Köpt en dell skärm från USA, hur blir det med volten?

Permalänk

Köpt en dell skärm från USA, hur blir det med volten?

Har kötp en Dell UltraSharp 2407 WPF-HC från USA för att de var billigare där.

I infobladet står det: AC input voltage100 to 240 VAC / 50 or 60 Hz + 3 Hz / 2.0A (Max.)

http://www.dell.com/downloads/emea/services/en/UltraSharp%202...

Så den ska alltså klara av vårat elnät?
Hur ändrar jag mellan 110-220 volt? Är det automatiskt eller måste jag leta åt någon switch?

Bör jag skita i att försöka ändra till 220 volt och köpa en 220->110 volt omvandlare istället?

Har inte skärmen hemma än men jag vill gärna veta så jag kan köpa eventuell utrustning jag behöver innan jag får den.

Permalänk
Medlem

Om det står att den klarar 240V/50Hz så skall du inte behöva någon trafo.

Sen har vi 230V (inte 220V) i eluttagen och det heter spänning, inte "volten". Volt är enheten för spänning.

Vore intressant att veta hur mycket billigare den blir i slutändan när du betalat frakt, tull och moms på den...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Ja hur klarar du dig undan tullen, berätta!
Ganska osmidigt om du inte tänkt på det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja hur klarar du dig undan tullen, berätta!
Ganska osmidigt om du inte tänkt på det.

Killen jag köpte av skickar den som en gåva med lågt värde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Killen jag köpte av skickar den som en gåva med lågt värde.

Nice!

Hoppas den är bra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Killen jag köpte av skickar den som en gåva med lågt värde.

Hoppas den inte går sönder under transporten då.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Hmm, USA har väll inte samma uttag? Så antar du måste skaffa en adapter av något slag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Hmm, USA har väll inte samma uttag? Så antar du måste skaffa en adapter av något slag.

Verkar vara en standard strömkontakt, dvs en sådan som man ansluter i nätaggen. Men hur ställer jag om skärmen till 230 volt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Verkar vara en standard strömkontakt, dvs en sådan som man ansluter i nätaggen. Men hur ställer jag om skärmen till 230 volt?

Ja det är lika överallt men jag syftade på kontakten som ska in i vägguttaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Ja det är lika överallt men jag syftade på kontakten som ska in i vägguttaget.

Köper en här i sverige?

Permalänk
Avstängd

en vanlig trefas eller vad de kallas för finns väl för 29kr på ClasOhlson eller liknande annars. De borde ju passa i skärmänden iaf?

Permalänk
Medlem

Så ser ett amerikanskt uttag ut, men antagligen kan du köra med en svenska kabel och slippa en adapter. En sådan kabel som följer med perkulatorer, PSU:n etc.

Dessutom skulle jag tro att du inte behöver ställa om nått på skärmen utan det körs automatiskt av den inbyggda konverteraren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
en vanlig trefas eller vad de kallas för finns väl för 29kr på ClasOhlson eller liknande annars. De borde ju passa i skärmänden iaf?

Hmm, med trefas (400V) steker du nog trafon rätt duktigt om vi skall vara petiga, det är i princip bara spisar och värmepannor som går på trefas i ett vanligt hem

Kikkoman: Du vet om att tullen kan öppna även paket märkta som gåva och momsa dig med ett uppskattat varuvärde? Dessutom får du betala tilläggsavgift för att du försökt lura farbror staten...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt nu 3ggr datorkomponenter (2 ggr RAM stickor och en gång CPU) från USA och Kanada på samma sätt fast jag köpte av en privat person som sålde varan på ett forum och aldrig behövt betala nånting extra.

Om jag köper retail blir det oftast Tyskland och om jag hittar bra saker begagnat till hyffsat pris blir det USA/Kanada. xD Internationell handel ftw.

Jag är dock från Finland och det brukar vara oftast vara ännu dyrare än i Sverige, bättre orsak för att köpa utomlands...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
http://img508.imageshack.us/img508/4001/cordseyp1.jpg

Så ser ett amerikanskt uttag ut, men antagligen kan du köra med en svenska kabel och slippa en adapter. En sådan kabel som följer med perkulatorer, PSU:n etc.

Dessutom skulle jag tro att du inte behöver ställa om nått på skärmen utan det körs automatiskt av den inbyggda konverteraren.

Det är det jag misstänker också, att den automatiskt stäler om sig. Men finns det något sätt att försäkra sig om det? Vill ju inte bränna en så pass dyr skärm.

