Permalänk
Medlem

Jag kan inte hålla med om att den inte knakar någonting alls. Den knakar ibland. Man kan trycka på baksidan av skärmen och ser på skärmen var den sitter fast. Jag har haft min i 2 veckor nu. Hade problem med att få igång webcamen, det funkade så fort jag slog på den ^^.
Har inte spelat några tunga spel eller något väldigt krävande än.

Skärmen ser väldigt fin ut, dock ingen kanonbetraktningsvinkel.

Det jag irriterar mig mest på är när man trycker lite på touchpaden så räknas det som en klickning, det går väl att avaktivera någonstans men jag har inte hittat var man gör det.

Kommer datorn hålla i 4-5 år så kommer jag garanterat vara nöjd med den. Kostade mig 13900 inkl frakt. Fick den för 2 veckor sen.

Datorn är väldigt tyst tills man kör något cpu-krävande. Hårddisken (120gb 7200rpm) är väldigt tyst också.

Permalänk

Lätt OT, men på förekommen anledning.

Jag har faktiskt full förståelse för de firmor som inte har lust att ta vissa betalkort, just därför att avgifterna för att ta emot betalning med de korten kan äta upp hela intäkten på det man säljer. Och det är inte riktigt meningen med att driva en rörelse....

Min polare har en bilfirma, han fixade en kunds bil och killen skulle betala. Han halade fram ett av de mer kända korten, minns inte namnet nu, och betalade och var glad.

När polaren sen fick slutnotan på den korttransaktionen så visade det sig att det var en procentsats på det som gjorde att jobbet som kostade rätt mycket även kostade flera tusen i avgifter till kontokortsföretaget. Så hela förtjänsten på jobbet gick åt helvete, vilket betyder att de i praktiken stått och jobbat gratis i en hel dag eller mer.

I det läget fattar man varför vissa, och de är inte idioter, blankt nekar vissa kort. Min polare säger idag bara till en kund med ett sådant kort, att han får snällt åka och hämta ut pengar och komma tillbaka och betala cash om han vill få ut sin bil.

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Lätt OT, men på förekommen anledning.

Jag har faktiskt full förståelse för de firmor som inte har lust att ta vissa betalkort, just därför att avgifterna för att ta emot betalning med de korten kan äta upp hela intäkten på det man säljer. Och det är inte riktigt meningen med att driva en rörelse....

Min polare har en bilfirma, han fixade en kunds bil och killen skulle betala. Han halade fram ett av de mer kända korten, minns inte namnet nu, och betalade och var glad.

När polaren sen fick slutnotan på den korttransaktionen så visade det sig att det var en procentsats på det som gjorde att jobbet som kostade rätt mycket även kostade flera tusen i avgifter till kontokortsföretaget. Så hela förtjänsten på jobbet gick åt helvete, vilket betyder att de i praktiken stått och jobbat gratis i en hel dag eller mer.

I det läget fattar man varför vissa, och de är inte idioter, blankt nekar vissa kort. Min polare säger idag bara till en kund med ett sådant kort, att han får snällt åka och hämta ut pengar och komma tillbaka och betala cash om han vill få ut sin bil.

MVH Tony

Mm, American express är ett sådant kort. Dom tar typ 4% eller något i den stilen. Min familj har en inredningsbutik med vissa ganska dyra möbler. Säljer vi då för sammanlagt 100.000 till en kund, ger vi oftast 10-15% rabatt för att han/hon handlar mycket, vilket gör att vår vinst ligger på kanske 25% av 100.000, och tar vi då AmEX blir vinsten 21%. Alltså 21.000 istället för 25.000, vilket är pengar som kunde gått till t.ex. löner. Så numera tar vi inte AmEx om vi ger rabatt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Lätt OT, men på förekommen anledning.

Jag har faktiskt full förståelse för de firmor som inte har lust att ta vissa betalkort, just därför att avgifterna för att ta emot betalning med de korten kan äta upp hela intäkten på det man säljer. Och det är inte riktigt meningen med att driva en rörelse....

Min polare har en bilfirma, han fixade en kunds bil och killen skulle betala. Han halade fram ett av de mer kända korten, minns inte namnet nu, och betalade och var glad.

När polaren sen fick slutnotan på den korttransaktionen så visade det sig att det var en procentsats på det som gjorde att jobbet som kostade rätt mycket även kostade flera tusen i avgifter till kontokortsföretaget. Så hela förtjänsten på jobbet gick åt helvete, vilket betyder att de i praktiken stått och jobbat gratis i en hel dag eller mer.

I det läget fattar man varför vissa, och de är inte idioter, blankt nekar vissa kort. Min polare säger idag bara till en kund med ett sådant kort, att han får snällt åka och hämta ut pengar och komma tillbaka och betala cash om han vill få ut sin bil.

MVH Tony

Nåja, i fallet du drog upp kan jag absolut förstå problemet med procentavgift på kortbetalningar.

Nu vet jag inte vems fel det var i mitt fall, inte är det mitt ivf. postombudet fick kollit i fredags och när vi väl skulle hämta ut det och betala med AmeX så passade det inte honom. Han hävdade att man inte fick göra en så stor betalning på ett företagspaket till ett postombud, han var tvungen att lämna paketet till ett företagscenter så dom komde göra utlämningen till oss mot betlaning. Vi fick alltså snäll vänta till måndag.
Väl måndag så visar det sig att storyn han dragit inte alls stämde utan det var vid kortavgiften som skon klämde, och jag fick ta mig till en bankomat och ta ut maxbelopp i kontanter för att göra en kontant delbetalning, tillråga på allt fick jag göra resterande betalning på privat VISA-kort. Vilket medför ytterligare komplikationer för min del som måste krångla med kvittot mot revisor och flytta pengar.

Jag tycker att hela grejen bara är jävligt störande och det borde faktiskt inte behöva vara så svårt. Att grabben drar en ren o skär jävla lögn och luras för att slippa betala kortavgiften enligt mig inte okej, mkt bättre om han förklarar situationen och hänvisar oss till företagscentret på måndag. En ärlig förklaring till varför han helst inte vill lämna ut kollit hade självklart inte gjort mig nöjd, men ändå fatta och troligtvis tyckt det var okej att vänta lite till.

Permalänk

Jag har nu blivit av med tangentbordsproblemen. Testade dubbelord och backspace i en ny textfil, och det fungerade hur jävla bra som helst. Nu är jag rätt så nöjd med datorn faktiskt. Det enda jag saknar nu är egentligen en slot-in-läsare och bättre batteritid.

Edit: Kom på att min skärm verkar lite lite skum. När jag skakar lite lätt på skärmen bildas det vågor på två ställen, är det normalt?

Rekommenderas till er alla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Jag har nu blivit av med tangentbordsproblemen. Testade dubbelord och backspace i en ny textfil, och det fungerade hur jävla bra som helst. Nu är jag rätt så nöjd med datorn faktiskt. Det enda jag saknar nu är egentligen en slot-in-läsare och bättre batteritid.

Edit: Kom på att min skärm verkar lite lite skum. När jag skakar lite lätt på skärmen bildas det vågor på två ställen, är det normalt?

Rekommenderas till er alla.

Citat:

Screen:

Simply put, the screen on the Zepto 6625WD is one of the best if not the best I have ever had the pleasure to use. One might expect that WSXGA+ resolution (1680*1050) on a 15.4" screen would make text and icons unreadable, especially in Windows XP but this is not the case at all. The excellent clarity and contrast of this screen makes viewing small text and icons no harder than it would be on most WXGA screens at a normal desk viewing position. The brightness of this screen is also very impressive. In games one feels that one is actually outside when the game situation is outside such is the brightness of the screen, however the excellent contrast means that the brightness is not overpowering. Colours are sharp, bright and vivid and the large resolution offers lots of space for photoshop work and multiple application windows making this a possible workstation or business machine as well. A comparison with a Toshiba Satellite with a matte screen shows the brightness and contrast of the Zepto’s panel.

One small issue is that ripples are rather too easy to cause on the screen just by touching the assembly anywhere, but the lack of flex of the screen assembly belays any fears of bad quality in this area. The hinges lack any discernable wobble and the base of the laptop lifts up two or thee inches when the screen is opened without holding the base down.

Källa.
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3938

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Tja

Tittat lite mer på Znote datorerna. Tycker det är kul me PS, musik, spel (gärna lite tyngre saker) men även att ha till skolarbete osv. Har inte så mycket pengar på fickan så jag tänkte en Znote 6224W - Spel . Laggt till lite extra minne o processor.

Detta kom jag fram till:
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 7200rpm SATA Harddisk
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
ONLINERABATT
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB
2 GB DDR2 667/PC5300 SODIMM

Vad tror ni om detta?

Priset blir 7.871,50 kr

Gärna lite tipps o annat som kan vara värt det. Blir min första laptop (om man bortser från den man fick låna av gymnasiet - lagom kass liksom).
Tack på förhand!!

Visa signatur

need ny laptop!

Permalänk

Eown, du har nog glömt lägga till momsen på den.

För övrigt, hur sätter man igång USB Power på min Zepto, någon som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eown
Tja

Tittat lite mer på Znote datorerna. Tycker det är kul me PS, musik, spel (gärna lite tyngre saker) men även att ha till skolarbete osv. Har inte så mycket pengar på fickan så jag tänkte en Znote 6224W - Spel . Laggt till lite extra minne o processor.

Detta kom jag fram till:
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 7200rpm SATA Harddisk
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
ONLINERABATT
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB
2 GB DDR2 667/PC5300 SODIMM

Vad tror ni om detta?

Priset blir 7.871,50 kr

Gärna lite tipps o annat som kan vara värt det. Blir min första laptop (om man bortser från den man fick låna av gymnasiet - lagom kass liksom).
Tack på förhand!!

Osså lägger vi till momsen...

9839,38kr

Permalänk
Medlem

oj de stämde! slutpris blir 9.839,37 kr
Känns ändå ganska hygligt för ett sånt paket... borde vara lagom kräm i den. Va tror ni annars? bra till de ja behöver? Vill typ kunna lira de kommande spelen så som Quake Wars osv. Tack för svar

Visa signatur

need ny laptop!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eown
oj de stämde! slutpris blir 9.839,37 kr
Känns ändå ganska hygligt för ett sånt paket... borde vara lagom kräm i den. Va tror ni annars? bra till de ja behöver? Vill typ kunna lira de kommande spelen så som Quake Wars osv. Tack för svar

Jadå, det bör du klara. Crysis ska du också klara, men inte med världens bästa inställningar kanske. Har du funderat på en 6625WD istället, som jag har? Skärmen är lite bättre på dom, annars samma dator i princip.

Permalänk
Medlem

jo jag har funderat på den också men som sagt så svider det lite väl i plånboken måste man säg... fattigt arbetslös nybliven student är inge vidare! Asså skiljer sig prestandan mycket?

Visa signatur

need ny laptop!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eown
jo jag har funderat på den också men som sagt så svider det lite väl i plånboken måste man säg... fattigt arbetslös nybliven student är inge vidare! Asså skiljer sig prestandan mycket?

Samma prestanda..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag är också nybliven student, utan jobb.

Permalänk
Medlem

aha, du kanske har rikare än föräldrar än mig? nae men jag tror jag ska slå till på denna ändå. Verkar som ett bra köp o att den kommer hålla ett tag till framöver! Man bör köpa till garanti va? typ 2-3 år eller någe sånt?

Visa signatur

need ny laptop!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eown
aha, du kanske har rikare än föräldrar än mig? nae men jag tror jag ska slå till på denna ändå. Verkar som ett bra köp o att den kommer hålla ett tag till framöver! Man bör köpa till garanti va? typ 2-3 år eller någe sånt?

Din vanliga hemriskförsäkring tillsammans med en allriskförsäkring räcker gott och väl. Och nej, jag jobbade i somras för att få ihop till den datorn.

Permalänk
Medlem

Wihuu, kommer få en bättre processor i datorn också. Inte en T7100 utan en T7250, nu kan jag säkert droppa det med att den inte har fingerprintreader. Nåja bluetooth har den iaf.. Hoppas jag kan hämta den på måndag/tisdag. Sen skall jag gå och köpa en kabel så att man får 5.1 ljud ut också, hurdan var det? optisk med 3,5mm i ena ändan?

EDIT: Var hittar man XP drivrutinerna?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tyvärr återkom problemet med tangentbordet, så jag skickar tillbaka datorn imorgon eller något. Dock ska jag ha en exakt likadan, eftersom jag är så pass nöjd med den för övrigt. Hårddisken flippade dock ur, så en massa skit gick sönder på datorn. Med andra ord vill jag inte ha en hybrid-disk igen, utan jag har bett om att få en gammal hederlig 7200rpm-disk istället.

Om det går att fixa bad jag även om en slot-in till datorn. KAn ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Tyvärr återkom problemet med tangentbordet, så jag skickar tillbaka datorn imorgon eller något. Dock ska jag ha en exakt likadan, eftersom jag är så pass nöjd med den för övrigt. Hårddisken flippade dock ur, så en massa skit gick sönder på datorn. Med andra ord vill jag inte ha en hybrid-disk igen, utan jag har bett om att få en gammal hederlig 7200rpm-disk istället.

Om det går att fixa bad jag även om en slot-in till datorn. KAn ju alltid hoppas!

