Hjärnkylning mot epilepsianfall

Permalänk
Melding Plague

Hjärnkylning mot epilepsianfall

Epilepsianfall kan förvärras rejält om hjärnan överhettas. Vad gör man när något överhettas? Ett universitet i Japan har utvecklat en kylningsanording för hjärnan, som kan motverka grova epileptiska anfall.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är fig. 3 på första bilden en fläkt?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Haha, är det april?
Bara bilden säger en del!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Ja, det låter ju bra men det känns lite konstigt att kyla av hjärnan, borde kunna använda det vid kravaller

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Bra att ha om man ska överklocka sin hjärna då?

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk

go japan

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Bra att ha om man ska överklocka sin hjärna då?

Hittar inte mina FSB-inställningar, och multipliern är låst!
Skulle vara smidigt inför prov.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Borde inte hjärnan bli väldigt kall när det är kallt ute då? Eller?

Visa signatur

Blahaen

Permalänk
Medlem

Jo jag känner ju att jag börjar falla efter i matte kursen, så ny kylning och lite klockning av min central brain unit vore ju superbt.

...vad är näst?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
...vad är näst?

Q1 nästa år kommer ju nya drivers till hjärncellerna som sägs ska öka prestandan med minst 20%!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Jo jag känner ju att jag börjar falla efter i matte kursen, så ny kylning och lite klockning av min central brain unit vore ju superbt.

...vad är näst?

nää nästa e vatten kylning ^^

Permalänk
Medlem

Här kan man sacka om ordspråket "håll huvudet kallt"

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter som sci-fi tycker jag... Eller nåt slags skämt...
Vem skulle låta nån köra in heatpipes i skallen? Inte jag iaf.

Permalänk
Medlem

Vem vill spring runt med en stor kylfläns på huvuddet?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Uhhhh.. de här va underhållning uppifrån och ner. Man blev fan mer och mer fundersam ju mer man läste.. allt verkade så datorinriktat.

Klart man vill ha en heatpipe i sig och fläkt-anordning och allt. Så klockrent!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Vem vill spring runt med en stor kylfläns på huvuddet?

Tror man hällre har det än att få epilepsianfall

Permalänk
Medlem

tänk om det blir -10 grader ute och man måste gå ut. borde inte vara så bra med minusgrader i hjärnan ^^

Permalänk
Medlem

ok så man ska gå runt med en kylfläns på huvudet då ? finns det bara standard kylare? kan man inte köpa extra typ zalman eller noctua kylare till huvudet ?

Visa signatur
Permalänk

När kommer vattenkylnings versionen?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Jag tror någon har spelat förmycket RFOM...

Men najs ändån.. hur kommer man in i bios för att höja fsb?? Vicka på öronen när man vaknar eller ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När kommer vattenkylnings versionen?

Jag föreslår att vi kör på flytande kväve direkt, bara för att vara säker

Permalänk
Avstängd

är det seriöst?. Typ tänk om man sitter i klass rummet och har prov. Så börjar hjärnan anstränga sig också blir den varmare så hör alla ett fläkt ljud ifrån hans/hennes huvud :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När kommer vattenkylnings versionen?

Bara man inte glömmer att provköra i 24h och säkerställa att där inte är läckage Vid eventuell olycka kan ju det öppnas en lucka och så aggerar den även som dropp tills amublansen kommer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Cascade plz

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Måste ju göra skapligt ont att springa emot saker o dylikt.

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem

En usb port i nacken.

Permalänk
Medlem

hmm, har just fått veta att jag lider av lindrig epilepsi...
Kanske något att testa ?

Fast å andra sidan tror jag att jag isåfall väntar ett par decennium på att att tekniken kommit ur stenålders och första aprilstadiet...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

tycker inte alls detta var specielt kul. min sambo är epeleptriker.
och det där är fan kränkande! menar vem skulle friviligt gå omkring med en kylanlägning på skallen!?

det där med vatten kylning finns på sättovis redan.. min sambo har en vetskepump för o öka sirkulationen te hjärnan..

dock fungerar den inte som kylning.

Permalänk
Medlem

Det här måste ju vara ett skämt... eller?
Om det är en fläkt som man ser på ena bilden så MÅSTE det väll vara ett skämt! Man kan ju inte ha ett hål så där som leder till hjärnan. Stor chans för infektioner och liknande.

Jag vet att vissa borrar hål i skallen för att få bort trycket inuti kraniet, men det hålet växer igen av skin och brosk.

Sen har det här ju inte så mycket med själva datorvärlden att göra så det känns ännu mer som ett skämt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
hahaha Specifikt fall därför bör man köpa en fläktkontroll.
Eller så byter man hjärna dom gör det i Robocop

hehe jo det kan man ha XP.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<