Fyrkärniga Phenom-modeller avslöjade

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärniga Phenom-modeller avslöjade

I dagarna har det publicerats en del specifikationer kring AMD:s kommande fyrkärniga Phenom-processorer som bygger på processorkärnorna Agena och Agena FX. De första modellerna skall enligt informationen lanseras i november.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Anders Nyberg för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Wohooo! What can I say! Gött att välja mellan när det blir uppgradering inom kort!
Litet rebelliskt med en all-ATI rigg i dessa nvidia/intel tider...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Det blir nog antagligen en Agena 9700 för mig lagom till jul. När kommer RD790 brädorna ut då ?

Om priset blir för högt så kan man fortfarande tänka sig gå ner till en Agena 9600

Permalänk
Medlem

w00t :D! Lookin good

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Detta blir spännande, hoppas nu bara dem presterar så bra som man hoppats på. Vänta på lite rewiews sen blir en phenom om dem presterar.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd

biter på naglarna

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tack till Anders Nyberg för tipset!

Inga problem!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

En 9600 kan jag helt klart tänka mig, men ett ATi blir det med all säkerhet inte, tyvärr. Nvidia känns stabilare i nuläget och så har även Nvidia mycket bättre linuxdrivare.. =/

Permalänk
Medlem

Woooho, Phenom kan bli stort, när det kommer.

Permalänk
Medlem

Nice, får hoppas på att detta betyder att det kommer tester nu snart!

Permalänk
Medlem

Detta blir mycket intressant, speciellt att se hur de klockar

Permalänk

Hoppas att dom är bättre än en Intels motsvariheter.

Det skulle gynna alla.

BTW
Vilken typ av DDR är Phenom CPU-erna kompatibla med?
Och hur bra sägs AMD/ATi's chipset vara?

Sorry för så "dumma" frågor men eftersom att man har en Intel CPU idag har man glömmt bort allt om AMD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Phenom stöder väl både DDR2 samt DDR3. Det är väl moderkortet/bios som avgör ?

Permalänk

Ska bli väldigt intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
En 9600 kan jag helt klart tänka mig, men ett ATi blir det med all säkerhet inte, tyvärr. Nvidia känns stabilare i nuläget och så har även Nvidia mycket bättre linuxdrivare.. =/

Sant.

Jag väntar tills de snabbare kommer nästa år.

Permalänk

Lite dåligt med cache jämfört med Intel´s eller?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Intressant! Undra vad priserna landar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Lite dåligt med cache jämfört med Intel´s eller?

AMD behöver inte cache på samma sätt som Intel eftersom deras processorer inte är designade på samma sätt.
Skulle vilja se nån som kommer med kommentaren "var är HyperTransport?" när dom läser nyhet om en Intel processor.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Lite dåligt med cache jämfört med Intel´s eller?

cache ger ofta inte så jättemycket
du kan ju t.ex. läsa detta:
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
AMD behöver inte cache på samma sätt som Intel eftersom deras processorer inte är designade på samma sätt.
Skulle vilja se nån som kommer med kommentaren "var är HyperTransport?" när dom läser nyhet om en Intel processor.

Kör inte Intel med HyperThreading som i stort sett är samma sak? Det ska ju tillbaka in i Intel processorerna efter Conroe etc... men jag kan vara helt ute och cyklar så skulle vara tacksam om någon kunnigare skulle kunna reda ut det.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

då var det bara att börja spara inför nyår, hur mycket tror man att dom kommer att kosta? Om jag har en budget på 4500 tror ni den räcker till moderkort,processor och minnen?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
då var det bara att börja spara inför nyår, hur mycket tror man att dom kommer att kosta? Om jag har en budget på 4500 tror ni den räcker till moderkort,processor och minnen?

Jag skulle spara 1500:- till och se hur läget ser ut då, ingen som vet ännu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
cache ger ofta inte så jättemycket
du kan ju t.ex. läsa detta:
http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=453

Ok. Tack

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ponera att processorn är ett klockmonster. I sånna fall finns det ingen anledning att köpa varken 9600 eller 9700 eftersom det är samma sak med bromsade frekvenser. FX modellen är en annan femma dock, men ingen med samtliga pommes frites på tallriken köper en sådan som vanlig användare

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Kommer bli en trevlig vinter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Kör inte Intel med HyperThreading som i stort sett är samma sak? Det ska ju tillbaka in i Intel processorerna efter Conroe etc... men jag kan vara helt ute och cyklar så skulle vara tacksam om någon kunnigare skulle kunna reda ut det.

Inte samma sak. HyperTransport är en buss, HyperThreading gör två logiska kärnor av en fysisk. Inte apelsin vs äpple, inte ens frukt vs frukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Phenom stöder väl både DDR2 samt DDR3. Det är väl moderkortet/bios som avgör ?

Socket AM2/AM2+ är DDR2, först med AM3 blir det DDR3.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Kör inte Intel med HyperThreading som i stort sett är samma sak? Det ska ju tillbaka in i Intel processorerna efter Conroe etc... men jag kan vara helt ute och cyklar så skulle vara tacksam om någon kunnigare skulle kunna reda ut det.

Den cykeln har tagit dig halvvägs till månen. Enda likheten mellan hyperthreading och hypertransport är att de ofta förkortas med HT.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Phenom stöder väl både DDR2 samt DDR3. Det är väl moderkortet/bios som avgör ?

DDR2 bara. För intel med minneskontrollern på moderkortet (ännu) så är det moderkortet som avgör. AMD K8 och K10 har inbyggd minneskontroller och då är det vad den stödjer som avgör.
DDR3 kommer med AM3-sockeln. Dessa processorer är de efter Agena/första K10 generationen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phenom_%28processor%29#Future_Mo...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Kör inte Intel med HyperThreading som i stort sett är samma sak? Det ska ju tillbaka in i Intel processorerna efter Conroe etc... men jag kan vara helt ute och cyklar så skulle vara tacksam om någon kunnigare skulle kunna reda ut det.

Som sagt inte frukt vs frukt ens.
HyperTransport är en seriell buss som kan koppla ihop flera länkar för hög prestanda. Den är general purpose-buss som kan användas till lite allt möjligt i datorn (givetvis bara de få saker som är riktigt prestandaberoende).
HyperThreading är ett lite halv misslyckat påhitt från intel att göra en processor (-kärna) till två stycken. För simpla saker eller mer "tillrättalagda" ger det några tiotals procent ökning, men i värsta fall minskning av prestanda. Det är inte direkt saknat...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthreading
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertransport

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna vilja veta priset på Agena FX ^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo