Permalänk
Medlem

Riva Tuner eller ATI tool

vilken program är "bäst", riva tuner eller ati tool?

Visa signatur

amd 3200+ (venice) | MSI k8N Neo4-f | 120gb + 40gb Seagate & Samsung | 2x256mb twinmos pc3200 (dual) | C3D X800GTO 16pip. @ 540/540 | 3Dmark 05 6311 p

Permalänk
Medlem

Otydlig fråga, vad ska du ha det till?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ati-tool till att överklocka.

Visa signatur

Sam: "Give me some intelligence."
Guard: "I don't have any intelligence."
Sam: "He, he, you just called yourself stupid."

Permalänk

Ska man klocka så är ATITool bättre. Vill man ha många små inställningar som man kan leka med så är ATI Tray Tool bäst. RivaTuner är gjord för nVidia kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

vad jag har läst så fungerar väl rivatuner till ati oxå? Står stöd iaf readme filen. En sak som är najs med rivatuner är att man kan ställa in fläktarna på graffet.

Visa signatur

Thermaltake Shark| Hiper 580w modular| DFI LANPARTY nF4 SLI-D| venice 3200+@2520mhz| Thermaltake Big Typhoon| ocz rev2 2X512@ddr560| seagate 7200.8 250gb + 250gb WD|

Permalänk

men vart kan man ladda ner det? altså? till nvida kort

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk

google.se -> RivaTuner

Hur svårt kan det vara....

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

jag har kört riva tuner på ati kort, x1600pro 1950pro fungerar perfekt.
Jag valde riva tuner för jag fick inte ati tool att hålla kvar inställningarna...

Permalänk

okej nu ha jag laddat ner det hur gör jag sen då? med riva tuner?

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
men vart kan man ladda ner det? altså? till nvida kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
okej nu ha jag laddat ner det hur gör jag sen då? med riva tuner?

Säg till när du är skit nödig så ska jag fixa det med åt dig haha

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk

a vad gör jag sen då? jag vill cklocka mitt grafikkort de e ett nvida 7300 LE men jag vet inte hur man gör skulle villa ha hjälp med det...

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

ta det lugnt nu pojken.

Visa signatur

@Home: Intel C2D E4300 | 1GB PC5300 667MHz Apacer | GFX? | Gigabyte 945P-S3

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
a vad gör jag sen då? jag vill cklocka mitt grafikkort de e ett nvida 7300 LE men jag vet inte hur man gör skulle villa ha hjälp med det...

Googla på NVTWEAK, RivaTuner och ATItool.

Permalänk
Medlem

Till att börja med, garantin försvinner när du klockar kortet MEN(!) hur ska de på butiken/fabriken veta att du gjort det? OM kortet dock går sönder pga klockning kan du skicka tillbaka kortet, men det är inte särskilt snällt att lura affären/fabriken på pengar :/

Om du nu vill klocka, kan jag ge dig en kort guide som borde vara tillräckligt, med de lättaste och vanligast metoderna:

Till att börja med, skaffa Rivatuner.

Nu gjorde jag guiden med ett annat grafikkort, men prinsipen är det samma. Du kommer endast använda andra frekvenser.

Börja med att öppna Rivatuner, och följ denna bild:

När du klickat där, kommer denna ruta upp, och du ska klicka på följande:

Efter att du kryssat i den rutan, kommer ett medelande om "Reboot is recommended", men eftersom du inte redan klockat kortet, så är det bara klicka på "Detect now", istället för Reboot. Läs medelandet ifall du undrar varför de rekommenderar en reboot.

När du klickar på "Detect now", stängs rutan och du kan nu dra på de 2 "sliders" åt höger eller vänster. Det är med dessa du väljer frekvenserna på GPU samt memory, alltså överklockar kortet med.

Efter du nu har överklockat är det bäst att göra så din klockning startas med windows, så du slipper klocka manuellt varje gång du startar datorn:

Nu behövs det endast fixas så Rivatuner startar med datorn, så din överklockning startas automatiskt.

Klart!
För säkerhets skull, efter att du överklockat, spela ett par spel. Ser du några "artefakter" (Små svarta prickar överallt, stora svarta/färgade rutor som hoppar fram här och där, eller "snö") bör du avsluta spelet och sänka din klock med 10MHz på GPU och memory och testa spelen igen. Kommer det mer artefakter fortsätter du med 10MHz mindre och vidare och vidare. Se bilderna för att se var du klockar ifall du glömt.

Om datorn börjar frysa efter att du överklockat beror det mest på att kortet vill ha mer ström (men tror inte detta kommer hända, då du inte har så hög överklockning). Klocka ner kortet som när (ifall) du ser artefakter, tills datorn slutar frysa.

Efter en överklockning är det bra att se efter hur värmen är. Det går att se temp MM med rivatuner. Se på första bilden. Titta noga så ser du en ikon med ett förstoringsglas över en krets. Klicka på den ikonen så ser du Rivatuners "chart".
Normala temps borde väll vara IDLE (när du är i windows) mellan 35-55C° (beror på hur bra ventilerat ditt chassi är samt ifall ditt kort är "high-end" (=mycket värme) eller ej) och LOAD (när du t.ex. spelar) 60-80C°.

Hoppas det här hjälper Mycket att läsa tyvärr D:

Permalänk

tänkte låna denna tråd lite... när jag trycker exakt som i steg 1 och 2 så får jag bara upp denna ruta.. inga clock alternativ

http://www.ladda-upp.com/bilder/825/rivatuner

Visa signatur

jonas
i5 750, 8 gig corsair 1600mhz, radeon 5870.

Permalänk
Medlem

Sitter också på ett 7300LE och är helt noob på att klocka. Använde ATITool och lekte lite. Crashade ett par ggr efter att jag höjt minnet för mkt annars så fick jag upp core till att köra stabilt på 450mhz.

Permalänk

och på ati tool får jag bara upp detta...
http://www.ladda-upp.com/bilder/826/felmeddelande

Visa signatur

jonas
i5 750, 8 gig corsair 1600mhz, radeon 5870.

Permalänk
Medlem

lånar tråden med lite siffror på min klockning, satte på en 40mm fläkt på mitt passiva 7300LE och det sänkte temperaturen med 20grader. Just nu har jag ganska kallt i rummet(jäkla väder) och tempsen ligger på 54idle/62load med en klockning på 535core och 700minne. Ökade mina poäng i PCmark05 med 500.

(vet att detta inte ska vara i detta forum, sorry för det, ville bara dela med mig av siffror då jag också är ny på klockning.)

Permalänk

måste bara säga bra guide blev sugen på att försöka själv men är det så att alla kort inte går att överklocka? hann med steg 0.5 innan det tog stop jag har inte så där många alternativ som du visar upp i bild 1 beror det på vilket kort man har ????

så här ser mitt problem ut http://www.ladda-upp.com/bilder/1487/-C3-B6verklockning

Permalänk
Medlem

JAg överklocka mitt Gforce 6200 i riva tuner i så mycket riva tuner kunde klocka sedan testa jag det på battlefield 2 i full upplösning med det blev inte varmt så man brände sig på det.

Enligt Rivatuner var det 115 grader varmt men inte med fingrarna.

gör jag fel när jag klockar ??? skicka en printscreen till min epost eller liknande hur man klockar till erik_hjaarkeus@hotmail.com

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crossen_jonas
tänkte låna denna tråd lite... när jag trycker exakt som i steg 1 och 2 så får jag bara upp denna ruta.. inga clock alternativ

http://www.ladda-upp.com/bilder/825/rivatuner

Får upp samma. Undrar varför.

EDIT: Glöm det...

Men har en annan fråga, GPU frekvensen är grafikkortet och minnes frekvensen är det RAM-minnet eller minnet på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

om det står i riva tuner så är det minnet på grafikkortet troro jag varför ska man clocka minnerna i grafikkorts program

men jag har löst det, jag vet hur överclocka i rivatuner.

vet du hur man gör i clockgen (CPU clock program)
eller nått annat man kan överklocka i windows

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk

Tja, använder mestadels rivatuner för att clocka, men ati tool för att leta artefakter, dock så får jag felmeddelande vid uppstart av ati tool.

"Could not open log file for writing", när det väl är uppstartat så hittar det inte min aktuella klock, och vid nedstängning så krashar programmet.

kör ett Gainward 8800gts g92 med de senaste forcware drivisarna (169.21) under xp 32bit. någon som känner igen problemet, eller vet någon lösning på det?

Mvh Tim

Permalänk
Avstängd

7300 LE??
Lessen att göra er besvikna men ni kan sitta och clocka hur mycket ni vill, ni kan ändå inte spela dom nyaste spelen
Sorry:(

Permalänk
Medlem

Hur ser man vilken CPU clock generator man har???

jag har en intel pentium 4 inside och jag måste veta vilken generator jag har. OBS jag kan ej överklocka i BIOS

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

är riva runer bara för klockning av grafik kort? eller vad är de till...

Visa signatur

msi kn9 neo, amd 64 3500+, corsair pc2-6400, 2gb geforce 8600gts 256gb, 120gb+320

Permalänk
Medlem

Det är bara för grafikkort bäst typ för Geforce korten

Mitt riva tuner har börjat att lagga när man ska trycka på knappen när man ska överklocka.

jag undrar om det finns nått annat bra grafikkort överklock program

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJBlazter
Det är bara för grafikkort bäst typ för Geforce korten

Mitt riva tuner har börjat att lagga när man ska trycka på knappen när man ska överklocka.

jag undrar om det finns nått annat bra grafikkort överklock program

Jag har klockat mitt grafe med Catalyst Control Center =D^^

Mvh kim

Permalänk

jag undrar vad poängen är med att överklocka, vad är det man får utt av det? vad blir bättre ? sen så undrar jag om det bara är grafikkortet man kan överklocka i rivatuner, "apamedvapen" visade ju en guide där man ändrar core clock och memory ??

Permalänk

Man får mer prestanda ur kortet när man överklockar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."