Permalänk

Ljudkort ett måste ?

Hur är det med det där ? Jag har inget problem med det inbyggda ljudet realtek HD nånting sånt :P.

Vad görs bättre ? Är det värt att köpa ett ljudkort för ca 1000 kr om man bara spelar och kollar på film ? Märker man skillnad tro ?

Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD

Låter ju trevligt

Permalänk

Det blev en rätt klar skillnad för min del som bytte till ett Creative X-Fi XtremeMusic från ett rätt ruttet integrerat AC97-ljudkort. Skönt att slippa brus och dylikt som konstant fanns i bakgrunden, men som ibland kunde ändra skepnad, t.ex börja vissla/tjuta när man laddade ner filer, etc. Basen blev djupare, och mer slående, och ljudet blev mycket klarare, och man kunde höra betydligt mer detaljer i musiken än tidigare. Creatives kort är väl bäst i spel (på gott och ont då man önskar att det fanns fler aktörer på marknaden) och det har varit lite si och så med drivrutinerna, men de senaste har ändå funkat rätt okej. Trevligt är också att man kan justera treble/bass för sig - som inte gick på mitt integrerade.

Det är riktigt schysst med Crystalizer vid musiklyssnande och CMSS-3D i spel.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett XtremeGamer från fyndavdelningen på komplett för 525kr. Får väl bara hoppas att de flesta tillbehören är med (vad är det för tillbehör?).

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Så kan det vara värt att köpa

Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail 749 kr ?

Eller är det värt dom extra hundralapparna för

Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD?

Permalänk

Ett vettigt ljudkort höjer såklart ljudupplevelsen men det är absolut ingen ide att köpa ett 700-1200 kronors ljudkort om du tänker använda det ihop med ett par 500kronors högtalare.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

ok,märker jag skillnad i mina Icemat siberia lurar ?
Har du några tips på bra högtalare ?

Permalänk

Ja då du märker skillnad men märker ännu mer med ett par bra högtalare. Tänker du för det mesta använda det nya ljudkortet med hörlurarna du sitter med idag så bör du inte spendera mer än 500kr på ett nytt ljudkort.
För att utnyttja ett ljudkort i 700-1000 kronors klassen rekommenderar jag 2.1 högtalare som kostar mellan 1000-1500kr. 5.1 packet med motsvarande ljud ligger på 2200-4000kr

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

Har Logitech Z-680 högtalarna. Och SB Audigy 2 kortet. Det är ju inte direkt det senaste. Men mina öron uppfattar iallafall en rejäl skillnad i ljudkvalité mellan inbyggda ljudkretsen på moderkortet. Inte ens de nyaste moderkorten har så pass bra inbyggda ljudkort.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Kanske räcker med Icemat Siberia White USB 2.0 Soundcard ?

Permalänk
Medlem

Du borde ju kunna hitta ett begangnat Audigy så behöver du inte lägga ut så mycket pengar heller

Något som jag mäkt emd intergrerade ljudkort (på vissa, inte alls) så är det att det hörs ett surrande ljud när man te.x rör på musen eller när hårdisken jobbar osv.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Mitt integrerade kort piper som folk säger här... Har inte orkat köpa ett nytt ljudkort så jag kan inte uttala mig om skillnad i ljudbilden.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Inbyggda på mitt Asus P5B dlx pep, har dock ett X-fi nu så allt är bra