Civilkurage, har vi svenskar det alls?

Permalänk
Medlem

Civilkurage, har vi svenskar det alls?

Efter att idag sett en kille bli påhoppad av två lite större killar, åldern på offret kankse var 14 och de som gick på var 16-17.
Mitt på ljusdagen.
Stog med matkassarna i händerna och såg det samtidigt så såg jag att ett par i åldern 30 stannat och såg det hemska jag såg.
Jag kan inte säga att jag är den modigaste i världen men just då slog det slint för mig och jag tänkte på allt som skrivits om gatuvåld osv i tidningarna och ville inte att det skulle bli en till rubrik.
Gick fram och drog bort en av dem, fick ett slag i ryggen men då bröt den äldre mannen in och de stack.
Inte så farligt, men vågar inte tänka på vad som kunnat ha hänt om vi inte stoppa det.

Ska barn/ungdomar/vuxna vara rädda för att ens gå sin vanliga promenad hem från jobbet/skolan/bushållsplatsen?

Vet att många är rädda för att ingripa, det är jag med. Men inte dags att vi i samhället slår tillbaka nu för att få stopp på allt.
Skitsnacket från politikerna om att "de har inga ställen att vara på under kvällar" håller fan inte i min bok.
Civilkurage är något vi får leta upp och ta fram hos alla.

Tänker mycket på händelsen med mannen i en SL-buss som blev påhoppad efter att frågat om de kunde släcka ciggareten. Såg filmen och blev väldigt illa till mods när en fullsatt buss inte gjorde något..Hade räckt med 5 "stora o starka" vuxna. Men då hade allt vänts och de fått skiten om de allt förmodan slagit till en av dem, typ "30-åring slåg yngling på buss" osv.

Sen en händelse som inträffa i Trollhättan som är lika hemsk.
Då vi har en klaffbro där bommar går ner så gick 2 st killar i 16-17 års åldern under och stog på andra sidan. Och en man i 40 års åldern sa "Ni ska nog inte stå där, man ska stå på denna sidan av bommen". De svara med att gå under och misshandla han så svårt att han svävade mellan liv och död på sjukhuset. Detta var mitt på ljusadagen(om jag inte minns helt fel).

Civilkurage dags att leta fram det tro?

Gatuvåldet måste bort och politikerna har ju nollkoll på läget

Nu har jag fått skriva av mig lite, skriv gärna vad ni tycker.

//redFLip

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Svenskar är i regel alldeles för fega och egoistiska för att ens orka bry sig.
Att vårat lagsystem är helt åt helvete hjälper ju inte det heller.
En strafftid på i snitt 7.5år för mord!? eller runt 4.5 om man döms till psykologisk vård, och det är ändå tiden straffmyndiga får sitta...

Mord som minderårig ger väl utegångsförbud och inget teletubbies i en månad?
Klart att ungdomsgäng etc gör som dom gör när dom vet att straffen dom får knappast kommer vara längre än ett sommarlov...

Permalänk
Medlem

problemet ligger i att det skall hämnas hit och dit, och att straffen är typ som tidigare skrivet.
sen blir man själv straffad SÅ lätt straffad...

Visa signatur

K M K !

Permalänk

De pratade om detta på radion för någon vecka sedan, tror det var i kvällspasset i P3 eller något åt det hållet. Där var det en som ringde in och berättade om att han hade gått imellan i ett bråk och sedan blivit misshandlad. Tacken för visat civilkurrage var en vistelse på sjukhus och ingen ersättning av försäkringsbolaget för att han försatte sig själv i fara.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Tacken för visat civilkurrage var en vistelse på sjukhus och ingen ersättning av försäkringsbolaget för att han försatte sig själv i fara.

