AMD lanserar ny Black Edition-processor

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar ny Black Edition-processor

AMD har haft sin processor Athlon 64 X2 6400+ Black Edition på marknaden ett tag. Nu har man uppdaterat utbudet med en ny processor från den svarta sidan av AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Verkar helt ok, tror att den kommer ligga på ett bra pris ^^ Tycker att Black Edition påminner om FX, samma multipel funktioner.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Många på swec hade hoppats på något annat

Permalänk
Medlem

Komplett har redan 6400+ modellen i lager.

Permalänk

vilket anticlimax det dar var. hadde hoppats på ngt större.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

jag har 6400+ är grymt nöjd med den, liten skillnad mot 6000+ men helt klart värt priset

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

2007-10-10 kommer de till Sverige. iaf till de företag som beställt i tid...

Permalänk

Bra pris dock!

Permalänk
Medlem

Sicken antiklimax detta blev. Hadde hoppats på något som skulle få intels ledning att svälja tungt och lossa på slipsen men icke.

Iofs rätt bra pris. Hade jag inte haft en 6000+ i maskinen redan hade jag nog slagit till direkt.

Permalänk
Medlem

som mor5ives skriver så är det väl inget som på riktigt oroar intel. Men den är ju faktiskt rätt så billig och skulle man på det kunna pressa ur en del kraft ur den så tror jag den kan gå hem bra i alla fall.

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Inaktiv

finns ingen anledning att köpa en propp med gamla k8-arkitekturen.

Permalänk

Förstår att AMD försöker få tillbaka lite av överklockarmarknaden, men man måste nog vara en riktig AMD fanboy för att köpa en A64 för överklocknings skull.
Annan sak för de som inte överklockar, där har det ju ganska mycket kraft/krona, dock så är väl Black Edition helt ointressant för någon som inte överklockar. Man kanske hoppas på att folk ska tro att det är något bättre och köpa omedvetna vad det betalar det där extra för ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skillnaden mellan Black Edition och den vanliga utgåvan är, precis som hos flaggskeppet 6400+ Black Edition, en upplåst klockmultiplikator.

Skillnaden är väl att Black Edition inte har en låst klockmultiplikator?
Det vore väl mer korrekt att säga så.

Inga processorer borde låsas, alla bör kunna ställa om den till vad de själva vill.

På den gamla goda tiden, så var inte processorer låsta. Och nu talar man om att Black Edition är upplåst för att det ska låta som en positiv grej, istället för att bara säga att den inte är låst, för då skulle folk tänka negativt om de andra processorerna som är låsta (men som vissa säkert föredrar att kalla "inte upplåsta" så att det låter bättre).

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ja inte var det något som fick mig att ångra mig att jag köpte en intelplattform den här gången i alla fall.

När kommer AMD med de stora kanonerna...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja inte var det något som fick mig att ångra mig att jag köpte en intelplattform den här gången i alla fall.

När kommer AMD med de stora kanonerna...

Tror inte den här nyheten ens fick de som har köpt en vanlig A64 att ångra sig. För det är väl hur som helst mer fördelaktig att klocka FSB'en, särskilt när det handlar om typ bara 10-20% .

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tror inte den här nyheten ens fick de som har köpt en vanlig A64 att ångra sig. För det är väl hur som helst mer fördelaktig att klocka FSB'en, särskilt när det handlar om typ bara 10-20% .

Å andra sidan så ska man ju också tänka på möjlighetrna att klocka ner den, och att klocka ner genom att sänka FSB kan nog svida
Att klocka ner och få möjlighet till ett svalare och därmed tystare system är inte fy skam, jag vet att jag gärna skulle ta en och trimma bort lite överflöd på och ha under teven

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Å andra sidan så ska man ju också tänka på möjlighetrna att klocka ner den, och att klocka ner genom att sänka FSB kan nog svida
Att klocka ner och få möjlighet till ett svalare och därmed tystare system är inte fy skam, jag vet att jag gärna skulle ta en och trimma bort lite överflöd på och ha under teven

Känns det inte vettigare att köpa en BE-2300 för knappt halva priset i sådan fall?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Är de inte redan upplåsta neråt ?
Och ifall man är ute efter en tyst och sval modell så är väl de billigare modellerna som är dessutom gjorda med 65nm teknik helt klart att föredra.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Å andra sidan så ska man ju också tänka på möjlighetrna att klocka ner den, och att klocka ner genom att sänka FSB kan nog svida
Att klocka ner och få möjlighet till ett svalare och därmed tystare system är inte fy skam, jag vet att jag gärna skulle ta en och trimma bort lite överflöd på och ha under teven

Hört talas om cool'n quiet? Alla Athlon64-processorer går att ändra multipel nedåt, så du behöver då inte köpa en black edition för att uppfylla din önskan. Pentium e2140 drar inte mycket ström och blir inte varm heller, så det kanske vore något för dej.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänkte detta...
Ingen chans att de skulle gjort någon Phenom-release (iaf icke papperrelease) så här tidigt när det tidigare låtit som den knappt kommer i år.
AMD kan göra många K10 processorer men inte i hög frekvens nog i tillräckliga antal. De måste förfina tillverkningen en del innan de kan masskeppa Phenom. Därför som Opteron (barcelona) kunnat komma ut nu eftersom den högsta frekvensen inte alls är så hög).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Hört talas om cool'n quiet? Alla Athlon64-processorer går att ändra multipel nedåt, så du behöver då inte köpa en black edition för att uppfylla din önskan. Pentium e2140 drar inte mycket ström och blir inte varm heller, så det kanske vore något för dej.

Jag vet, och jag ska inte ha någon då jag redan har så det räcker. Påpekade bara att möjligheterna är större när man går uppifrån och ner istället för att börja på lägre nivå. Valmöjligheter är aldrig fel att ha och som jag ser det så har man större möjligheter om man börjar på en högre nivå och klockar ner än om man från början går in på en lägre nivå. Då sitter man ju fast där nere varesig man vill eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
AMD kan göra många K10 processorer men inte i hög frekvens nog i tillräckliga antal.

Säker på det?

Volymerna ligger absolut inte bland processorer med högsta klockfrekvens och gissningsvis så satsar AMD mycket hårdare på att vara miljövänliga (läs: dra lite ström). det är detta som är intressant hos företagen.

Att de inte har lika bra tillverkningskapacitet som Intel är ju välkänt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag misstänkte detta...
Ingen chans att de skulle gjort någon Phenom-release (iaf icke papperrelease) så här tidigt när det tidigare låtit som den knappt kommer i år.
AMD kan göra många K10 processorer men inte i hög frekvens nog i tillräckliga antal. De måste förfina tillverkningen en del innan de kan masskeppa Phenom. Därför som Opteron (barcelona) kunnat komma ut nu eftersom den högsta frekvensen inte alls är så hög).

Klaga mer när du ändå är igång, vem bryr sig om klocken om den ändå presterar så pass mycket bättre?

Som att många sa i sandlådan på dagis; "min pappa är mycket starkare än din pappa", men det visar ju inte vem som är den bästa pappan.

Samt att de i juli visade upp en rig som innehöll en phenom på 3 ghz, RD790 och tre grafikkort

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

För att citera mig själv igår kväll...

