Permalänk
Avstängd

Cross

Hej. om man över varvar en cross . kommer den att gå sönder ?

o vad kan man göra så den inte går sönder.

har tänkt mig att köpa en cross o köra med på gatan.

tack för hand.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte det minsta kunnig vad det gäller mopeder och dylikt, men finns det ingen form av varvstopp?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så smart att fråga om olagligheter på det här forumet med tanke på att köra Cross på gatan inte är särskilt laglit

Jag vet inte om Crossar har Varvstopp men dom klarar väl en 10k+ rpm utan problem.. du hör väl när det blir för mycket? du måste ha lite känsla för det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Testpilot

Man varvar väl ändå inte sönder den när man har en växel i och använder den till att faktiskt köra med? Att stå och maxgasa utan växel under lång tid är en annan sak men varför vill man göra det?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Varvar du för mycket slits den mer och går sönder fortare. Tokvarvar du den länge så blir den överhettad och skär till slut.
Vad göra så den inte går sönder? Varva inte över

Men man hör och känner när det är dags att växla. Det lär du dig snabbt.

Permalänk
Medlem

De har en sån utväxling och man tar det mesta man kan ur en 2 taktare nästan med en cross, för långkörning är det inte rekommenderat med 2-tak, ta 4-takt istället. De borde inte ha varvspärr då de är så små maskiner och förgasar motorer, då du inte kan ge mera bränsle så backar den ur.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Att övervarva en motor äe alldrig bra, du sliter på kolvar och lager. om du nu vill förhindra att den varvar, så antingen installerar du en "Blackbox" (som det kallas på moppe språk), eller så styckar du om förgasaren. Tips om du nu ska köra den på gatan är att skaffa en 4-taktare, å byta till ett tystare avgassystem.

Permalänk

när det gäller cross så är det som slits mest är kolven då inom cross världen "lever" en kolv inte mer än 30timmars körning inann den är helt slut. då har det inte nån direkt betydelse om hur du varvar. SJÄLVKLART har även varven betydelse. tokvarvar du den hela hela hela tiden så räkna med kolvbyte efter 10timmars körning men med varierande körning så allra max 30 timmar inann du borde ta dig i kragen å byta kolv. kanske även cyllinder. sen om du ska köra långt med den så tycker _jag_ iaf att det ej har någon betydelse om du har 4-takt eller 2-takt. skillnaden på 2 respektive 4takt är att 2takt oftast är "piggare" än 4takt och lite mer varv villiga dock 4-takt är starkare på lägrevarv. sen även att du måste oljeblanda 2-taktaren.

är iaf min åskit om det hela.

får ursäkta stavfel å liknande men hoppas det är till hjälp.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Nja en bra bit över 30h lever de allt om man inte kör hårt, men kolvbyten måste man göra med jämna mellanrum ändå.
Och på en fyrtaktare har man täta byten av olja och filter. Och kontroll av kamkedja och ventiler med jämna mellanrum samt ventiljustering om det behövs.

Och tänk på att sanddäck inte överlever många timmar på asfalt.

Att använda en cross som gathoj är ingen höjdare egentligen om du inte gillar att skruva

Polisen har en del åsikter om att köra cross på gatan också Olovlig körning = böter och indraget körkort/lämp

Permalänk
Medlem

man kan varva en cross ganska högt men då ska den ha jobb att utföra, den slits otroligt mycket om du lägger i fri läge och står och max varvar.
du lär dig nog ganska snabbt hur motorn svarar vid olika varvtal.

själv kör jag en ktm 250cc 97a som jag renoverade för ett tag sen, dock kör jag den i skogen och på banor eller ute på landet.

eftersom crossar låter en del kommer du åka fast ganska snabt om du kör runt på gatorna eftersom dina grannar nog kommer ringa snuten ganska omgående.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså jag tolkar det som du hade tänkt och ligga och maxa crossen på gatan? Typ motorvägskörning? Det är ingen höjdare med en cross eftersom du kommer ligga på höga varvtal hela hela tiden eftersom utväxlingen inte är gjord för det.

Permalänk
Medlem

Kolven håller mer en 30 h på en 2 takt. Upp mot 50-60h utan att du märker större skillnader i effekt från en ny och sliten beroende på hur du kör. En 4t kolv håller kring 100h. Köp du en cross och SM kitta den och se hur länge det håller

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Alltså jag tolkar det som du hade tänkt och ligga och maxa crossen på gatan? Typ motorvägskörning? Det är ingen höjdare med en cross eftersom du kommer ligga på höga varvtal hela hela tiden eftersom utväxlingen inte är gjord för det.

själv fallet måste han dreva den! han kan ju inte ligga på max varv i 90km/h, tror dom ligger runt där i hastighet, han får väll dreva den så den gör uppemot en 130-140 iallafall så att om han ligger i 90 så får motorn ett behagligt varvtal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De går bra över 100 Km/h. Men kommer du upp över 80 börjar det bli en obehaglig upplevelse om du inte ställt om framgaffeln för landsvägsåka, börjar vobbla som fan.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

kan jag tänka mig, man kan ju stadga upp den men frågan är ju om det är värt det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du sänker ner gaffelkronan, alltså gaffelbenen sticker högre upp, sämre styrförmåga, men stabilare i högfart.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en riktig MC i stället, midre chans att bli stoppad och mindre olagligt om man åker fast. dessutom är de bättre gjorda för att gå på asfalt...

Visa signatur

[19:22] L-P_Bjoern^: finns det nått mer avtändande än bluescreen mitt i en p-film :/?