Det är ju en risk man tar. Bara för att man går emellan betyder ju inte det att folk slutar ha lust att slå på någon. Vad som däremot är mycket värre tycker jag är när någon går emellan och sen får ta rättsliga konsekvenser för det. Har hänt bland mina äldre vänskapskretsar. Någon får spö, någon annan kliver in och får ta smällarna istället, slår tillbaka för att skydda både sig själv och det första offret och sen kommer en polisanmälan om misshandel som säger att de som slog ner de första killen blivit utsatta för en "oprovocerad" attack... Helt sanslöst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

I dagens Sverige så får offer som blir sparkade på när de ligger ner, nästan vara tacksam om förbipasserande okända inte hjälper till att sparka på honom. Vid misshandel av tjejer är det dock fler som ställer upp.

Visst har vårat rättsväsende en bidragande effekt till den låga civilkuragen, men är inte civilkuragen i princip lika dåligt i hela världen? Usa som mycket strängare straff, så tror jag inte folk är mer belägna att ställa upp för det.

Jag själv tillhör dem som undviker att ställa upp för småsaker, är det större så ställer jag upp. Dock är det en avvägning mot hur mycket jag är beredd att offra och om inte någon annan kan göra det istället. Jag tillhör även de kåtebockarna som skulle kunna offra livet för att rädda en tjej, när jag i samma situation bara skulle ringa polisen om det var en kille.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tillhör även de kåtebockarna som skulle kunna offra livet för att rädda en tjej, när jag i samma situation bara skulle ringa polisen om det var en kille.

Under inga omständigheter kan man ju låta bli att hjälpa till om en tjej är offret. Inte för att jag skulle kalla mig själv gammalmodig men en sak som de faktiskt hade fattat rätt förr var att man inte slår tjejer. Finns ett par, enstaka och otroligt sällsynta undantag, men jag finner det vanligare med en isbjörn på gatan än ett sådant tillfälle.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Detta har ju varit uppe på tapetern för många år sedan.
Någon nyhetskanal (SVT eller TV4) bad 2 personer (kille o tjej ca 25) ställa sig o fejka ett bråk på stockholmstorg. de filmade hur massvis med personer gick för bi o allting.

Jag är inte 100 på om det var någon som ingrep men många då menar jag många gick bara förbi och vred på huvudet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Såg en kille i som satt i samma vagn som jag som blev påhoppad av 14-16 killar(de var i 14 års åldern). Sprang fram till de o ställde mig emellan o så att alla att sluta vilket resulterade i 3 slag i bakhuvet och det sorgligaste var att det fanns andra människor i vagnen som inte ens försökte stoppa det. Liknande händelser har hänt mig ofta, speciellt när man åker hem en fredag eller lördag kväll. Så nu har jag investerat i ett knogjärn för att ha som självförsvar för man har faktiskt inte en chans om 6-8 killar hoppar på en när man står ensam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
.....Så nu har jag investerat i ett knogjärn för att ha som självförsvar....

Men lugn nu grabben. Om något kommer det bara orsaka fler problem. Personen du så snällt hotar tillbaka med ditt knogjärn plockar förmodligen upp sin kniv och vips så är det bara en av er som lever länge nog för att se morgondagen; istället för att någon blir misshandlad.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Att försöka stoppa ett bråk slutar bara att man själv får stryk. När jag tänker efter så vet jag inget fall där dom skulle ha slutat bråka för en okänd gick in och skulle stoppa det.

Men om ni känner personen i fråga som skall börja slåss så är det mycket lättare att stoppa honom... eller henne (måste ju vara jämlikt idag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Att försöka stoppa ett bråk slutar bara att man själv får stryk. När jag tänker efter så vet jag inget fall där dom skulle ha slutat bråka för en okänd gick in och skulle stoppa det.

Men om ni känner personen i fråga som skall börja slåss så är det mycket lättare att stoppa honom... eller henne (måste ju vara jämlikt idag).

Njae, inte helt sant
Har vittnat en händelse i trollhättan där en kille bara gick som en maskin mot 2 st killar som sparka på en som låg ner och lyckades dra ner båda killarna och deras motstånd kunde inte mätas med hans styrka.
Kan förövrigt säga, killen behövde inte betala för en enda öl resten av kvällen(så belöningar får man, det är dom små belöningarna som känns bäst ^^)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Beror ju helt och hållet på situationen om man hjälper eller inte. Om man är vittne till ett slagsmål mellan några stycken 15-åringar så klart att man försöker lugna ned de, men om vi snackar ett helt gäng som misshandlar någon och de är äldre så är chansen att man hjälper till minimal. Hade dock tagit upp mobilen och signalerat att man ringer polisen för att sedan springa iväg ifall personerna jagar en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Men lugn nu grabben. Om något kommer det bara orsaka fler problem. Personen du så snällt hotar tillbaka med ditt knogjärn plockar förmodligen upp sin kniv och vips så är det bara en av er som lever länge nog för att se morgondagen; istället för att någon blir misshandlad.

då får man väl skaffa sig ett skjutjärn då.. våld föder ju våld, så varför inte försäkra sig ordentligt..

Permalänk
Medlem

Det händer att jag går emellan. Fast det beror ju helt på vad det äör för bråk. Ett vanligt hederligt bråk mellan två personer ser jag ingen anledning i världen att gå emellan. De får väl lösa sina egna dispyter med att slåss om det vill.

Dock finns det ju nadra lägen. Typ Var en överförfriskad kille i 25årsåldern på en spårvagn som tappade sin mobiltelefonen på golvet när han somnat på vangen. Happ var ju på väg in till stan och antog att han också var det. Så jag höll koll på den. Kommer 2 utlänningar förbi den ena plockar upp mobilen och ska börja gå vidare. Stoppar honom och säger till honom att ge tillbaka den men det vill han ju inte göra och frågar om jag känner honom. Jag säger att det inte spelar någon roll. Hanr går då vidare längst bak i spårvagnen. Då jag inte vill ha o göra med två tillsynes kriminella invandrare så väcker jag den "björn" som sover och det blir fart på honom när jag säger att de två som står längst bak i spåvagnen snodde hans mobil. han fick ju tillbaka den utan att behöva slå ner dem.

Sen glömde han sin jacka ockås vilken jag fick ge honom den också^^

Sen har jag och mina kompisar gått emallan lite bråk på stan ibland. Då det skett lite ordväxling då folk börjar med snacket "Vet du vem jag är" Nej jag skiter i det. Har faktiskt aldrig fått stryk av någon på stan. Är ganska lite n med mina 66 kilo och 169cm man kan ju alltid göra skillnad:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

är det ett litet bråk så brukar man inte göra någonting, fast skulle det vara ett större så skulle jag åtminstone ringa polisen.
grejjen är ju den om jag går i mellan och lyckas få ned några så åker väll jag in istället för dom...

sen så är det större risk att jag skulle gå imellan om det är en tjej som får spö eftersom det sitter i märgen antar jag att tjejjer ska man bara inte slå.

kanske skall man ta börja på någon kampsport då har man alltid sitt vapen med sig!

sjukt samhälle vi lever i!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
sjukt samhälle vi lever i!

Ja, det är ju fullt med människor.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga mig i något bråk eller liknande som jag själv inte är inblandad i. Inte för att jag inte bryr mig, tvärtom.
Jag tänker inte spela hjälte och med stor sannolikhet dö eller få skador som totalförstör mitt liv, samtidigt som gärningsmännen får mysvård i några veckor.
Det är något i grunden allvarligt fel med samhället idag, som måste fixas innan folk ens kan börja tänka tanken att gripa in och visa civilkurage.

Det ska räcka med ett enda tillfälle av ligistbeteende för att personen i fråga ska låsas in under lång tid.
Om en fjortonåring misshandlar någon eller utför andra liknande fruktansvärda brott så ska han omedelbart omhändertas av myndigheterna och sitta inne för ungdomsvård till dess att att han fyller, säg 21. Under inga som helst omständigheter ska ha släppas innan dess.