Athlon64 X2 5000+ Black Edition (Unlocked & Overclockable!), 2.6GHz, 2x512KB Cache, 0.09 Micron, Windsor Core, Energy Effecient (65 Watt), Dual Core, Socket AM2, BOX 1230:- på shg.biz

Permalänk
Medlem

ver som sweclocker inte riktigt läst på... citerar från NH

"Vi hade tydligen rätt i våra rapporter om vad AMD menar med "Dark Side." Igår så tillkännagav AMD att AMD Athlon X2 5000+ Black Edition nu finns tillgänglig för allmänheten. Vi hade fel i en detalj dock, chippet är inte 90nm utan 65nm. Processorn kommer med 1MB L2 cache (2*512 KB), har en TDP på 65W och spinner i 2.6 GHz. Black Edition betyder att processorn är handplockad och upplåst, här finns inga låsta multipler. Priset är aningen högre för 5000+ Black Edition jämfört med en vanlig processor, $136 vs $125 USD. Klart en entusiastprocessor och ärligt talat så är vi rätt
nyfikna på att se vad denna CPU klarar av i form av överklockning."

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se om det går att klocka över 3Ghz med den otroligt kassa BE-steppingen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
jag har 6400+ är grymt nöjd med den, liten skillnad mot 6000+ men helt klart värt priset

Hur högt kommer du med din processor?

Permalänk
Medlem

Det har stått på några ställen att den nya 5000+ Black Edition är baserad på en helt ny stepping, därav att den är extra intressant. Tokklockare? 3.5GHz+???

Vore coolt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Säker på det?

Volymerna ligger absolut inte bland processorer med högsta klockfrekvens och gissningsvis så satsar AMD mycket hårdare på att vara miljövänliga (läs: dra lite ström). det är detta som är intressant hos företagen.

Att de inte har lika bra tillverkningskapacitet som Intel är ju välkänt.

I försäljningen nej, men det vore väl dumt att lansera något som inte är i närheten att klå upp intel. Opteron från barcelona finns nu i 1,7-2,0 GHz. En QX6850 klår dem. Som sagt så var det frågan om AMD kunde massproducera chip i högre frekvenser vid denna tidpunkt, svaret är nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Klaga mer när du ändå är igång, vem bryr sig om klocken om den ändå presterar så pass mycket bättre?

Som att många sa i sandlådan på dagis; "min pappa är mycket starkare än din pappa", men det visar ju inte vem som är den bästa pappan.

Samt att de i juli visade upp en rig som innehöll en phenom på 3 ghz, RD790 och tre grafikkort

Så mycket bättre?
15% i medel tycker anandtech att barcelona är mot tidigare opteron. Extrapolerande från det för agena (som är väldigt lik) ger ju bra fingervisning om prestandan. Jag väntar mig inga mirakel.

Det jag skrev är att AMD inte kan få tillräckliga kvantiteter på högre klockade kretsar, därför var det ingen chans att de skulle släppt den idag/igår (utan pappersrelease). För servrar är det inte lika känsligt exakta klockningen, företagen köper ändå.

Såklart de kan få fram handplockade exemplar i 3,0 GHz och som de överklockar och kanske(?) kört i högre volt för att kunna hålla den frekvensen.
I massproduktion skulle det vara väldigt väldigt få (i somras) som skulle klarat av det, de hade istället fått märka dem för modellnummer med lägre frekvens.

Jag gillar verkligen K10-mikroarkitekturen. Problemet är att det tagit för lång tid och jag har inte tid att vänta hur länge som helst, därför gick mina pengar till intel för en q6600.

AMD kommer få svårt när de lanserar Phenom. Intel är också på gång med nytt men de kan när de vill släppa en dual core eller quad core i riktigt hög frekvens. Alla som köper en q6600 kan ju FSB-klocka till 3,4-3,6 utan speciell kylning. Intel kan ta och göra en QX6950 eller något högre när de vill för att kontra, men eftersom de har noll konkurrens på den här marknaden (fyra kärnor i en sockel) så behöver de inte bemöda sig med något.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kan vänta, tycker som jag sagt tidigare att tom 939 presterar förvånansvärt bra. Inte direkt så att jag lider av några prestandaproblem i egentligen ett enda program av de jag använder ... Bioshock tex flyter på väldigt bra med allt på högsta i de 1280x1024 som jag kan använda ... men det är kul med nytt nån gång

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||