Permalänk
Medlem

Spel dator

Hejsan alla.. nu är det så här att jag behöver lite hjälp om en sak som jag verkligen inte förstår och det är moderkort, processorer och minnen..

Jag ska bygga min egen spel dator utav den enkla anledningen att den datorn jag har nu är väldigt konstig när det gäller ljud och mycket lagg osv.

Jag fick ett tips om dom här två moderkorten..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340949

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336458

är dom bra till just krävande spel? (cod4, wic och alla nykommande spel)

Jag siktar på att ha 4Gb i minne.. går detta? och isåfall vilka minnen föreslår ni?? sen vet jag verkligen inte vilken processor jag ska ha.. ska man ha amd eller intel? snälla hjälp mej

Permalänk

Bioshock

Om du förstår så lite när det gäller moderkort så behöver du verkligen inte punga ut så mkt pengar för moderkort. Om du vill spela krävande spel så är framför allt grafikkortet viktigast. Strax därefter är det processorn och minnen och sist är moderkortet av vikt. Dvs ett hyfsat moderkort, bra prsivärd processor såsom E6850 och ddr2 pc6400 minnen är en bra grund att stå på. När det gäller grafikkort så är Geforce 8800GT ett minimum i dagsläget(kommer ut nästa vecka). För ca 1200kr kan du få ett bra och prisvärt moderkort. De förslag du hade är mest tänkt till entusiasten som bl a vill överklocka extra mkt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

jo ja förstår lite lite.. men de e de att ska man ha amd eller intel? vad för sorts prestanda grejer kan man ha till ett sådant moderkort osv. för allt måste ju fungera tillsammans om jag nu har fått den biten rätt

Permalänk
Medlem

Intel ger mest prestanda för pengarna i nuvarande fall.

Alltså, du behöver inte ha något bra moderkort för att få dit en värsting-processor. Eller grafikkort samt minnen för den delen.

Jag skulle satsat på ett billigare moderkort som är väldigt bra ändå och det är gigabyte's p35 ds3, kostar ca 950:-. Sen drar du på ett 8800-grafikkort.

Dock är 8800GT inte ett minimum att ha i dagens läge som Funnyvlad säger. Räcker med mindre bra ocskå. Beror ju helt på användaren i sig.
Annars låter det kanon

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Intel ger mest prestanda för pengarna i nuvarande fall.

Dock är 8800GT inte ett minimum att ha i dagens läge som Funnyvlad säger. Räcker med mindre bra ocskå. Beror ju helt på användaren i sig.
Annars låter det kanon

Håller med dig i övrigt Skillz. Däremot vill jag ge dig en brasklapp här;). När jag skrev att 8800GT är minimum menade jag inte att de grafikkort som har sämre prestanda inte duger utan jag uttryckte mig så därför att 8800GT som kostar ca 2100kr vid lansering är extremt prisvärd med tanke på prestandan. Dessutom verkar Bioshock vara allergisk mot lagg;) vilket gör det ännu lättare att rekommendera 8800GT. För att tjata ytterligare så var han beredd att punga ut 2500kr för ett moderkort och en gamer som han är skulle inte ha emot att punga ut 2100kr för ett 8800GT.

Annars kan du Skillz tipsa om ett mer prisvärt grafikkort:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Håller med dig i övrigt Skillz. Däremot vill jag ge dig en brasklapp här;). När jag skrev att 8800GT är minimum menade jag inte att de grafikkort som har sämre prestanda inte duger utan jag uttryckte mig så därför att 8800GT som kostar ca 2100kr vid lansering är extremt prisvärd med tanke på prestandan. Dessutom verkar Bioshock vara allergisk mot lagg;) vilket gör det ännu lättare att rekommendera 8800GT. För att tjata ytterligare så var han beredd att punga ut 2500kr för ett moderkort och en gamer som han är skulle inte ha emot att punga ut 2100kr för ett 8800GT.

Annars kan du Skillz tipsa om ett mer prisvärt grafikkort:)

Missade du att jag rekomenderade ett 8800-grafikkort också?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jo jag missade det

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

eller en e6750 för 700kr mindre.. Enda praktiska skillnaden är väll att e6850 har en extra multiple upplåst? Vilket bara kommr till användning vid klockning och av bioshocks inlägg att dömma så verkar det inte som om han kommer att klocka så överdrivet mycket.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
eller en e6750 för 700kr mindre.. Enda praktiska skillnaden är väll att e6850 har en extra multiple upplåst? Vilket bara kommr till användning vid klockning och av bioshocks inlägg att dömma så verkar det inte som om han kommer att klocka så överdrivet mycket.

Men eftersom han inte kommer att klocka så är väl 700kr mer för en bättre produkt en god investering ty glöm inte att Penryn lutar bakom vassen, då kommer t o m E6850 att framstå som medelmåttig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att 350mhz skillnad är värt 700kr extra. Då är nog quaden ett bättre alternativ.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kör på en e6750, spara pengarna, och vräk på när penryn kommer. !

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

haha jag e ganska sjukt trött på just lagg så och nej ja kommer inte klocka för jag vet inte hur man gör :P. Jag måste tacka er alla för era tips också vidare.. sen vad är just en quad processor? beryder det att man kan ha t.ex fyra styckern 2.0 GHz processorer eller vad är det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bioshock
haha jag e ganska sjukt trött på just lagg så och nej ja kommer inte klocka för jag vet inte hur man gör :P. Jag måste tacka er alla för era tips också vidare.. sen vad är just en quad processor? beryder det att man kan ha t.ex fyra styckern 2.0 GHz processorer eller vad är det?

snarare 4 st 2,4Ghz processorer. Kortfattat består en quadprocessor av en kärna som har delats i 2 delar där varje del motsvarar två kärnor med 2,4Ghz x 2 (iaf i Intels Q6600 modell). Det är med andra ord ingen "äkta" quadprocessor.

Kort kan man säga att man på en kiselplatta har tryckt in två E6600 cpun och kallar dem Q6600.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

okej så om jag har en quad processor så kan jag ha fyra stycken 2,4 GHz processorer.. 9,6 GHz totalt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bioshock
okej så om jag har en quad processor så kan jag ha fyra stycken 2,4 GHz processorer.. 9,6 GHz totalt?

Riktigt så enkelt är det inte. På papperet skulle en äkta quad ge dubbla prestandan mot dual processorn men eftersom Q6600 inte är "äkta" och att drivrutiner sällan är helt optimerade så blir det inte 100% förbättring. När det gäller spel så är quadcore mer framtidssäkert men i nuläget är det mig veterligen bara Alan Wake som kommer att utnyttja åtminstone 3 av de fyra sk kärnorna.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

ookej... jag tror jag förstår... tack så jätte mycket för hjälpen

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2#Kentsfield

det är ganska komplicerat men här kan du fördjupa dig om du vill:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

fördjupning var ju bra förnamnet.....