Det ska inte vara möjligt för gäng av ouppfostrade skitstövlar att gå runt och betee sig som de vill på gatorna för att de vet att de slipper alla former av straff. Ett tillfälle av jäkelskap ska räcka för att det ska vara över.

Sedan borde föräldrarna till dylika primitiva varelser dömas till grova böter för att de misslyckats att ta ansvar för sina barn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Under inga omständigheter kan man ju låta bli att hjälpa till om en tjej är offret. Inte för att jag skulle kalla mig själv gammalmodig men en sak som de faktiskt hade fattat rätt förr var att man inte slår tjejer. Finns ett par, enstaka och otroligt sällsynta undantag, men jag finner det vanligare med en isbjörn på gatan än ett sådant tillfälle.

Inte föreslår du väl att det är okej att slå killar?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Inte föreslår du väl att det är okej att slå killar?

det tror jag inte men killar tål uppenbarligen mer stryk än tjejer, starkare benstomme, mer muskler mm.
så om jag såg 2 st gäng och ett gav sig på en tjej och den andra en kille skulle jag hjälpa tjejen först eftersom hon troligen får mer,snabbare och större skador än kille.

vad faan är den nya trenden att hoppa, sparka och slå på folks huvuden även efter det att dom förlorat medvetandet. sådana som gör det måste ju ha tappat allt sunt förnuft och vara helt galna och borde sitta i bur resten av sina liv.

har en kompis som såg ett gäng på ca 30 ungdommar som slog ned en kille i 30 årsåldern och hjan tyckte att det var tufft, han var 16år när han sa det och vi hade just börjat känna varann lite på gymnasiet. idag säger han att han inte har något minne av vare sig det eller andra saker han sagt.

om ungdommar tycker så så är det inte så konstigt att 30 pers ger sig på 1 snubbe för då är man ju "tuff".
idioti när den är som värst!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jäkligt jobbigt läge, men för att ge svar på om man ska våga ge sig in i ett slagsmål och försöka stoppa det eller inte ...

Jag har jobbat ganska länge som ordningsvakt och det ger ganska mycket erfarenheter på området.

Mitt tips om man är rädd för att få stryk själv och inte vågar gå in och bryta är att stå och observera så mycket ni bara kan. Ring polisen och bevittna situationen rejält så att ni kan ställa upp som ett gott vittne. Jag har för mig polisen föreslår detta också, för man ska inte riskera sitt egna skin. Alternativet är att man jagar folk omkring och försöker samlas. Ofta kan det också räcka att man uppmärksammar det som händer genom att skrika åt dom, se dock till att det är folk i närheten.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Men lugn nu grabben. Om något kommer det bara orsaka fler problem. Personen du så snällt hotar tillbaka med ditt knogjärn plockar förmodligen upp sin kniv och vips så är det bara en av er som lever länge nog för att se morgondagen; istället för att någon blir misshandlad.

Fast grejen är att hot är redan ute ur bilden, de har redan börjat slåss och vid det laget har personen redan tagit upp sin kniv om de haft någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
De pratade om detta på radion för någon vecka sedan, tror det var i kvällspasset i P3 eller något åt det hållet. Där var det en som ringde in och berättade om att han hade gått imellan i ett bråk och sedan blivit misshandlad. Tacken för visat civilkurrage var en vistelse på sjukhus och ingen ersättning av försäkringsbolaget för att han försatte sig själv i fara.

Ungefär samma sak har hänt en av mina kompisar. De var ett gäng på 5 personer som var ute och festade. När de sedan satt och fylle-käkade på McDonalds så kommer det fram en kille i samma ålder som alla i kompisgänget och börjar uppträdda kaxigt och hotfullt. De börjar med att ignorera personen, men när han vägrar ge sig så ber de honom att lägga ner och gå därifrå, relativt "trevligt". Men killen lyssnar inte och fortsätter att kaxxa, vartefter en av killarna i gruppen muckar tillbaka, vartpå han får en käftsmäll av killen som "började". Då går min kompis imellan för att bryta bråket. Han får då en smäll över ögat så att ögonbrynet spricker och det forsar blod. Lyckligtvis så står en pikébuss med polser bara några meter ifrån så de kommer dit och stoppar alltihopa.

Nu är rättegången avslutat och min kära vän som gick imellan för att stoppa bråket fick inte ut ett skvat av killen som slog honom, "för att han själv försatt sig i den situationen", ungefär den beskrivningen. Dock så har killen som muckade tillbaka fått skadestånd på några tusen av killen som började slåss.

Vilket jag tycker verkar vara helt vrickat, för det första så ska killen ha vård eller nått. För det andra så borde min kompis vara den som får skadestånd, inte killen som muckade tillbaka. Börjar tvivla mer och mer på det svenska rättsystemet.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Självklart går man imellan, kan alltid hjälpa den som blir attackerad av ett gäng. Aldrig behövt det dock. Problemet är väll att man skulle bli anmäld för misshandel om man gjorde nått. Fast det är väll lugnt, om man mot all förmodan skulle bli anmäld och dömd finns det massa sätt att hämnas på som inte går att spåra Hur som haver, har aldrig behövt slåss med någon i princip, att man är 1.90 lång och hyffsat atletiskt byggt hjälper kanske...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jag tror nog att jag skulle gå emellan, men det beror som sagt på omständigheten. att man sen inte är i bråk så ofta gör ju att man inte riktigt är berädd på vad som väntar. en kraftig röst och lite folk i bakgrunden som bara "syns" är nog det bästa sättet att stoppa ett pågående bråk/misshandel

Permalänk
Medlem

Man måste våga ha lite civilkurage. Om man inte vill gå imellan så påkalla uppmärksamheten. Skrik till personer omkring att han blir misshandlad, försök sammla ihop folk att stoppa bråket.

Ett tips till er som vill men inte vågar, skrik som en galning vifta med armarna frenetiskt och försök att se tokig ut. Skrik att det brinner eller att det är reapriser på IKEA eller vad som helst. Dom kommer undra vad du är för en jäkla typ och helt plötsligt glömt bort vad det var dom skulle göra. Detta har fungerat för mig flera gånger, att börja byta samtalsämne med någon som muckar gräl kan också vara en god idé.

Ex,

Bad guy: Vafan vill du, ska vi slåss?!
Du: Vart har du köpt dina snygga skor? Jag har nog inte sett så snygga på länge!

( inte bästa exemplet men det kan fungera och är ju värt ett försök. )

Låter jäkla skumt men det får en rolig effekt på dem som bråkar, plus att ni själva kanske får lite mer mod genom att spela något som ni inte är.

Ett annat tips på er som möter på några som vill bråka, presentera er med namn
i en inte allt för fjäskig ton. Helt normalt alltså, detta överaskar personen; svårare att slå någon som man helt plötsligt känner -vid namn-.
Har inte provat detta men fick höra det någonstans. Kanske fungerar. Värt ett försök om man ändå ska få stryk eller rent av måste ge stryk.

Summa summarum, ser ni någon bli slagen eller att något är på G; påkalla uppmarksamheten från allmänheten; försök avleda de som attackerar.

Om ni själva blir attackerade så glöm allt ni sett i kungfu-filmer, inget av det där fungerar i verkliga slagsmål, har ni inte slagits förut så har ni ingen aning om vad som kommer att hända.

Bästa självförsvaret av de alla??
Stå inte och tjaffsa med någon som uppenbarligen bara är ute efter en anledning att slå dig. Säg fel saker och personen ser detta som anledning. Spring spring spring. Man kan inte slå någon som inte är där.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

ganska bra tipps där swuppo.

är man riktigt bra på kampsport kan det fungera!

en polares farsas kompis som tävlat i kampsport mm och tränat i ca 15 år han blev påhoppad av 3 pers och dom knockade inte honom(tråkigt för dom). han berättade att det gick så snabbt att få ned dom så han nästan blev skrämd av sig själv eftersom det bara gick automatiskt. men då krävs det nog att man tränat i ca 10år minst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ganska bra tipps där swuppo.

är man riktigt bra på kampsport kan det fungera!

en polares farsas kompis som tävlat i kampsport mm och tränat i ca 15 år han blev påhoppad av 3 pers och dom knockade inte honom(tråkigt för dom). han berättade att det gick så snabbt att få ned dom så han nästan blev skrämd av sig själv eftersom det bara gick automatiskt. men då krävs det nog att man tränat i ca 10år minst.

Om man nu hamnar i slagsmål, vilket man självklart skall undvika. Kan det vara bra och veta några känsliga punkter. Tinningen t.ex. alla som fått sig en smäll (behöver inte vara ett slag utan bara slagit i huvvet där) på rätt ställe, vet nog hur man känner sig efter. Kan bli allt mellan yrsel till medvetslöshet.

Sådana punkter är ju någonting man förutom alla häftiga moves lärt sig av att träna kampsport i flera år. Dock överskattar många sin kunskap inom kampsporter, minns själv när man var 14 år och någon stöddig typ som tränat random kampsport sin 6 års ålder kaxade och hoppade på en stackars liten grabb. Jag gick imellan och när han skulle göra sina grepp på mig insåg han att det är inte samma sak att ta grepp på någon i en tävling som någon som faktiskt får ge en armbåge i magen.

Om jag skall vara ärlig anser jag inte barn borde få träna kampsport, för många blir för kaxiga.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om man nu hamnar i slagsmål, vilket man självklart skall undvika. Kan det vara bra och veta några känsliga punkter. Tinningen t.ex. alla som fått sig en smäll (behöver inte vara ett slag utan bara slagit i huvvet där) på rätt ställe, vet nog hur man känner sig efter. Kan bli allt mellan yrsel till medvetslöshet.

Sådana punkter är ju någonting man förutom alla häftiga moves lärt sig av att träna kampsport i flera år. Dock överskattar många sin kunskap inom kampsporter, minns själv när man var 14 år och någon stöddig typ som tränat random kampsport sin 6 års ålder kaxade och hoppade på en stackars liten grabb. Jag gick imellan och när han skulle göra sina grepp på mig insåg han att det är inte samma sak att ta grepp på någon i en tävling som någon som faktiskt får ge en armbåge i magen.

Om jag skall vara ärlig anser jag inte barn borde få träna kampsport, för många blir för kaxiga.

Tinningen är ett realtivt dåligt ställe att sikta på om man vill undvika att slå ihjäl någon... Skallbenet är väldigt tunnt där, ta i lite för mycket och du har slagit in skallen på någon istället. Nyckelben, höftben, sidorna av bröstkorgen och undersidan av överarmarna är bättre mål som svider som attan men har mindre risk för att orsaka stor skada.

Och när det gäller kampsport är det ju inte svårare än att se till att de tränar en vettig kampsport. Givetvis kommer ungarna bli kaxiga om de tränar någonting där tankebanorna går i linje med "såhär spöar jag bäst skiten ur folk". Men det är ju som min tränare sade, bästa sättet att inte få stryk är att inte slåss. Det ska ju alltid vara någonting man bara gör om man måste.

Visst, jag skulle inte tveka att ingripa om jag ansåg att det behövdes, men det jag skulle göra först är att ringa 112 så att man visste att någon var på väg innan man riskerade att skada någon, eller bli skadad själv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

svenskar är tuffa när dom super sig fulla då jävlar.. men på stan om de ser nån bli gripen eller misshandlar då jävlar står dom som spån och bara tittar på utan att göra ett skit.