Permalänk
Inaktiv

Om det inte finns en fysisk switch så ställer den om sig automatiskt. Blir och klippa kontakten och sen sätta fast en vanlig svensk kontakt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Blir och klippa kontakten och sen sätta fast en vanlig svensk kontakt.

varför då? det är ju väldigt ovanligt att sladden sitter fast i skärmen. enklast är väl därför att bara köpa en svensk sladd. brukar inte kosta särskilt mycket.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

ARGHHHHHHHHHH! ännu en trådskapare som missbrukar Storhet/Enhet. PINSAMT.

Ni MÅSTE skillja mellan STORHET och ENHET. Man ökar inte VOLTEN, man Ökar/höjer Spänningen (och då med X antal volt)!!!

När ni skjuter i höjd som små finniga tonåringar skulle ni väl inte säga "mina centimeter har ökat" [="min längd har ökat].

Eller när ni druckit för mycket joltcola skulle ni väl inte säga "mina kilo har ökat" (möjligtvis "antalet kilo fett på min kropp har ökat) ["min vikt har ökat"]

Eller när ni drömmer om att köpa precis lika snabb moppe som er storebror skulle ni väl inte säga "den här moppens kilometer i timmen är 1337-haxxor, fan vad jag vill ha!" [=Den där moppens maxhastighet är imponerande"

etc etc.

ELLER SKULLE NI SÄGA DET OCKSÅ?

STORHET______ENHET (SI enheter [=internationnel standard])
Vikt__________kilogram
Längd________meter
Hastighet_____meter/sekund
SPÄNNING_____volt [!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!]
STRÖM_______ampere
EFFEKT_______watt

Så nu har ni fått er en liten n00b fysiklektion. Jag hoppas att vi slipper en fortsatt misshandel av Alessandro Volta, André-Marie Ampère, Nikola Tesla, Michael Faraday livsverk, ELEKTRICITETEN.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
ARGHHHHHHHHHH! ännu en trådskapare som missbrukar Storhet/Enhet. PINSAMT.

Ni MÅSTE skillja mellan STORHET och ENHET. Man ökar inte VOLTEN, man Ökar/höjer Spänningen (och då med X antal volt)!!!

När ni skjuter i höjd som små finniga tonåringar skulle ni väl inte säga "mina centimeter har ökat" [="min längd har ökat].

Eller när ni druckit för mycket joltcola skulle ni väl inte säga "mina kilo har ökat" (möjligtvis "antalet kilo fett på min kropp har ökat) ["min vikt har ökat"]

Eller när ni drömmer om att köpa precis lika snabb moppe som er storebror skulle ni väl inte säga "den här moppens kilometer i timmen är 1337-haxxor, fan vad jag vill ha!" [=Den där moppens maxhastighet är imponerande"

etc etc.

ELLER SKULLE NI SÄGA DET OCKSÅ?

STORHET______ENHET (SI enheter [=internationnel standard])
Vikt__________kilogram
Längd________meter
Hastighet_____meter/sekund
SPÄNNING_____volt [!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!]
STRÖM_______ampere
EFFEKT_______watt

Så nu har ni fått er en liten n00b fysiklektion. Jag hoppas att vi slipper en fortsatt misshandel av Alessandro Volta, André-Marie Ampère, Nikola Tesla, Michael Faraday livsverk, ELEKTRICITETEN.

jag udnrar hur många som faktiskt bryr sig om din lilla "fysiklektion" Spela roll hur man säger det, bara folk fattar vad man menar.

Gör du så där för alla med brytning med förresten? Ger små språklektioner för dom som har det svårare för uttal än andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
ARGHHHHHHHHHH! ännu en trådskapare som missbrukar Storhet/Enhet. PINSAMT.

Ni MÅSTE skillja mellan STORHET och ENHET. Man ökar inte VOLTEN, man Ökar/höjer Spänningen (och då med X antal volt)!!!

[...]

Word man, word...

Vad har det här med uttalssvårigheter att göra? Det handlar om semantik, inte fonetik.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
jag udnrar hur många som faktiskt bryr sig om din lilla "fysiklektion" Spela roll hur man säger det, bara folk fattar vad man menar.

Gör du så där för alla med brytning med förresten? Ger små språklektioner för dom som har det svårare för uttal än andra?

Det finns ett system för att alla ska förstå vad man menar.
Ifall man aldrig rättar någon så bättrar de sig aldrig.
Förövrigt så brukar folk som vill integreras i sitt nya land uppskatta om man hjälper de med språket. Även om det inte har med ämnet att göra.

on topic. Skärmen kommer fungera utan att du slår om någon spak. Bara att koppla in en vanlig s.k. datorsladd och köra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if