Jag fick inte i min 6625WD fast jag hade i min 3415W så tror inte du kan få heller. Varför vet jag inte Men det går ju inte ens att konfigurera 6625WD med slot in..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Jag fick inte i min 6625WD fast jag hade i min 3415W så tror inte du kan få heller. Varför vet jag inte Men det går ju inte ens att konfigurera 6625WD med slot in..

Nä dom sa det.

Riktigt bra support för övrigt. Gick skitsmidigt. Imorgon skickar jag in datorn och får en exakt likadan tillbaka, fast jag får en 7200rpm-disk istället.

Tummen upp för Zepto. Supporten var i klass med Dustin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borgen
Nåja, i fallet du drog upp kan jag absolut förstå problemet med procentavgift på kortbetalningar.

Nu vet jag inte vems fel det var i mitt fall, inte är det mitt ivf. postombudet fick kollit i fredags och när vi väl skulle hämta ut det och betala med AmeX så passade det inte honom. Han hävdade att man inte fick göra en så stor betalning på ett företagspaket till ett postombud, han var tvungen att lämna paketet till ett företagscenter så dom komde göra utlämningen till oss mot betlaning. Vi fick alltså snäll vänta till måndag.
Väl måndag så visar det sig att storyn han dragit inte alls stämde utan det var vid kortavgiften som skon klämde, och jag fick ta mig till en bankomat och ta ut maxbelopp i kontanter för att göra en kontant delbetalning, tillråga på allt fick jag göra resterande betalning på privat VISA-kort. Vilket medför ytterligare komplikationer för min del som måste krångla med kvittot mot revisor och flytta pengar.

Jag tycker att hela grejen bara är jävligt störande och det borde faktiskt inte behöva vara så svårt. Att grabben drar en ren o skär jävla lögn och luras för att slippa betala kortavgiften enligt mig inte okej, mkt bättre om han förklarar situationen och hänvisar oss till företagscentret på måndag. En ärlig förklaring till varför han helst inte vill lämna ut kollit hade självklart inte gjort mig nöjd, men ändå fatta och troligtvis tyckt det var okej att vänta lite till.

Jag tror inte det finns en enda person inom försäljning som inte hatar AmEx. Dock blev du ju väldigt märkligt bemött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siXpounder
Nä dom sa det.

Riktigt bra support för övrigt. Gick skitsmidigt. Imorgon skickar jag in datorn och får en exakt likadan tillbaka, fast jag får en 7200rpm-disk istället.

Tummen upp för Zepto. Supporten var i klass med Dustin.

Nope, tyvärr så har vi ingen slot-in läsare som passar i Znote 6625WD för tillfället.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Avstängd

Har Zepto datorerna DVI eller HDMI utgångar?

Permalänk
Medlem

Inte HDMI ialla fall.. Tror inte DVI heller, VGA bara har jag för mig

Permalänk
Avstängd

det e ju lite dåligt, det borde vara standard på datorerna som säljs idag

Permalänk
Avstängd

Trist bara att den inte kom med ett program för att göra fotoalbum *hint* ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ouffer
det e ju lite dåligt, det borde vara standard på datorerna som säljs idag

Men så e det inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Trist bara att den inte kom med ett program för att göra fotoalbum *hint* ;/

Det är väl ändå inte upp till Zepto? Det finns kanske nåt program att köpa till när man beställer, vet inte. För man behöver ju inte ta vista heller, utan man får göra en egen konfiguration alltså zepto behöver inte ha några gratisprogram..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m

Det är väl ändå inte upp till Zepto? Det finns kanske nåt program att köpa till när man beställer, vet inte. För man behöver ju inte ta vista heller, utan man får göra en egen konfiguration alltså zepto behöver inte ha några gratisprogram..

Haha, du missförstod nog. Han syftade förmodligen på att jag inte gjort ett fotoalbum av mina foton.

För övrigt ska jag bara tala om att Magnus Jönsson på Zepto Computers är den bästa supporten jag stött på hittils. Hade aldrig fått en sån service på Dell eller Apple, det är jag säker på.

Permalänk
Medlem

Är bluetooth alltid med i alla 6625WD? Hur vet man om man har bluetooth, var kan man kolla det? Och vilken drivare?

siXpounder: Ja, jag tror jag gjorde det.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Är bluetooth alltid med i alla 6625WD? Hur vet man om man har bluetooth, var kan man kolla det? Och vilken drivare?

siXpounder: Ja, jag tror jag gjorde det.

Jag sätter 20 spänn på att det är BT i alla 6625WD. Drivisarna har du väl på skivan?