NTFS Konverteringsproblem

Permalänk
Medlem

NTFS Konverteringsproblem

Hej, sitter på en relativt ny Acer laptop och upptäckte till min stora förvåning att hårddisken är intälld på Fat32 filsystem. Fick problem när jag skulle packa upp en rar-fil som överskred 4 gb eftersom Fat32 ej stödjer detta... Så jag använde mig av den inbyggda funktionen convert.exe i windows XP och konverterade till NTFS. Nu när jag försöker packa upp filen står det:

Fel: Det finns ej tillräckligt med diskutrymme.
Fel: NTFS stödjer ej filer större än 4 gb.

Jag har 43,5 gb ledigt utrymme på partitionen och det står att partitionen skall använda sig av NTFS och inte Fat32 längre.

Eftersom det endast sitter en hårddisk i datorn med 2 partitioner måste båda vara av filsystemet NTFS eller går det bra att blanda? För tillfället är jag mycket förrvirrad och förstår inte varför det inte går att packa upp filen när jag har konverterat till NTFS...

En annan fråga: Partition C: kör Ultra dma mode 2 och partition D: kör Ultra dma mode 5... Varför använder sig partition C: av ultra dma mode 2 som är mycket långsammare? Vart ändrar man, har tittat i BIOS och ej hittat något där som går att ändra. Prövade att avinstallera Primary IDE channel för att se om windows ställde om til Ultra dma mode 5 men iinte... Så frågan är hur ändrar jag detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ha olika filsystem på olika partitioner på samma hårddisk, ja.

Men det sista får mig att tro att du faktiskt har flera hårddiskar i datorn. Det kan vara rätt vanligt på 17" bärbara som ett billigt sätt att skylta med mycket hårddiskutrymme.
För "partitionerna" kan inte köra olika DMA -läge, det är ju i samma hårddisk de bor. Så därför låter det som två hårddiskar.

Ursprungliga frågan om NTFS och 4 GB-filer vet jag inte. Det ska funka men jag har bara formaterat nya partitioner, inte konverterat till NTFS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att om D: nu är konverterad till NTFS, medan C: fortfarande är FAT32 så falerar winrar eftersom tempmappen by default ligger på C:
Kolla i winrars inställningar att "temp path" eller liknande är samma partition som du försöker packa upp till.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

"Du kan ha olika filsystem på olika partitioner på samma hårddisk, ja.

Men det sista får mig att tro att du faktiskt har flera hårddiskar i datorn. Det kan vara rätt vanligt på 17" bärbara som ett billigt sätt att skylta med mycket hårddiskutrymme.
För "partitionerna" kan inte köra olika DMA -läge, det är ju i samma hårddisk de bor. Så därför låter det som två hårddiskar.

Ursprungliga frågan om NTFS och 4 GB-filer vet jag inte. Det ska funka men jag har bara formaterat nya partitioner, inte konverterat till NTFS."

Jo jag funderade på detta också, dock finns det bara en hårddisk listad i enhetshanteraren: Hitatchi HTS541612J9SA00
När jag tittar i enhetshanteraren har jag 2 st Primary IDE channels, den ena står på ultra dma mode 2 och den andra på ultra dma mode 5. Det kan jag bara tolka som att partitionerna kör olika lägen? Verkar som att ACER kommer få ett trevligt samtal från mig imorgon, hoppas de kan förklara läget. Får jag ett bra svar skall jag posta det här så kanske fler med acer datorer kan få hjälp av detta.

Har en till ACER dator som hoppar över till PIO mode efter några omstarter, jag får sedan manuellt avinstallera Primary IDE channel för att windows skall välja Ultra dma mode 5. Vad jag förstått är detta en skyddsåtgärd vid för många felläsningar?

Ska kolla i winrar om jag kan ställa om temp mappen och om detta hjälper, återkommer innom kort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joje14
"Du kan ha olika filsystem på olika partitioner på samma hårddisk, ja.

Men det sista får mig att tro att du faktiskt har flera hårddiskar i datorn. Det kan vara rätt vanligt på 17" bärbara som ett billigt sätt att skylta med mycket hårddiskutrymme.
För "partitionerna" kan inte köra olika DMA -läge, det är ju i samma hårddisk de bor. Så därför låter det som två hårddiskar.

Ursprungliga frågan om NTFS och 4 GB-filer vet jag inte. Det ska funka men jag har bara formaterat nya partitioner, inte konverterat till NTFS."

Jo jag funderade på detta också, dock finns det bara en hårddisk listad i enhetshanteraren: Hitatchi HTS541612J9SA00
När jag tittar i enhetshanteraren har jag 2 st Primary IDE channels, den ena står på ultra dma mode 2 och den andra på ultra dma mode 5. Det kan jag bara tolka som att partitionerna kör olika lägen? Verkar som att ACER kommer få ett trevligt samtal från mig imorgon, hoppas de kan förklara läget. Får jag ett bra svar skall jag posta det här så kanske fler med acer datorer kan få hjälp av detta.

Har en till ACER dator som hoppar över till PIO mode efter några omstarter, jag får sedan manuellt avinstallera Primary IDE channel för att windows skall välja Ultra dma mode 5. Vad jag förstått är detta en skyddsåtgärd vid för många felläsningar?

Ska kolla i winrar om jag kan ställa om temp mappen och om detta hjälper, återkommer innom kort

Du behöver nog inte ge ACER något trevligt samtal.
Jag antar att du har en cd/dvd-enhet i datorn? Det är nog den som är ultra dma mode 2...

Ja PIO hoppar den över till när för många fel i överföringarna har skett.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Felet ligget i att det är 2 olika filsystem på datorn.

Kör convert (convert c: /fs:ntfs och convert d: /fs:ntfs) på både enhet C: och D:

Jag hade samma problem själv och det funkade för mig.

Permalänk
Medlem

Oj det tänkte jag inte på att det är cd/dvd läsaren som är registrerad som en IDE kanal... Känner mig lite dum

Ska pröva att ställa om c: till NTFS också så kanske datorn blir något snabbare och strular mindre... Finns det några risker att filer förstörs eller att det blir skador på filsystemet om man gör konerteringen med windows igång? Tänkte ta det säkra före det osäkra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joje14
Oj det tänkte jag inte på att det är cd/dvd läsaren som är registrerad som en IDE kanal... Känner mig lite dum

Ska pröva att ställa om c: till NTFS också så kanske datorn blir något snabbare och strular mindre... Finns det några risker att filer förstörs eller att det blir skador på filsystemet om man gör konerteringen med windows igång? Tänkte ta det säkra före det osäkra

Windows kommer schemalägga en konvertering så du får starta om datorn och det görs när windows ska startas.
Jag har inte hört om någon som haft problem med konverteringsprogrammet. Det verkar fungera bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Windows kommer schemalägga en konvertering så du får starta om datorn och det görs när windows ska startas.
Jag har inte hört om någon som haft problem med konverteringsprogrammet. Det verkar fungera bra.

Yepp prövade detta och det fungerade hyggligt... Windows låste sig ett par gånger under första omstarterna dock berodde detta på några bakgrundstjänster som började strula, vet dock ej varför. Men det rullar på nu vet ej om det har blivit någon prestandaökning, återstår väll att se.

Tack så mycket för hjälpen!