Tips och råd ang. köp av ultraportabel "studentdator"?

Permalänk

Ja, det känns bekvämare att skriva när det sluttar lite. Efter att ha läst x61s-tråden verkar det inte som om dess tjocklek är ett "problem", ingen som provat/äger den har noterat det vad jag har läst.

Skönt att det inte bara är jag då Företag behöver pålitliga grejer, en stor del av dess verksamhet blir stående om deras datorer inte fungerar. Så rent logiskt sett borde businessmaskinerna hålla bättre, till det pris att de inte har den roligaste designen eller dete största grafikkortet...

HPs 12" når inte riktigt upp till de modeller vi diskuterat tidigare, så enkelt är det

Åååh. Fan så svårt det ska vara

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Mjo, det är riktigt svårt, jag funderar på en acer 6292, tycker den verkar bra, alla uppräknade modeller i tråden har ju för och nackdelar, tycker dock att det verkar som att man får mest prestanda för pengarna från 6292, då jag inte behöver en dator med batteritid som håller en hel dag utan bara lagomt lätt och smidig.

Permalänk

Mitt råd är att tänka mer på kvalitén på tangentbord/skärm samt garantitid än prestanda när du väger in hur framtidssäker en dator är.

Prestandamässigt är alla dagens datorer ändå förhållandevis jämnbördiga.

Den dyraste tänkbara intel core-2-duo processorn är inte så hemskt mycket snabbare än en budget-intel-core-duo.

Permalänk
Medlem

Mmm det stämmer nog bra det, jag har en Pentium-M i min nuvarande laptop.. och den går bra, men hade det inte varit för att datorn är så stabil och tangentbordet bra så hade den nog inte varit så rolig att sitta vid idag.
Den har ju ett par år på nacken, men det enda som stör är att den låter lite för mkt, slukar batteriet på en timme och lite för stor för vad jag behöver numera.

Hade bara inte X61s haft så tråkig skärm och pekpinne istället för touchpad så hade det varit ett lätt val.

Men egentligen så spelar U9200 och X61s i två helt olika ligor med tanke på att prisskillnaden är flera tusenlappar, nästan det dubbla!

Varför finns det bara två alternativ?

Jag har nog bestämt mig att vänta på nya macbooken och se hur den blir.. om den inte kommer nästa år dvs. Kommer den inte med Leopard så blir det nog till att börja fundera igen, behöver en smidigare dator till skolan.

EDIT: Jag kom till skolan nu imorse och fick se en IBM R40 som en klasskamrat har med sig, måste säga att den ser mycket stabil ut. Dock hade den både touchpad och pekpinne. Pekpinner fungerar rättså bra faktiskt, bättre än vad jag minns dom.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Mmm det stämmer nog bra det, jag har en Pentium-M i min nuvarande laptop.. och den går bra, men hade det inte varit för att datorn är så stabil och tangentbordet bra så hade den nog inte varit så rolig att sitta vid idag.
Den har ju ett par år på nacken, men det enda som stör är att den låter lite för mkt, slukar batteriet på en timme och lite för stor för vad jag behöver numera.

Hade bara inte X61s haft så tråkig skärm och pekpinne istället för touchpad så hade det varit ett lätt val.

Men egentligen så spelar U9200 och X61s i två helt olika ligor med tanke på att prisskillnaden är flera tusenlappar, nästan det dubbla!

Varför finns det bara två alternativ?

Jag har nog bestämt mig att vänta på nya macbooken och se hur den blir.. om den inte kommer nästa år dvs. Kommer den inte med Leopard så blir det nog till att börja fundera igen, behöver en smidigare dator till skolan.

EDIT: Jag kom till skolan nu imorse och fick se en IBM R40 som en klasskamrat har med sig, måste säga att den ser mycket stabil ut. Dock hade den både touchpad och pekpinne. Pekpinner fungerar rättså bra faktiskt, bättre än vad jag minns dom.

Du och jag har samma problem
Jag väntar också på den nya macbooken för att se om den är något att ha annars blir det troligen en U9200

Hoppas macbooken kommer snart så man kan få se lite tester på den och känna och klämma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Du och jag har samma problem
Jag väntar också på den nya macbooken för att se om den är något att ha annars blir det troligen en U9200

Hoppas macbooken kommer snart så man kan få se lite tester på den och känna och klämma

Verkligen, hoppas att den kommer nu i oktober tillsammans med Leopard. Min första mac isf.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Verkligen, hoppas att den kommer nu i oktober tillsammans med Leopard. Min första mac isf.

Samma här

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket man kan se till super pi-testen men det skilljer inte mycket mellan X61 2.0GHz och X61s 1.6GHz.

X61
# 2.0GHz T7300
# 2048MB DDR2
# Super Pi = 1m 01s

X61s
# 1.6GHz L7500
# 2048MB DDR2
# Super pi = 1m 08s

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Vet inte hur mycket man kan se till super pi-testen men det skilljer inte mycket mellan X61 2.0GHz och X61s 1.6GHz.

X61
# 2.0GHz T7300
# 2048MB DDR2
# Super Pi = 1m 01s

X61s
# 1.6GHz L7500
# 2048MB DDR2
# Super pi = 1m 08s

Enkelt räknat så är det iaf c:a 11% snabbare...

...men kan man köpa 1,6GHz 40% billigare så skulle väl inte jag säga att det är värt det iaf.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

De senaste ryktena (OBS, rykten, som vanligt med Apple) gör gällande att en mindre uppdatering av MacBooken kommer i samband med, eller strax efter, lanseringen av OS X 10.5. En mindre, helt ny datormodell är nog inte att vänta i år.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Finns det inga X61s-ägare som kan skriva vad dom tycker om maskinen?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Recall -> Läs igenom den här tråden så får du förhoppningsvis svar Som jag har förstått det är alla här på SweC som köpt en x61s väldigt nöjd med den. GarmFighter skrev en rätt vettig minirecension i den där tråden...

Angående Mac - Eftersom jag har en stationär PC känns det som om det blir smidigare för mig om jag satsar på en bärbar PC ist för en Mac. Jag vill kunna plocka över filer från PCn till min bärbara utan att det krånglar allt för mycket. Blir det inte problem med kompabiliteten på till exempel word-dokument?

En 20mm tunn 12,1" MacBook vore i och för sig svår att motstå

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Hehe jepp, men och andra sidan kommer det inte komma på ett tag, jag behöver/vill ha en ny laptop nu så snabbt som möjligt!

Det finns Microsoft Word för Mac OSX, även om det bara är version 2004.. men det duger väl

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att IBM/Lenovo ser designmässigt likadana ut
sen 15 år tillbaka!!!

Permalänk
Medlem

jag har som sagt en x61s och är kanonnöjd. Jag är student och använder den endast till skolarbete och Football manager och till det är skärmen perfekt. jag föredrar 4:3 formatet vid arbete och upplösningen tycker jag är lagom. hade tidigare en 12" wide laptop med högre upplösning och tyckte texten blev för liten helt enkelt. Batteritiden är bra. Det är skönt att slippa arbeta med laddaren i hela tiden, är nu inne på min 5 drifttimme.

Ang design kanske jag är knäpp men jag tycker x61s:an är läcker. Stilren och kompakt. tangentbordet är det bästa jag prövat i laptopväg och slår imho apples diton på fingrarna rejält.

Om man vill ha en ultraportabel arbetsdator tycker jag det är ett enkelt val, välj x61s. om man vill ha en mediadator, välj apple. Är inte svårare än så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MTRIX
Fantastiskt att IBM/Lenovo ser designmässigt likadana ut
sen 15 år tillbaka!!!

Några av de snyggaste laptoparna som finns så klart de ska se ut som de "alltid" gjort.

En kille i min programmerings klass har en x61 han älskar den över allt annat typ. Fast han är big fan av styrspak och tyckte inte upplösningen var så illa. Men damn den är liten och lätt....

