Permalänk
Medlem

Returnering av bärbar dator

Tjena!

Har köpt en dator som jag måste returnera efter 2 dagars använding, eftersom det visade sig att jag inte hade råd med den. Fråga inte varför. Nu till frågan, hur ska jag göra för att ta bort all information om mig på datorn? Jag har ingen windows skiva eftersom det inte fanns med i köpet. Den är köpt på datorbutiken.com, ska jag formatera den helt, med hjälp av en ubuntu-live skiva, eller finns det något sätt man kan göra detta på.

Tacksam för svar snarast, då jag inte har mycket tid kvar på ångerrätten.

Mvh

Tocky

Permalänk
Medlem

Tror nog det räcker med att helt enkelt formatera den på valfritt sätt, tror nog inte att datorbutiken kommer söka igenom HD'n efter uppgifter på dig.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Tror nog det räcker med att helt enkelt formatera den på valfritt sätt, tror nog inte att datorbutiken kommer söka igenom HD'n efter uppgifter på dig.

Men hur blir det då om han lämnar tillbaka en dator utan OS? Om han inte fick med nån OS skiva? Datorbutiken lär ju inte ska ha en skiva som dom formaterar om den med? Eller skicakr dom den direkt till tillverkare som formaterar, lägger in ny programvara med ny förpacking emballage och säljer den vidare?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hmm, möjligt att jag missförstått frågan då.

Kanske det är bäst att bara ta bort alla din privata/personliga filer från datorn?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

Måste väl lämna tillbaka i samma skick?. Sen räcker inte en vanlig formatering för att radera info. Så du får skriva över datorns hdd med något och formatera osv. Att butiken ska rota är nog ingen risk för, men nästa köpare?

Permalänk

Varför har du inte råd med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Måste väl lämna tillbaka i samma skick?. Sen räcker inte en vanlig formatering för att radera info. Så du får skriva över datorns hdd med något och formatera osv. Att butiken ska rota är nog ingen risk för, men nästa köpare?

Har du någon licens på datorn? Brukar sitta under. Om du har det hade jag kört ngt program som verkligen tar bort all data, inte bara index. Som detta kanske http://www.killdisk.com/. Sedan bara lämna den helt tom och skicka tillbaka. Eller ringa och höra med dom vad som gäller? Tycker det verkar underligt att du inte får med en skiva om du har en äkta version av ngt OS?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat alla program och raderat alla filer som jag har lagt in på datorn, har inget hemligt som jag är orolig för ska komma i fel händer eftersom jag har haft datorn en så pass kort stund. Jag lämnar den helt enkelt som den och så kontaktar jag datorbutiken imorgon och förklarar läget, så får dem avgöra hur dem gör med datorn. Tack för svaren i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med datorn?

Är datorbutiken ett bra företag att ha o göra med osv? Tänkte beställa en dator därifrån eventuellt.

Visa signatur

Nya datorn:
AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ 3.0GHz -- OCZ Gold XTC (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz -- Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 -- Cooler Master Extreme Power 650W -- XION chassie -- G15 tangentbord -- 22" Wide Samsung 226BW -- XP PRO!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Watrex
Hur gick det med datorn?

Är datorbutiken ett bra företag att ha o göra med osv? Tänkte beställa en dator därifrån eventuellt.

Datorbutiken är ett av dom mest seriösa datorbutikerna i sverige, jag skulle inte vara orolig att beställa där ifrån.

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Finns det ingen inbyggd boot-disk för att formatera om?

Visa signatur

IBM R40