Permalänk

Varför hackar det?

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska posta detta inlägget då det kan ha med flera skaer att göra, men det handlar om spel så jag antog att det passar bra här.

Har en datorn med Vista Home Premium (32 kbit) och när jag spelar FIFA 07 (som kräver 1.3 GHz, 64 mb grafik 128 i ram) så hackar det, det går i slow motion för att sedan går i normalt takt och sedan går det tillbaka till slow motion o.s.v. Nu har jag det inte äns inställt på högsta upplösningen.

Grejen är den att när jag sedan spelar GRAW 2 som kräver oehört mycket mer så flyter det på fint.

Är det strul med det här Direct x-10 och finns det något jag kan göra åt det? Läste något om en patch som har kommit ut men jag vet ej om den tillkom på min Vista -skiva.

Min dator är
AMD 3. ghz 6000+
NVIDIA 8800 GTS 640 Mb
2 Gig ram

Permalänk
Medlem

v-sync på, brukar hjälpa i många spel.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror nog snarare att det är ett värmerelaterat problem. Hur varm blir datorn i respektive spel?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Printscreen tror knappast det är värmeproblem om graw 2 flyter på perfekt och fifa 07 inte gör de.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Graw kanske inte belastar cpun lika mycket, vem vet? Låter ju precis som att den trottlar, eller hur?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kan va nåt problem med att processorn är dubbelkärnig. Se till att du har laddat hem patchen från amd.com för deras X2 cpus.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk

Vad är V-sync?=/

Vet ej riktigt vad värmen är, har inga program som mäter. Dock har jag temperaturmätare på datorns framsida, men har ej kollat vad den står på i spel (i nuläget står den på strax över 30 C).

Får testa ladda hem patchen då också.

Printsreen: Vet inte riktigt vad du menar med trottlar, men i FIFA går det segt, allting går i slow (i stället för hack hack hack).

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska jag vara ärligt har jag inte så mycket erfarenhet av dubbelkärninga processorer

När en processor "Trottlar" innebär att den sänker prestandan pga att temperaturen på processorn är för hög, så den går ner i hastighet tills tempen är tillräckligt låg för att släppa på prestandan igen.

Men 30 grader inne i lådan är ju inte så värst mycket egentligen.
Jag hade problem med trottling förut, min CPUtemp var då 80 grader! Med en chassitemp på 23...

Vidare så avlastar väl inte grafikkortet processorn något vidare när man kör på så låg upplösning? Prova att ladda hem "Motherboard manager" och läs av dina temperaturer tycker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ska jag vara ärligt har jag inte så mycket erfarenhet av dubbelkärninga processorer

När en processor "Trottlar" innebär att den sänker prestandan pga att temperaturen på processorn är för hög, så den går ner i hastighet tills tempen är tillräckligt låg för att släppa på prestandan igen.

Men 30 grader inne i lådan är ju inte så värst mycket egentligen.
Jag hade problem med trottling förut, min CPUtemp var då 80 grader! Med en chassitemp på 23...

Vidare så avlastar väl inte grafikkortet processorn något vidare när man kör på så låg upplösning? Prova att ladda hem "Motherboard manager" och läs av dina temperaturer tycker jag

Om jag kan läsa mig till rätt så ser inte den programmet ut att stödja mitt moderkort:
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Motherboard-M...

Har ett MSI K9N-Neo V3.

Vad menar du med upplösning? Jag skrev inget om min upplösning..(?)
Testade att köra på högsta i FIFA men det var slow, sen sänkte jag till 1024 och det var fortsatt slow.

EDIT:
Testade nu att ladda hem patchen från AMD, men visste inte riktigt vad jag skulle göra med den? Installerade den och försökte sedan köra igång den via program-ikonen men inget händer..(kanske var det meningen?). Laddade också hem en uppdatering från Microsoft om att datorn skulle använda mindre minne (tror jag det var) vid spelande, dock hjälpte inget av det här mig utan FIFA 07 fortsätter att strula, nu har jag precis avslutat en match och temperatureren (enligt mätaren på chassits framsida) står på ca 35-40 C. Dock hände något konstigt mitt under spelandet, skärmen släcktes och "No signal input" visades, så jag rörde lite på musen och bilden kom tillbaka.

Har andra problem med datorn så nog är något vajsing (knasigt).=)