Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jepp, Still Life är nästa. Jag blir tokig på ljudproblemen det har dock (märks främst i The Moor runt 5:05 och framåt).
Titellåten på Blackwater Park är sjukt bra. Så grymt brutal att lira i högtalare.

Måste faktiskt medge att jag inte märkt av några ljudproblem. Har inte skivan här för tillfället (semester), men på mp3:an (som är rippad från min cd) märks inget särskilt.

Men jag ska kolla vilken pressning det är och lyssna i riktiga högtalare när jag kommer hem.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Någon som såg Sonic Syndicate på Bollnäsfestivalen i torsdags (19/7) ?

Jag måste säga att det var riktigt jävla bra, trots jävligt liten scen 4 pers som trängdes på den och med bara 50 min speltid var det ett jävla ös!
Dom är faktiskt riktigt duktiga och grymma live!

Bloodbound och Paul Dianno igår var jäkla bra också, fullt ös till 02:20 \o/

Fast Metallica 12/7 var ändå så jävla äckligt bäst så jag ryser när jag tänker på det <3

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem

Danne2k: Trevligt
Brukar inte lyssna mycket alls på Metalcore (vilket jag måste säga att Sonic Syndicate är, nu iaf), men jag har köpt båda deras album; Eden Fire av en slump, blev rekommenderad det "automatiskt" när jag köpte Blinded Colony - Bedtime Prayers, och Only Inhuman förhandsbokade jag.
Normalt sett så brukar jag inte bry mig mycket om såna rekommendationer men jag hade ju hört talas om bandet från gamla swec-forumet

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Liiite för mycket syntblipp hos Sonic Syndicate. Tar dom väck lite av det så har dom ett fan till efter nästa platta.

Passar på att rekomendera Bleeding Through. Grymt fet "metalcore" (är inte allt metalcore nu för tiden?). Köp deras senaste platta - The Truth!

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Danne2k: Trevligt
Brukar inte lyssna mycket alls på Metalcore (vilket jag måste säga att Sonic Syndicate är, nu iaf), men jag har köpt båda deras album; Eden Fire av en slump, blev rekommenderad det "automatiskt" när jag köpte Blinded Colony - Bedtime Prayers, och Only Inhuman förhandsbokade jag.
Normalt sett så brukar jag inte bry mig mycket om såna rekommendationer men jag hade ju hört talas om bandet från gamla swec-forumet

Okej men, men du glömde säga om du gillade det eller inte?
Metalcore kanske det är, men å andra sida kallas ju allt för det now days som du sa..väljer väl hellre att kalla det melodic death alternativt Gbg metal (precis som swe/eng wikipedia skriver).

Gillar domdär "syntblipparna", annars skulle det bara låta som vilket band som helst ibland ju.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem

Gah! Längtar till The Haunteds spelning nu den 1:a augusti på Wish Club i Göteborg. Lär bli fett ös.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag tar risken att bli halshuggen här, ty det brukar man bli när man drar upp det bästa svenska dödsmetallbandet genom tiderna (ja, jag anser det vara dödsmetall fortfarande): In Flames. Med Whoracle var jag fast. Sen var väl inte colony, clayman och reroute to remain några jättebra skivor kan jag väl tycka lite såhär i efterhand, men Soundtrack to your escape... oj... My Sweet Shadow... OJ!

Tycker iofs att Come Clarity är grym också.

Hmm... ville bara avrätta mig själv

Permalänk
Medlem

In Flames gör bra musik, lite svårlyssnat ibland dock (enligt mig)
Mina Svenska rockgudar är för tillfället Amon Amarth (jo jag har nog tjatat lite om dom tidigare i tråden )
för alla som gillar mer melodisk rock / power metall så kan jag rekomendera Edguy. Sångaren Tobias Sammet har även skrivit en rockopera som är riktigt bra. Namnet på denna är Avantasia. ruskigt välskrivet och helt klart värt att ägna en kväll åt att lyssna igenom

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jag tar risken att bli halshuggen här, ty det brukar man bli när man drar upp det bästa svenska dödsmetallbandet genom tiderna (ja, jag anser det vara dödsmetall fortfarande): In Flames. Med Whoracle var jag fast. Sen var väl inte colony, clayman och reroute to remain några jättebra skivor kan jag väl tycka lite såhär i efterhand, men Soundtrack to your escape... oj... My Sweet Shadow... OJ!

