Permalänk
Medlem

DQ6 ville inte fungera med pc-8500

Hejsan!
I veckan som var köpte ja ny dator (sign), och var jätte glad ända tills allting var monterat och klart. Då satte ja på strömmen och tröck på start, den börja köra igång som vanligt och alla fläktar snurra osv, MEN! efter ca. 4 sekunder slår nätagget av strömmen och gör ett nytt försök att starta.
Fel på nätagget tänkte jag direkt, så testade med ett annat nätagg men resulterade likadant där.
Tankarna började gå mot moderkort / cpu.
Till slut tog ja kontakt med en expert på datorhårdvara och kom fram till att det var fel på minnena. Väldigt skönt, kunde pusta ut. Eftersom ja då trodde att om de var fel på moderkortet skulle inte garantin gälla då ja tagit bort Crazycool plattan för att få dit min Thermalright 120 eX..

Men för att komma till min poäng med inlägget:
Moderkortstillverkaren, dvs Gigabyte, anger på deras hemsida att moderkortet P35-DQ6 stödjer Corsairs 1066 (PC8500) minnen.
Alltså! Min bror satt med ett par Corsair PC6400 i sin dator så vi satte in dom i burken och då starta datorn och ja kunde installera XP.

Då blir frågan följande: Är det fel på moderkortet då den ska stödja pc8500?
eller är det fel på minnena?

Står föresten klart o tydligt på moderkortskartongen att det stödjer 1066MHz DDR2!

Svar uppskattas!

Mvh
Caylon

Permalänk
Medlem

Jag hadde ett konstigt liknande problem.
Dock var det processorn det verkade vara fel på?

Jag satte på, inom 5s så stängdes strömmen från nätagget av precis som du beskriver det.

Jag bytade till en E2140 så fungerade det igen..

Något skumt?

Permalänk

Det du kan prova är att boota burken på 6400 minnena och gå direkt in i bios och ställa upp volten lite till minnena. Sen sparar du och stänger av, i med nya minnena och testa. Kan ju vara att dina nya minnen inte vill gå riktigt på 1.8v som standard setting i bios är.

Att du tagit bort crazycool plattan är inget att oroa sig över. Jag gjorde rma på ett p35-dq6 utan att ens skruva tillbaka den helt utan problem.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Te.x Corsair 8500 minnen ska väl ha 2.2v, vanliga pc6400 ska ha 1.8, gå in i bios som sagt med pc6400 minnen och öka volten, stäng av och släng in 8500minnena..

Som på mitt DS4 så lär jag få öka v.mem med 0.40+ på måndag när 8500 stickorna ramlar in..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh tack för svaren!
Ska testa det där så fort ja får tillbaka datorn som just nu är hos en polare som skulle kolla vad felet kunde vara

Så bra att garantin även gäller när man tar bort plattan under! blev lite orolig där

Permalänk
Medlem

Hmm, konstigt. Hade samma problem, trycker på datorns start knapp och datorn startar med fläktar osv, men efter runt 3-4 sekunder så stängs den av. Lämnade in den till lokala dator butiken och dom sa att mitt moderkort hade fått en känga av processorn som är en E6600 (mitt moderkort stödje den).

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Hmm tänkte testa starta datorn utan minnen för o komma in i bios o där testa höja V-Mem men det ville sig inte, den fortsatte att reboota o ha sig så får helt enkelt vänta på att min bror kommer hit med sina pc6400 minnen o då försöka!
Återkommer om det funkar.

Permalänk
Medlem

Prova att reset:a CMOS och sedan starta (med minnena i då). Hade exakt samma fenomen på mitt DQ6 efter en biosflash och det hjälpte. Värt ett försök iaf!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Jag har i CPU-Z

Dessa värden...

Core speed 2000,0MHz

Multiplier *6

Bus speed 333,3

Rated FSB 1333.3

Mina minnen (CM2X-1024-8500C5D) 4st = 4gig rullar på i

Frecquency 533,3MHz

FSB:DRAM 5:8

Sååååå jävla skumt!

Enligt Everest Ultimate så rullar sytemet på i 3000MHz minnen ser jag dock tyvär inte på den versionen jag har...

