Aktieskola, handla med "låtsas" aktier, men riktig börs

Permalänk
Medlem

Aktieskola, handla med "låtsas" aktier, men riktig börs

Tjenare

Hörde talas om en hemsida där man kunde handla aktier med låtsas pengar fast det var då en riktigt börs, det fanns tävlingar och så på den hemsidan också. Tänkte att det kunde vara en bra start för att lära sig lite

Om det är någon som har en susning så är det bara att skriva

MVh

Karim

Permalänk
Medlem

http://www.aktiecupen.se/ ?

Från vad jag läste bygger den på verkliga "börssiffror" med undantaget att de valt bort en del aktier.

Permalänk
Medlem

Ska också bli medlem, verkar kul

Kostar det bara om man vill vara med i tävlingen?

EDIT : Dåligt, det kostar. Och, det börjar inte förrns i november.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

di.se under trader, fixa en portfölj, lägg in fiktiva pengar och kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datadennis
http://testoptionen.omxgroup.com/tp/

Tipsar även jag om denna. Hade testoptionen som en del av min undervisning under trean på gymnasiet. Fungerar mycket bra i mitt tycke...

//Kax

Permalänk
Medlem

www.privataaffarer.se kan man lägga upp en egen portfölj.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Orkade inte leta upp nått liknande... men för tillfället ligger jag på 19.39%+ på 1 månad

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som testkört lite nu då? Sen i tisdags har jag plussat 4,2%, jag satte in 5000 monopolpengar och har idag 5213,75 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Någon mer än jag som testkört lite nu då? Sen i tisdags har jag plussat 4,2%, jag satte in 5000 monopolpengar och har idag 5213,75 kr.

Vad lirar du på?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

http://ditrader.di.se/DiTrader/DITraderAFS.aspx

Funkar också fint. Registrera dig, skapa en portfölj, sätt in en slant och börja trada.

Permalänk
Medlem

skulle vara coolt att hålla på med sånt i verkligheten

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv

jag sitter och "daytradar" IRL

ligger väl en sisådär 200 000 kronor plus (ett bra sätt att fördriva tid och skaffa extra pengar när man är arbetslös)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
jag sitter och "daytradar" IRL

ligger väl en sisådär 200 000 kronor plus (ett bra sätt att fördriva tid och skaffa extra pengar när man är arbetslös)

Skulle du kunna tänka dig att skriva lite om hur man gör och hur man börjar osv?

Var ska man trada osv?

Är det lätt att köpa/sälja? Om man vill köpa hittar man alltid aktier? Om man vill sälja hittar man alltid köpare? Lite allmänt om hur man kommer igång osv.!

Permalänk

Är intresserad av "day trading" jag med, lite info vore guld värt

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

1. Daytrading gör man inte med sina sparade 20 000 kr fårn diverse ströjobb/sommarjobb. man gör dte med summor >100 000 kr.
Man bör ha flera års erfarenhet av börsen.

2. Att spela med aktier är ingen utmaning, du får inte samma känsla som att handla med egna pengar.
t.ex. Inte går man" all in" i en aktie som kostar 10öre och hoppas att den stiger 100%

3. Just nu är det fel tidpunkt att börja aktiespara, för mycket ossäkerhet, snart börjar företagen komma med rapporten, och reda nu börjar många vinstvarna.

Mitt råd är att börja handla med fonder.
Fonder behöver man inte vara så särkild likvid med, räcker med några tusenlappar.

Men som sagt, skaffa ett bra startkapital, >20 000kr är rekommenderat.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook