Fler sökriterier" och klicka/skriv i vad du vill ha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
är inte den lite dyr?

Dells datorer med sämre specifikationer är dyrare. Så nej, den är inte dyr för vad du får med. Med det är inte sagt att specen är den alla behöver men i det här fallet verkar det så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
är det inte Os x man är ute efter tror jag inte macbook är så attraktivt.. speciellt inte då man lirar mycket, även om man kan växla os..

Du kan som sagt köra Windows på den och den har ett av marknades bästa grafikkort så varför inte?

Permalänk
Medlem

för att tex en zepto kostar under 14k för vad man får i en macbook för 18..
okej det som skiljer till macbookens fördel är 128mb ddr3 gfx.. dock vet jag inte ens om det är bättre än 512mb ddr2, iom att 128 faktiskt är smärtgränsen.. hade det varit 256 så kanske, men dell klockar tydligen ner sina, kanske samma i apples fall? dunno.. samtidigt får man en skarpare skärm på zepton me, o hybrid disk.. men som sagt ingen hdmi.. aja.

men slutsatsen som drogs i en annan tråd efter en massiv diskussion var att gamers kör inte apple, för kör man apple gör man det för os x, eller om man är hyper kåt på runda kanter och släta ytor, kanske båda..
men avser man lira windows så pass mycket man faktiskt gör när man lirar, skulle jag ej betala mer än nödvändigt för hårdvara..

men zepto är ju hur som helst inte intressant heller då de saknar hdmi, ännu..
jag röstar dock fortfarande på asus g1/g2 lr va dem heter, verkar bra.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

Sen är inte Windows gratis som vissa verkar tro på forumet ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
för att tex en zepto kostar under 14k för vad man får i en macbook för 18..
okej det som skiljer till macbookens fördel är 128mb ddr3 gfx.. dock vet jag inte ens om det är bättre än 512mb ddr2, iom att 128 faktiskt är smärtgränsen.. hade det varit 256 så kanske, men dell klockar tydligen ner sina, kanske samma i apples fall? dunno.. samtidigt får man en skarpare skärm på zepton me, o hybrid disk.. men som sagt ingen hdmi.. aja.

men slutsatsen som drogs i en annan tråd efter en massiv diskussion var att gamers kör inte apple, för kör man apple gör man det för os x, eller om man är hyper kåt på runda kanter och släta ytor, kanske båda..
men avser man lira windows så pass mycket man faktiskt gör när man lirar, skulle jag ej betala mer än nödvändigt för hårdvara..

men zepto är ju hur som helst inte intressant heller då de saknar hdmi, ännu..
jag röstar dock fortfarande på asus g1/g2 lr va dem heter, verkar bra.

Varför måste alla tjata om Zepto hela tiden, trots att dom inte ens har en dator som uppfyller hans krav? Att du inte gillar Apple är väl din sak, men dra inte upp en dator som inte uppfyller hans önskemål för den skull. I det här fallet råkar ju faktiskt Apple ha en konkurrenskraftig produkt.

Asus G1S och G2S verkar dock, som du sa, vara två alternativ dem med. Jag ser dock två nackdelar med dem, den ena är upplösningen på sjuttontummaren, 1440x900 är väldigt lågt om man vill hålla på med videoredigering. Den andra nackdelen är vikten. G1S väger mer än Apples MBP 17 och G2S väger 4,4 KG, inget jag skulle kalla bärbart.

Dom har dock två solklara fördelar också, priset. Dom är billigare än Apples alternativ.

Jag vill inte dra upp en ny diskussion här nu men det finns en anledning till att de stora videoredigeringsprogrammen enbart finns till OS X. Just den typen av arbeten är ju trots allt lite av Apples specialområde, så visst är det motiverat att rekommendera en dator med Mac OS X i det här sammanhanget.

RA180 får helt enkelt bestämma vad han prioriterar.

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag drog upp zepto var bara för att visa på något konkurrans kraftigt hårdvarumässigt, och som jag skrev vet jag att det inte är ett alternativ, men det var hur som helst där jag grundade mitt uttalande om att mac är ganska dyra.. så därför menade jag att det kanske faller bort lite pga detta då det man betalar för verkar vara os x, och visst det sägs ju vara bättre än tex windows på videoredigering, men å andra sidan tycker iaf inte jag att os växlingar är särskilt attraktivt.. så frågan är ju hur mycket man vill betala för os x när man egnetligen inte behöver det, för skillnaden va de gäller video behandling är väl inte så stor?

men MBP är ju helt klart ändå en konkurrans kraftigt alternativ i denna fråga, och som du säger blir det ju upp till RA180 att bestämma hur han vill ha det.. Ville bara lägga fram lite olika synpunkter till hans hjälp:p no offence^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren ! Det verkar som om jag kanske ställer lite för höga krav på en bärbar i dagsläget. Ska kolla in Asus G1/G2 snart. Det verkar vara ett bra alternativ.

Mailade Zepto idag. Dom visste inte riktigt när dom skulle komma ut med en HDMI-verision men någon gång under hösten iaf...

Permalänk
Medlem

Har en G2S och är nöjd!

Upplösningen duger till vanligt användende och spel. Dock kan jag inte svara på hur den är vid redigering.

Du kan ju kolla recensionen jag skrev..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Hur varm blir den då? det klagas ialla fall på nootebooks forum att den är grymt varm bara vid vanligt surfande? eller är det fel?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Det vettetusan. Just nu ligger cpu på 31 grader enligt speedfan och gpu ¨på 60, detta med en haltimmes surfande. Vet inte om detta är varmt eller inte. Fläkten går i alla fall hela tiden. Sitter man i ett normalt rum med bakgrundsljud typ tv, andra människor som pratar så hör man den inte. Iaf inte jag. Spelar man blir det dock ett jäva liv på grejjerna.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
"Smakar det så kostar det"

helt rätt btw så skulle jag aldrig köpa en sån bärbar varför inte skaffa en stationär som e dubbelt så bra för halva priset ? eller köpatill en 42"hdtv skärm

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
helt rätt btw så skulle jag aldrig köpa en sån bärbar varför inte skaffa en stationär som e dubbelt så bra för halva priset ? eller köpatill en 42"hdtv skärm

Den som köper har säkerligen råd med det också

Permalänk
Medlem

förstår de men ändå roligare att ha en 42" ist för 17" å ändå samma pris typ hehe x)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om HP ? Har ni några åsikter om kvaliten på deras datorer ?

Hittade denn iaf. Uppfyller ju mina krav :

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2341&prod_id=32225

Finns en verision ( 9550) som har 4 gb i RAM. Har dock inte hittat något pris på den. Men 14 tusen för 9575an låter väll inte så dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RA180
Vad tror ni om HP ? Har ni några åsikter om kvaliten på deras datorer ?

Hittade denn iaf. Uppfyller ju mina krav :

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2341&prod_id=32225

Finns en verision ( 9550) som har 4 gb i RAM. Har dock inte hittat något pris på den. Men 14 tusen för 9575an låter väll inte så dyrt.

Gör den? Vad har den för grafikkort då?

Permalänk
Medlem