Värt att byta upp sig innan "phenom"?

Permalänk
Medlem

Värt att byta upp sig innan "phenom"?

Hej hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en helt ny burk då jag inte tycker min dator jag har nu klarar av "flytet" på de nyare spelen jag spelar - se sign.

En idé jag har är att först köpa 4 Gb ram (DDR2) INNAN jag köper de andra delarna då jag inte har tillräckligt med pengar just nu. Anledningen till att jag vill göra det är att jag har läst att priserna på RAM kommer att gå upp nu under sommaren(?).
Det jag då undrar är om det är värt att köpa ett nytt moderkort som klarar DDR2 och AMD's nyaste processorer?
Om jag köper ett moderkort idag till AMD, kommer det att klara av ett byte till en "Phenom"? (om den nu skulle kicka ass som det talas om).

Jag hade nämligen tänkt mig 4 Gb ram, AMD 6000+ + något vettigt moderkort till ett vettigt pris.
Men som sagt, är det värt det?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Bra pris på minnen nu och AM2 moderkort ska fungera med AM2+ processorer. Om man inte kör AM2+ processorer i AM2+ moderkort utan vanliga AM2 så "förlorar" man hypertransport 3 och processorn kan väl inte reglera ström till varje kärna för sig då. Låter som man kan överleva med det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Bra pris på minnen nu och AM2 moderkort ska fungera med AM2+ processorer. Om man inte kör AM2+ processorer i AM2+ moderkort utan vanliga AM2 så "förlorar" man hypertransport 3 och processorn kan väl inte reglera ström till varje kärna för sig då. Låter som man kan överleva med det.

tack för svaret, jag blev lite klokare iaf:)

Permalänk
Medlem

vad spelar du för nåt???
mycket kan ligga på ditt grafikkort då det inte har så brutalt med kräm i sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
vad spelar du för nåt???
mycket kan ligga på ditt grafikkort då det inte har så brutalt med kräm i sig

Jag har precis köpt CS:S och Day Of Defeat Source. Sen Spelar jag lite Lost Planet med.
Ligger på runt 40 fps i Lost Planet (med allt på lägsta) och runt 60 på Source spelen (allt på högsta).
Ibland droppar jag ner till 30 fps i source.
Sen skulle det vara roligt att ha en dator som klarar av de nyare spelen som kommer på bra/duglig grafik tycker jag:)

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av att spela, nyare spel så borde du uppgradera ditt grafikkort i samma veva. ^^

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

tänk på att du måste köra 64bit op för att ha 4gb ram, men det kanske du visste. Som sagt, ditt grafik-kort är ju inte det vassaste

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Är du intresserad av att spela, nyare spel så borde du uppgradera ditt grafikkort i samma veva. ^^

Jag har tänkt uppgradera mitt grafikkort också, men skrev bara inte i det. dumt gjort kanske;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
tänk på att du måste köra 64bit op för att ha 4gb ram, men det kanske du visste. Som sagt, ditt grafik-kort är ju inte det vassaste

Ja, det visste jag att jag måste göra.
Hade nämligen tänkt att köra Vista efter ev. uppgraderingen.

Tittade nyss på komplett på "veckans erbjudande" och såg ram med 23% rabatt på( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028 ).
Men med tanke på att jag förmodligen INTE kommer att överklocka (X2 6000+) denna gång då processorn inte verkar kunna pressas upp så mycket mer, är det värt att köpa de där minnena med "E.P.P" och allt?
Jag kanske borde satsa på en billigare processor och överklocka den lite?

Om det skulle visa sig att AM2+ är mycket bättre med Hypertransport 3 + ström reguleringen än AM2, kommer minnena att funka till AM2+ moderkortet? Annars känns det nämligen som att man kastat pengar i havet då jag likagärna kan köpa billiga DDR2 nu istället.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tycker helt klart att du ska avvakta lite. Onödigt att lägga pengar på ett moderkort nu som inte kan utnyttja Phenoms alla funktioner ändå.