Hur faen gör jag? Har BIOS F6

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Vad hände? Hur fick du igång det sen??

Permalänk
Medlem

Re: DQ6 ville inte fungera med pc-8500

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Hejsan!
I veckan som var köpte ja ny dator (sign), och var jätte glad ända tills allting var monterat och klart. Då satte ja på strömmen och tröck på start, den börja köra igång som vanligt och alla fläktar snurra osv, MEN! efter ca. 4 sekunder slår nätagget av strömmen och gör ett nytt försök att starta.
Fel på nätagget tänkte jag direkt, så testade med ett annat nätagg men resulterade likadant där.
Tankarna började gå mot moderkort / cpu.
Till slut tog ja kontakt med en expert på datorhårdvara och kom fram till att det var fel på minnena. Väldigt skönt, kunde pusta ut. Eftersom ja då trodde att om de var fel på moderkortet skulle inte garantin gälla då ja tagit bort Crazycool plattan för att få dit min Thermalright 120 eX..

Men för att komma till min poäng med inlägget:
Moderkortstillverkaren, dvs Gigabyte, anger på deras hemsida att moderkortet P35-DQ6 stödjer Corsairs 1066 (PC8500) minnen.
Alltså! Min bror satt med ett par Corsair PC6400 i sin dator så vi satte in dom i burken och då starta datorn och ja kunde installera XP.

Då blir frågan följande: Är det fel på moderkortet då den ska stödja pc8500?
eller är det fel på minnena?

Står föresten klart o tydligt på moderkortskartongen att det stödjer 1066MHz DDR2!

Svar uppskattas!

Mvh
Caylon

Mitt Abit IP35 Pro iP35 uppför sig på detta sätt om jag ändra något i bios.
När jag sparar inställningarna och datorn skall starta om så stängs den av för att efter 4 sekunder starta. Något som verkar nytt allmänt på nya moderkort

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Ok! Minnes hastigheten på min brygga e alltså 533MHz. Ta detta gånger 2 så får du 1066MHz. DDR 2 FFS! Noob ja vet...

Men att prollen enl CPU-Z ligger på 2000MHz de köper jag inte! Måste vara fel!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Nej, det kallas speedstep. Disabla i BIOS och sen ska det vara nån C1e eller dylikt som även den ska disablas, sen kommer det stå helt OK hela tiden.

Anledningen är att när CPUn idlar så klockar den ner sig för att spara ström. Avvaktiverar man ovannämnda funktioner kommer den ej göra det längre.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Re: Re: DQ6 ville inte fungera med pc-8500

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinSlow
Mitt Abit IP35 Pro iP35 uppför sig på detta sätt om jag ändra något i bios.
När jag sparar inställningarna och datorn skall starta om så stängs den av för att efter 4 sekunder starta. Något som verkar nytt allmänt på nya moderkort

Jag har hört att det skall vara normalt i uppstartsprocessen, kan ske upp till tre/fyra gånger på raken. Varför vet jag inte, händer mig i vissa fall också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Nej, det kallas speedstep. Disabla i BIOS och sen ska det vara nån C1e eller dylikt som även den ska disablas, sen kommer det stå helt OK hela tiden.

Anledningen är att när CPUn idlar så klockar den ner sig för att spara ström. Avvaktiverar man ovannämnda funktioner kommer den ej göra det längre.

Speedstep och C1e. Vart exakt hittar jag dessa inställningar i Bios? Har letat hårt och länge nu...

Ska finnas på alla BIOS versioner?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

Installerade mitt Gigabyte P35-DQ6 igår med A-data pc8000 minnen. (4*512MB) - Bios F4.

Funkar suveränt, med SPD startar det utan problem.
Manuellt kör jag med +0.4V (även +0.2V ingen oc) satt i bios utan problem.

Mina minnen klockar vid 2.2V och 5-5-5-15 till 1175MHz.
Grymt nöjd!

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

uppdatera till senaste bios med ett par andra minnen

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till senaste bios (F6) och så vidare... testade alla möjliga sätt för o få de o funka men pratade med Dustin och ska nu få byta ut minnena i hopp om att de nya funkar bättre