Permalänk
Medlem

Värmeproblem med HP Pavilion dv6189

Hej
Jag har en HP Pavilion dv6189 sedan 9 månader tillbaka. Sedan jag köpte den har den nästa alltid kört igång fläktarna, vilket är rätt störigt om inte tröttsamt. I början kunde den hålla sig ett tag utan att gå på fläktarna. Men nuförtiden är den (dem?) igång konstant. Alla mina kompisar som har likvärdiga datorer låter inte ett knäpp, helt tysta. Så vad jag undrar är varför min ska behöva låta så mycket? Jag har AMD Turion 64x2 processor polarn har Intel core duo (skillnad eller).. jaja iaf har HP gjort ett dåligt jobb när det gäller den här datorn, den blir hur varm som helst medans mina kompisars är vad man förväntar sig av en bärbar dator.

Finns det nåt man kan göra åt detta? Kan det vara fel på fläkten? eller ska man ställa den på isblock för att den ska bli avkyld. skämt. Läste nåt om att en hade byggt en ställning för datorn så att den kommer bort från bordet lite, har testat detta men inte har jag märkt särskild stor skillnad. hm

Hade varit gött OM det fanns nåt man kan göra åt det.
Får väl leva med skiten annars..:-P

Permalänk
Inaktiv

prova att blåsa rent din från damm... dessutom så alstrar amd väldigt mycket mer värme än vad intel gör

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS. Det finns två på denna sida, någon av dem fungerar till din dator:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?
os=228&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3280051&lang=en

Blås rent fläktarna. Luft på burk, finns hos din lokala dator/kontors-butik.

Blir processorn varm?

http://www.nordichardware.com/filearchive/fil,357.html

Lycka till

Permalänk
Medlem

tack för svaren, hm.har testat med att blåsa ut damm, men inte med sån där luft på burk som ni snackade om utan med en kompressor gick väl inte enastående kan jag inte säga..

har uppdaterat bios, vart nog bra, ett år gammal bios hade jag.. men märker väl ingen direkt skillnad..

har kollat min Temperatur med ett mätprogram nu och är uppe i:

normalt?

Funderar på att köpa en Laptop-kylare typ. Zalman NC-1000
bra eller dåligt köp?