Skillnaden mellan din processor du har nu och en AM2 X2 6000+ är inte direkt astronomisk. Inte nog stor för att motivera kostnaden, tycker iaf inte jag.

Det jag tycker att du ska göra är att lägga ett par slantar på ett nytt grafikkort, enbart.

Typ ett X1950XT eller till och med ett 8800GTS 320MB.

Sen kan du spela dina spela med bra fps och i lugn och ro invänta Phenom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1lk
[...]
Om det skulle visa sig att AM2+ är mycket bättre med Hypertransport 3 + ström reguleringen än AM2, kommer minnena att funka till AM2+ moderkortet? Annars känns det nämligen som att man kastat pengar i havet då jag likagärna kan köpa billiga DDR2 nu istället.

AM2+ processorerna (de här första Phenom) klarar av både DDR2 och DDR3 minne. Nu är DDR3 minne så jäkla dyrt i jämförelse så jag kan aldrig tro att det NU (sommaren) har någon försvarbar fördel. Man måste ju köra intel för att använda minnena. De lär väl inte bli så himla mycket billigare på ett halvår.

Edit: Jag hade bara svarat på dina frågor, inte tittat i signaturen.
Om du överklockat till 2710 MHz och 6000+ ligger på 3 GHz och du inte kan räkna med att överklocka den så värst (du verkar inte vilja göra det alls) så finns det ingen motivation för att köpa den nu. Du klarar dig gott och väl fram till Phenom. Uppgradera som sagt grafikkortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

när kommer Phenom?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
när kommer Phenom?

Hur långt är ett snöre?

Enligt AMD:s officiella road map så ska Phenom börja dyka upp fjärde kvartalet detta året, så till jul kanske.

Men man har ju onekligen lärt sig att inte lita på sådana road map:s.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag tycker helt klart att du ska avvakta lite. Onödigt att lägga pengar på ett moderkort nu som inte kan utnyttja Phenoms alla funktioner ändå.

Skillnaden mellan din processor du har nu och en AM2 X2 6000+ är inte direkt astronomisk. Inte nog stor för att motivera kostnaden, tycker iaf inte jag.

Det jag tycker att du ska göra är att lägga ett par slantar på ett nytt grafikkort, enbart.

Typ ett X1950XT eller till och med ett 8800GTS 320MB.

Sen kan du spela dina spela med bra fps och i lugn och ro invänta Phenom.

Tack så mycket;)
Blir nog så att jag köper ett 8800GTS 320mb.
Men kan det inte vara smart att köpa 4 Gb ram och "lagra" tills jag uppgraderar ännu en gång med tanke på att det är så pass billigt nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
AM2+ processorerna (de här första Phenom) klarar av både DDR2 och DDR3 minne. Nu är DDR3 minne så jäkla dyrt i jämförelse så jag kan aldrig tro att det NU (sommaren) har någon försvarbar fördel. Man måste ju köra intel för att använda minnena. De lär väl inte bli så himla mycket billigare på ett halvår.

Edit: Jag hade bara svarat på dina frågor, inte tittat i signaturen.
Om du överklockat till 2710 MHz och 6000+ ligger på 3 GHz och du inte kan räkna med att överklocka den så värst (du verkar inte vilja göra det alls) så finns det ingen motivation för att köpa den nu. Du klarar dig gott och väl fram till Phenom. Uppgradera som sagt grafikkortet.

Det hade jag faktist inte tänkt på;b
Tack för det:)
Gör nog som jag tänkt (se texten ovanför) köper RAM och grafikkort.

EDIT:
Är det någon idé att köpa RAM och lagra som jag nämnde innan, eller gör jag bäst i att vänta med att köpa?

Permalänk

Avvakta om du måste ha Phenom.. annars Q6600 eller E6750.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Avvakta om du måste ha Phenom.. annars Q6600 eller E6750.

Jo, det lutar nog åt det hållet. Men jag har nog inte råd med en alltför dyr processor. Jag kanske har runt 8k att spendera på hela systemet.
Nu när jag tänker efter är det dumt att köpa en sadel utan häst så att säga:)