Permalänk
Medlem

Battlefield2 server m.m.

Tjena, jag funderar på att sätta upp en server som ska servra bla: Battlefield2, hamachi, ventrilo och kanske nåt mer.

Tror servern kommer stå på 10/10 fiber lina isåfall.

Vad behövs för det?, tänkte satsa på begangnat. Vilket operativsystem ska jag köra?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Om det finns stöd för det i bf2 äre linux som gäller. Jobbigt att starta om servern annars.

Behövs inte mkt till dator men mycket ram + ett cpu-avlastande nätverkskort. Satsa på ungefär 1Ghz om du kan få den billigt, annars mer.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Om det finns stöd för det i bf2 äre linux som gäller. Jobbigt att starta om servern annars.

Behövs inte mkt till dator men mycket ram + ett cpu-avlastande nätverkskort. Satsa på ungefär 1Ghz om du kan få den billigt, annars mer.

Jodå, ska finnas dedicated server för Linux.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

Vet du om att du måste ansöka hos EA för att få din server rankad samt att det krävs att du har företag som söker om rättigheten?
En notis bara som kan vara bra att veta om man inte gör det redan, detta gjorde att jag skippade bf2 server. Hade dock som mål att ha den på nätet så vem som helst fick spela och då blir det svårt att locka folk om dom inte kan bättra sin rank men som LAN-server med polarna är det perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Vet du om att du måste ansöka hos EA för att få din server rankad samt att det krävs att du har företag som söker om rättigheten?
En notis bara som kan vara bra att veta om man inte gör det redan, detta gjorde att jag skippade bf2 server. Hade dock som mål att ha den på nätet så vem som helst fick spela och då blir det svårt att locka folk om dom inte kan bättra sin rank men som LAN-server med polarna är det perfekt.

huh, rank..., bryr sej alla om sånt?, jag spelar bara för att det är kul. Det är ju ändå på lanen man kan visa sina skillz..., men jag förstår vad du menar...
Men det är alltså bara på grund av ranken man måsta ansöka hos ea?

EDIT

Det var mest som LAN server jag tänkt använda den iaf.. :), men public så att andra kan komma in. Men eftersom jag har flera kompisar som spelar behövs det ju inga andra men ju fler desto bättre, (nästan).

EDIT

Vet inte om man får diskutera hamachi här men iallafall, hur är det med att servra lan servrar via hamachi på spel som har inbyggd online spel grejj?, typ bf2, wc3 mfl. får man göra det? de e inte typ olagligt eller dylikt?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Kan inte se varför hamachi skulle vara olagligt. Det är ju bara en vanlig VPN-tunnel.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA