Civilkurage, har vi svenskar det alls?

Permalänk
Medlem

Civilkurage är nåt man har en gång i sitt liv och det blir ens sista misstag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Detta påminner mig om när jag blev nedslagen nåra år sen... alla jävlar bara glodde. Ville fan trycka knytnäven i fejjan på vissa (friska, starka män som kunde göra nått).

En nunna kom och hjälpte mig. Det ni!

Permalänk
Medlem

Det absolut största problemet med att gå emellan ett bråk är ju efterföljderna. Och då menar jag inte direkt utan dagar/veckor efter.

Går man emellan ett bråk där dom är kanske 4 mot en och lyckas avvärja det så är det inte otroligt att dom kommer ta reda på vem du är och hoppa på dig när du kommer ensam någon dag efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag läste en trevlig artikel igår.
En Rolf Nilssén, någon kulturskribent som tydligen är känd i de norra delarna av vårt land har råkat illa ut efter att ha gått imellan vid ett bråk. Han såg en stor killa slå en tjej varpå han protesterade och blev påhoppad själv. Den här store killen hoppade tydligen jämnfota på Rolfs huvud och lande på hans knä så illa att knät aldrig kommer bli ok igen. Han lider dessutom av rätt seriösa trauma-effekter från händelsen.

Nu är ju inte det en vidare trevlig historia, men det jag vart riktigt positiv till var sista biten av artikeln där Rolf fick frågan om han skulle göra det igen och han svarade "Ja, ingen kan lobotomera mig så att jag slutar bry mig. Likgiltigheten får inte ta över samhället. Det är värt att betala det pris jag fått betala för att det inte ska bli så.". Helt klart applåd för Rolf!

Edit** artikeln: http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article1072206.ab

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har bara varit med om ett slagsmål en gång, naturligtvis utanför entrén till en krog... Det hängde i luften och tillslut small det bara. Jag ser ~5 hyffsat stora snubbar som står och hoppar/sparkar på en betydligt mindre kille som gör allt i världen förr att skydda sig med armarna över huvudet, liggandes på marken.

Vet inte vad som tog åt mig, i vanliga fall är jag en riktigt fegis och allmänt blyg, men jag småsprang fram och skrek "Hey, vad håller ni på med?". Misshandeln slutade, och jag hade helt plötsligt 10 arga ögon på mig. Det hela slutade med att jag och några till (hade fått back-up i form av 6 kompisar bakom mig som reagerat ungefär likadant som jag några sekunder senare) gick fram varpå gärningsmännen lugnt gick därifrån. Flyt att man hade några polare i ryggen, tänkte inte ens på det när jag skrev till först. Hade antagligen fått samma behandling som stackaren på marken annars...

Snubben som blev misshandlad fick frakturer på fingrar och revben samt var allmänt mörbultad. Jag har inte sett han sen dess, men jag tror det gick bra till slut. Läste i tidningen dagen efter att grunden för misshandeln lades när en kille frågade offret om en cigarett, vilket han inte hade. Två sekunder senare blev han nerslagen bakifrån. Inget rån, ingenting... Totalt jävla meningslöst. Fyfan.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Har en kompis som var och åkte snowbord i romme tror jag det var, han skulle gå in och värma sig så möter han ett "gäng" på runt 4st tror jag. och kompisen gick bara vanligt medans domdär gick som en mur mot kompisen och stötte till polaren med axlen.

Kompisen gick bara vidare sen kom dom och hoppa på han bakefrån och slog han medvetslös, när han vaknade stog det massor av folk runtomkring och kolla på han, sen kom det fram en tjej och hjälpte han.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Under inga omständigheter kan man ju låta bli att hjälpa till om en tjej är offret. Inte för att jag skulle kalla mig själv gammalmodig men en sak som de faktiskt hade fattat rätt förr var att man inte slår tjejer. Finns ett par, enstaka och otroligt sällsynta undantag, men jag finner det vanligare med en isbjörn på gatan än ett sådant tillfälle.

Fast vissa kanske har kommit så pass långt i deras jämställdhetstänk att de faktiskt finner det precis lika felatt en kvinna blir slagen som en man.
Du är vansinnigt diskriminerande när du säger att det är mer OK att slå män än kvinnor.

Det är, enligt min egen åsikt, precis lika fel att slå någon oberoende av om personen är man eller kvinna, hetero eller homo, vit eller ljusgrön. Lite tragiskt att se att det till stor del bara är äckliga moralister som har de värderingarna idag...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast vissa kanske har kommit så pass långt i deras jämställdhetstänk att de faktiskt finner det precis lika felatt en kvinna blir slagen som en man.
Du är vansinnigt diskriminerande när du säger att det är mer OK att slå män än kvinnor.

Det är, enligt min egen åsikt, precis lika fel att slå någon oberoende av om personen är man eller kvinna, hetero eller homo, vit eller ljusgrön. Lite tragiskt att se att det till stor del bara är äckliga moralister som har de värderingarna idag...

Sen är den där jävla lika jämställdhetsskiten är rent crap! Ser inte du att en man och en kvinna är olika? Män och kvinnor är olika. Det kan inget ändra på. Att de i de flesta fallen ändå ska ha precis lika bra lön och så vidare för samma jobb har jag inget emo alls. Men att börja påstå att man och kvinna är samma sak är ju dumt. Kvinnan är svagare än vad en man är.

Inte för att du påstår att de är helt lika. Men en kille som blir nerslagen av en annan kille stör mig inte lika mycket som om en tjej blir nerslagen av en kille. Blir en tjej nerslagen av en annan tjej bryr jag mig inte mer än om en kille blir nerslagen av en kille. Dock agerar jag i vilket som helst av fallen om det ser illa ut. Vanligt slagsmål som inte är oscyst på nåt sätt anser jag inte att någon ska lägga sig i. Vanligt bråk är okej.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast vissa kanske har kommit så pass långt i deras jämställdhetstänk att de faktiskt finner det precis lika felatt en kvinna blir slagen som en man.
Du är vansinnigt diskriminerande när du säger att det är mer OK att slå män än kvinnor.

Det är, enligt min egen åsikt, precis lika fel att slå någon oberoende av om personen är man eller kvinna, hetero eller homo, vit eller ljusgrön. Lite tragiskt att se att det till stor del bara är äckliga moralister som har de värderingarna idag...

Eller så kanske man inte i jämnställdhetens namn är så blind att man totalt ignorerar det faktum att män och kvinnor är lite olika? Jämnställdhet för mig är att vi är värda precis lika mycket trots våra skillnader, inte att dessa skillnader inte existerar. Det är skillnad på "värda lika mycket" och "vara likadana", vilket är någonting som ofta tas miste på när det gäller prat om jämnställdhet.

Och var har jag sagt att det är ok att slå män? Frågar man mig vem det är mest rätt/fel att slå så svarar jag ingen, för det är verkligen inte rätt att slå någon, varesig det är kvinnor eller män. Det tar dock inte slut där, för hur politiskt inkorrekt det än må vara så är jag av åsikten att kvinnor i många fall är fysiskt svagare än män (undantag finns givetvis). Det är, oavsett vad de militanta feministerna vill hävda, varken fel eller någon hemlighet. Jag är inte dum nog att ignorera fysiska skillnader bara för att det låter fint att säga att vi alla är exakt likadana. Sen lägger man till att jag tycker det är fel att slå nedåt så att säga, precis som att man inte sparkar på folk som ligger ner.

Resultatet är att det i nästan samtliga fall är fel att slå en tjej, och även om jag precis lika gärna ingriper om det skulle gälla en kille, så blir jag mer upprörd när det gäller tjejer, inte på grund av någon gammal värdering som säger att det bara ska vara så, utan för att jag reagerar på hur ignorant den som slår är som, trots att det borde vara uppenbart, är villig att slå på någon som högst antagligen är svagare. Min åsikt har alltså inte sin grund i att det är just en kvinna som blir slagen, utan i att man inte slår de som är svagare, oavsett kön.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.