Får ju min XPS1330 att känns otymplig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Recall -> Läs igenom den här tråden så får du förhoppningsvis svar Som jag har förstått det är alla här på SweC som köpt en x61s väldigt nöjd med den. GarmFighter skrev en rätt vettig minirecension i den där tråden...

Angående Mac - Eftersom jag har en stationär PC känns det som om det blir smidigare för mig om jag satsar på en bärbar PC ist för en Mac. Jag vill kunna plocka över filer från PCn till min bärbara utan att det krånglar allt för mycket. Blir det inte problem med kompabiliteten på till exempel word-dokument?

En 20mm tunn 12,1" MacBook vore i och för sig svår att motstå

Gällande de vanligaste filformaten finns det inga kompatibilitetsproblem mellan Mac och PC. Mac och PC fungerar dessutom ypperligt i nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Gällande de vanligaste filformaten finns det inga kompatibilitetsproblem mellan Mac och PC. Mac och PC fungerar dessutom ypperligt i nätverk.

Well, macarna kan ju inte skriva till NTFS-filsystem vilket försvårar saker avsevärt om man t ex ska dela en extern hårddisk. En väg är att formatera disken i fat32 men det är ju inte speciellt intressant eftersom fat32 inte stöder filer över 4gig.

Så nog tycker jag det finns kompabilitetsproblem allt. Ett ganska stors sådant imho...

Permalänk
Medlem

Använde en x61 under sommaren och jag måste säga att det inte är det himmelrike som vissa försöker få det till. Visst funkar den okej, väger lite och har en bra batteritid. Skärmen och designen är en annan historia. Måste säga att det är den fulaste laptop jag sett och skärmen känns omodern. Laptopen är långt från dålig, men väldigt överskattad.

Vill man använda Windows är en fräsch installation ett måste. Mängden skit Lenovo bakar in i sin Windows-installation är enorm.

Jag sitter ungefär i samma sits som du och för mig lutar det åt en Macbook, Dell XPS M1330 alternativt någon av de mindre Sony Vaio.

Uppdatera gärna med vad du köpte.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk

Det verkar onekligen som om x61s står ensam kvar på toppen, för U9200 attraherade inte mig det minsta. Den verkar vara lite väl tjock + att batteriet inte håller måttet. Men jag vet iofs inte vilka inställningar nokialogoshop körde när han fick ut 3,5h...

Jag tror att jag såg en x61s på skolan igår, formatet var klart trevligt. Sen såg jag en Sony Vaio TZ 11,1", DEN var förjävla fin. Hade det inte varit för att den kostar lika mycket som en termins studielån skulle jag redan ha köpt den. Den var verkligen sjukt liten med en riktigt schysst skärm.

Jag är som ni kanske förstår fortfarande i valet och kvalet. x61s ligger bra till alltså, för skärmen är ju inte dålig i sig (dålig som i kass färgåtergivning och läckage). Eller så väntar man och spanar in Dells tablet som sägs släppas i början av november.

På tal om Dell förresten. De har ju en liten rackare de med, Latitude D430. Vad kan man säga om denna maskin? Någon som har den? Rent prestandamässigt ser den inte ut att kunna hänga med lenovon eller esprimon, men det finns kanske andra fördelar?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Kapten Kanalje, kikat på Fujitsu Siemens Amilo Si1520 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Kapten Kanalje, kikat på Fujitsu Siemens Amilo Si1520 ?

Visst har jag det. Den har dessvärre lite för dålig batterikapacitet för min smak, 3-4h på pappret innebär antagligen drygt 2h i det som i folkmun kallas verkligheten.

Jag har mer och mer börjat "komma över" skärmnackdelen med x61s - jag ska ju bara skriva, surfa och kanske spela FM på den.

Ingen som hade några erfarenheter av Dell D430?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Jo, min syrra har d430. Den är riktigt snygg. Ett sant kvalitetsbygge. Med 9-cellsbatteriet så får man ut mellan 6-8 timmar, med allt på max. Dock ganska dyr. Funderar på att beställa en nästa vecka. Kommer dock sluta på 14-15 tusen. Tror ni man kan få nån rabatt?