Tycker iofs att Come Clarity är grym också.

Hmm... ville bara avrätta mig själv

Även jag tycker att deras tre senaste skivor är grymt bra.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Att inte ha med namnet Entombed när man pratar svensk death är något som förtjänar halshuggning.

Sen måste jag hålla med Lajning om Amon, där snackar vi riktig musik!

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär, då har man hämtat ut biljetter både till The Haunted nu den 1:a aug och Dark Tranquillity i september.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Sådär, då har man hämtat ut biljetter både till The Haunted nu den 1:a aug och Dark Tranquillity i september.

Nice, måste fan också boka lite, Dimmu Borgir i November, kanske DT m.m.
kommer bli ett bra musikår detta \o

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Dark Tranquillity blir det, men i Stockholm då. Haunted har vad jag kan se tyvärr ingen spelning i huvudstaden...

Vi kan ju passa på att tipsa om lite spelningar i tråden... är svårt att hålla koll på alla själv

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Att inte ha med namnet Entombed när man pratar svensk death är något som förtjänar halshuggning.

Entombed är ju ffs Sveriges nationalhelgon.
Det jag har hört av nya skivan låter riktigt bra, lär dock inte klå Wolverine Blues.

Danne2k: Kul att Paul Di'Anno var bra, tyckte han var riktigt bra när jag såg honom här i Sthlm för några månader sedan. Setlist?

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden, så kanske någon tagit upp detta redan, men för er som bor i Stockholm så ska Aborted, Kataklysm och Behemoth spela den 10:e oktober. Behemoth är väl inte så mycket att hänga i granen men Aborted och Kataklysm är ju världsklass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Aborted och Kataklysm är väl inte så mycket att hänga i granen men Behemoth är ju världsklass

Ja jag håller med dig, Behemoth är ju riktigt jävla bra! Funderar på att se dom både i Sthlm och Göteborg...

Permalänk
Medlem

Ojoj, Behemoth och Kataklysm, får jag ju inte missa. Blir mycket nu till hösten. Dark Tranquillity och senare King Diamond också. Fint att det händer något iaf.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Behemoth tillhör världseliten av liveband.

Permalänk
Medlem

Gaah, det är skönt att se att det finns personer med bra/hyffsad musiksmak på swec!

http://www.last.fm/user/quendir/ . Min musiksmak är rätt underlig i min mening, men jag antar att jag dras lite åt det melodiska hållet och det betyder inte att jag ogillar andra saker

Jag blev lite förvånad över att det var så många som lyssnar på Dimmu Borgir, men inte en ända som lyssnade på Cradle of Filth. Derras album Lovecraft & Witchheart är helt jävla underbart, men det kan berro på att det är ett sorts Best of album...

Och för övrigt vill jag varmt rekomendera Avatar (svenskarna), helt jävla otrolig! Deras senaste album kom trea på svenska lista över mest såld hårdrock, och det albumet kokade de ihop på en vecka. Och de släpper snart ett nytt album som de har/höll på med i cirka en månad!

Visa signatur

Ack nej,
I grottan bor ändast en vis gryta.
VVV=Vilja,Våld och Vaselin

Permalänk
Medlem

Har vigt nästan hela mitt musikaliska liv åt Therion och sidoprojektet Demonoid.

Demonoid fick mig åter att knyta öronen åt death metal, men har inte hittat något annat jag gillar; jag har avverkat Children of Bodom, Deicide, Dimmu Borgir bland många andra, men det lilla jag har tagit mig tid att lyssna har helt enkelt varit för omusikaliskt; allt handlar om att skrika hesast och spräcka skinnet på trummorna fortast och inte den minsta tillstymmelse till melodisk musik.

