nackdelar med dvd-brännare. sata

Permalänk
Medlem

nackdelar med dvd-brännare. sata

kanske är dags att gå över till
gränssnitt sata istället. man slipper
eländet med master och slave.
finns det några nackdelarr?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

skriv: sata vs ide i google, tryck på sök

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk

nej bara fördelar vad
jag vet, förut kunde det
vara lite krångel vid
installation pga. drivrutiner
osv. men idag är de
problemen lösta.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Har kört s-ata brännare i några månader.. Fungerar perfekt! För min del vara det bara att plugga in så fungerade allt på en gång utan installation.

Otroligt skönt att slippa IDE kablar också

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

är det så att windows xp har problem
även med sata dvd eller ter sig det
problemet enbart på hård diskar? finns
knappt några föredelar andra än att
slippa breda kablar och den lilla, lilla
jumbern som måste sitta rätt.

tack för svar.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Win xp inge problem, men du måste installera satadriver sen inge problem.
Den lilla lilla ¨kan du glömma för gott

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Funkar det direkt med XP skivan om man ska installera om??

Permalänk
Medlem

kan säga av egen erfarenhet att alla sta kontrollers inte tar en sata optisk enhet eller icke disk enhet som giltlig device. Hittas vid boot osv men blir sedan usles i pracktiken även i OS ofta. Typiskt för vissa onbord software sata raid enheter. skulle tro dom flesta nya moderkorti ne har problem med det men råkade ut för jsut detta på ett socket 754 via baserat kort med stöd för raid 0 och raid 1 på en via sata kontroller.

Lösnigen i det fallet blev å koppla disken till ett sil3114 sata pci kort också det med raid stöd men det i sig accepterade icke diskar som enheter och efter det kunde jag både i bios välja sata bränanren som bootenhet och mitt OS hittade också enheten efter det.

Så en liten varning där alltså. Har man mer än en sata kontroller på moderkortet kan det vara värt å testa en annan om likande problem uppstår. Men en sata optisk enhet ska dyka upp i bios som en bootbar enhet annars kommer man få problem att installera något och troligtvis problem at använda enheten alls.