Spel/lek dator för ca 10-12k. Är vilsen

Permalänk
Medlem

Spel/lek dator för ca 10-12k. Är vilsen

Hej alla

Har försökt till det yttersta att hitta delar själv men nu är jag vilsen. Eftersom min nuvarande dator förtjänar en hedervärd pension efter trogen tjänst letar jag efter en ny.

-Jag vill att den ska ha ordentligt med kraft så jag kan spela grafiktunga spel i framtiden till en början Crysis.

-Den ska vara relativt tyst mot min Jas 39 Gripen under skrivbordet.
Man ska kunna sitta 2-3m ifrån utan att bli störd när man tittar på film eller sitta och surfa utan att det knappt hörs. Under spel får det låta lite.

-Kunna koppla ihop den med hemmabio plus 40 tum lcd.

-Prisvärd. Allt ska gå på ca 10 000kr men plus, minus 2000 gör inget

-Kommer eventuellt köra Vista samt XP på den

-Kanske Kanske kommer ge mig på lite klockning när den börjar kännas seg.

Det jag har hittat är:

§Processor: E6750- Bra och prisvärd
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE6750R

§Chassi: Sonata lll- tyst och snygg (personlig smak). *Samt ingår en 500w nätdel räcker det?
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ANTSONA...

§CPU kylare: Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe- billig och liten tanke på chassi men fått bra kritik samt så ska jag inte klocka så mycket. Plus får jag den för ca 180kr så funkar den inte så provar jag nån ny.
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ACFZ775...

§Minne:Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWXD...

*Mina frågor är då vilket moderkort är det bästa för mig Asus P5KC som klarar ddr3, Gigabite DS4/DQ6 eller nåt annat??

*Hårddisk Seagate eller WD på 500GB eller 2 st 250GB raid 0? I så fall vilka? Tips på bra diskar runt 1000kr (ej samsung) Kommer att ha säkerhetskopia på extern hårdisk.

*Grafikkort så vill jag ha 8800GTS 640mb mest för framtida spel som kommer ha mycket texturer. Ska jag vänta på ett OC kort från MSI 3300kr eller ta det billigaste och klocka själv som nybörjare?

*Samt bra ljud kort som klarar optisk 5,1 ljud samt Vista. Ingen aning???

*Klarar jag mig på 500w nätdel

Tack till alla som orkar svara..

Permalänk
Medlem

Re: Spel/lek dator för ca 10-12k. Är vilsen

Hej

DDR3 är inte alls prisvärt i nuläget och ingen kan förutsäga framtiden. Gigabyte's moderkort brukar rekommenderas här på forumet. Dem har också en hybrid variant som klarar DDR3 (GA-P35C-DS3R). Dock är det inget speciellt fel med ASUS. Kolla vilka features du behöver och välj moderkort därefter. I regel gäller väl juh dyrare desto bättre features och/eller desto bättre att överklocka med.

Angående Hårddiskar så ger raid 0 ganska liten performance gain, dem pengarna det kostar att köpa en till HDD för är bättre spenderade på grafikkort. Spelar inte så stor roll vad du väljer mellan Hitachi, WD och Seagate. Seagate har längre garanti men lite sämre prestanda. Dem andra är ganska likvärdiga.

Du borde ta en titt på Radeon HD X2900 XT fast det är ganska svårt att utse en klar vinnare mellan den och 8800GTS. Tag det billigaste grafikkortet av samma model brukar det tipsas om här, då det också sägs att dem görs i samma fabriker.

Dem flesta (läs alla bra) moderkort har bra inbyggt ljud, icke integrerat ljud är mest bara för folk som håller på med musik, är väldigt kräsna angående musik/ljud.

Du klarar dig gott och väl på 500W.

NP

Permalänk
Medlem

Sonata II har problem med sina PSU. Jag skulle inte lita på att Sonata III är bättre.
Bra moderkort också är GA-P35-DS3.

Jag skulle aldrig få för mig att skaffa ett GTS på 640mb då jag inte skulle använda mig av de extra 320mb minne då jag endast spelar i max 1280x1024. Då räcker 320mb. Men som ja märker räcker ett X1950XT lika bra i dagsläget och det kostar 1500kr... Jag köpte ett sådant i väntan på g92 (GeForce 9800)
Det är ju en smaksak, men jag blev riktigt itnresserad av framtidens spekulationer, AMD Phenom, en processor med fyra kärnor till skillnad från Intels Quad som är två Dual processorer.

Antec brukar göra bra grejer, men just Sonata serien verkar inte vara riktigt 100%.
Jag skulle välja ett Corsair HX 520W i stället och en låda utefter dina behov.

(en parentes också när du ska välja grafikkort, mest-grafik-för-pengarna=ATI=oljud - Bäst-prestanda-för-hutls-peng=GeForce=Tystare) - finns alltid vattenkylning dock
De som hurrar för ATI tror att HD2900XT kommer utprestera GTX inom kort med bättre mjukvara, vilket jag inte betvivlar. Då skulle ett vattenkylningskit inte sitta helt fel

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på ett 8800Gts ( av peronliga skäl för att slippa en jätte lång dissksion) Tänkte mer på http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5926&page=9
där det är skilland redan vid låg upplösning hur blir det i framtiden Crysis, Far Cry 2 osv som är mer krävande än dagens kommer inte en 640 mb GTS att behövas.

Jo det kanske bara blir en hårdisk har någon ett förslag på en bra hårdisk (ej samsung) för ca 1000kr (400-500Gb)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Sonata II har problem med sina PSU. Jag skulle inte lita på att Sonata III är bättre.
Bra moderkort också är GA-P35-DS3.

Jag skulle aldrig få för mig att skaffa ett GTS på 640mb då jag inte skulle använda mig av de extra 320mb minne då jag endast spelar i max 1280x1024. Då räcker 320mb. Men som ja märker räcker ett X1950XT lika bra i dagsläget och det kostar 1500kr... Jag köpte ett sådant i väntan på g92 (GeForce 9800)
Det är ju en smaksak, men jag blev riktigt itnresserad av framtidens spekulationer, AMD Phenom, en processor med fyra kärnor till skillnad från Intels Quad som är två Dual processorer.

Antec brukar göra bra grejer, men just Sonata serien verkar inte vara riktigt 100%.
Jag skulle välja ett Corsair HX 520W i stället och en låda utefter dina behov.

(en parentes också när du ska välja grafikkort, mest-grafik-för-pengarna=ATI=oljud - Bäst-prestanda-för-hutls-peng=GeForce=Tystare) - finns alltid vattenkylning dock
De som hurrar för ATI tror att HD2900XT kommer utprestera GTX inom kort med bättre mjukvara, vilket jag inte betvivlar. Då skulle ett vattenkylningskit inte sitta helt fel

haha antec sonata 3 chassit har ett grymt agg, earthpower tror jag det hette, det har fått utmärkelsen 80+ vilket betyder att agget levererar minst 80% den energi den drar (500watt*0.8 = minst 400watt) ja agget är mycket bättre än det i sonata 2

sen så har ati kortet några punkter som det är dåligt på tex ljudnivå strömförbrukning, men det presterar bättre än 8800gts.