Hoppas att någon kan hjälpa mig att utvidga min upplevelse

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Har vigt nästan hela mitt musikaliska liv åt Therion och sidoprojektet Demonoid.

Demonoid fick mig åter att knyta öronen åt death metal, men har inte hittat något annat jag gillar; jag har avverkat Children of Bodom, Deicide, Dimmu Borgir bland många andra, men det lilla jag har tagit mig tid att lyssna har helt enkelt varit för omusikaliskt; allt handlar om att skrika hesast och spräcka skinnet på trummorna fortast och inte den minsta tillstymmelse till melodisk musik.

Hoppas att någon kan hjälpa mig att utvidga min upplevelse

Borgir och Bodom är väl snarare black än death? I alla fall Borgir.

Mer "musikalisk" musik åt death metal hållet: Opeth, Strapping Young Lad, Edge of Sanity

Meshuggah, Necrophagist och Dying Fetus är jävligt tekniska death metal band, om du skulle gilla sånt. Lamb of God får jag slänga in också som en helt allmän rekommendation, speciellt skivan ashes of the wake.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Borgir och Bodom är väl snarare black än death? I alla fall Borgir.

Mer "musikalisk" musik åt death metal hållet: Opeth, Strapping Young Lad, Edge of Sanity

Meshuggah, Necrophagist och Dying Fetus är jävligt tekniska death metal band, om du skulle gilla sånt. Lamb of God får jag slänga in också som en helt allmän rekommendation, speciellt skivan ashes of the wake.

Okej ja ska jag vara ärlig så skulle jag inte kunna klassifiera ett death eller ett black-metal band om jag hörde det själv.

Men för er som inte hört Demonoid så kan jag hänvisa till myspace-sidan för lite smakprov: http://www.myspace.com/officialdemonoidspace

Oj just; för att inte utnyttja tråden så kan jag rekommendera både Therion och Demonoid; Theli är väl klassikernas klassiker, Vovin är inte heller dum och för att inte tala om Gothic Kabbalah då, men förvänta er ingen tyngre musik från det senare nämnda

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Kolla in At the Gates - Slaughter of the soul.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Kolla in At the Gates - Slaughter of the soul.

Den skivan borde vara en slags bibel för alla som gillar metal. Den ligger självfallet etta på min lista över världen bästa skivor. Någonsin. Och det borde den göra på allas.

Och ni som trots allt inte hört den, lyssna å lär för satan!

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Den är så sjukt bra, har nog lyssnat igenom den minst en gång om dagen i lång tid. En skiva man aldrig tröttnar på.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för King Diamond - Abigail, en riktig klassiker

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Edge of Sanity

NU snackar vi! Ett av de bästa banden genom tiderna (RIP).

Edit: Word på Loaded också, Abigail rockz teh blockz!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
NU snackar vi! Ett av de bästa banden genom tiderna (RIP).

Edit: Word på Loaded också, Abigail rockz teh blockz!

Swanö har sånt skönt läspande i sin sång

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
NU snackar vi! Ett av de bästa banden genom tiderna (RIP).

Edit: Word på Loaded också, Abigail rockz teh blockz!

Ingen nyhet att EoS är kung direkt.
Swanö i allmänhet är gud iofs.
Glöm inte bort Nightingale heller
De hör visserligen inte riktigt hemma i "midtempo är gay"-tråden, men de är riktigt bra de också. För de som inte vet så är Nightingale ett Progressive Rock-band frontat av Swanö (samt hans brorsa).
Jag har inte riktigt fastnat för deras äldre prylar, men albumen Invisible (2003) och White Darkness (2007) är trevliga, samt deras "best of"-album (ominspelade gamla låtar, främst) Nightfall Overture.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har försökt lyssna på Nightingale ett par gånger men inte riktigt fastnat, kanske borde ge dem en ny chans.